Polmic - FB


M jak młodzi

Warszawa | Polskie Radio i Katarzyna Stoparczyk zapraszają na przebojowe „Piegowate koncerty” nie tylko dla dzieci

PORSześć „Piegowatych koncertów” dla dzieci i ich rodziców odbędzie się tej jesieni w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwsze dwa spotkania pt. „Piegi w szkole” z dziennikarką radiowej Trójki Katarzyną Stoparczyk, jej gośćmi oraz Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy już 7 października 2018 roku o godz. 11.00 i 13.00.

„Piegi w szkole” to opowieść o najciekawszych, najbardziej egzotycznych i barwnych szkołach, w jakich uczą się dzieci na świecie. Są to: szkoła pod baobabem (Afryka), szkoła na grzbiecie renifera (Północna Syberia), szkoła w misce (Azja, m.in. Kambodża), szkoła dzieci z Atuler (zachodnie Chiny). Skąd pochodzi najbardziej zabawna wyliczanka? Gdzie znajdziemy najszczęśliwszych uczniów świata? Czy to prawda, że szkoła może być ukochanym miejscem spotkań? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pierwszego po wakacjach „Piegowatego koncertu”.

Reżyserem koncertów jest Katarzyna Stoparczyk, a skierowane są one do dzieci, ich rodziców oraz babć i dziadków. Podczas każdego z interaktywnych koncertów najmłodsi słuchacze poznają prawdziwe perełki muzyki klasycznej. Zabrzmi także utwór polskiego kompozytora Henryka Czyża - Suita "Wlazł kotek na płotek" na orkiestrę. Dodatkowo koncerty ilustrowane będą fotografiami czy filmami. Na scenie pojawią się wyjątkowi goście, w tym wybitnie uzdolnione dzieci. Nie zabraknie też fragmentów audycji „Dzieci wiedzą lepiej”. W trakcie trwania koncertu dzieci będą mogły również śpiewać i tańczyć.

Kolejne „Piegowate koncerty” odbędą się 28 października, 4 listopada i 8 grudnia.

Więcej – na stronie https://www.polskieradio.pl

8. Festiwal Muzyki Współczesnej „Mała Warszawska Jesień”

MWJ 2018Festiwal Muzyki Współczesnej dla Dzieci Mała Warszawska Jesień jest coraz starszy. Czy to oznacza, że jest też coraz poważniejszy? Nie, nie obawiajmy się, nie traci z horyzontu tego, co w muzyce współczesnej najważniejsze – czyli swobody, wielości doznań, spontanicznego uczestnictwa i nieskrępowanej twórczości. Ale natura sztuki nie przeszkadza zająć się sprawami ważnymi i odpowiedzialnymi jak m.in. głosowanie i demokratyczny wybór.

Zostajemy daleko od polityki, a tematy ważkie bierzemy na warsztat w formie muzycznej gry terenowej i zabawy. W Parku Rzeźby w Królikarni weźmiemy udział w plenerowym performansie zatytułowanym GŁOSY. Pierwsze skojarzenie ze śpiewem jest słuszne, ale tylko w części, bo chodzi przede wszystkim o głos jako akt wyboru, opowiedzenia się za … no właśnie - partią muzyczną. Uczestnicy będą wybierać pomiędzy różnymi programami partii: Energików, Wszystkograczy, Dosłownych, Komplikusów i Recyklistów. Odbędzie się piknik wyborczy, prawdziwa debata w formie koncertu i wreszcie głosowanie. Czy będziemy muzycznie uszczęśliwieni pod rządami demokratycznie wybranej opcji muzycznej? Zobaczymy…

Poważnie i dorośle może brzmieć „koncert na dwa fortepiany” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim. Dwa tak nobliwe i ciężkie instrumenty … a muzyka czasem lekka jak piórko. Całkiem poważni kompozytorzy, których utwory zostaną zagrane, nie pozwolą nam wydorośleć, co więcej może nawet pobujamy z nimi w obłokach, a unosić nas będą dźwięki preparowanych fortepianów?

Szalony malarz to ktoś, kto na pewno nie da ani sobie, ani nam wytchnienia w twórczym i nieskrępowanym szale. Zapytacie co robi malarz na festiwalu muzycznym? Oczywiście maluje dźwięki! I to na płótnie! Jak to robi? Przekonacie się w Zamku Ujazdowskim, a dociekliwym ów artysta na pewno wytłumaczy jak to się dzieje, że gest malarski można usłyszeć.

Jeśli ktoś poczuje się jednak zbyt zmęczony udziałem w głosowaniu, przytłoczony ciężarem aż dwóch fortepianów i rzucony w wir szalonej muzyki natchnionego malarza, znajdzie wytchnienie na Wyspie syren. Ukrytą w podziemiach Muzeum Warszawy wyspę odnajdziecie podążając przez labirynt za śpiewem syren i dźwiękami, które jak tropy będą nas do niej prowadzić. Ukojeni, gdy zaznamy wytchnienia, możemy wrócić do poszukiwania nowych wrażeń, a one czekają na nas tuż obok, w starym kuchennym piecu w jednej z kamienic muzeum – w Kryjówce dźwięków.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl/

Warszawa | 18. Festiwal Ogrody Muzyczne

OgrodyW dniach 30 czerwca – 31 lipca 2018 roku odbędzie się 18. Edycja Festiwalu Ogrody Muzyczne.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 roku. Każda edycja to około 30 wydarzeń artystycznych: koncertów live, projekcji sfilmowanych wybitnych realizacji oper, baletów i koncertów. Od początku festiwal odbywa się w na terenie Dziedzińca Wielkiego Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim, klimatyzowanym namiotem gromadzącym 800-osobową publiczność.

Od kilku lat inspiracją dla kolejnych edycji jest kultura i sztuka krajów obejmujących przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej w dniu rozpoczęcia festiwalu tj. w drugim półroczu danego roku. W 2018 roku formuła została zmieniona. Do udziału zaproszono trzech gości, którzy prezydencję w Radzie UE obejmują kolejno. Są to: Estonia, Bułgaria i Austria. Dzięki temu festiwal obfituje w wydarzenia o zasięgu międzynarodowym a widzowie będą mieć okazję posłuchać najlepszych estońskich, bułgarskich i austriackich solistów i zespołów muzycznych.

W programie wydarzenia ważne miejsce zajmuje muzyka polska. Podczas tegorocznej edycji zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana i Zygmunta Krauze. Koncert finałowy będzie w całości poświęcony polskiej muzyce współczesnej. W wykonaniu orkiestry Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza usłyszymy Rhapsod Zygmunta Krauze, Mandragorę Karola Szymanowskiego, Muzykę na smyczki, trąbki i perkusję Grażyny Bacewicz i Orawę Wojciecha Kilara.

W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”, na który wstęp jest wolny, a dzieci – małe i duże – bardzo mile widziane.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.

Szczecin | Historia najmniej prawdopodobna

kW dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Kraków | „Sinfonietka”: nareeeeeeszcie wiosna!

sc Sinfonietta Cracovia 24 marca 2018 roku o godz. 12:00 w sali koncertowej Muzeum Manggha (Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26) powita wiosnę kolorowym, pełnym atrakcji koncertem „Nareeeeszcie wiosna!” z cyklu „Sinfonietka”, przygotowanym z myślą o najmłodszych melomanach.

Z tej okazji niezastąpiona Pani Sinfonietka przygotowała dla młodych słuchaczy wyjątkowy program pełen wspaniałych, tętniących życiem i zwiastującym koniec zimy kompozycji. W wykonaniu Sinfonietty Cracovii usłyszymy m.in. Wiosnę ze słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego, Marzec Piotra Czajkowskiego czy fragmenty X Sinfonii Felixa Meldessohna-Bartholdy’ego.

W programie wydarzenia nie zabraknie również polskich piosenek dziecięcych oraz – tradycyjnie – szeregu pozamuzycznych atrakcji. Sinfonietcie Cracovii na scenie sali koncertowej Muzeum Manggha towarzyszyć będzie niezastąpiony, kipiący energią Sinfonietkowy Chór Dziecięcy.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Premiera quasi-opery dla dzieci Piotra Wróbla

fn18 marca 2018 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera quasi-opery dla dzieci w dwóch aktach Piotra Wróbla Król Midas w rękach bogów na podstawie scenariusza Katarzyny Podlasińskiej.

Kolejna premiera z cyklu „Opera w filharmonii” będzie wyjątkowym wydarzeniem. Po raz pierwszy zaprezentowana zostanie opera dla dzieci powstała w 2017 roku na specjalne zamówienie Filharmonii Narodowej. Głównym bohaterem przedstawienia Król Midas w rękach bogów w reżyserii Jitki Stokalskiej jest mityczny król Midas. Jego historia jest powszechnie znana i przez swą prostotę, a zarazem mądrość przemawia tak do dorosłych, jak i do dzieci. Król Midas zasłynął z zamiłowania do bogactwa oraz z tego, że przyprawiono mu ośle uszy. Podobnie jak inne postacie z mitologii, był igraszką w rękach bogów. Dlatego na scenie pojawią się tym razem mieszkańcy Olimpu, którzy mimo swego boskiego pochodzenia wcale nie są wolni od ludzkich słabości i przywar.

Nowością tej opery jest również obsada. Obok fortepianu pełniącego rolę orkiestry pojawi się złocisty puzon, który będzie symbolizował władcę o oślich uszach.

Utwór prawykonają: Magda Beucher (sopran), Krzysztof Ciupiński-Świątek (tenor), Karol Skwara (bas), Piotr Wróbel (puzon), Maurycy Stawujak (fortepian). Poprowadzi wydarzenie Katarzyna Podlasińska.

Informacja o biletach: http://filharmonia.pl

Gdańsk | Cztery pory roku dla dzieci

418 marca 2018 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina odbędzie się koncert familijny „Cztery pory roku dla dzieci”.

Cztery kilogramy nut, po jednym z każdej Pory Roku, szczypta talentu skrzypcowego, dwie szczypty talentu wokalnego i pół łyżeczki poetyckiego tekstu. Składniki dokładnie mieszamy i cierpliwie czekamy aż powstanie apetyczne... ciasteczko! To niezawodny przepis na znakomitą muzyczną ucztę. Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na familijny koncert ze słynnymi Czterema porami roku Antonio Vivaldiego i piosenkami opartymi na motywach arcydzieła, które skomponował dr hab. Piotr Salaber, profesor Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, laureat nagrody Honorowa Perła Polskiej Gospodarki w dziedzinie Kultura.

Dzieci i dorośli wyruszą w niezwykłą podróż po muzycznych porach roku. Główny bohater Vivaldi będzie szukał inspiracji do stworzenia najpiękniejszego koncertu wszech czasów. Zafascynowany wiosennym śpiewem słowika psróbuje rozszyfrować ptasi alfabet. Zbudzony z letniego snu przez odgłosy nadchodzącej burzy chętnie będzie się bawił dźwiękami i tonacjami barw. Na jesiennym straganie w bajeczny sposób ożywi dary natury, tocząc z nimi zabawne spory o wyższości dźwięku C nad D. Zimą zaprosi do rodzinnego domu i przy kominku będzie snuł wzruszającą opowieść o choince i Świętym Mikołaju. Z pudełek z prezentami odpakuje wzruszające wspomnienia, a najpiękniejsze z nich ozdobi muzyką.

W koncercie wezmą udział aktorzy Bogdan Smagacki i Maja Gadzińska, klawesynista Aleksander Przeradowski, soliści baletu Opery Bałtyckiej oraz Orkiestra kameralna pod dyrekcją Natalii Walewskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.gda.pl

Białystok | „Kot w butach” z muzyką Piotra Nazaruka

Kot_w_butach3 i 4 marca 2018 roku o godz. 12.00 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza małych i dużych na magiczną bajkę muzyczną Kot w butach w reżyserii Bernardy Bieleni z muzyką Piotra Nazaruka.

To znana historia, ale opowiedziana trochę inaczej, można doszukać się w niej wątków historycznych i nawiązań literackich do Zemsty A. Fredry. „Marzeń się nie trzeba wstydzić, rzecz w tym, co w marzeniach widzisz. Jeśli piękne masz marzenia, w rzeczywistość je przemieniaj” – tekst z Kota w butach może być mottem mojej pracy nad tą inscenizacją – mówi Bernarda Bielenia, reżyser. – Wspólnie z Damianem Tanajewskim, dyrektorem Opery i Filharmonii Podlaskiej, zmontowaliśmy zespół marzeń pracujący nad tym spektaklem. Za muzykę jest odpowiedzialny uznany duet – Piotr Nazaruk i Jan Stokłosa. Ruch sceniczny to kolejny atut współczesnej formy tej realizacji, bo odpowiedzialny za choreografię jest Maciej Florek, znany jako „Gleba” (laureat i juror programu „You can dance”) – doskonały tancerz i choreograf. Scenograficzną stronę widowiska stworzył Jan Polivka, a jego poczucie przestrzeni wywodzące się z Czech umożliwi aktorom wykorzystanie środków dostępnych dla teatru aktorskiego i lalkowego. Zespół aktorski to w większości absolwenci Akademii Teatralnej (Wydziału Sztuki Lalkarskiej), z jednym wyjątkiem – Rafała Supińskiego z OiFP. Znana z bajki postać czarodzieja tu również zachwyci paroma trickami tak, że kiedy na skutek przebiegłości tytułowego kota zamieni się w mysz, zatęsknimy za jego obecnością. Udział muzyków, którzy „na żywo” będą towarzyszyć poczynaniom aktorów tworzy wspaniałe warunki dla odbioru barwnej, dynamicznej i bajkowej fabuły. Kot w butach to historia miłosna dworskiej córki szlachcica Zosi i biednego osieroconego przez młynarza właściciela kota – Jasia. Na drodze zakochanych staje Bombasta – czarodziej, który proponuje jej zamążpójście. Wszystko kończy się jak w tradycyjnej baśni – weselem”. Zdaniem Bernardy Bieleni, historia Kota w butach jest tak uniwersalna, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.oifp.eu/

Lublin | Lub-smyki: Tańcowały dwa Michały

fl18 marca 2018 roku w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie o godz. 10.00 odbędzie się koncert dla dzieci z cyklu „Lub-Smyki”.

„Lub-smyki” jest cyklicznym wydarzeniem, skierowanym do najmłodszej lubelskiej publiczności – niemowląt i dzieci młodszych do 0-3 lat. Na czas koncertu muzyczna przestrzeń Sali Koncertowej Filharmonii jest przygotowana z uwzględnieniem szczególnych potrzeb małych odbiorców sztuki. Dzieci wraz z rodzicami i opiekunami słuchają koncertu na scenie siedząc na specjalnie przygotowanych dywanikach.

„Tańcowały dwa Michały, jeden duży drugi mały” to muzyczna zabawa ludowa, należąca do kanonu repertuaru dziecięcego. Tradycyjne dziecięce piosenki i zabawy przekazywane z pokolenia na pokolenie stanowią podwaliny rozwoju muzycznego dzieci, ale także są inspiracją dla wielkich kompozytorów. Przygotowany przez muzyków „aktywny koncert” upłynie w klimacie tradycyjnych zabaw, wyliczanek i rymowanek, które wykonają wspólnie z dziećmi. Nie zabraknie jednak owych tradycyjnych melodii w opracowaniach największych mistrzów m. in. Stanisława Moniuszki i Ludomira Różyckiego.

W wydarzeniu wezmą udział muzycy lubelscy: baryton Grzegorz Pazik, pianistka Agnieszka Schulz-Brzyska oraz Męski Zespół Śpiewaczy „Pojezierze”. Śpiewacy kultywują tradycje muzyczne z obszaru Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Pieśni z tej krainy geograficznej pokazują przeplatające się wpływy tradycji Lubelszczyzny, Podlasie, Polesia oraz Ukrainy. Zespół posiada w swoim repertuarze utwory religijne, obrzędowe, weselne oraz dziecięce istniejące w tradycji ustnej przekazywanej z pokolenia na pokolenie.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl