28 lutego 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nasze patronaty
Gdański Festiwal Muzyczny 2017 PDF Drukuj Email

kW dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov.

Gdański Festiwal Muzyczny 2017 jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Wystąpili w tej roli m. in. Elżbieta Sikora, Ewa Pobłocka, Stefania Toczyska, Konstanty Andrzej Kulka, Włodzimierz Nahorny, Daniel Reuss i Maxim Vengerov. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice, takie jak rok F.Chopina, W.Lutosławskiego i G.Verdiego, a jego pierwsza odsłona poświęcona była pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów, profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego.

W roku 2017 funkcje Artysty Rezydenta zgodził się przyjąć jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów świata Mischa Maisky. Wielki wirtuoz wystąpi podczas koncertu inauguracyjnego, który poprowadzi słynny skrzypek, pedagog i dyrygent w jednej osobie – Maxim Vengerov. Z racji nazwiska Artysty Rezydenta, Gdański Festiwal Muzyczny 2017 będzie oczywiście zdominowany przez instrumenty smyczkowe, przedstawiane w rozmaitych konfiguracjach, i w naturalny sposób nawiąże do XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Nagroda w postaci występu na Festiwalu już po raz drugi znalazła się w puli nagród konkursu, czego rezultatem będzie występ jego zwyciężczyni – Veriko Tchumburidze. Pojawią się także jego polscy laureaci z lat poprzednich. Wspólnie z innymi wybitnymi polskimi muzykami stworzą oni serię koncertów kameralnych, które będą formą dialogu pomiędzy całą grupą instrumentów smyczkowych. Do serii dialogów należy także zaliczyć, cieszący się ogromnym zainteresowaniem, koncert Doroty i Piotra Anderszewskich.

Nie zabraknie także instrumentów historycznych. Koncert finałowy to Johannes-Passion J.S.Bacha z udziałem renomowanej Orchestra of the 18th Century. Wystąpi również jeden z najsłynniejszych skrzypków barokowych świata Giuliano Carmignola.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji - na stronie Festiwalu: www.gdanskifestiwal.pl

ZOBACZ: program Festiwalu.

Share on Facebook
 
„Muzyczne Spotkania”: Warszawa – Detmold PDF Drukuj Email

u27 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC będzie miał miejsce koncert „Muzyczne Spotkania”: Warszawa – Detmold.

Koncert „Muzyczne Spotkania” jest wynikiem wieloletniej współpracy między Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina i Hochschule für Musik Detmold w Niemczech. Oprócz wymiennych master courses i wykładów, studenci obydwu uczelni wykonują wspólne koncerty. Po udanej prezentacji wyników tegorocznej współpracy w uczelni niemieckiej wykonają oni koncert w Warszawie.

Wśród wybranych przez studentów utworów znalazł się Sekstet na klarnet, róg, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Krzysztofa Pendereckiego. Napisany w 2000 roku Sekstet jest przykładem jednego z najbardziej rozbudowanych utworów z „okresu kameralistyki” kompozytora. W prawykonaniu dzieła udział wzięli tacy znakomici soliści i kameraliści, jak Mścisław Roztropowicz, Julian Rachlin, Radovan Vlatković, Jurij Bashmet.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi Kwintet Es-dur KV 452 na obój, klarnet, róg, fagot i fortepian Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Sekstet smyczkowy d- moll „Souvenir de Florence” op. 70 na dwoje skrzypiec, dwie altówki i dwie wiolonczele Piotra Czajkowskiego.

27 lutego na UMFC utwory wykonają: Bartłomiej Słojewski (klarnet), Raphaela Jend (róg), Jasper Sommer (skrzypce), Natalia Reichert (altówka), Yerin Lee (wiolonczela), Yilei Han (fortepian).

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
The Metropolitan Opera – live in HD: „Rusałka” Antonína Dvořáka PDF Drukuj Email

2m5 lutego 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Rusałka Antonína Dvořáka.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Rusałka Antonína Dvořáka pod dyrekcją Sir Marka Eldera. Premiera niniejszej inscenizacji w reżyserii Mary Zimmerman odbyła się w The Metropolitan Opera 2 lutego 2017 roku.

W Rusałce połączyły się motywy zapożyczone z legendy o Ondynie, baśni Andersena o małej syrence, a także ludowe podania słowiańskie rojące się od wiedźm, wodników i rusałek. Antonín Dvořák, który wcześniej skomponował cztery poematy symfoniczne na motywach ludowych, nasycił partyturę Rusałki dramatyzmem, ale i przejmującą nostalgią, tak charakterystyczną dla słowiańskiej duszy. Rusałka, córka Wodnika zakochuje się w Księciu, który przychodzi kąpać się w leśnym jeziorze. Aby stać się człowiekiem i zyskać miłość Księcia wodnica poddaje się czarom wiedźmy Ježibaby, oddając w zamian swój głos. Jednak początkowo oczarowany Książę odtrąca zimną i niemą Rusałkę skłaniając się ku Obcej Księżnej… W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, w ubiegłym sezonie kreującą partie Manon Lesaut i Madame Butterfly. W pozostałych rolach wystąpią: Katarina Dalayman (Obca Księżna), Jamie Barton (Ježibaba), Brandon Jovanovich (Książę), Eric Owens (Wodnik).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus PDF Drukuj Email

siPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 25 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. W programie dwie wspaniałe symfonie kompozytorów tworzących blisko siebie, w trudnych realiach Związku Radzieckiego, gdy władza silnie ograniczała autonomię artystów – Mieczysława Wajnberga i Siergieja Prokofiewa.

Mieczysław Wajnberg urodzony w Warszawie, w muzykalnej żydowskiej rodzinie, tu odebrał pierwsze nauki, m.in. u Józefa Turczyńskiego. W 1939 roku ratując się przed niemiecką nawałnicą opuścił Polskę i po epizodach pobytu w Mińsku oraz Taszkiencie znalazł się w Moskwie. Tam trafił w krąg Szostakowicza, którego uważał za swego mistrza i z którym połączyła go wieloletnia, bliska przyjaźń. Dla osób dobrze znających twórczość Szostakowicza właśnie V Symfonia Wajnberga (1962) stanowić może ciekawy punkt wyjścia do porównań, gdyż dzieło to – jak przyznawał autor – powstało pod wrażeniem wykonania (ćwierć wieku po skomponowaniu) „wyklętej” przez sowieckie władze Czwartej jego wielbionego, duchowego mistrza. Spóźnioną premierę prowadził wówczas Kirył Kondraszyn – jemu też dedykowana jest przepojona tragizmem i patosem Symfonia Wajnberga.

V Symfonia B-dur op. 100 Siergieja Prokofiewa powstała w okresie wojennej tragedii, w roku 1944. Stanowi ona wyraz eskapizmu, miała być wedle słów autora „hymnem na cześć człowieka wolnego i szczęśliwego, jego siły i szlachetności ducha”. Powstało dzieło przystępne, tonalne, zachwycające urodą tematów, z przeważającymi nastrojami radości i optymizmu.

Sinfonia Iuventus wykona te utwory pod batutą wybitnego dyrygenta maestro Gabriela Chmury, który należy do oddanych propagatorów odkrywanej dziś na nowo spuścizny Wajnberga. Bilety dostępne na: www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl

Share on Facebook
 
III edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA PDF Drukuj Email

kFundacja Meakultura po raz trzeci organizuje Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Zgłoszenia konkursowe oraz teksty o polskiej muzyce – recenzje, felietony, eseje oraz wpisy na blogach – można przesyłać do 3 marca 2017 roku.

Celem Konkursu jest promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów – badaczy i promotorów muzyki polskiej na świecie. Konkurs jest otwarty na wszystkie gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, jazzową, folkową po muzykę popularną.

Nadesłane na konkurs teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów oraz instytucji kultury, aktywnie kształtujący panoramę życia kulturalnego w Polsce. W jury III edycji KROPKI zasiądą dr Daniel Cichy (przewodniczący), Ewa Szczecińska, dr hab. Paweł Gancarczyk, dr hab. Waldemar Kuligowski, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk.

Dzięki współpracy z marką Tonsil, legendarnym polskim producentem głośników, zdobywca Grand Prix otrzyma w tym roku wyjątkową nagrodę rzeczową – nowoczesny zestaw głośnikowy Maestro III. Laureaci pozostałych kategorii, w tym m.in. dwóch Nagród Głównych w kategorii artykuł/felieton i recenzja/relacja, Wyróżnienia dla debiutanta oraz Nagrody Specjalnej za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju, otrzymają statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe – książkowe i płytowe. W tegorocznej edycji konkursu organizatorzy przewidzieli aż 5 nagród pozaregulaminowych: Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, Nagrodę Dyrektora Redaktora Naczelnego PWM, Nagrodę Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz, po raz pierwszy w historii KROPKI, Nagrodę Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji oraz Nagrodę Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Ogłoszenie wyników nastąpi 24 maja 2017 roku, natomiast wręczenie nagród będzie miało miejsce 28 maja podczas uroczystej Gali Finałowej w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.

Prace konkursowe można nadsyłać na adres mailowy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. do 3 marca 2017 roku.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Fundacji Meakultura.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych Im. Karola Szymanowskiego PDF Drukuj Email

kTowarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego ogłasza drugą edycję Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego. Konkurs odbędzie się w Akademii Muzycznej w Katowicach w dniach 18–23 września 2017 roku.

Celem Konkursu jest promocja twórczości Karola Szymanowskiego i kompozytorów polskich (utwory obowiązkowe w programie konkursu), co przekłada się na promocję kultury polskiej w ogóle. Organizatorzy zauważają brak obecności kwartetów Karola Szymanowskiego w programach innych konkursów kwartetowych i co za tym idzie, brak ich w programach nauczania zagranicznych uczelni artystycznych.

Organizacja Konkursu jest zatem próbą zainteresowania młodych muzyków z zagranicy twórczością naszego wielkiego kompozytora. W konsekwencji jest także zachętą do umieszczania kompozycji polskich we własnym repertuarze koncertowym.

Konkurs Kwartetów Smyczkowych jest częścią projektu „Międzynarodowe Konkursy Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach”.

Grę młodych kameralistów podczas drugiej odsłony Konkursu Kwartetów oceniać będzie jury w składzie:

- Arkadiusz Kubica - Silesian Quartet, Dyrektor Artystyczny Konkursu

- Marek Czech - Royal String Quartet

- Tim Frederiksen - Royal Danish Academy of Music in Copenhagen

- Mats Lindstrom - Royal Academy London

- Peter Schuhmayer - Artis Quatet Vienna

Zgłoszenia należy nadsyłać w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku. Ogłoszenie listy uczestników Konkursu oraz harmonogram przesłuchań zostaną przedstawione do dnia 31 lipca 2017.

Konkurs jest 2-etapowy, w każdym z etapów przewidziany jest utwór obowiązkowy. Utworami obowiązkowymi są: IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana w pierwszym etapie oraz jeden z kwartetów Karola Szymanowskiego w drugim etapie.

Oprócz nagród finansowych Konkurs oferuje nagrody w postaci koncertów.

Współorganizatorem konkursu jest Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: www.szymanowski-competition.com 

Share on Facebook
 
Polski Chór Kameralny: Koncert muzyki współczesnej PDF Drukuj Email

p18 lutego 2017 roku o godz. 18.00 w sopockim Kościele Ewangelickim (ul. Parkowa 5) będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej w interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego.

Koncert otworzą trzy utwory nagrodzone na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim MUSICA SACRA NOVA 2016. Konkurs ten, który w tym roku odbył się już po raz trzynasty, promuje sakralną twórczość chóralną młodych kompozytorów. W jury zasiedli wybitni specjaliści w zakresie chóralistyki, jak Marian Borkowski, Stephen Layton, Jan Łukaszewski, Andrea Angelini, Vaclovas Augustinas, Vincenzo de Gregorio i Jaakko Mäntyjärvi. Spośród 30 nadesłanych kompozycji z 8 krajów komisja konkursowa zdecydowała się nagrodzić trzy, które zostaną wykonane przez Polski Chór Kameralny.

W dalszej części koncertu usłyszymy najpierw utwór Parce Mihi Agaty Krawczyk nagrodzony na wspomnianym konkursie w 2006, a także dwie kompozycje rodem ze Skandynawii: O magnum misterium pochodzącego z Finlandii Jaakko Mäntyjärviego do tekstu bożonarodzeniowego hymnu z Liturgii Godzin, oraz Villarosa sarialdi Thomasa Jennefelta, pochodzące z 7-częściowego cyklu Villarosa Sequences. Szwedzki kompozytor jest również autorem słów napisanych w podobnym brzmieniowo do łaciny, stworzonym przez niego języku.

Wielką atrakcją dla miłośników muzyki chóralnej będą bez wątpienia światowe prawykonania aż 5 utworów Pawła Łukaszewskiego, wybitnego kompozytora, dyrygenta i pedagoga. Cztery z nich znajdą się na jego najnowszej płycie, nagranej w sopockim kościele Zbawiciela przez Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, która ukaże się w czerwcu tego roku. Jednak wcześniej będzie można usłyszeć dwie kompozycje jego ojca, Wojciecha, kompozytora, nauczyciela, krytyka muzycznego związanego z Częstochową.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
Więcej…
 
The Metropolitan Opera – live in HD: „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda PDF Drukuj Email

met21 stycznia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Romeo i Julia Charlesa Gounoda.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Romeo i Julia Gounoda w reżyserii Bartletta Shera pod dyrekcją Gianandrei Nosedy, której premiera odbyła się w Sylwestra w The Metropolitan Opera.

Romeo i Julia Gounoda to nie tylko piękna, romantyczna, ale i tragiczna miłość. To również dynamiczne pojedynki, jak zaznacza Bartlett Sher. Historia Romea i Julii inspirowała i do dziś inspiruje całe rzesze artystów, od malarzy, poetów, kompozytorów, po twórców oper i baletów. Dzieła operowe na jej podstawie stworzyli m. in. Nicola Vaccai, Daniel Steibelt, Niccolò Zingarelli, Vincenzo Bellini i właśnie Charles Gounod. Jego na wskroś francuska, czyli bardzo romantyczna i żarliwa wizja losów nieszczęśliwych kochanków, okraszona melodyjną, bogato instrumentalizowaną muzyką, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. W pierwszym roku po premierze Romeo i Julia przekroczył liczbę 100 spektakli. Złośliwcy wprawdzie mawiali, że ta opera to tylko 4 duety miłosne z dodatkami, ale czyż nie to właśnie jest istotą opowieści o zakochanych z Werony? W nowej inscenizacji Met, w reżyserii Shera (reżyserował w Met m. in. Cyrulika sewilskiego i Otella) Julią będzie niemiecka sopranista Diana Damrau, partię Romea zaśpiewa tenor z Włoch Vittorio Grigolo. Przedstawienie trwa około 3h i 20 min.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
VIII Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych PDF Drukuj Email

kW dniach 2-6 maja 2017 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się VIII Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych.

Konkurs organizowany jest co 3 lata i należy do największych tego rodzaju imprez w Europie. Skierowany jest do muzyków z całego świata, przede wszystkim do studentów uczelni muzycznych oraz artystów czynnych zawodowo, grających na instrumentach dętych blaszanych: trąbce, rogu, puzonie i tubie, których wiek w dniu rozpoczęcia konkursu nie przekracza 30 lat (tj. urodzonych po 2 maja 1987 roku).

Program konkursu wymaga od uczestników przygotowania utworów umożliwiających wszechstronną prezentację warsztatu wykonawczego i walorów osobowości artystycznej. Wśród kompozycji obowiązkowych znajdzie się między innymi Sonatina na puzon i fortepian Kazimierza Serockiego. W finale uczestnikom towarzyszy orkiestra symfoniczna, co dla większości z nich stwarza niepowtarzalną możliwość występu w charakterze solisty współpracującego z takim zespołem.

Międzynarodowy zasięg konkursu to możliwość konfrontacji dokonań wykonawczych w różnych ośrodkach kształcenia. Konkurs od początku był terenem, na którym spotykali się młodzi muzycy z Europy Zachodniej z wykonawcami z Rosji, Białorusi, Ukrainy, krajów bałtyckich oraz ostatnio USA, Japonii, Korei Płd., a nawet Mongolii. Ich produkcje ocenia międzynarodowe jury, w skład którego wchodzą najbardziej renomowani artyści i pedagodzy, głównie z krajów Unii Europejskiej. Konkurs jest też wydarzeniem artystycznym o dużym znaczeniu lokalnym. Otwarte przesłuchania oraz koncerty towarzyszące są liczącym się uzupełnieniem kalendarza imprez muzycznych w Gdańsku. Władze samorządowe, doceniając ten walor konkursu, były dotychczas zawsze fundatorem głównych nagród dla laureatów.

Powołane przez organizatorów jury przyzna nagrody:

Grand Prix w wysokości 20 000 PLN

I nagroda w wysokości 10 000 PLN

II nagroda w wysokości 7 000 PLN

III nagroda w wysokości 3 000 PLN

Przewiduje się także nagrody pozaregulaminowe ufundowane przez sponsorów. Wszyscy uczestnicy otrzymają dyplomy uczestnictwa.

Szczegółowy harmonogram Konkursu:

6.03.2017 – Termin zgłoszeń

20.03.2017 – kandydat zostanie powiadomiony pocztą elektroniczną o zakwalifikowaniu do Konkursu

2-3.05.2017 – Przesłuchania I etapu (Sala Koncertowa w budynku żółtym oraz - w przypadku dużej liczby zgłoszeń - Sala Kameralna w budynku czerwonym)

4-5.05.2017 – Przesłuchania II etapu; Koncert Jurorów (Sala Koncertowa w budynku żółtym)

6.05.2017 – Przesłuchania III etapu – finał z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod dyr. Zygmunta Rycherta; Koncert laureatów (Sala Koncertowa w budynku żółtym)

Szczegółowe informacje dotyczące Konkursu, Regulamin oraz Formularz zgłoszeniowy znajdują się na jego oficjalnej stronie: http://ibic.amuz.gda.pl i na Facebooku: www.facebook.com/ibic2017

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
Włodzimierz Kotoński in memoriam - koncert w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina PDF Drukuj Email

u16 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, poświęcony pamięci Włodzimierza Kotońskiego.

Włodzimierz Kotoński (1925–2014)– kompozytor i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, twórca Etiudy konkretnej na jedno uderzenie w talerz, jeden z pionierów muzyki elektronicznej. Pracował w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, studiach w Kolonii, Sztokholmie, Freiburgu, Paryżu i Bourges. Jako profesor gościnny wykładał kompozycję i muzykę elektroniczną w Królewskiej Akademii Muzyki w Stockholmie, w State University of New York w Buffalo, w University of Southern California w Los Angeles, w Rubin Academy of Music w Jerozolimie i w Seulu. W latach 1974-76 był naczelnym redaktorem muzycznym Polskiego Radia oraz naczelnym dyrektorem muzycznym Polskiego Radia i Telewizji. W latach 1983-1989 pełnił funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polskiej sekcji ISCM/SIMC).

Podczas koncertu jego pamięci usłyszymy jeden z ostatnich utworów Kompozytora, Arietta e fiori na puzon i dźwięki elektroniczne (2014), a także Partitę na klawesyn solo, Bucolica na flet solo, Tierra caliente na taśmę, Trzy etiudy rytmiczne na fortepian, Tlaloc na klawesyn i perkusję. Wykonawcami wieczoru będą: Maciej Grzybowski (fortepian), Ewa Liebchen (flet), Olga Paciej (klawesyn), Leszek Lorent (perkusja) oraz Barbara Okoń-Makowska (projekcja dźwięku).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
The Metropolitan Opera – live in HD: „Nabucco” Giuseppe Verdiego PDF Drukuj Email

Nabucco7 stycznia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera jednej z najpopularniejszych oper świata z najsłynniejszym żyjącym śpiewakiem w roli tytułowej, czyli spektaklu Nabucco z Placidem Domingiem w roli tytułowej i Jamesem Levine za pulpitem dyrygenckim.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę, która swemu kompozytorowi Giuseppe Verdiemu przyniosła olbrzymi rozgłos i powodzenie. Spektakl od dawna był wyczekiwany przez widzów cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD”. To na ich prośby dyrekcja nowojorskiej sceny włączyła Nabucca do programu transmisji. W czasach walk o niepodległość i zjednoczenie Italii śpiew Żydów z tej opery, tęskniących do ojczyzny, swej ziemi obiecanej, stał się wyrazem wyzwoleńczych dążeń Włochów. Chór Va, pensiero przez lata był ich nieoficjalnym hymnem.

Biblijną opowieść o babilońskim królu Nabuchodonozorze, w której pycha zostaje ukarana, a wiara zwycięża wszelkie przeciwności, w wersji operowej usłyszymy pod batutą jednego z najlepszych dyrygentów świata – Jamesa Levine’a. W postać Nabucca wcieli się legendarny tenor Plácido Domingo, od pewnego czasu występujący w partiach barytonowych. Zobaczymy ponadto Liudmylę Monastyrską jako Abigail, Jamie Barton jako jej siostrę Fenenę i Russella Thomasa w partii izraelskiego księcia Izmaela. Zachariaszem będzie Dmitry Belosselskiy. Inscenizacja Elijaha Moshinsky’ego z 2001 roku należy do ulubionych przez nowojorską publiczność tradycyjnych wystawień XIX-wiecznych hitów operowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

 

Share on Facebook
Więcej…
 
XII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” PDF Drukuj Email

bOd 5 do 10 lutego 2017 roku potrwa XII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”. Na sześć dni Sanok stanie się zimową stolicą muzyki, do której zjadą się wybitni artyści i pedagodzy z całego świata.

Temat przewodni XII edycji brzmi: „Od Bacha do Pendereckiego”. Podczas inauguracji Forum wystąpi Eugen Indijc (USA) – laureat IV nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnie w Sanockim Domu Kultury odbędzie się koncert Krzysztofa Kobylińskiego – polskiego kompozytora i pianisty, autora kilkudziesięciu albumów muzycznych opartych o jazz, ethno, neoklasykę i elektronikę, który wystąpi z niezwykłą wokalistką z Jerozolimy Reut Rivka Shabi, tworząc tym samym spektakl na miarę światową.

Akiko Ebi (Japonia/Francja) – niesamowita japońska artystka, laureatka V nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980) – w nadzwyczajnym koncercie „Tatiana Shebanova in memoriam” zagra w hołdzie wielkiej artystce.

Kayah & Royal String Quartet – jedna z najwybitniejszych artystek pop-kultury, wyróżniona tytułem „Artysta 150-lecia Wawra/Warszawy” wystąpi z najbardziej dynamicznie działającym kwartetem smyczkowym na świecie.

Ponadto w przedsięwzięciu wezmą udział dwie orkiestry: Academia dell’ Acro Chamber Orchestra pod dyrekcją P. Radzińskiego – czołowa akademicka orkiestra w Polsce, uhonorowana wieloma nagrodami, oraz Lwowska Orkiestra Kameralna AKADEMIA pod batutą Igora Pylatyuka – orkiestra z solistami z Danii, Ukrainy, Słowacji, Czech, Rosji, Polski, Białorusi, Japonii.

Patronat medialny nad Forum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://forum.interpiano.pl/pol

ZOBACZ: Informacja biletowa

Share on Facebook
 
Natężenie chóralności – Turnau a cappella PDF Drukuj Email

m25 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” (ul. Reymonta 18) będzie miał miejsce Koncert Chóru kameralnego Lege Artis z cyklu MUSIC +.

Chór kameralny Lege Artis powstał w Krakowie w 2005 roku. Jest zespołem wszechstronnym, wykonującym z powodzeniem zarówno muzykę sakralną, jak i chóralne aranżacje utworów rozrywkowych, sięgającym po utwory dawne oraz najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych. Są one doceniane przez ich twórców, a także publiczność licznie gromadzącą się na koncertach zespołu. O jakości chóru świadczą zdobyte przez lata nagrody i wyróżnienia na licznych konkursach, w których zespół brał udział.

Założycielką Chóru jest Agnieszka Trela-Jochymek. Dyrygentka ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. Stanisława Krawczyńskiego oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Z Chórem Lege Artis zdobyła wiele nagród i wyróżnień. W 2011 roku podczas VII Rybnickiej Jesieni Chóralnej otrzymała nagrodę dla najlepszego dyrygenta festiwalu, a w 2013 – nagrodę dla wyróżniającego się dyrygenta na festiwalu Vox Domini w Prusicach.

Najnowszym przedsięwzięciem Lege Artis jest „Projekt Turnau”. Do tej pory chór wykonywał głównie muzykę sakralną dawną i współczesną, ale chcąc się rozwijać, postanowił zająć się czymś zupełnie nowym. Wybór padł na poezję śpiewaną a cappella. Chórzyści wspólnie zdecydowali, że najbliższa ich gustom jest twórczość Grzegorza Turnaua. Ponadto jest to artysta nierozerwalnie związany z Krakowem, więc krakusom szczególnie bliski. Do tej pory nikt nie tworzył specjalnie dla Lege Artis, więc z okazji jubileuszu 10 lat istnienia chór zwrócił się z prośbą do wybitnego aranżera Andrzeja Borzyma o opracowanie 12 ulubionych utworów z repertuaru Grzegorza Turnaua. Dzięki wsparciu JM Rektora AGH prof. Tadeusza Słomki podczas koncertu publiczność będzie miała okazję wysłuchać efektu tej pracy.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus PDF Drukuj Email

si14 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, podczas którego zabrzmi utwór Jerzego Maksymiuka Vers per archi.

W wywiadzie z Jerzym Maksymiukiem (portal „Meakultura”, Magdalena Nowicka) padło pytanie: „Oprócz dyrygowania zajmuje się Pan także komponowaniem. Jako kompozytor, a jednocześnie dyrygent orkiestry, może Pan prowadzić wykonania własnych utworów. Czy jest to łatwe zadanie? – Nie, bo ma się większą tremę niż przy dyrygowaniu cudzych utworów. Tak, bo kto lepiej może znać zamysł utworu niż kompozytor”, odpowiedział jeden z najznakomitszych dyrygentów swojego pokolenia. Publiczność koncertu 14 stycznia będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam charyzmatyczny Mistrz poprowadzi wykonanie swego utworu Vers per archi (2014). A przecież to nie jedyny powód by wysłuchać tego atrakcyjnego koncertu.

Zostanie wykonany także Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna – późne, profetyczne dzieło z roku 1850 nie zostało wykonane za życia swego twórcy, a po premierze (1860) budziło kontrowersje ekstrawagancką formą i niezwykłą ekspresją. Ten Konzertstück zabrzmi w interpretacji Bartosza Koziaka należącego do wiodących wiolonczelistów polskich, laureata licznych nagród (jest m.in. zwycięzcą 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny oraz zwycięzcą 11. Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie). Ponadto Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Jerzego Maksymiuka wykona I Symfonię Dymitra Szostakowicza, która w pełni ukazuje oryginalność jego talentu i zawiera czytelne zapowiedzi charakterystycznego stylu kompozytora (np. łączenia dramatyzmu i podniosłego patosu z elementami ironii i groteski), należącego do największych symfoników XX wieku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Share on Facebook
 
XII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” PDF Drukuj Email

bPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury serdecznie zaprasza na XII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”, które odbędzie się w dniach 5–10 lutego 2017 roku w Sanoku i w całym Euroregionie Karpat. Temat przewodni XII edycji brzmi: „Od Bacha do Pendereckiego”.

Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.

W Forum weźmie udział około 200 uczestników z kilkunastu krajów Europy, a także wielu wybitnych artystów, którzy podczas codziennych koncertów w Sanockim Domu Kultury zapewnią publiczności niezapomniane doznania muzyczne. Wśród nich: Eugen Indjic – laureat IV nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Akiko Ebi (Japonia/Francja) – laureatka V nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Krzysztof Kobyliński – popularny kompozytor i pianista tworzący na styku muzyki jazzowej, elektronicznej, ilustracyjnej oraz szeroko pojętych form etno-folkowych, Kayah – fenomenalna polska wokalistka oraz dwie wybitne orkiestry - Accademia dell’Arco Chamber Orchestra pod dyr. Michała Szymanowskiego i Lwowska Narodowa Orkiestra Kameralna „Akademia” pod dyr. Igora Pylatyuka.

Zgłoszenia do udziału w Forum, aktywnego i biernego (na formularzu dostępnym pod adresem: http://forum.interpiano.pl/pol/aplikacja/aplikacja_zgloszeniowa ; http://forum.interpiano.pl/pol/aplikacja/aplikacja_zgloszeniowa_uczestnik_bierny ) należy przesłać w terminie do 31 grudnia 2016 roku. Termin zgłoszenia będzie brany pod uwagę przy zaproszeniach do udziału w koncertach kameralnych, solowych i z orkiestrą.

Patronat medialny nad Forum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://forum.interpiano.pl

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 21
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information