Polmic - FB


ze świata

Archipelag Witkacy

Ar9 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Dalles Hall w Bukareszcie Grupa Kawalerowie Błotni zaprezentuje spektakl inter-medialny Archipelag Witkacy nawiązujący do twórczości Witkacego. Autorem scenariusza i kierownikiem muzycznym jest dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień” Jerzy Kornowicz.

Utwór stanowi intermedialny traktat odnoszący się do twórczości wielkiego artysty i wizjonera Stanisława Ignacego Witkiewicza – jednej z najważniejszych postaci pierwszej polskiej i europejskiej awangardy. Części główne odnoszą się do trzech rewolucji ewokowanych przez Stanisława Ignacego Witkiewicza w jego ostatnim ukończonym w 1934 r. dramacie Szewcy: ewolucji faszystowskiej, socjalistycznej i technokratycznej. Pozostałe cztery części mają charakter refrenowy, za inspirację do nich służy słynny Witkacego Portret wielokrotny powstały pomiędzy rokiem 1914 a 1918. W utworze wykorzystane są także wybrane słowa – klucze z dramatu Witkacego – mówione przez muzyków i wydobywane z samplerów, oraz obrazy i fotografie autorstwa Witkacego projektowane przez rzutniki obrazu. Wszystkie ewokacje wyrażają sprzeciw Witkacego wobec systemów społecznych limitujących człowieka w jego przeżywaniu świata, stanowią wołanie o życie pełne, z otwartością poznawczą i konstytuującym człowieka przeżyciem metafizycznym. Przywoływanie Portretu wielokrotnego stanowi wyraz splotu kilku osobowości – warstw psychologicznych obecnych w konstrukcji wewnętrznej człowieka. Daje wyraz niejednoznaczności poznawczej, tajemnicy istotności, której tylko dotykamy powierzchownie. Z kolei aspekt formalny utworu odnosi się do owej Witkiewiczowskiej „czystej formy”.

Spektakl inter-medialny w wykonaniu Grupy Kawalerowie Błotni (6 improwizujących muzyków: Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel. Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki) oraz Adama Kruka (projekcja obrazu) i Andrzeja Kijanowskiego (projekcja dźwięku) został zaprezentowany 20 października 2018 roku we Lwowie podczas Międzynarodowego Festiwalu „Kontrasty”. Kolejne wykonanie odbędzie się podczas Festiwalu „Meridian” w Bukareszcie.

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty” oraz przez Miasto Warszawę i ZAiKS.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Polski Program w Elbphilharmonie w Hamburgu

ElbphilharmonieZ udziałem wiceminister kultury Wandy Zwinogrodzkiej 10 września 2018 roku w Elbphilharmonie w Hamburgu miał miejsce koncert inaugurujący specjalny „Polski Program”, będący częścią międzynarodowego programu kulturalnego koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Kolejne koncerty w ramach projektu odbędą się w październiku i listopadzie.

29 października publiczność Elbphilharmonie wysłucha koncertu w wykonaniu I, CULTURE Orchestra – orkiestry, której członkami są młodzi muzycy z krajów Partnerstwa Wschodniego. Zespół pod batutą Kirilla Karabitsa wykona Polonez Krzysztofa Pendereckiego, I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego. Partie solowe zagra niemiecka skrzypaczka Carolin Widmann.

15 listopada w hamburskiej Elbphilharmonie wystąpi Orkiestra Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu pod batutą Giancarlo Guerrero i solistka Yulianna Avdeeva, zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Muzycy wykonają III Symfonię Witolda Lutosławskiego, Koncert f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz Adagio z Kwartetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w wersji na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego.

17 listopada NDR Elbphilharmonie Orchester pod batutą Krzysztofa Urbańskiego zagra z Piotrem Anderszewskim. W programie koncertu IV Symfonia Szymanowskiego i III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego. 22, 23 i 25 listopada w ramach programu „My Polish Heart” orkiestra hamburskiej filharmonii zagra z pianistą Janem Lisieckim. Artyści wykonają Rondo a la Krakowiak F-dur Chopina, Wariacje na temat Paganiniego oraz Małą suitę Lutosławskiego i Polimorfię Pendereckiego.

W ramach „Polskiego Programu” publiczność usłyszy także polski kwartet smyczkowy Apollon Musagčte Quartett. 4 listopada muzycy zagrają utwory Wacława z Szamotuł, Szymanowskiego, Panufnika, Lutosławskiego i Pendereckiego. 20 listopada w Elbphilharmonie wystąpi inny znany polski kwartet smyczkowy – Meccore String Quartet. W programie koncertu utwory Pendereckiego, Padlewskiego, Laksa i Szymanowskiego.

Więcej – na http://www.mkidn.gov.pl

Poznańscy Filharmonicy w Berlinie i Mediolanie

FPBerlin i Mediolan to dwie metropolie, w których w październiku 2018 roku wystąpi Orkiestra Filharmonii Poznańskiej.

Już 23 października Orkiestra wystąpi w słynnym Konzerthaus w historycznym centrum Berlina. Podczas koncertu z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, w samym sercu niemieckiej stolicy zabrzmią dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Henryka Wieniawskiego, Aleksandra Tansmana i Wojciecha Kilara. Swoisty pomost pomiędzy narodami stworzy zaś Uwertura Zur Namensfeier Ludwiga van Beethovena dedykowana księciu Antoniemu Radziwiłłowi. Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej pod batutą jej szefa, Maestro Marka Pijarowskiego, towarzyszyć będą światowej sławy artyści: wybitny pianista Szymon Nehring i solistka-rezydentka Filharmonii Poznańskiej, znakomita skrzypaczka Bomsori Kim. Udział w koncercie zatytułowanym „Niepodległej na urodziny” zapowiedzieli prezydenci Polski i Niemiec. Koncert ten transmitować będzie Deutschlandfunk Kultur (https://www.deutschlandfunkkultur.de) o godz. 20.03. Transmisji wysłuchać też będzie można na antenie radiowej Dwójki (początek o godz. 19.00) oraz on-line: http://player.polskieradio.pl/-2 

.Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Natomiast 27 października o godz. 20.30 Poznańscy Filharmonicy wystąpią w prestiżowej sali koncertowej Auditorium di Milano w Mediolanie. Włoscy melomani usłyszą dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Karola Kurpińskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestrę FP poprowadzi Maestro Łukasz Borowicz, a solistkami będą dwie światowej sławy gwiazdy –Yulianna Avdeeva i Bomsori Kim.

Prezentacja polskiej muzyki współczesnej w Gruzii

KwartludiumW dniach 2–5 listopada 2018 roku kwartet Kwartludium wystąpi z cyklem koncertów w Gruzji.

Muzycy zaprezentują szeroki i różnorodny program począwszy od klasyków polskiej awangardy, aż po kompozycje najnowsze napisane na zamówienie zespołu w ostatnich latach. W programie utwory Tadeusza Wieleckiego, Sławomira Wojciechowskiego, Wojciecha Ziemowita Zycha, Jarosława Płonki i Piotra Peszata. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Państwowego Konserwatorium im. V. Sarajishvili w Tbilisi i w Państwowym Teatrze Opery i Baletu im. Melitona Balanchivadze w Kutaisi.

Muzycy poprowadzą również warsztaty dla studentów Wydziału Kompozycji Państwowego Konserwatorium w Tbilisi, z którymi wspólnie wykonają kompozycje graficzne takich twórców jak Bogusław Schaeffer, Roman Haubentsock-Ramati, Krzysztof Knittel czy Jerzy Kornowicz.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej w ramach programu „Promocja kultury polskiej za granicą – Promesa 2018”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://kwartludium.com/ 

Prawykonanie „Chamber Piano Concerto” Agaty Zubel w Niemczech

Zubel20 października 2018 roku podczas Donaueschiger Musiktage odbędzie się prawykonanie Chamber Piano Concerto Agaty Zubel.

Rok 2018 jest dla kompozytorki niezwykle intensywny i bardzo udany. Za nami trzy prawykonania jej utworów: Cleopatra’s Songs, Fireworks oraz Bildbeschreibung, także kilka nagród, w tym kolejny już Koryfeusz Muzyki Polskiej. Kompozytorka nie powiedziała jeszcze jednak ostatniego słowa. Przed nami kolejne emocje związane z prezentacja najnowszych dzieł Agaty Zubel. Pierwszej interpretacji jej Chamber Piano Concertodokona Ingfrid Breie Nyhus. Pianistce towarzyszyć będzie Cikada Ensemble pod batutą Christiana Eggena.

Tak Agata Zubel pisze o najnowszym utworze: „Mój koncert fortepianowy nie musi przekraczać granic i jest niewrażliwy na rozmiary. Idea koncertowania realizuje się przez wzmożoną aktywność. Aby sztuka ta się udała, wszyscy wykonawcy muszą być gotowi przekroczyć to, co spodziewane. Publiczność zaczyna słuchać koncertu fortepianowego, a muzycy zaczynają grać koncert fortepianowy. Ale nie ma orkiestry, a pianista wykonuje partię rozpisaną na dwa instrumenty. Mimo to, od początku pracy aż po ostatnią nutę nie miałam wątpliwości, że jest to Chamber Piano Concerto na fortepian i zespół instrumentalny”.

Koncert transmitować będzie stacja SWR2.

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl