polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

nasze patronaty

„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu

t4 listopada 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum Św. Jana w Gdańsku odbędzie się sceniczne wykonanie dramatu muzycznego Beaty Wróblewskiej do libretta Dariusza S. Wójcika w reżyserii Marka Richtera Sic itur ad Deun (Tak idzie się do Boga) w 20-rocznicę jego prawykonania.

Prawykonanie tego utworu, który nazywany jest również operą, miało miejsce w gdańskim Teatrze Wybrzeże 23 kwietnia 1997 roku w ramach obchodów 1000-lecia Grodu nad Motławą. Twórcą libretta jest gdański artysta Dariusz Wójcik – aktor, śpiewak, znany na Wybrzeżu animator życia kulturalnego, założyciel Teatru Otwartego w Gdańsku. Zachwycony postacią św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego Patrona Polski, sprawcy millenijnego zamieszania, stworzył dramat muzyczny ukazujący jego życie od narodzin do męczeńskiej śmierci. Za pomysł, scenariusz, reżyserię i rolę św. Wojciecha w spektaklu Sic itur ad Deum Dariusz Wójcik otrzymał Medal i Dyplom 1000-lecia Miasta Gdańska.

Dramat muzyczny osadzony jest w realiach historycznych X wieku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych. Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami, zamieszkującymi ówczesną środkowo-wschodnią Europę, jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”. Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm). W warstwie muzycznej współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim.

Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (śpiewaków, aktorów, tancerzy), statyści (m.in. studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni), odtwarzający kilkanaście postaci, oraz 20-osobowa orkiestra kameralna, która wystąpi pod batutą Piotra Staniszewskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.teatrotwarty.pl

IX Festiwal „Era Schaeffera”

e26 października 2017 roku odbędzie się niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera – prawdziwe święto sztuki z okazji 70-lecia pracy artysty.

„Era Schaeffera” to coroczny międzynarodowy projekt Fundacji Aurea Porta zakotwiczony w Warszawie, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Studio Tęcza, Stołeczną Estradę, ZAiKS i Instytut Adama Mickiewicza. Jest to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej, wyobraźni stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem, skupiający artystów polskich i zagranicznych różnych dziedzin: muzyki, teatru, filmu oraz performance’u. Cykliczne przedstawienia są multimedialną prezentacją twórczości muzycznej i dramaturgicznej Schaeffera.

Już po raz 9. przyjaciele profesora Bogusława Schaeffera uczczą jego artystyczny dorobek. Rok 2017 jest po kilkakroć jubileuszowy dla tego wielowymiarowego twórcy – dramatopisarza, kompozytora i grafika. Artysta obchodzi: 70-lecie pracy twórczej, 30-lecie pracy akademickiej w Mozarteum w Salzburgu, 50-lecie doktoratu na Uniwersytecie Warszawskim oraz 50-lecie prawykonania utworu Muzyka elektroniczna.

Główny performance Festiwalu w reżyserii Macieja Sobocińskiego odbędzie się o godz. 19:30 w Studiu Tęcza przy ul. Rydygiera 8 w Warszawie. W 9. edycji Festiwalu wezmą udział muzycy Padma Shankar, Ghatam Giridhar Udupa, Nathan Davis, Irinel Anghel, Michał Urbaniak z zespołem i Lost Education w składzie: Patryk Zakrocki, Hanna Piosik i Paweł Szamburski oraz Chór Gre Badanie. Ponadto wystąpią aktorzy (Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer, Lidia Bogaczówna) i tancerze (Witek Jurewicz, Lena Kowalska).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu: http://aureaporta.eu

Symfonie „królewskie” Josepha Haydna

si28 października 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim odbędzie się koncert Symfonie „królewskie” Josepha Haydna w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W roli dyrygentki i koncertmistrza wystąpi Martyna Pastuszka, skrzypaczka i członkini wielu międzynarodowych zespołów muzyki dawnej.

Praca Josepha Haydna ze znakomitą orkiestrą księcia Miklósa Esterházy’ego przyniosła prawdziwą eksplozję nowych dzieł symfonicznych i nowatorskich idei, które całkowicie przeobraziły dość skromną późnobarokową sinfonię w dojrzałą klasyczną symfonię – większość z ponad 100 utworów Haydna tego gatunku powstała właśnie w Esterházie. Za dzieło reprezentatywne dla tego okresu można uznać pełną brzmieniowego splendoru 48. Symfonię C-dur, być może wykonaną (ale nie skomponowaną – powstała 4 lata wcześniej) w Esterházie z okazji wizyty tam cesarzowej Marii Teresy w 1773 i nazywanej odtąd jej imieniem. Kilka lat późniejsza 53. Symfonia D-dur także nosi cesarski przydomek „L’Imperiale”, lecz w tym przypadku pochodzi on (jak wiele innych – był to element dawnego „marketingu”) od dziewiętnastowiecznych wydawców. Jedna z hipotez głosi, iż kanwą dla części II – wdzięcznego Andante – była lubiana przez habsburską monarchinię francuska piosenka. Jej sukces zainspirował impresariów z Paryża do zamówienia nowych symfonii specjalnie dla tamtejszych koncertów abonamentowych i stąd określanych mianem Symfonii paryskich. Podczas ich premier na widowni zasiadała m.in. królowa Maria Antonina, która podobno szczególnym upodobaniem darzyła 85. Symfonię B-dur. Skwapliwie wykorzystał to paryski wydawca tych dzieł, Imbault, nadając jej przydomek „La Reine de France”. Haydn w swym dziele złożył ukłon wobec francuskiej publiczności, za kanwę wariacji w uroczej części II, Romancy, biorąc popularną piosenkę La gentille et jeune Lisette.

Te właśnie starannie dobrane symfonie Haydna, tworzące swoisty „monarszy” cykl, zabrzmią w miejscu najbardziej dla nich stosownym – przepięknej rokokowej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncert poprowadzi – zgodnie z osiemnastowiecznym zwyczajem – od koncertmistrzowskiego pulpitu Martyna Pastuszka.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl

100. rocznica urodzin Edwarda Czernego

cGala koncertowa z okazji 100. rocznicy urodzin Edwarda Czernego będzie miała miejsce 21 października 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej.

W 2017 roku przypada 100. rocznica urodzin kompozytora Edwarda Eberharda Czernego. Z okazji tego jubileuszu koncerty z jego muzyką rozbrzmiewają w filharmoniach, akademiach muzycznych, studiach radiowych i innych instytucjach kultury. Przygotowano muzyczne spektakle, wystawy, prelekcje, audycje radiowe i telewizyjne związane z osobą Czernego oraz cykl spotkań wspomnieniowych z rodziną artysty w ramach Towarzystwa Miłośników Muzyki Edwarda Czernego.

Edward Czerny tworzył muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową, został prekursorem polskiej jazzowej muzyki orkiestrowej 2. połowy zeszłego stulecia: był nazywany „królem parafraz” i „ojcem ery polskiego swingu”. Orkiestra Czernego była najpopularniejszym powojennym big bandem za żelazną kurtyną na europejskim poziomie wykonawczym. Od kilkunastu lat rodzinna Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, która posiada wszelkie prawa wynikające z własności intelektualnej pozostawionej przez swego patrona, przygotowuje programy koncertów, projekty i scenariusze przedstawień muzycznych na bazie partytur i nagrań artysty. W tym czasie odbyło się ponad 120 koncertów monograficznych z cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu” w Polsce i na świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego kompozycje i parafrazy Edwarda Czernego wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wojciecha Rodka. W programie znalazły się utwory pisane dla twórcy Krakowskiej Orkiestry Polskiego Radia Jerzego Gerta, dla Orkiestr Symfonicznych Polskiego Radia w Warszawie i Łodzi oraz orkiestr radiowych w Berlinie i Hanowerze. W roli solistów wystąpią: wspaniały polski pianista jazzowy Adam Makowicz, który zaprezentuje cztery improwizacje na tematy kompozycji jubilata, śpiewaczka Anna Serafińska i laureat organizowanych przez Fundację im. Czernego corocznych przesłuchań skrzypek Dawid Czernik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Orientalna uczta baletomana

bWielkie klasyczne widowisko baletowe Korsarz już 22 października 2017 roku otworzy sezon 2017–18 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 17.00.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla imperatorskiego teatru Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”– Nowy Sącz, 15–20 IV 2018

qMałopolskie Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu w ramach projektu „Sądecka Akademia Organowa” organizuje I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani” w dniach 15–21 kwietnia 2018 roku.

Konkurs jest przedsięwzięciem wyjątkowym, bowiem zwraca uwagę organistów i melomanów na stosunkowo rzadko wykonywany repertuar, będący nie tylko atrakcyjną literaturą koncertową, ale również mający istotny walor edukacyjny. O ile sama kameralistyka niebywale stymuluje rozwój wyobraźni muzycznej, inspiruje i skłania do analizy pomysłów interpretacyjnych wobec konieczności nieustannego konfrontowania ich z ideami muzycznego partnera, o tyle wspólna gra na jednym instrumencie jest ponadto niezastąpioną lekcją ergonomii, ukazującą wykonawcom te obszary techniki, których korekta przyniesie im wielką korzyść także jako solistom. Dla organistów, pochłoniętych od początku edukacji przede wszystkim grą solową, jest to doświadczenie niezastąpione.

W konkursie mogą wziąć udział organiści każdej narodowości bez ograniczenia wiekowego, którzy odbyli lub kontynuują studia w wyższej uczelni muzycznej. Zgłoszenia na Konkurs należy dokonać za pomocą elektronicznego formularza dostępnego pod adresem www.aquattromani.pl w nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada 2017 roku. Formularz jest aktywny od 1 października 2017 roku.

Duety Organowe będą wiodły prym przez prawie tydzień w dwóch organowych lokalizacjach Nowego Sącza: Małopolskim Centrum Kultury Sokół oraz Kościele św. Kazimierza. Konkurs składa się z preselekcji na podstawie nagrania audio-video oraz trzech etapów przesłuchań. Podczas III etapu uczestnicy zaprezentują własną transkrypcję fortepianowych kompozycji Juliusza Zarębskiego. Uczestników Konkursu oceniać będzie międzynarodowe Jury pod przewodnictwem Ireneusza Wyrwy. Koncert laureatów Konkursu połączony z uroczystym wręczeniem nagród odbędzie się 21 kwietnia 2018 roku w sali im. Lucjana Lipińskiego w MCK Sokół.

Regulamin dostępny jest na stronie: http://www.mcksokol.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centurm Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „Obrazy z Conrada” / „The Diminishing Parts of Peace”

c17 października 2017 roku o godz. 13:00 zapraszamy do Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu (ul. 25 Czerwca, 70) na trzeci koncert ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada”, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego.

Do współpracy zaproszono 4 kompozytorów, których najnowsze utwory zabrzmią podczas kolejnych koncertów festiwalu „Obrazy z Conrada”. Każdy z twórców komponuje nowy utwór na podstawie wybranego dzieła patrona festiwalu.

17 października odbędzie się prawykonanie utworu The Diminishing Parts of Peace angielskiego kompozytora Adriana Williamsa wraz z recytacjami fragmentów eseju Jeszcze raz w Polsce / Poland Revisited Josepha Conrada.

Wykonawcy: Grzegorz Ociepka (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Maciej Halama (waltornia), Iwo Jedynecki (akordeon), Magda Miłaszewska-Delimat (harfa), Katarzyna Duda (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas).

Przed koncertem o godz. 12:00 w tym samym miejscu odbędzie się spotkanie autorskie, którego gościem będzie kompozytor Adrian Williams oraz aktor i reżyser Grzegorz Ociepka. Goście opowiedzą o inspiracjach i literaturze Josepha Conrada oraz o najnowszym festiwalowym utworze The Diminishing Parts of Peace.

Bilety w cenie 8 zł do nabycia przed koncertem. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod adresem: Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga / Towarzystwo Muzyczne w Radomiu, ul. 25 czerwca 70, 26-600 Radom, tel. 48 36 266 65, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

The Met: live in HD. „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusa Mozarta

mBaśniowy Czarodziejski flet Mozarta w inscenizacji Julie Taymor i w obsadzie młodych utalentowanych śpiewaków 14 października 2017 roku na żywo z The Metropolitan Opera. Transmisja HD live Czarodziejskiego fletu będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nowojorska scena stawia na młodość i wdzięk śpiewaków z całego świata. Takich zgromadziła w obsadzie arcydzieła Mozarta. Paminą będzie południowoafrykański sopran Golda Schultz. Partnerują jej Amerykanin Charles Castronovo jako Tamino i Austriak Markus Werba jako Papageno. Wymagającą partię Królowej Nocy wykona Kathryn Lewek, a Sarastrem będzie niemiecki bas René Pape. Dyryguje honorowy dyrektor muzyczny Met James Levine.

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium Król Edyp Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię Fridy z Salmą Hayek czy musicalu Król Lew. Jej wersja Czarodziejskiego fletu Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym światem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego, kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie opery w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami odbędzie się po raz pierwszy w HD.

Patronem medialnym cyklu transmisji jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Koncerty MagDuś Duo w ramach programu „Artysta-rezydent”

mZespołem objętym rezydencją artystyczną przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w sezonie 2017/2018 jest MagDuś Duo. Koncerty zespołu odbędą się 14 października, 26 listopada i 3 grudnia 2017 roku.

MagDuś Duo tworzą wybitni młodzi artyści, absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bartłomiej Duś studiował również w Konserwatorium Paryskim w klasie prof. Claude'a Delangle'a, a obecnie prowadzi klasę saksofonu w macierzystej uczelni jako asystent w katedrze instrumentów dętych i perkusji. Jest laureatem I Nagrody i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009). Stanowisko asystenta katowickiej Akademii Muzycznej pełni również pianistka Magdalena Duś – laureatka wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku Magduś Duo zdobyło II nagrodę podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a rok później nagrodę publiczności oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Salieri-Zinetti” w Weronie we Włoszech. W 2012 nakładem wydawnictwa Classic Clips ukazała się debiutancka płyta Malinconico zawierająca utwory kompozytorów francuskich XX wieku.

W 2017 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „ Artysta-rezydent” 3 koncerty z udziałem MagDuś Duo. Koncert w Willi Goldsteinów 14 października rozpoczyna rezydencję artystyczną zespołu w Katowicach. Na kolejne zaprosimy melomanów w listopadzie i w grudniu do Auli im. Bolesława Szabelskiego w Akademii Muzycznej i Miejskiego Domu Kultury „Koszutka”.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

flW dniach 8–25 października 2017 roku w Katowicach odbędzie się XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

 Festiwal organizuje od 1991 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”. Od wielu lat „Silesia” współpracując z organizatorami konkursów przekazuje do dyspozycji jury nagrodę specjalną w postaci deklaracji objęcia opieką promocyjną wskazanych artystów. W ten sposób w kalendarzu festiwalu regularnie pojawiają się m.in. laureaci Estrady Młodych Pianistyki Polskiej w Słupsku, Śląskiej Jesieni Gitarowej, międzynarodowych konkursów im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także słowackiego „Iuventus Canti” we Vrablach. Wśród najbardziej prestiżowych wydarzeń ostatnich lat stały się koncerty z udziałem laureatów głównych nagród renomowanego Konkursu ARD w Monachium.

W tym roku uczestnicy festiwalu wystąpią w recitalach, koncertach muzyki wokalnej i kameralnej, podczas których zabrzmią m. in. utwory G. Bacewicz, T. Bairda, M. Chyrzyńskiego, M. Karłowicza, F. Nowowiejskiego, K. Szymanowskiego i J. Świdra. W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zagrają dwie orkiestry utworzone z młodych artystów: Archetti – Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza - oraz Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO pod batutą Adriána Vareli. Znakiem czasu jest recital organowy Marka Smoczyńskiego, laureata Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Nowowiejskiego (2015) w Poznaniu. Będzie to jednocześnie kolejny koncert projektu „Co mi w duszy gra?” realizowanego w tym roku dzięki wsparciu finansowemu  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Roku Feliksa Nowowiejskiego.

Od kilku lat w kalendarzu festiwalowym pojawia się regularnie koncert w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”. W wykonaniu zespołu TWOgether Duo będziemy mogli poznać nowe dzieła J. Kowalskiej-Lasoń, T. Wieleckiego i M. Moca.

Podczas XXVII festiwalu rozpocznie się w Katowicach rezydencja artystyczna zjawiskowego duetu saksofonowo-fortepianowego MagDuś Duo dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Artysta-rezydent”.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.silesia.art.pl

Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina

u25 października 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) odbędzie się recital wokalny Michała Sławeckiego.

Niedawny absolwent UMFC w klasie Artura Stefanowicza współpracuje od lat ze znanymi kompozytorami. Podczas koncertu wykonane zostaną utwory polskich kompozytorów współczesnych: Shakespeare’s Sonnets Pawła Mykietyna oraz 3 Pieśni do słów Bolesława Leśmiana Sebastiana Krajewskiego. Shakespeare’s Sonnets Mykietyna śpiewak wykonywał m.in. w Rzymie, na Malcie, we Fryburgu, we Lwowie i w RPA. Postmodernistyczny cykl sonetów Pawła Mykietyna zawiera wszystkie odcienie poezji Williama Shakespeare’a – radość, smutek, liryzm, miłość, samotność. Kontrastujące emocje zostały podkreślone zastosowaniem środków technicznych, fakturalnych i wyrazowych.

Sebastian Krajewski studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Obecnie jest niezależnym kompozytorem mieszkającym w Warszawie. Trzy pieśni zostały skomponowane do wierszy Bolesława Leśmiana: We śnie, Dwoje Ludzieńków i Mak.

Partię fortepianu wykona Joanna Wicherek.

Bilety w cenie 15 zł można zakupić od 12 października w Chopin University Press (pn.-pt., godz. 12.00-19.00) oraz przez stronę umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

III Festiwal ORGANy Plus+ 2017 w Gdańsku

oW dniach 11–15 października 2017 roku w kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu odbędzie się druga część trzeciej edycji Festiwalu ORGANy Plus+.

We franciszkańskim kościele trwa realizacja projektu odbudowy wielkich historycznych organów Mertena Friese (www.organy.gda.pl). Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. W październiku zakończy się drugi etap odbudowy wielkich organów. Podczas jesiennej części Festiwalu słuchacze będą mogli podziwiać kolorowe brzmienia większości zrekonstruowanych sekcji organowych. Cały instrument będzie ukończony w czerwcu 2018 na 400-lecie jego powstania. Koncerty mają na celu jak najszerszą promocję możliwości wsparcia projektu przez każdego, komu bliski jest rozwój kultury naszego kraju, ale również prezentację niesamowitych możliwości brzmieniowych instrumentu w wykonaniu najwybitniejszych organistów europejskich z towarzyszeniem zaproszonych przez siebie gości w programach dedykowanych specjalnie dla festiwalu.

Tematem przewodnim będzie twórczość gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronau (1699? – 1747), którego 270. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyk pozostawił po sobie największy zbiór fug i registracji organowych w osiemnastowiecznej muzyce europejskiej. W tym roku po raz pierwszy zabrzmią jego fugi partimento, przygotowane przez organistów na zamówienie festiwalu: będzie to współczesna sztuka muzyczna inspirowana epoką baroku.

Ponadto w dniach 10–14 października w ramach Festiwalu odbędą się seminaria, poświęcone organmistrzostwu, południowoniemieckiej muzyce organowej, muzyce klawiszowej w czasach Monteverdiego, neapolitańskiej szkole improwizacji fug partimento, a także kursy mistrzowskie gry na klawesynie i improwizacji organowej prowadzone przez Mauricio Crociego (Włochy), Sietze de Vries (Holandia), kurs mistrzowski improwizacji fug partimento oraz warsztaty improwizacji na fletach prostych w dawnych stylach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.organyplus.com 

Koncert „Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski”

r8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Zamku Królewskim odbędzie się światowa premiera płyty Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski (DUX) z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego w wykonaniu Izabeli Kopeć.

Płytę z kompozycjami Rogowskiego Izabela Kopeć nagrała z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. To pierwszy monograficzny album z muzyką wokalno-instrumentalną w historii kompozytora. Mezzosopranistka poświęciła cztery lata na skompletowanie repertuaru, studiowanie twórczości Rogowskiego oraz znalezienie właściwych środków interpretacyjnych, by tę nieznaną muzykę zaprezentować publiczności jak najlepiej i zgodnie z intencjami jej twórcy.

Na płycie zostały zamieszczone nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Rogowskiego, które powstawały na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i w Chorwacji. Koncert w Zamku Królewskim z udziałem Izabeli Kopeć  (mezzosopran), Ewy Pelweckiej (fortepian), Michała Lisiewicza (skrzypce) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza będzie stanowił repertuar płyty Songs & Fantasmagories. Na jej zawartość składa się 18 pieśni polskich, francuskich i chorwackich na mezzosopran, skrzypce i fortepian oraz pięcioczęściowy utwór  Fantasmagories na głos z towarzyszeniem orkiestry. Album Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć o geniuszu Ludomira Michała Rogowskiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.zamek-krolewski.pl

SuperSam +1: Peter Brötzmann / Sławek Janicki

s5 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 5 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Peter Brötzmann i Sławek Janicki.

Peter Brötzmann to niemiecki saksofonista i klarnecista jazzowy. Jest uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli free jazzu i muzyki improwizowanej. Jego styl cechuje ostry, nieokrzesany ton, oraz liryczność. Energiczny sposób grania improwizacji przez Brötzmanna został nazwany brötzen, co przysłużyło się do nadania mu przydomku „najgłośniejszego saksofonisty świata”. Gra również na klarnecie i na węgierskim instrumencie dętym tárogató.

Sławek Janicki – muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych, jest współtwórcą i głównym zarządzającym klubem Mózg w Bydgoszczy, twórcą i szefem Mózg Festival. Działalność artystyczną rozpoczynał w połowie lat 80. w zespole Henryk Brodaty. Współtworzył takie zespoły jak: Trytony, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Pieces of Brain. Od ponad 20 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany improwizacji absolutnej, jako najczystszej i najwyższej formie tworzenia muzyki.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/