Polmic - FB


ArtMusFair 2010

Tony ArtMusFair: „E” - Elektronicznie

Elektronika wobec wyzwan XXI wieku - przed koncertemWspółczesny świat jest nią naszpikowany, a ona sama swym zasięgiem już dawno objęła muzykę. „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku” - to motyw przewodni III Konwencji Muzyki Współczesnej ArtMusFair, jaka odbywa się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dniach 22-25 września 2010.

Wydarzenie stało się miejscem spotkań, dyskusji, wystaw i targów, czyniąc ze stolicy centrum europejskiej muzyki współczesnej. To także czas koncertów, którymi pierwszy dzień konwencji był wprost przepełniony. Serię spotkań z elektronicznymi brzmieniami otworzył przegląd klasycznej muzyki elektroakustycznej z Norwegii. Odtworzono m.in. Solitaire zmarłego trzy miesiące temu Arne Nordheima, uznawanego za najsłynniejszego norweskiego kompozytora po Edwardzie Griegu. Dźwięki utworu mieniły się niczym diamenty, ale może to kwestia sugestii? Kompozycja została bowiem zainspirowana wierszem Les Bijoux z baudelaire’owskiego zbioru Kwiaty zła. W programie koncertu znalazła się nieprzypadkowo, gdyż powstała w warszawskim Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Jako eksperyment właśnie można potraktować projekt, jaki stworzyli Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski. Wraz z Franziską Baumann z Uniwersytetu Muzycznego w Bernie oraz Andreiem Smirnovem, profesorem Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie, dokonali improwizacji na tak niecodziennych instrumentach, jak iPhone, cyberrękawice, thereminovox, sensory optyczne czy bezstrunową harfę ISA. Całość zabrzmiała niczym niosąca wolność muzyka jutra, która w połączeniu z dźwiękami natury stworzyła zaskakujący konsonans.

Głos z odległej przeszłości zabrzmiał za to podczas głównego koncertu projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. To za sprawą utworu Deconstructing Dowland na gitarę i interaktywne live electronics, czyli pomysłowego rozbioru trzech galiard Johna Dowlanda, jakiego dokonała związana z Norwegią Natasha Barrett. Reszta wieczoru została już jednak zdominowana przez elektronikę. Wymienić tu należy Strøk na taśmę Rolfa Wallina (prezentujące bogactwo brzmienia skrzypiec hardanger), kompozycje na przestrojoną pianolę Clarence’a Barlowa, wykonane po raz pierwszy In the rear na komputer Lidii Zielińskiej, a przede wszystkim cykl czterech utworów Chopout. Wykonano je w układzie ”jeden solista (Szábolcs Esztényi) - dwa fortepiany”. To możliwe, gdy ma się do dyspozycji Disclaviery, czyli skomputeryzowane instrumenty marki Yamaha.

Do grona miłośników nowoczesnych technologii zaliczają się z pewnością Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, autorzy instalacji qub. Tworzą ją trzy bezstrunowe harfy ISA, odpowiadające kolejno za zmianę dźwięku, obrazu oraz obu tych elementów jednocześnie. Ambientowe struktury dźwiękowe może z dziecięcą łatwością, zwykłym ruchem ręki uruchamiać każdy, kto do 25 września zawita na Dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

A propos Chopina. W tym sezonie modny jest on niezależnie od tego, jak się go nosi. Czemu więc nie na hip-hopowo? Z takiego założenia wyszedł pianista Bartłomiej Kominek, który wraz z didżejem Żusto (Przemysławem Karkowskim) oraz widżejem Misionem (Michałem Płócienniakiem) przygotował specjalne wersje chopinowskich standardów. Innymi słowy wariacje - rzekliby strażnicy muzykologicznej terminologii. Tak, to w tym kontekście odpowiednio dobrane określenie. Tym samym pula wrażeń, jakie są w stanie przeniknąć do percepcji słuchacza, została zapełniona, a pierwszy dzień projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku” zakończony.

Marek Dolewka

ArtMusFair - fotorelacja z trzeciego dnia

FOTORELACJA - ARTMUSFAIR 2010 – PIĄTEK, 24 WRZEŚNIA
fot. Małgorzata Kosińska

Proba otwarta z Berislavem Sipusem

Czytaj więcej: ArtMusFair - fotorelacja z trzeciego dnia

ArtMusFair - fotorelacja z drugiego dnia


FOTORELACJA - ARTMUSFAIR 2010 - 23 WRZEŚNIA
fot. Małgorzata Kosińska
Qub i dzieci
Czytaj więcej: ArtMusFair - fotorelacja z drugiego dnia

Sobota na ARTMUSFAIR

qub i dzieciSobota, 25 września 2010 roku – ostatni dzień Konwencji Muzyki Nowej ArtMusFair, odbywającej się w Warszawie w budynku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będzie okazją do wzięcia udziału w kolejnych dyskusjach podczas konferencji „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Od godz. 10 do 16 w holu i na korytarzach czynne są jeszcze stoiska wydawnictw muzycznych, na dziedzińcu można zagrać na niewidzialnych strunach w instalacji „qub”. Oficjalne zamknięcie ArtMusFair 2010 odbędzie się o godz. 16.

Problematyka nowych technologii i ich znaczenia dla muzyki i kultury współczesnej pojawi się na dwu kolejnych konferencyjnych sesjach „Elektroniki wobec wyzwań XXI wieku”, zatytułowanych: Innowacje muzyczne i nowa rola studiów i festiwali (godz. 12.00) i Elektronika w edukacji muzycznej (godz. 14.00). Wezmą w nich udział wybitni kompozytorzy, inżynierowie, teoretycy i menadżerowie z całego świata, reprezentujący prestiżowe uniwersytety, ośrodki badawcze i festiwale nowej muzyki.

W sobotę warto wybrać się na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego, gdzie jeszcze do godz. 16.00 dostępna będzie multimedialna instalacja qub. Szczególnie dzieci (ale nie tylko) mają wielką frajdę z grania na niewidzialnych strunach trzech „harf”. A wszystkim zainteresowanym muzyką europejską polecamy wizytę na stoiskach wydawnictw muzycznych – czynne będą również do godz. 16.00. Zapraszamy!
 

Więcej:

Czytaj więcej: Sobota na ARTMUSFAIR

Piątek na ArtMusFair

Golden SerenadesPiątek, 24 września 2010 roku – trzeci dzień Konwencji Muzyki Nowej ArtMusFair, odbywającej się w Warszawie w budynku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będzie okazją do wzięcia udziału w kolejnych dyskusjach, konferencjach, a także w otwartych próbach i spotkaniach z kompozytorami. W holu i na korytarzach nadal czynne są stoiska wydawnictw muzycznych, na dziedzińcu można zagrać na niewidzialnych strunach w instalacji „qub”, a wieczorem odbędą się dwa koncerty – Orkiestry Muzyki Nowej i awangardowego „Norwegian Noise”.

Problematyka nowych technologii i ich znaczenia dla muzyki i kultury współczesnej pojawi się na dwu konferencyjnych sesjach „Elektroniki wobec wyzwań XXI wieku”, zatytułowanych „Recepcja muzyki elektroakustycznej wczoraj, dziś i jutro” (godz. 10.00) i „Innowacje technologiczne” (godz. 14.00). Wezmą w nich udział wybitni kompozytorzy, inżynierowie, teoretycy i menadżerowie z całego świata, reprezentujący prestiżowe uniwersytety, ośrodki badawcze i festiwale nowej muzyki. Podczas osobnego panelu przedstawione również zostaną sposoby funkcjonowania mediów publicznych (godz. 10.00, Sala Melcera).

Wieczorem o godz. 19.30 w Sali Koncertowej odbędzie się kolejny koncert w ramach europejskiego projektu Re:New Music, tym razem w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Artyści przedstawią interesujący program z utworami chorwackiego kompozytora Berislava Šipuša (próba otwarta i spotkanie z kompozytorm o godz. 15.00), Fina OsmoTapio Räihäli (próba otwarta o godz. 12.00) oraz Arne Nordheima i Romana Bergera. W koncercie wiolonczelowym Nordheima, zatytułowanym po łacinie Tenebrae, partię solową zagra duński wiolonczelista Jakob Kullberg.
Natomiast w nocy, o godz. 22.30 w klubie „Skwer” (Krakowskie Przedmieście 60a) zabrzmi Norwegian Noise”. Tytuł koncertu, współorganizowanego z festiwalem „Warszawska Jesień”, mówi wszystko, a grać będzie norweska grupa „Golden Serenades”. W tegorocznym programie festiwalu o projekcie Hammond Pops czytamy:

„Po długiej i żmudnej pracy nad rewitalizacją sztuki walenia w instrumenty członkowie zespołu GOLDEN SERENADES wyruszyli na nowe muzyczne łowisko: organy. Król muzycznych instrumentów - a konkretnie jego wcielenie pod palcami organisty Sigbjørna Apelanda - staje się punktem wyjścia dla dźwiękowych eksperymentów na kanwie Hammond Pops. Powstały w ten sposób utwór to najwyższej jakości burdon. Ogromna masa dźwiękowa organów narasta powoli ze źródłowego materiału. Ciągle szuka nowego szczytu i nowej barwy w oceanie hałasu. Od swego debiutu w 1999 r. John Hegre and Jørgen Træen, znani również jako GOLDEN SERENADES, stale rozwijają szlachetną sztukę rozbierania na części i niszczenia instrumentów. Duet należy do najwybitniejszych twórców noise'u w Europie.”
 

Więcej:

Czytaj więcej: Piątek na ArtMusFair