Polmic - FB


ArtMusFair 2010

Piątek na ArtMusFair

Golden SerenadesPiątek, 24 września 2010 roku – trzeci dzień Konwencji Muzyki Nowej ArtMusFair, odbywającej się w Warszawie w budynku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będzie okazją do wzięcia udziału w kolejnych dyskusjach, konferencjach, a także w otwartych próbach i spotkaniach z kompozytorami. W holu i na korytarzach nadal czynne są stoiska wydawnictw muzycznych, na dziedzińcu można zagrać na niewidzialnych strunach w instalacji „qub”, a wieczorem odbędą się dwa koncerty – Orkiestry Muzyki Nowej i awangardowego „Norwegian Noise”.

Problematyka nowych technologii i ich znaczenia dla muzyki i kultury współczesnej pojawi się na dwu konferencyjnych sesjach „Elektroniki wobec wyzwań XXI wieku”, zatytułowanych „Recepcja muzyki elektroakustycznej wczoraj, dziś i jutro” (godz. 10.00) i „Innowacje technologiczne” (godz. 14.00). Wezmą w nich udział wybitni kompozytorzy, inżynierowie, teoretycy i menadżerowie z całego świata, reprezentujący prestiżowe uniwersytety, ośrodki badawcze i festiwale nowej muzyki. Podczas osobnego panelu przedstawione również zostaną sposoby funkcjonowania mediów publicznych (godz. 10.00, Sala Melcera).

Wieczorem o godz. 19.30 w Sali Koncertowej odbędzie się kolejny koncert w ramach europejskiego projektu Re:New Music, tym razem w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Artyści przedstawią interesujący program z utworami chorwackiego kompozytora Berislava Šipuša (próba otwarta i spotkanie z kompozytorm o godz. 15.00), Fina OsmoTapio Räihäli (próba otwarta o godz. 12.00) oraz Arne Nordheima i Romana Bergera. W koncercie wiolonczelowym Nordheima, zatytułowanym po łacinie Tenebrae, partię solową zagra duński wiolonczelista Jakob Kullberg.
Natomiast w nocy, o godz. 22.30 w klubie „Skwer” (Krakowskie Przedmieście 60a) zabrzmi Norwegian Noise”. Tytuł koncertu, współorganizowanego z festiwalem „Warszawska Jesień”, mówi wszystko, a grać będzie norweska grupa „Golden Serenades”. W tegorocznym programie festiwalu o projekcie Hammond Pops czytamy:

„Po długiej i żmudnej pracy nad rewitalizacją sztuki walenia w instrumenty członkowie zespołu GOLDEN SERENADES wyruszyli na nowe muzyczne łowisko: organy. Król muzycznych instrumentów - a konkretnie jego wcielenie pod palcami organisty Sigbjørna Apelanda - staje się punktem wyjścia dla dźwiękowych eksperymentów na kanwie Hammond Pops. Powstały w ten sposób utwór to najwyższej jakości burdon. Ogromna masa dźwiękowa organów narasta powoli ze źródłowego materiału. Ciągle szuka nowego szczytu i nowej barwy w oceanie hałasu. Od swego debiutu w 1999 r. John Hegre and Jørgen Træen, znani również jako GOLDEN SERENADES, stale rozwijają szlachetną sztukę rozbierania na części i niszczenia instrumentów. Duet należy do najwybitniejszych twórców noise'u w Europie.”
 

Więcej:

Czytaj więcej: Piątek na ArtMusFair

FILMY Z ARTMUSFAIR

Zachęcamy do oglądania filmów z wydarzeń ArtMusFair 2010!
ArtMusFair - filmy
WERNISAŻ INSTALACJI
QUB
- rejestracja z 22.09.2010, godz. 21.30, Dziedziniec UMFC, Warszawa
KONCERT ELECTROACOUSTIC FREE IMPROV
- rejestracja z 22.09.2010, godz. 18.00, Audytorium Szymanowskiego UMFC, Warszawa

OTWARTE PRÓBY Z ORKIESTRĄ ORAZ SPOTKANIA Z KOMPOZYTORAMI:
Orkiestra Muzyki Nowej i kompozytor OsmoTapio Räihäla
- rejestracja z 24.09.2010, godz. 12.00, Sala Koncertowa UMFC, Warszawa
Orkiestra Muzyki Nowej i kompozytor Berislav Šipuš - rejestracja z 24.09.2010, godz. 15.00, Sala Koncertowa UMFC, Warszawa

Czytaj więcej: FILMY Z ARTMUSFAIR

ArtMusFair w obiektywie - dzień pierwszy

GALERIA FOTOGRAFII - ARTMUSFAIR 2010 - 22 WRZEŚNIA
fot. Małgorzata Kosińska i Karol Piechocki

qub - wernisaż instalacji
Czytaj więcej: ArtMusFair w obiektywie - dzień pierwszy

Czwartek w obiektywie ArtMusFair

ElektronikaCzwartek, 23 września 2010 roku – drugi dzień Konwencji Muzyki Nowej ArtMusFair, odbywającej się w Warszawie w budynku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zdominują dyskusje, panele i konferencje.

Konferencja na temat „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku” (w Audytorium Szymanowskiego) zaplanowana została jako integralna całość z koncertami elektroakustycznymi. Kompozytorzy będą objaśniać wykonywane na nich utwory i odpowiadać na pytania o znaczenie elektroniki w ich twórczości (godz. 10.00 i 12.00). Podczas osobnego panelu przedstawione również zostaną nowe propozycje Komisji Europejskiej w zakresie prawa autorskiego (godz. 14.30 Sala Melcera). Niezwykle interesująco zapowiada się również przygotowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC projekt „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Chodzi o zebranie interesujących utworów kompozytorów współczesnych, przeznaczonych do wykonania przez dzieci i innych początkujących muzyków. Z utworów nadesłanych przez wydawców oraz indywidualnych twórców powstanie multimedialna antologia, a w roku 2011 planowany jest festiwal, na którym obok koncertów odbywać się będą warsztaty, spotkania z kompozytorami i dyskusje. O godz. 14.30 w Audytorium Szymanowskiego projekt zostanie przedstawiony uczestnikom oraz publiczności ArtMusFair i poddany dyskusji. Na stoiskach wystawowych w hallu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wydawcy prezentować będą partytury utworów dla początkujących. Współczesny teatr muzyczny to temat jeszcze jednego spotkania, które odbędzie się o godz. 16.00 w Sali Melcera. To zjawisko jest niezmiernie popularne w Szkocji i w Belgii, stamtąd też przyjadą główni dyskutanci i przywiozą "żywe” przykłady swoich działań artystycznych.

Wieczorem o godz. 19.30 w Sali Koncertowej odbędzie się natomiast koncert w ramach europejskiego projektu Re:New Music. Polskę reprezentuje w nim grupa „Kwartludium”, powiększona o kilku muzyków spoza zasadniczej czwórki (stąd „Kwartludium+”). Na czwartkowym koncercie usłyszymy utwory kompozytorów ze Szkocji, Belgii i z Norwegii. Tylko w jednym z nich wykorzystany jest komputer, bo dzisiaj pisze się też nowoczesną muzykę na na całkiem tradycyjne instrumenty.
Będzie okazja do spotkania z kompozytorami! Odbędą się próby otwarte połączone z rozmową z Gillesem Gobertem (godz.12.00) i Jean-Pierrem Deleuzem (godz.15.00).

Więcej:

Czytaj więcej: Czwartek w obiektywie ArtMusFair

Środa w obiektywie ArtMusFair

ArtMusFair - UMFCJuż jutro, 22 września 2010 roku rozpocznie się III Konwencja Muzyki Nowej ArtMusFair. Warszawa na cztery dni stanie się stolicą europejskiej muzyki współczesnej. Do stolicy Polski przyjedzie ponad 200 najwybitniejszych twórców oraz organizatorów wydarzeń muzycznych z 35 krajów i 80 instytucji muzycznych z całego świata. Środowy program ArtMusFair zdominują przede wszystkim koncerty – aż cztery oraz multimedialną instalację.

O godz. 16.00 w Sali Moniuszki UMFC zabrzmi muzyka elektroakustyczna z Norwegii, m.in. utwór Solitaire zmarłego niedawno Arne Nordheima, mocno związanego z Polską poprzez wieloletnią pracę w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie. Tam właśnie powstał Solitaire. Usłyszymy także Concrete Bet na głośniki stereo i wideo Jorana Rudiego, dyrektora słynnego ośrodka muzyki elektroakustycznej w Oslo – NOTAM. O godz. 18.00 w Audytorium Szymanowskiego odbędzie się z kolei prezentacja muzyki Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego, którzy zaprosili do udziału w swoim projekcie Franziskę Baumann z Uniwersytetu Muzycznego w Bernie i Andreia Smirnova z Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie. Wspólnie będą improwizować, używając takich niezwykłych instrumentów, jak cyberrękawice, thereminovox, sensory optyczne czy ISA harfa bez strun. O godz. 19.30 w Sali Koncertowej UMFC będzie miał miejsce główny koncert polsko-norweskiego projektu “Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Zacznie się od Galiardy Johna Dowlanda, angielskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku, granej przez znakomitego szwedzkiego gitarzystę Stefana Östersjö, który potem będzie ową galiardę „dekonstruował” w utworze Natashy Barrett Deconstructing Dowland. Natasha Barrett, choć pochodzi z Anglii, jest czołową postacią współczesnej sceny elektroakustycznej w Norwegii. Tę scenę będzie reprezentował jeszcze jeden wybitny kompozytor z Norwegii – Rolf Wallin. Potem wjadą na estradę fortepiany, pozornie zwykłe Yamahy, a jednak z ukrytą elektroniką, czy raczej z komputerowym oprogramowaniem. Komputery będą grały na nich utwory Amerykanina – Clarence’a Barlowa oraz Polaków: Krzysztofa Czaji i Andrzeja Kopcia oraz Szabolcsa Esztény’ego, prawie Polaka, który będzie komputerowi w grze na fortepianie własnoręcznie pomagał. Te skomputeryzowane fortepiany to Disclaviery, skonstruowane przez firmę Yamaha nowoczesne odpowiedniki dawnych pianoli, które też same grały. Na koniec prawykonanie komputerowego utworu Lidii Zielińskiej In the rear.

O godz. 21.30 na Dziedzińcu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się wernisaż instalacji qub. W centralnym miejscu placu staną trzy „harfy” skonstruowane przez Piotra Sycha z Melbourne – ramy generujące wirtualne, niewidzialne struny. Muzykę dla nich skomponowali Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej. Jej wizualizacja video, którą kierować będzie Maciej Walczak, wyświetlana będzie na ogromnym dachu, zamykającym przestrzeń akustyczną w tytułowy sześcian. Warto podkreślić, że codziennie od środy do soboty w godz. 10-22 (z wyjątkiem wernisażu w środowy wieczór) instalacja będzie dostępna dla wszystkich. Na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina warto przyjść z dziećmi. Będą się dobrze bawić, grając na niewidzialnych strunach!

Ostatni ze środowych koncertów, zatytułowany Chopin Mix, odbędzie się o godz. 22.30 w Klubie „Skwer” (Krakowskie Przedmieście 60a). Pianista Bartłomiej Kominek będzie grał utwory Chopina z didżejem Żusto (Przemysław Karkowski) oraz widżejem Misionem (Michał Płócienniak).

Oprócz koncertów w programie ArtMusFair w środę zapraszamy do udziału w konferencji „Creators Network” (godz. 15.30-18.00) oraz do odwiedzenia stoisk wystawowych w holu i na korytarzach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Więcej:

Czytaj więcej: Środa w obiektywie ArtMusFair

MUZYCZNY ŚWIAT W WARSZAWIE!

Kościelec i Kozi WierchJuż za kilka dni, 22 września 2010 roku rozpocznie się III Konwencja Muzyki Nowej ArtMusFair. Warszawa na cztery dni stanie się stolicą europejskiej muzyki współczesnej. Do stolicy Polski przyjedzie ponad 200 najwybitniejszych twórców oraz organizatorów wydarzeń muzycznych z 35 krajów i 80 instytucji muzycznych z całego świata. – Warszawa jako miejsce „światowego muzycznego szczytu” wybrana została trzy lata temu podczas zjazdu European Composers’ Forum, instytucji zrzeszającej 29 narodowych związków kompozytorów z całej Europy – wspomina Mieczysław Kominek, Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. – Spotkanie to miało miejsce również w Warszawie, tym samym idea ArtMusFair wraca w tym roku do miejsca, gdzie się narodziła.

W ramach ArtMusFair 2010 odbędą się koncerty, wystawy wydawnictw muzycznych, spotkania i dyskusje. Większość z nich będzie miała miejsce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie ich organizatorem. – Poprzednie edycje ArtMusFair odbyły się w Helsinkach i w Glasgow, warszawską zorganizowaliśmy z największym rozmachem – podkreśla Mieczysław Kominek. – Sama multimedialna instalacja o wymownym tytule qub, która powstaniena dziedzińcu Uniwersytetu, stanowi jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny i pionierski projekt. W centralnym miejscu placu staną trzy „harfy” skonstruowane przez Piotra Sycha z Melbourne – ramy generujące wirtualne, niewidzialne struny. Muzykę dla nich skomponowali Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej. Jej wizualizacja video, którą kierować będzie Maciej Walczak, wyświetlana będzie na ogromnym dachu, zamykającym przestrzeń akustyczną w tytułowy sześcian. Warto podkreślić, że codziennie od środy do soboty w godz. 10-22 (z wyjątkiem wernisażu w środowy wieczór, 22 września) instalacja będzie dostępna dla wszystkich. Na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina warto przyjść z dziećmi. Będą się dobrze bawić, grając na niewidzialnych strunach!

Czołowymi postaciami ArtMusFair będą wybitni twórcy najnowocześniejszej muzyki światowej. Do Warszawy przyjedzie Andrey Smirnow – założyciel, dyrektor i profesor Centrum Muzyki Elektroakustycznej w słynnym Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, gdzie uczy historii i estetyki muzyki elektroakustycznej, kompozycji, sound designu oraz muzycznych technologii sensorycznych. Interesuje się szczególnie thereminovoxem, elektronicznym instrumentem, w którym dźwięk uzyskiwany jest bezdotykowo, poprzez zbliżanie ręki do anteny dwóch generatorów. Na ArtMusFair Andrey Smirnov wystąpi z thereminovoxem podczas koncertu„Electroacoustic Free Improv” w środę 22 września o godz. 18 w Audytorium Szymanowskiego, razem z Franziską Baumann, Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim. Weźmie też udział w „Panelu Kompozytorów” dyskutujących o swoich utworach w czwartek, 23 września o godz. 10 i w sesji „Electronics in music education” w sobotę, 25 września o godz. 14. ArtMusFair gościć będzie również Clarence’a Barlowa – światowej sławy specjalistę w dziedzinie zastosowań komputera w muzyce, profesora i szefa Departamentu Muzyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara. Dwa jego utwory z bardzo specyficznym użyciem komputera, maszyna steruje bowiem fortepianem zwanym disklavierem, zabrzmią w środę 22 września o godzinie 19.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Clarence Barlow weźmie jeszcze udział w „Panelu kompozytorów” objaśniając swoje utwory i odpowiadając na pytania publiczności (czwartek 23 września, godz. 12, Audytorium Szymanowskiego), a także poprowadzi sesję“Musical innovation and the changing role of studios and festivals” (sobota 25 września, godz. 10, Audytorium Szymanowskiego). Ważną postacią ArtMusFair będzie również Xavier Serra – profesor Wydziału Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz dyrektor Zespołu Technologii Muzycznych na Universitat Pompeu Fabra w Barcelonie. W Warszawie będzie przewodniczył sesji zatytułowanej „Technological innovation”, podczas której jego partnerami będą przedstawiciele głównych ośrodków badawczych „Sound and Music Computing” w Europie – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), Groupe de Recherches Musicales (GRM) z Paryża oraz Centre National de Création Musicale (Grame) z Lyonu (piątek, 24 września o godz. 14 w Audytorium Szymanowskiego).
 

Czytaj więcej: MUZYCZNY ŚWIAT W WARSZAWIE!

ArtMusFair 2010 - stoiska wystawowe

STOISKA WYSTAWOWE NA ARTMUSFAIR
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA, 22-25 WRZEŚNIA 2010

ArtMusFair 2010Podczas tegorocznego ArtMusFair – oprócz licznych spotkań, dyskusji, konferencji oraz koncertów, instalacji i prób otwartych – odbędą się również targi wydawnictw muzycznych i organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy. Ponad dwadzieścia stoisk wystawowych wypełni prawie całą przestrzeń Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Publikacje muzyczne – książki, nuty, płyty oraz wydawnictwa informacyjne prezentować będą m.in.:
Stoiska wystawowe ArtMusFair będą otwarte w dniach 22-24 września w godz. 10-18 i 25 września w godz. 10-16. Miejsce – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Wstęp wolny!

ArtMusFair 2010 - Konferencje

KONFERENCJE, DYSKUSJE I SPOTKANIA NA ARTMUSFAIR
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA, 22-24 WRZEŚNIA 2010

Creators NetworkObok wielu koncertów w programie „ArtMusFair Warsaw 2010” odnaleźć można nie mniej imprez o charakterze spotkań i dyskusji. Niektóre z nich są zamkniętymi zebraniami członków różnych międzynarodowych organizacji działających na polu muzyki współczesnej. Podczas ArtMusFair w Warszawie zawiąże się nawet nowa organizacja twórców współczesnej kultury – „Creators Network” (środa 22 września godz. 15.30 Sala Melcera). Inne spotkania – otwarte dla wszystkich – będą dotyczyły różnorodnych problemów związanych z muzyką współczesną, a budzących nie tylko zainteresowanie, ale i gorące spory, jak choćby nowe propozycje Komisji Europejskiej w zakresie prawa autorskiego (czwartek 23 września godz. 14.30 Sala Melcera), albo sposób funkcjonowania mediów publicznych (piątek 24 września godz. 10.00 Sala Melcera). Spodziewamy się udziału ważnych przedstawicieli instytucji międzynarodowych – jak Komisja Europejska albo Europejska Unia Nadawców (EBU) i krajowych – Polskie Radio czy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Elektronika wobec wyzwań XXI wiekuSzczególną uwagę zwracamy na konferencję i panele związane z głównym tematem tegorocznych ArtMusFair – „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Wszystkie spotkania odbędą się w Audytorium Szymanowskiego. Zaplanowane one są jako integralna całość z koncertami elektroakustycznymi. Kompozytorzy będą objaśniać wykonywane na nich utwory i odpowiadać na pytania o znaczenie elektroniki w ich twórczości (czwartek 23 września godz. 10.00 i 12.00). Problematyka nowych technologii i ich znaczenia dla muzyki i kultury współczesnej pojawi się również na czterech konferencyjnych sesjach. Wezmą w nich udział wybitni kompozytorzy, inżynierowie, teoretycy i menadżerowie z całego świata, reprezentujący prestiżowe uniwersytety, ośrodki badawcze i festiwale nowej muzyki. Cztery sesje konferencji mają następujące tematy:

  • Recepcja muzyki elektroakustycznej wczoraj, dziś i jutro (piątek 24 września g. 12.00)
  • Innowacje technologiczne (piątek 24 września g. 14.00)
  • Innowacje muzyczne i nowa rola studiów i festiwali (sobota 25 września g. 12.00)
  • Elektronika w edukacji muzycznej (sobota 25 września g. 14.00)

Konferencja i panele będą prowadzone w języku angielskim, będzie jednak dostępne tłumaczenie na żywo na język polski.

New Music for New PlayersNiezwykle interesująco zapowiada się przygotowywany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC projekt „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Chodzi o zebranie interesujących utworów kompozytorów współczesnych, przeznaczonych do wykonania przez dzieci i innych początkujących muzyków. Z utworów nadesłanych przez wydawców oraz indywidualnych twórców powstanie multimedialna antologia, a w roku 2011 planowany jest festiwal, na którym obok koncertów odbywać się będą warsztaty, spotkania z kompozytorami i dyskusje. W czwartek, 23 września o godz. 14.30 w Audytorium Szymanowskiego projekt zostanie przedstawiony uczestnikom oraz publiczności ArtMusFair i poddany dyskusji. Na stoiskach wystawowych w hallu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wydawcy mogą prezentować partytury utworów dla początkujących.

Współczesny teatr muzyczny to temat jeszcze jednego spotkania, które odbędzie się w czwartek, 23 września o godz. 16.00 w Sali Melcera. To zjawisko jest niezmiernie popularne w Szkocji i w Belgii, stamtąd też przyjadą główni dyskutanci i przywiozą – jak mamy nadzieję –„żywe” przykłady swoich działań artystycznych.

ArtMusFair 2010 - Koncerty

Arne NordheimNorwegian Electroacoustic Music: Środa 22 września 2010 godz. 16.00, Sala Moniuszki

Przegląd klasycznej muzyki elektroakustycznej z Norwegii. Między innymi utwór Solitaire zmarłego niedawno Arne Nordheima (na zdjęciu), najsłynniejszego bodaj – po Edwardzie Griegu – norweskiego kompozytora, mocno związanego z Polską poprzez wieloletnią pracę w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie. Tam właśnie powstał Solitaire. To ważne niegdyś centrum nowej muzyki już nie istnieje, za to w Oslo wciąż działa prężny ośrodek muzyki elektroakustycznej – NOTAM, norweski odpowiednik słynnego paryskiego IRCAM-u. Joran Rudi, dyrektor NOTAM-u zaprezentuje na naszym koncercie swój utwór Concrete Bet na głośniki stereo i wideo.

Franziska BaumannElectroacoustic Free Improv: Środa 22 września 2010 godz. 18.00, Audytorium Szymanowskiego

Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej, zaprosili do udziału w swoim koncercie Franziskę Baumann (na zdjęciu) z Uniwersytetu Muzycznego w szwajcarskim Bernie i Andreia Smirnova z Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie. Wspólnie będą improwizować, używając takich niezwykłych instrumentów, jak cyberrękawice, thereminovox, sensory optyczne czy ISA harfa bez strun.


Natascha BarrettElectronics meets challenges of the 21st century: Środa 22 września 2010 godz. 19.30, Sala Koncertowa

Główny koncert polsko-norweskiego projektu “Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Zacznie się od Galiardy Johna Dowlanda, angielskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku, granej przez znakomitego szwedzkiego gitarzystę Stefana Östersjö, który potem będzie ową galiardę „dekonstruował” w utworze Natashy Barrett (na zdjęciu) Deconstructing Dowland. Natasha Barrett, choć pochodzi z Anglii, jest czołową postacią współczesnej sceny elektroakustycznej w Norwegii. Tę scenę będzie reprezentował jeszcze jeden wybitny kompozytor z Norwegii – Rolf Wallin. Potem wjadą na estradę fortepiany, pozornie zwykłe Yamahy, a jednak z ukrytą elektroniką, czy raczej z komputerowym oprogramowaniem. Komputery będą grały na nich utwory Amerykanina – Clarence’a Barlowa oraz Polaków: Krzysztofa Czaji, Andrzeja Kopcia i Szabolcsa Esztény’ego, prawie Polaka, który będzie komputerowi w grze na fortepianie własnoręcznie pomagał. Te skomputeryzowane fortepiany to Disclaviery, skonstruowane przez firmę Yamaha nowoczesne odpowiedniki dawnych pianoli, które też same grały. Na koniec prawykonanie komputerowego utworu Lidii Zielińskiej In the rear.

Chopin Mix: Środa 22 września 2010 godz. 22.30, Klub „Skwer” Krakowskie Przedmieście 60a

Na ArtMusFair, odbywającym się w Warszawie w jubileuszowym Roku Chopina nie mogło samego Chopina zabraknąć. Jego muzyka zostanie jednak zaprezentowana w specjalny sposób i w specjalnym miejscu. „Skwer” to miejsce bardzo trendy, z Chopinem wszakże się raczej nie kojarzące. Na naszym koncercie pianista Bartłomiej Kominek będzie grał Chopina z didżejem Żusto (Przemysław Karkowski) oraz widżejem Misionem (Michał Płócienniak).

KwartludiumRe:New Music presents "Kwartludium+": Czwartek 23 września 2010 godz. 19.30, Sala Koncertowa

Re:New Music to europejski projekt promocji muzyki współczesnej i zespołów taką muzykę wykonujących. Polskę reprezentuje w nim grupa „Kwartludium”, powiększona o kilku muzyków spoza zasadniczej czwórki (stąd „Kwartludium+”) oraz Orkiestra Muzyki Nowej Aleksandra Lasonia z Katowic. Na koncercie „Kwartludium+” usłyszymy utwory kompozytorów ze Szkocji, Belgii i z Norwegii. Tylko w jednym z nich wykorzystany jest komputer, bo dzisiaj pisze się też nowoczesną muzykę na na całkiem tradycyjne instrumenty.
Będzie okazja do spotkania z kompozytorami! Odbędą się próby otwarte połączone z rozmową z Gillesem Gobertem (godz.12.00) i Jean-Pierrem Deleuzem (godz.15.00).

Re:New Music presents Orkiestra Muzyki Nowej: Piątek 24 września 2010 godz. 19.30, Sala Koncertowa

Młodzi muzycy Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca przedstawią interesujący program z utworami chorwackiego kompozytora Berislava Šipuša (próba otwarta i spotkanie z kompozytorm o godz. 15.00), Fina OsmoTapio Räihäli (próba otwarta o godz. 12.00) oraz Arne Nordheima i Romana Bergera. W koncercie wiolonczelowym Nordheima, zatytułowanym po łacinie Tenebrae, partię solową zagra duński wiolonczelista Jakob Kullberg. Roman Berger jest w Polsce dość znany, jego kompozycje znaleźć można w programach „Warszawskiej Jesieni”. Ten polsko-słowacki kompozytor, teoretyk muzyki, filozof i publicysta o skomplikowanym życiorysie 9 sierpnia tego roku skończył 80 lat. Życzymy mu – oczywiście – 100 lat!

Golden SerenadesNorwegian Noise: Piątek 24 września 2010 godz. 22.30, Klub „Skwer” Krakowskie Przedmieście 60a

Tytuł koncertu mówi wszystko, a grać będzie norweska grupa Golden Serenades, wsławiona zniszczeniem na jednym ze swoich koncertów gitary za 5 tys. euro. Instrumentarium koncertu w „Skwerze” (mamy nadzieję, że przetrwa!) to przede wszystkim organy i taśmowe magnetofony, a w dźwięku znajdziemy elementy muzyki konkretnej i rocka. Będzie głośno!