polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

news

Symfonie „królewskie” Josepha Haydna

si28 października 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim odbędzie się koncert Symfonie „królewskie” Josepha Haydna w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W roli dyrygentki i koncertmistrza wystąpi Martyna Pastuszka, skrzypaczka i członkini wielu międzynarodowych zespołów muzyki dawnej.

Praca Josepha Haydna ze znakomitą orkiestrą księcia Miklósa Esterházy’ego przyniosła prawdziwą eksplozję nowych dzieł symfonicznych i nowatorskich idei, które całkowicie przeobraziły dość skromną późnobarokową sinfonię w dojrzałą klasyczną symfonię – większość z ponad 100 utworów Haydna tego gatunku powstała właśnie w Esterházie. Za dzieło reprezentatywne dla tego okresu można uznać pełną brzmieniowego splendoru 48. Symfonię C-dur, być może wykonaną (ale nie skomponowaną – powstała 4 lata wcześniej) w Esterházie z okazji wizyty tam cesarzowej Marii Teresy w 1773 i nazywanej odtąd jej imieniem. Kilka lat późniejsza 53. Symfonia D-dur także nosi cesarski przydomek „L’Imperiale”, lecz w tym przypadku pochodzi on (jak wiele innych – był to element dawnego „marketingu”) od dziewiętnastowiecznych wydawców. Jedna z hipotez głosi, iż kanwą dla części II – wdzięcznego Andante – była lubiana przez habsburską monarchinię francuska piosenka. Jej sukces zainspirował impresariów z Paryża do zamówienia nowych symfonii specjalnie dla tamtejszych koncertów abonamentowych i stąd określanych mianem Symfonii paryskich. Podczas ich premier na widowni zasiadała m.in. królowa Maria Antonina, która podobno szczególnym upodobaniem darzyła 85. Symfonię B-dur. Skwapliwie wykorzystał to paryski wydawca tych dzieł, Imbault, nadając jej przydomek „La Reine de France”. Haydn w swym dziele złożył ukłon wobec francuskiej publiczności, za kanwę wariacji w uroczej części II, Romancy, biorąc popularną piosenkę La gentille et jeune Lisette.

Te właśnie starannie dobrane symfonie Haydna, tworzące swoisty „monarszy” cykl, zabrzmią w miejscu najbardziej dla nich stosownym – przepięknej rokokowej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncert poprowadzi – zgodnie z osiemnastowiecznym zwyczajem – od koncertmistrzowskiego pulpitu Martyna Pastuszka.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Fortepianissimo

f27 października 2017 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się prawykonanie światowe Koncertu na fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej.

Kompozytorka tak opisała pracę nad nowym utworem: „Przed rozpoczęciem pracy nad Koncertem długo zastanawiałam się nad formą i strukturą tego utworu. Ostatecznie postanowiłam napisać koncert, który oscylowałby między wybitnie wirtuozowskimi i błyskotliwymi koncertami fortepianowymi Prokofiewa a przebogatą kolorystyką dźwiękową muzyki fortepianowej Messiaena. Koncert napisany jest również w taki sposób, aby mógł być wykonywany nie tylko przez wybitnych wirtuozów tego instrumentu, ale przez cala rzeszę pianistów, począwszy od średnich i wyższych szkół muzycznych. Utwór ma „klasyczne” trzy części: 1.Allegretto affettuoso; 2.Lento mistico misterioso; 3.Moderato sostenuto – Presto appasionato. Pierwsza część, wirtuozowska i motoryczna, najbardziej nawiązuje do gestów muzycznych koncertów Prokofiewa. Natomiast druga część to pokaz rozmigotanych barw i błyskotliwych kolorów dźwiękowych zarówno w partii solowej, jak i w orkiestrze. Trzecia część to wirtuozowski dialog fortepianu i orkiestry, wiodący do błyskotliwej Cody”.

Koncert na fortepian i orkiestrę napisany został na zamówienie Fundacji Piąta Esencja i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Natalii Ponomarchuk. Solistką koncertu jest Clare Hamond, znana już polskiej publiczności pianistka o niezwykłej energii i polocie, ceniona za wirtuozerię i pewność swoich interpretacji. W jej interpretacji usłyszymy również Concertino na fortepian i orkiestrę Romana Palestra.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmoniakaliska.pl

VI Festiwal NeoArte

nW dniach 26-29 października 2017 roku w Gdańsku odbędzie się VI edycja festiwalu NeoArte pod znakiem „syntezatora sztuki”. Organizatorzy zapowiadają bardzo multimedialną odsłonę imprezy.

„NeoArte. Syntezator Sztuki" to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych krajów i kultur, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe. VI edycja skupia się na syntezie sztuk, podążając za trendem, który na całym świecie wybija się na pierwszy plan.

Patronem tegorocznej odsłony festiwalu jest Pierre Jodlowski – wielokrotnie nagradzany kompozytor mieszkający w Polsce i we Francji, wykonawca i artysta multimedialny. W ramach festiwalowych wydarzeń studenci kompozycji wezmą udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez Jodlowskiego, a dzieci i młodzież wezmą udział w zajęciach prowadzonych przez moskiewski GAMEnsamble.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, a podczas niektórych z nich widownia będzie czynnie uczestniczyła w tworzeniu muzyki na żywo. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z europejską, amerykańską i azjatycką muzyką współczesną prezentowaną przez artystów z Niemiec, Rosji, Chin i Polski. Odbędzie się 5 światowych prawykonań i 7 polskich premier, m. in. utworów Grzegorza Pieńka, Rafała Zapały, Piotra Peszata, Kamila Koseckiego i Dai Bo, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. O atrakcyjny przekaz będą dbać reżyser teatralny, artyści sztuk wizualnych, tancerze oraz osoby zapowiadające koncerty.

Inicjatorem i pomysłodawcą festiwalu jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Szczegóły na stronie: www.neoarte.pl 

SuperSam +1: Trevor Watts / Olo Walicki & trio Wong/Kobi/Loriot

s26 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 26 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Trevor Watts i Olo Walicki. O godz. 23:00 wystąpi trio Wong/Kobi/Loriot.

Trevor Watts gra na saksofonie i perkusji, jest także kompozytorem. Od lat 60. stał na czele wielu innowacji w świecie jazzu i muzyki improwizowanej. Jest jedynym żyjącym członkiem założycielem The Spontaneous Music Ensemble. Stworzył również Amalgam i Moire Music Group. Obecnie jest przede wszystkim zaangażowany w duet z pianistą Veryanem Westonem.

Olo Walicki uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów, nagrywał również muzykę teatralną i filmową. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Ola Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.

Międzynarodowe trio, w które skład wchodzi Theresa Wong (wiolonczela), Christian Kobi (saksofony) oraz Frantz Loriot (altówka) po raz pierwszy spotkało się w 2016 roku. Muzycy szybko odnaleźli synergię w tworzonej muzyce improwizowanej poprzez skupione badania dźwięków metodą amplifikacji. Trio odkrywa bogactwo mikrokosmosu swoich instrumentów dzięki poszerzonym metodom gry oraz technikom mikrofonowym.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

IX Festiwal „Era Schaeffera”

e26 października 2017 roku odbędzie się niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera – prawdziwe święto sztuki z okazji 70-lecia pracy artysty.

„Era Schaeffera” to coroczny międzynarodowy projekt Fundacji Aurea Porta zakotwiczony w Warszawie, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Studio Tęcza, Stołeczną Estradę, ZAiKS i Instytut Adama Mickiewicza. Jest to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej, wyobraźni stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem, skupiający artystów polskich i zagranicznych różnych dziedzin: muzyki, teatru, filmu oraz performance’u. Cykliczne przedstawienia są multimedialną prezentacją twórczości muzycznej i dramaturgicznej Schaeffera.

Już po raz 9. przyjaciele profesora Bogusława Schaeffera uczczą jego artystyczny dorobek. Rok 2017 jest po kilkakroć jubileuszowy dla tego wielowymiarowego twórcy – dramatopisarza, kompozytora i grafika. Artysta obchodzi: 70-lecie pracy twórczej, 30-lecie pracy akademickiej w Mozarteum w Salzburgu, 50-lecie doktoratu na Uniwersytecie Warszawskim oraz 50-lecie prawykonania utworu Muzyka elektroniczna.

Główny performance Festiwalu w reżyserii Macieja Sobocińskiego odbędzie się o godz. 19:30 w Studiu Tęcza przy ul. Rydygiera 8 w Warszawie. W 9. edycji Festiwalu wezmą udział muzycy Padma Shankar, Ghatam Giridhar Udupa, Nathan Davis, Irinel Anghel, Michał Urbaniak z zespołem i Lost Education w składzie: Patryk Zakrocki, Hanna Piosik i Paweł Szamburski oraz Chór Gre Badanie. Ponadto wystąpią aktorzy (Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer, Lidia Bogaczówna) i tancerze (Witek Jurewicz, Lena Kowalska).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu: http://aureaporta.eu

IX Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”

sOd 26 do 29 października 2017 roku w Łodzi odbywać się będzie 9. Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”. Po raz trzeci Kino Bodo dołącza do tego wydarzenia prezentując filmy muzyczne.

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi po raz dziewiąty. Hasło Soundedit’17 pozostaje bez zmian: „I Am The Sound”. W ostatni weekend października w Łodzi będzie można poznać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach, dyskusjach panelowych i koncertach. 28 października odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”. Otrzymają ją znamienici producenci muzyczni: Tony Visconti, Michael Nyman oraz Marek Biliński. 29 października o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert Michaela Nymana.

Projekcje w Kinie Bodo rozpoczną się już 20 października i będą trwały do zakończenia Festiwalu. Najważniejszym punktem programu jest wyjątkowy zestaw odnalezionych wraz z Wytwórnią Filmów Oświatowych filmów, które zostały udźwiękowione przez Eksperymentalne Studio Polskiego Radia w Warszawie: „Środek drogi”, „Abakany”, „Taki układ”, „Władysław Strzemiński”, „Pięciobój nowoczesny” oraz „Taki jest świat Gabrielo”. Muzykę do nich tworzyli między innymi: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek, Bogusław Schaffer oraz Józef Skrzek. Filmy te od wielu lat nie były nigdzie pokazywane.

Szczegóły – na stronie: http://2017.soundedit.pl/ 

Nowowiejski NA NOWO

nW dniach 25–27 października 2017 roku w Radomiu odbędzie się Festiwal „Nowowiejski na nowo”, obejmujący koncerty, wykład i warsztaty.

Festiwal „Nowowiejski na nowo” to trzy dni spotkań z twórczością Feliksa Nowowiejskiego w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga i w Kościele św. Łukasza w Radomiu. Festiwal ma za zadanie przybliżyć słuchaczom postać Nowowiejskiego, jako znakomitego polskiego twórcę przełomu XIX i XX wieku. Wydarzenie skierowane jest głównie do uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu oraz chętnych słuchaczy.

Uczniowie i nauczyciele wezmą udział w warsztatach wokalnych, prowadzonych przez dr. hab. Rafała Majznera. 26 października Jerzy Kukla wygłosi wykład Symfonika operowa Feliksa Nowowiejskiego na tle europejskiej symfoniki organowej XIX i XX w. Podczas koncertu organowego tego samego dnia w Kościele św. Łukasza Jerzy Kukla wykona IX Symfonię organową Nowowiejskiego. Następnego dnia w Sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu zabrzmią utwory Nowowiejskiego oraz ich współczesne interpretacje napisane przez Annę Sowę w wykonaniu Dziecięcego Chóru „Cantus Angelus" Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, Chóru „Campanella" II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Radomiu i Chóru Filharmonicznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Marii Wrzesińskiej. W roli solistów wystąpią: Monika Świostek (sopran), Rafał Majzner (tenor) i Rafał Hołub (fortepian).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nowowiejski2017.pl

Awangarda na ucho w FINA: Rudnik/Kaliski/Szymborski/Atman

f24 października 2017 roku o godz. 20:00 w siedzibie FINA (ul. Wałbrzyska 3/5) odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”, tym razem poświęcone Eugeniuszowi Rudnikowi.

W pierwszą rocznicę śmierci Eugeniusza Rudnika muzycy związani na co dzień z teatrem oddadzą mu artystyczny hołd. Krzysztof Kaliski oraz Łukasz Maciej Szymborski od lat prezentują swoje dokonania przede wszystkim publiczności teatralnej. Ten pierwszy za zasługi na tym polu (pisał muzykę m.in. dla Szczawińskiej, Frąckowiaka, Libera czy Wodzińskiego) został okrzyknięty Osobowością Artystyczną na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Szymborski natomiast zaczął komponować oprawę do spektakli już po tym, jak swój żywot zakończył współtworzony przez niego zespół Something Like Elvis. Od tego czasu pracował m.in. z Mają Kleczewską, Janem Klatą czy Pawłem Łysakiem. Występując w duecie, muzycy nie odnoszą się jednak do swoich doświadczeń teatralnych, ale do fascynacji elektroakustyczną twórczością Eugeniusza Rudnika. W tym celu sięgają po magnetofony szpulowe oraz nowoczesne techniki samplowania. O warstwę wizualną koncertu zadba Mateusz Atman – na co dzień dramaturg, tu odpowiedzialny za wideo.

Po koncercie o godz. 21:15 w sali „Ziemia obiecana” odbędzie się pokaz dokumentu muzycznego 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz o historii Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, który pozwala zanurzyć się w alternatywnej rzeczywistości stworzonej z abstrakcyjnych form, dźwięków i obrazów. Przewodnikiem po tym świecie jest Eugeniusz Rudnik, człowiek, który z pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej, zrewolucjonizował muzykę. Odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ’ów.

Więcej: http://nina.gov.pl