18 sierpnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Rok Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu
Rok Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu

 Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu rozpoczął w styczniu nowy sezon – Rok Kobiet. Przez cały 2011 rok zaprezentowanych zostanie dziesięć premierowych spektakli operowych, z których każdy opowiadać będzie historię innej bohaterki. Twórcy sięgną zarówno do opery romantycznej, pokazując świetnie znane publiczności tytuły, takie jak Tosca, czy Turandot – mega widowisko plenerowe, które wyreżyseruje Michał Znaniecki - ale pojawią się także opery rzadziej goszczące na polskich scenach. Nie zabraknie także całkowitych nowości. W lutym na deskach teatru prapremiera Ofelii Prasquala, opery specjalnie zamówionej przez Teatr u kompozytora. Wśród realizatorów również pojawiać się będą kobiety – Lady Makbet Mceńskiego Powiatu wyreżyseruje Barbara Wysocka, Śpiącą Królewnę – Zofia Dowjat.

Mając świadomość, jak duże jest zapotrzebowanie środowiska kobiet na zaktywizowanie i pobudzenie do działania, premierom towarzyszyć będzie cykl debat, spotkań i warsztatów, kierowanych specjalnie do kobiet. Wśród partnerów, z którymi Teatr podjął już współpracę, znajdują się między innymi Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA, Centrum Praw Kobiet, Towarzystwo Amazonki, Festiwal „No women no art” Stowarzyszenie Kongres Kobiet. Podczas dyskusji z udziałem zaproszonych gości będzie mowa między innymi o tym, jak walczyć z depresją, jak radzić sobie z agresją, ale także jak się rozwijać i jak budować własne poczucie wartości.

Patronat medialny nad Rokiem Kobiet 2011 w Teatrze Wielkim w Poznaniu objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ROK KOBIET 2011 - PREMIERY
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

MARIA STUARDA Gaetano Donizetti - premiera 29 stycznia 2011
kierownictwo muzyczne: Will Crutchfield, reżyseria: Dieter Kaegi, scenografia: Bruno Schwengl, kierownictwo chóru: Mariusz Otto

następne spektakle: 30.01., 01.02., 31.03., 09.04.2011

OFELIA Prasqual - premiera 26 lutego 2011
kierownictwo muzyczne: Mieczysław Nowakowski, reżyseria: Monika Dobrowlańska, scenografia: Danica Kadič / Petra Kenik
następne spektakle: 27.02., 01.03.2011

VIER LEZTE LIEDER (CZTERY OSTATNIE PIEŚNI) Richard Strauss - premiera 26 lutego 2011
kierownictwo muzyczne: Mieczysław Nowakowski, choreografia: Rudi van Dantzig
następne spektakle: 27.02., 01.03.2011

ŚWIĘTO WIOSNY Igor Strawiński - premiera 20 marca 2011
Socìetas Raffaello Sanzio, inscenizacja i choreografia: Claudia Castellucci
następne spektakle: 20, 21.03.2011

TOSCA Giacomo Puccini - premiera 16 kwietnia 2011
kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, reżyseria: Laco Adamik, scenografia: Barbara Kędzierska, kierownictwo chóru: Mariusz Otto
następne spektakle: 17.04, 19.04, 12.05, 29.05, 03.06.2011

THE FAIRY QUEEN Henry Purcell - premiera 7 maja 2011
kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc, reżyseria: Michał Znaniecki, scenografia: Luigi Scoglio, kostiumy: Michał Znaniecki, choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć, kierownictwo chóru: Mariusz Otto
następne spektakle: 08., 10., 31.05, 05.06

BLACK&WHITE - premiera 21 maja 2011
Kilka krótkich sekwencji
choreografia: Jacek Przybyłowicz, muzyka: Marin Marais, projekcje: Katarzyna Kozyra
Things I told nobody
choreografia: Itzik Galili, muzyka: Antonio Vivaldi, Wolfgang A. Mozart, George Haendel, Erik Satie
Karsoon
choreografia: Rami Beer, muzyka collage: Alex Claude, oprawa plastyczna i światła: Rami Beer
następne spektakle: 22.05, 02.06

TURANDOT Giacomo Puccini - premiera 22 czerwca 2011
kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, reżyseria i scenografia: Michał Znaniecki, choreografia: Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak, reżyseria świateł: Bogumił Palewicz, projekcje multimedialne: Daniel Chruszcz, kierownictwo chóru: Mariusz Otto

VIVA LA MAMMA! Gaetano Donizetti - premiera 30 września 2011
kierownictwo muzyczne: Federico Maria Sardelli, reżyseria i scenografia: Saverio Marconi

LADY MAKBET MCEŃSKIEGO POWIATU Dymitr Szostakowicz - premiera 10 listopada 2011
kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura, reżyseria: Barbara Wysocka

ŚPIĄCA KRÓLEWNA Ottorino Respighi - premiera 6 grudnia 2011
kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński, reżyseria: Zofia Dowjat, scenografia: Luigi Scoglio
 

SCENA IM. WOJCIECHA DRABOWICZA

MADDALENA Sergiusz Prokofiew - premiera 22 stycznia 2011
reżyseria: Tomasz Cyz, kierownictwo muzyczne: Francesco Bottigliero
następne spektakle: 23.01, 25.01, 26.01, 27.01, 28.01, 08.02, 16.02, 11.03, 13.04, 14.04, 15.04.2011

KOMEDIA O NIEMEJ ŻONIE Tadeusz Zygfryd Kassern - premiera 5 kwietnia 2011
instrumentacja, tłumaczenie i kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński, reżyseria: Piotr Kruszczyński, scenografia: Milena Dutkowska, choreografia: Natalia Draganik
następne spektakle: 05.04, 26.04, 28.04, 04.05, 05.05, 06.05, 14.05.2011



Premiera "Lady Makbet Mceńskiego Powiatu" PDF Drukuj Email
altDnia 10 listopada 2011 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu będzie miała miejsce kolejna premiera – opery Lady Makbet Mceńskiego Powiatu Dmitra Szostakowicza. Kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura, współpraca muzyczna – Agnieszka Nagórka, reżyseria – Marcelo Lombardero, asystenci reżysera – Pablo Maritano i Wiesław Bednarek, dekoracje – Diego Siliano, kostiumy – Luciana Gutman, asystentka scenografa i kostiumologa – Noelia González Svoboda, reżyseria świateł – Bogumił Palewicz i Marek Rydian.
Niemożność zapanowania nad własnymi popędami, głęboka samotność oraz szaleńcze pragnienie miłości i ciepła... to główne emocje, które targają bohaterką Lady Makbet Mceńskiego Powiatu, kolejnej opery prezentowanej w ramach trwającego w Teatrze Wielkim w Poznaniu Roku Kobiet.
Katarzyna Izmajłowa, żona kupca Zinowija, wiedzie nudne i pełne frustracji życie. Zaniedbywana przez swego bogatego męża i obarczana winą za brak dzieci, samotnie spędza bezsenne noce. W końcu, wiedziona pożądaniem, decyduje się na romans z młodym parobkiem Siergiejem. Splot wypadków doprowadza do popełnienia dwóch zbrodni, za które przyjdzie jej zapłacić wysoką cenę.
Prapremiera Lady Makbet Mceńskiego Powiatu na podstawie noweli Nikołaja Leskowa odbyła się w 1934 roku w Teatrze Małym w Leningradzie. Po serii entuzjastycznych recenzji i uwielbieniu tłumów dla kompozytora Dmitrija Szostakowicza nastały ciężkie czasy. To, co w zamierzeniu miało być satyrą wyszydzającą środowisko kupców, szybko zostało oskarżone o obrazę dobrych obyczajów i obwołane „pornofonią”. Dzieło Szostakowicza, pełne erotyzmu oraz napięcia psychologicznego, nie przystawało do realiów stalinowskiej Rosji, w której nadrzędnym celem sztuki było propagowanie radosnego socjalizmu...
Kolejne spektakle: 12 i 13 listopada oraz 17 grudnia 2011 roku.
Share on Facebook
 
"Mandragora. Nieznany Szymanowski" PDF Drukuj Email
altDnia 22 czerwca 2011 roku na Placu Wolności w Poznaniu, w ramach Roku Kobiet Teatru Wielkiego w Poznaniu, będzie miała miejsce kolejna premiera – spektaklu Mandragora. Nieznany Szymanowski. Kierownictwo muzyczne – Krzysztof Słowiński, scenariusz i reżyseria – Michał Znaniecki, asystent reżysera – Zofia Dowjat, kostiumy – Tomasz Jacyków, choreografia – Iwona Pasińska, stylizacja włosów – Sylwia Kiliś, reżyseria świateł – Bogumił Palewicz.
Obsada:
Jourdain – Wojciech Malajkat, Andrzej Ogórkiewicz
Mufti / Król – Andrzej Ogórkiewicz, Jaromir Trafankowski
Turek / Tenor / Arlekin – Piotr Friebe, Wojciech Sokolnicki, Marek Szymański
Turczynka / Sopran / Kolombina – Monika Mych, Magdalena Nowacka
Turczynka / Alt / Królowa – Jolanta Podlewska, Sylwia Złotkowska
Turek / Kapitan – Dymitr Fomenko, Tomasz Raczkiewicz
Turek / Doktor – Rafał Korpik, Paweł Myszkowski
Turek / Eunuch – Tomasz Raczkiewicz, Bartłomiej Szczeszek.

Mandragora to historia człowieka, everymana, który chciał stać się kimś innym – lepszym, modniejszym... Opowieść skupia się wokół Monsieur Jourdaina, bohatera z molierowskiej komedii Mieszczanin szlachcicem. Jourdaina zachwyca wszystko to, co wiąże się z wyższymi sferami. Chcąc dorównać szlachcie, bierze lekcje muzyki, tańca, fechtunku. Zatrudnia nawet nauczyciela filozofii, aby móc swobodnie poczuć się w towarzystwie.
Mandragora to przejście z everymanem przez molierowską komedię dell’arte, wpisaną w szerszy kontekst. Plenerowa forma spektaklu sprawi, że przygody i doświadczenia głównego bohatera staną się każdemu jeszcze bliższe i będzie mógł w nich uczestniczyć. Publiczność, siedząca przed fasadą budynku, będzie miała okazję obserwować wszystkie okna, balkony i galerie, które zostaną wypełnione światłem i ruchem. Odkryje to nieznane oblicze architektury i kompozytorów – Szymanowskiego, Lully'ego, Straussa, którzy w swoich dziełach odwoływali się do Mieszczanin szlachcicem. Poznański Plac Wolności i fasady Arkadii zamienią się w bajeczną krainę, pełną muzyki, tańca i kolorów.
Na plac wpada zgraja oszustów. Wykonują oni próbę Ceremonii Tureckiej, której przewodniczy Mufti. Krzyki i wrzaski budzą ze snu Monsieur Jourdaina...
Kolejne spektakle Mandragory: 24, 25, 26 czerwca 2011 roku.
Share on Facebook
 
"The Fairy Queen" PDF Drukuj Email
Teatr Wielki w Poznaniu, w ramach Roku Kobiet, po raz pierwszy zaprezentuje barokową operę The Fairy Queen Henry'ego Purcella. Premiera odbędzie się 7 maja 2011 roku. Kierownictwo muzyczne – Warcisław Kunc, współpraca muzyczna – Wiktor Lemko, reżyseria i kostiumy – Michał Znaniecki, scenografia – Luigi Scoglio, choreografia i ruch sceniczny – Katarzyna Aleksander-Kmieć.
Królowa wróżek powstała w oparciu o Szekspirowski Sen nocy letniej. Historia opowiada o zmaganiach pijanego poety z niemocą twórczą. Usiłuje on napisać wielkie dzieło, jednak nie może znaleźć odpowiedniej drogi. Postacie szukają swojego autora, by wyciągnąć go z kryzysu… Połączenie świata Snu nocy letniej z muzyką kompozytora dokonuje się w sposób niebezpośredni. Pojawiające się postacie, świetnie wszystkim znane z dramatu Szekspira, zyskują nowe znaczenie. Warstwa muzyczna dzieła została powierzona zespołowi La Tempesta, który specjalizuje się w prezentacji muzyki XVI-XIX wieku – często są to rekonstrukcje wydarzeń z przeszłości, bądź programy łączące muzykę, literaturę i taniec. W zależności od repertuaru zmienia się skład wykonawców – od męskiego zespołu wokalnego w polifonii renesansu po rozbudowany chór i orkiestrę w wielkich formach oratoryjnych baroku i klasycyzmu.

Premierę poprzedzi tradycyjnie wydarzenie kierowane specjalnie do kobiet, tym razem będzie to Dzień Otwarty Teatru, organizowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Osobistego Kobiet BABILĄD, który odbędzie się 30 kwietnia 2011 roku.
Harmonogram dnia:
Od godz. 11.00 – rejestracja (hall główny Teatru).
11.30 – Inauguracja pokazu kostiumów teatralnych i prezentacji pracowni. O historii i procesie powstawania peruk, kapeluszy, obuwia… opowie znawca kostiumografii i historii opery, Czesław Pietrzak.
12.00 – 15.00 – Sesja fotograficzna w elementach kostiumów i scenografii teatralnej oraz z wykorzystaniem rekwizytów w wykonaniu Agnieszki Krupieńczyk; grupowe zwiedzanie Teatru.
15.00 – Spotkanie z Tomaszem Jacykowem.
Ponadto wystawa fotografii Katarzyny Zalewskiej, kącik dla malucha oraz wiele innych atrakcji.

Kolejne spektakle The Fairy Queen: 8, 10 i 31 maja 2011 oraz 5 czerwca 2011 roku.
Share on Facebook
 
Premiera "Toski" Pucciniego PDF Drukuj Email
altW ramach Roku Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu w dniu 16 kwietnia 2011 roku odbędzie się premiera Toski – opery w 3 aktach Giacomo Pucciniego (libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa wg. Victoriena Sard). Kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, współpraca muzyczna – Aleksander Gref, reżyseria – Laco Adamik, scenografia i kostiumy – Barbara Kędzierska.
Libretto opery osnute jest wokół tragicznej historii miłosnej śpiewaczki o imieniu Tosca i malarza Cavaradossiego. Stają się oni ofiarami podstępnej gry prowadzonej przez prefekta policji Scarpię. Cavaradossi udziela pomocy zbiegłemu więźniowi politycznemu Cesarowi Angelotti, niestety sam zostaje schwytany, a następnie skazany na śmierć. W zamian za ocalenie mu życia, Tosca ma być całkowicie uległa żądaniom policjanta. Śpiewaczka zabija Scarpię, ale jego podstępność dosięga kochanków nawet po jego śmierci.
Kolejne spektakle Toski: 16, 17 i 19 kwietnia, 12 i 29 maja oraz 3 czerwca 2011 roku.

Premierze opery tradycyjnie towarzyszyć będzie debata, tym razem zatytułowana: Kobieta. Sprawczyni i ofiara przemocy. Sięgając do najpoważniejszych problemów, jakie dotykają kobiety, Teatr nawiązał współpracę z Centrum Praw Kobiet, wraz z którym przygotowuje debatę dotyczącą zabójstw popełnionych przez kobiety na tle przemocy domowej. Wezmą w niej udział: Urszula Nowakowska – dyrektor Centrum Praw Kobiet, Lidia Olejnik – dyrektor Zakładu Karnego w Lublińcu (nagrodzona w 2010 roku przez Rzecznika Praw Obywatelskich Nagrodą im. Pawła Włodkowica za obronę praw i wolności człowieka), Magdalena Budyn-Kulik – autorka pracy doktorskiej pt. „Zabójstwo tyrana domowego”, Iwona Zalikowska, Magdalena Polsakiewicz-Zielińska, Katarzyna Sękowska-Kozłowska oraz dyrektor poznańskiej Opery Michał Znaniecki. Debatę poprowadzi aktorka Agnieszka Wagner. Jej serialowa bohaterka Izabela Gordon (Barwy szczęścia) jest ofiarą przemocy. Mąż prześladuje ją psychicznie i fizycznie. Izabela w końcu uwalnia się z osaczenia.
Debata będzie miała miejsce 15 kwietnia o godz. 16.00 w foyer 1p. Teatru Wielkiego w Poznaniu. Wstęp wolny!
Share on Facebook
 
"Komedia o niemej żonie" Tadeusza Zygfryda Kasserna PDF Drukuj Email
altDnia 5 kwietnia 2011 roku o godz. 19.30 w Sali Kameralnej im. Wojciecha Drabowicza w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w ramach Roku Kobiet, będzie miała miejsce kolejna premiera – opery Komedia o niemej żonie Tadeusza Zygfryda Kasserna, do libretta kompozytora na podstawie sztuki La comédie de celui qui épousa une femme muette Anatole France. Instrumentacja, tłumaczenie i kierownictwo muzyczne – Krzysztof Słowiński, reżyseria – Piotr Kruszczyński, asystent reżysera – Zuzanna Mikołajczak, ruch sceniczny – Natalia Draganik, scenografia – Milena Dutkowska, współpraca muzyczna – Wiktor Lemko.
Życie Leonarda u boku żony – niemowy, staje się nie do zniesienia. Postanawia on – wbrew przestrogom – skorzystać z pomocy lekarzy, specjalistów od przywracania głosu. Zabieg, jakiemu poddają Catherine sprawia, iż staje się ona nieznośną gadułą. Zdesperowany Leonard ponownie wzywa lekarzy. Ci, nie wiedząc w jaki sposób zmienić ją z powrotem w niemowę, proponują Leonardowi głuchotę. Zabieg jednak pozbawia go nie tylko słuchu. Jak kończy się ta historia? „Kto zwariował?”
Muzyka opery utrzymana w stylistyce neoklasycznej, nawiązuje do utworów kompozytora z lat trzydziestych. Jako środek wyrazu Kassern stosuje rodzaj śpiewu, będący odpowiednikiem recytatywów, ale w dziele odnaleźć można także efektowne fragmenty solowe i sceny zespołowe. Dwuaktowa komedia muzyczna na siedem głosów z akompaniamentem fortepianu nie została zinstrumentowana przez kompozytora. Poznańska premiera będzie pierwszym wykonaniem dzieła w nowo powstałej instrumentacji Krzysztofa Słowińskiego.
Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information