Polmic - FB

aktualności

Wałbrzych | „Dyrygent-rezydent”: Agata Zając w Filharmonii Sudeckiej

NIMiT25 lutego 2022 o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej im. Józefa Wiłkomirskiego w Wałbrzychu pod batutą Agaty Zając zaprezentuje arcydzieła Feliksa Nowowiejskiego, Jacquesa Iberta i Johannesa Brahmsa. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dyrygentka Agata Zając (*1995) w 2020 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku „Dyrygentura symfoniczna i operowa” w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. Jest również absolwentką studiów podyplomowych Menedżer Muzyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2021 roku rozpoczęła studia w Szkole Doktorskiej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie pod opieką naukową prof. Łukasza Borowicza. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Agata Zając wspołpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Malta Philharmonic Orchestra, Greek National Radio Orchestra oraz Athens Philharmonia Orchestra, Orchestre national de Metz, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu, Filharmonia Opolska, Schumann Youth Orchestra oraz Orkiestra Kameralna Archetti. W sezonie artystycznym 2020/21 była dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. W sezonie 2021/22 jest dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Sudeckiej.

Podczas najbliższego koncertu pod jej dyrekcją zabrzmią Uwertura „Legenda Bałtyku” Nowowiejskiego, IV Symfonia e-moll Brahmsa oraz Koncert fletowy Iberta. W roli solistki wystąpi węgierska flecistka Ildiko Juhasz.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia-sudecka.pl/ 

Nowy portal o życiu i twórczości Andrzeja Krzanowskiego

KrzanowskiNieznane informacje biograficzne, zdjęcia oraz szczegółowy spis twórczości znanego kompozytora i akordeonisty Andrzeja Krzanowskiego (1951-1990) zostały opublikowane na specjalnym portalu www.andrzejkrzanowski.pl  w polskiej i angielskiej wersji językowej. Monograficzna strona internetowa prezentuje również informacje o zamówieniach, prawykonaniach, nagraniach i wydaniach jego dzieł. Twórcą portalu jest Fundacja imienia kompozytora, działająca w Czechowicach-Dziedzicach – mieście, w którym „Chopin akordeonu” działał i tworzył przez całe życie.

Portal składa się z kilku części głównych: biografii, twórczości, mediów oraz bibliografii.

Część biograficzna zawiera oś czasu z unikatowymi i nieznanymi zdjęciami (wybrane fotografie są udostępnione do pobrania), wykaz nagród, spis dedykacji i utworów dedykowanych oraz wypowiedzi przyjaciół, kompozytorów i wykonawców.

W części poświęconej twórczości dostępna jest jej krótka charakterystyka oraz pełna lista utworów z podziałem na katalog tematyczny, chronologiczny i alfabetyczny. W ramach opisu każdej kompozycji podane są informacje dotyczące daty i miejsca powstania utworu, obsady, czasu trwania, a także wydania, dostępnych nagrań i miejsc przechowywania rękopisów. Całości dopełniają incipity poszczególnych utworów oraz ich opisy w formie krótkich komentarzy i autokomentarzy.

W „Mediach" przedstawiono wykaz nagrań na różnych nośnikach (LP, CD, DVD, Blu-ray, Internet) oraz spis innych materiałów audiowizualnych (np. filmy dostępne w Internecie).

Realizację portalu dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Strona jest dostosowana do wymogów Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Partnerami portalu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Mała Akademia Muzyki.

Andrzej Kosowski

Niech żyje wolna Ukraina!

uBandycka napaść Putina na Ukrainę niszczy nasz świat, w którym kultura odgrywa ważną rolę. To są międzyludzkie relacje, więzi ponad granicami, współpraca i przyjaźnie.

W bezpośrednim zagrożeniu znaleźli się nasi ukraińscy Przyjaciele, z którymi od lat wymieniamy nasze muzyczne doświadczenia. W tych tragicznych dniach myślimy o Was szczególnie ciepło, życząc Wam przetrwania i powrotu do normalności. Wspominamy Igora Szczerbakowa – Prezesa Narodowego Związku Kompozytorów Ukrainy, Bohdana Sehina – szefa festiwalu „Kontrasty” we Lwowie czy Karmellę Tsepkolenko – dyrektor artystyczną festiwalu „Dwa Dni i Dwie Noce” w Odessie i wielu innych muzyków, kompozytorów i organizatorów życia muzycznego na Ukrainie.

A Ukraina zwycięży, Putin przegra!

Mieczysław Kominek

Prezes Związku Kompozytorów Polskich

_____________________________________________________________________________________

MKiDNW polskich instytucjach kultury nie powinno być miejsca dla poparcia rosyjskiego reżimu

W związku z eskalacją rosyjskiej agresji zbrojnej na Ukrainę i jej coraz bardziej ludobójczym charakterem oraz licznymi pytaniami kierowanymi do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, MKiDN ponownie zdecydowanie zaleca instytucjom kultury wstrzymanie się od wszelkiej współpracy z przedstawicielami świata kultury Federacji Rosyjskiej.

Więcej: https://www.gov.pl/web/kultura/w-polskich-instytucjach-kultury-nie-powinno-byc-miejsca-dla-poparcia-rosyjskiego-rezimu 

_____________________________________________________________________________________

Instytucje kultury podejmują działania, aby solidarnie okazać wsparcie dotkniętym wojną mieszkańcom Ukrainy i przybywającym do Polski artystom uchodźcom.

#DlaUkrainy – nowa zakładka na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego!

🔹 Instytucje kultury, muzea, archiwa, biblioteki oraz szkoły i uczelnie artystyczne aktywnie włączają się w pomoc uchodźcom z ogarniętej wojną Ukrainy.

🔹 Na stronie w poszczególnych zakładkach publikowane są informacje na temat udzielanego wsparcia, zarówno w obszarze materialnym (oferty pracy, zamieszkania, stypendia i rezydencje dla ludzi kultury i sztuki), jak i w sferze kultury (koncerty, wystawy, spektakle, oferta edukacyjna).

🔹Dane dotyczące możliwości skorzystania z pomocy są również dostępne na stronach internetowych regionalnych rozgłośni Polskiego Radia, które przygotowały także specjalne wydania serwisów informacyjnych w języku ukraińskim.

🔹 Ponadto instytucje kultury prowadzą także zbiórki pieniędzy i najpotrzebniejszych produktów oraz środków medycznych. Kontakty do poszczególnych punktów znajdują się na stronach internetowych.

🔹 Jeśli chcecie Państwo, aby informacja o podejmowanych przez Wasze instytucje inicjatywach znalazła się na tej stronie – należy przesłać taką informację na adres ➡ Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Szczegółowe informacje: https://www.gov.pl/web/kultura/dla-ukrainy--nowa-zakladka-na-stronie-mkidn 

_____________________________________________________________________________

Instytut Adama Mickiewicza, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku włączają się w pomoc Ukrainie, organizując rezydencje artystyczne. Wsparcia udziela również Instytut Teatralny, który dzięki funduszom otrzymanym od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozszerzył funkcjonujący program rezydencji artystycznych o artystów z Ukrainy.

Instytucje oferują artystom m.in. miejsca do pracy twórczej, dostęp do galerii, bibliotek oraz innych obiektów należących do instytucji, opiekę kuratorską przy współpracy ze środowiskiem artystycznym, a także zakwaterowanie w Warszawie lub Orońsku – zarówno dla twórców oraz ich rodzin. Instytucje zapewniają także pomoc organizacyjną w sprawach administracyjnych i związanych z opieką medyczną.

Szczegółowe informacje dotyczące rezydencji oraz warunków uczestnictwa dostępne są w języku angielskim i ukraińskim na stronie https://www.gov.pl/web/kultura/rezydencje-kryzysowe-dla-artystow-z-ukrainy 

_____________________________________________________________________________

Wojna to nieszczęście, które niesie za sobą, ból, rozpacz, strach i dewastację psychicznąNIMiT, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, od lat wspierający psychologicznie polskich artystów, muzyków i tancerzy, w obliczu bezprecedensowych wydarzeń za wschodnią granicą uruchamia specjalny program bezpłatnej pomocy psychologicznej on-line „wspieraMY Ukrainę".

Program jest kierowany do obywateli Ukrainy, nie tylko artystów, zarówno do tych mieszkających w Polsce od dłuższego czasu, jak i tych, którzy przybyli do Polski w ostatnich dniach. Ludzie Ci konfrontują się z lękiem o życie swoje i swoich najbliższych, z utratą poczucia bezpieczeństwa, nadziei i marzeń, z przeciążeniem psychicznym.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oferuje pomoc i wsparcie psychologiczne, których głównym celem będzie przywrócenie utraconej w wyniku traumatycznych wydarzeń równowagi psychicznej i zdolności do samodzielnego działania.

Pomoc będzie udzielana w języku ukraińskim i rosyjskim.

Rezerwacji wizyty można dokonać na stronie www.nimit.pl/wspieramy/, wybierając kategorię „wspieraMY Ukrainę”, język konsultacji (polski lub ukraiński), nazwisko psychologa oraz termin i godzinę wizyty.

W ramach interwencji kryzysowej pomoc psychologiczna udzielana jest natychmiast.

Konsultacje udzielane są za pośrednictwem Skype’a lub Zoom’a.

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +48 785 450 000

Materiały prasowe organizatorów

_____________________________________________________________________________

NIMiTNarodowy Instytut Muzyki i Tańca rozszerza zakres projektu „wspieraMY Ukrainę”. Na stronach internetowych Instytutu od 11 marca 2022 udostępniane są formularze, przez które artyści ukraińscy przebywający obecnie w Polsce mogą się zgłaszać, jeżeli szukają pracy w sektorze kultury.

Dzięki rozmowom z polskimi i ukraińskimi środowiskami artystycznymi Narodowy Instytut Muzyki i Tańca tworzy kolejne rozwiązania, które mają dawać oparcie uchodźcom z ogarniętego wojną kraju. Jedną z podstawowych kwestii jest umożliwienie artystom z Ukrainy zatrudnienia w polskich instytucjach kultury.

W ramach tych działań udostępniono dwa rodzaje ankiet zgłoszeniowych:

  1. Ankieta dla artystów poszukujących pracy w polskich zespołach artystycznych
  2. Ankieta dla instytucji kultury zainteresowanych taką współpracą

Zebrane w ten sposób informacje posłużą stworzeniu platformy wymiany informacji, umożliwiającej nawiązanie kontaktu między obiema stronami. Baza danych będzie na bieżąco uzupełniana przez pracowników Instytutu.

„W Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca już w pierwszych dniach wojny został powołany zespół, którego zadaniem jest gromadzenie wiedzy na temat problemów, z którymi w wyniku wojny borykają się ukraińscy artyści” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Jako instytucja już proponujemy konkretne rozwiązania, które są wsparciem dla naszych sąsiadów zarówno na poziomie osobistym jak i zawodowym. W najbliższych dniach w naszych social mediach zachęcimy również do zapoznawania się z dorobkiem kultury ukraińskiej – w tym celu zaprosiliśmy do współpracy ukraińskich artystów, którzy sami będą opowiadać o tym, co najcenniejsze w artystycznym życiu ich kraju”.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/ 

___________________________________________________________

Związek Kompozytorów Ukrainy, Lwowski Teatr Operowy, Lwowski DOm Muzyki Organiwej i Kameralnej, Lyatoshynsky-Club, Ukrainian Live Classic, Ukrainian Institute tworzą biblioteki muzyczne online „Stand with Ukraine”! Gromadzą w niej nuty utworów ukraińskich kompozytorów różnych epok, które można pobrać i włączyć do repertuaru koncertów.

https://opera.lviv.ua/pl/standwithukraine/ 

https://drive.google.com/drive/folders/1ODkhELnPUifzrHzYxiHsWjg0qSs0oBXY?fbclid=IwAR21jGDARzWVdr1_ZxaoaV_2jkkodsCt7sZAt9nQ0RqbpZVg5_e1F25b4mw 

https://ukrainianlive.org/ukrainian-scores 

_____________________________________________________________________________

Mając świadomość, jak ważne są także symboliczne gesty w sferze kulturalnej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało profesjonalne opracowanie Hymnu Ukrainy na orkiestrę symfoniczną do swobodnego wykorzystania.

Jak podkreśla wydawca, „Już sama historia hymnu ukazuje waleczność narodu. Autorem słów jest Pawło Czubynski. W 1862 roku narodowowyzwoleńczy tekst nie mógł ukazać się w Kijowie drukiem, dlatego do Lwowa przemycił go Paulin Święcicki – poeta i uczestnik powstania styczniowego. Tekst ukazał się w tamtejszej prasie. W 1963 roku Mychajło Werbycki, grekokatolicki ksiądz, opracował go muzycznie. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce prawdopodobnie we lwowskim teatrze muzycznym w 1864 roku. Powstała pieśń zyskała tak dużą popularność, że w 1917 roku Ukraińska Centralna Rada uznała ją za hymn narodowy. Później, w czasie nastania rządów komunistycznych, jej wykonywanie zostało zabronione – aż do czasu odzyskania niepodległości. Funkcjonująca przez wieki pieśń doczekała się około 20 wersji. Dopiero w 2003 roku Rada Najwyższa ustaliła obowiązujące brzmienie pierwszego wersu: „Nie umarły jeszcze Ukrainy chwała i wolność”.

Partytura i głosy są dostępne do pobrania na portalu Polska Biblioteka Muzyczna: https://www.polskabibliotekamuzyczna.pl/search?rows=5&first=0&title=%23Hymnukrainy

Warszawa | Koncerty symfoniczne dedykowane Ukrainie

FNMuzycy Filharmonii Narodowej, głęboko poruszeni dramatem Ukrainy, wraz z maestrą Agnieszką Duczmal, dedykują koncerty w dniach 25 i 26 lutego 2022 roku o godz. 19.30 i 18.00 Ukrainie i jej Obywatelom w szczególnie trudnych dla nich dniach.

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wykonają dzieła Césara Francka i Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów wystąpią Joanne Lunn (sopran), Justyna Ołów (mezzosopran), Gwilym Bowen (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).

Symfonia d-moll, arcydzieło pochodzącego z Belgii, lecz związanego głównie z Paryżem Césara Francka, wzbudziła w chwili premiery (1888, dwa lata przed śmiercią autora) znaczące kontrowersje – krytycy znad Sekwany zarzucali jej zbytnią „niemieckość”, w czym było sporo przesady, ale też istotnie: tradycyjna, cykliczna forma symfoniczna nie była tam wówczas popularna. Choć podjęta przez Francka próba przełamania tych uprzedzeń okazała się fiaskiem, historia oddała jego natchnionej, pełnej melodycznej urody i harmonicznego bogactwa symfonii sprawiedliwość i do dziś należy ona do chętnie słuchanego filharmonicznego kanonu.

Niewiele jest w dziejach muzyki dzieł tak uwielbianych, tak wzruszających i zarazem tak tajemniczych, jak Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta. Czy swą niedokończoną mszę żałobną kompozytor rzeczywiście tworzył z myślą o własnej śmierci, w przeczuciu jej bliskości? Nie dowiemy się tego pewnie nigdy, ale wiek XIX tak właśnie pragnął widzieć to dzieło. Łacińską mszę żałobną dokończyć miał uczeń Mozarta, F.X. Süssmayr. Przez ponad dwa stulecia dzieło obrosło mnogimi komentarzami, i naukowymi, i czysto spekulacyjnymi (dokonano też wielu alternatywnych dokończeń), a zarazem wciąż tak samo porusza swych słuchaczy, należąc do najważniejszych pozycji koncertowego i fonograficznego repertuaru.

Piotr Maculewicz

Więcej o koncertach – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Andrzejowi Chodkowskiemu na urodziny

Chodkowski Andrzej90-te urodziny obchodzi dzisiaj, 25 lutego 2022 roku, Andrzej Chodkowski, ważna postać polskiej muzykologii, zasłużony członek Związku Kompozytorów Polskich. Jubilat był dwukrotnie wiceprezesem (1969-71 i 1981-85), a także prezesem ZKP (1989-1993).

W swoich pracach badawczych zajmował się głównie historią muzyki XVIII i XIX wieku. Był twórcą niezwykle popularnej Małej Encyklopedii Muzyki (PWN 1968) i jej następczyni Encyklopedii muzyki (PWM 1995).

We wdzięcznej pamięci radiowych melomanów pozostaną Jego znakomite cykle audycji w Programie 2 Polskiego Radia Ludwiga van Beethovena opera omnia i Wolfganga Amadeusza Mozarta dzieła wszystkie.

Pamiętają go też na pewno studenci muzykologii i teorii muzyki na Uniwersytecie Warszawskim, w Akademii Muzycznej w Warszawie i w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Był zawsze wykładowcą rzetelnym, a zagadnienia historii i teorii muzyki przedstawiał przejrzyście i precyzyjnie.

Ad multos annos, Andrzeju!

Mieczysław Kominek

Prezes Związku Kompozytorów Polskich

Tarnów | Premiera utworu Dariusza Swoszowskiego

SwoszowskiPrawykonanie najnowszego dzieła Dariusza Swoszowskiego odbędzie się 21 lutego 2022 roku o godz. 18.00 podczas koncertu perkusyjnego w wykonaniu Pawła Swoszowskiego pt. „W świecie rytmu” w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.

Paweł Swoszowski – perkusista i pedagog – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dr. hab. Krzysztofa Jaguszewskiego. Współracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Śląską im. H. M. Góreckiego, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską im. F. Nowowiejskiego, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa oraz Młodzieżową Orkiestrą Crushed Sounds Big Band.

Podczas najbliższego koncertu artysta prawykona czteroczęściowe dzieło Dariusza Swoszowskiego Dźwięki historii Tarnowa. Kompozycja ta oraz jej wykonanie są częścią projektu pod tym samym tytułem. Usłyszymy w interpretacji Pawła Swoszowskiego również utwory na perkusję solo Attraction Emmanuela Séjourné i Rebonds B Iannisa Xenakisa.

Projekt zrealizowano w ramach stypendium artystycznego przyznanego przez Gminę Miasta Tarnowa.

Wstęp na koncert jest wolny (obowiązują obostrzenia sanitarne).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje http://zsmuz.tarnow.pl/ 

Katowice | Multimedialny wieczór organowy

FSSolistą „Multimedialnego wieczoru organowego” 20 lutego 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej będzie Julian Gembalski, laureat I nagród w konkursach improwizacji organowej w Weimarze, a także wielu innych nagród, m.in. nagrody Orfeusza XXXVIII Festiwalu „Warszawska Jesień”, nagrody im. Wojciecha Korfantego, czy im. Stanisława Ligonia. W jego wykonaniu zabrzmią dzieła Georga Muffata, Johanna Sebastiana Bacha, Césara Francka oraz improwizacje organowe.

Twórczość Muffata jest spotem stylów obecnych w kompozycjach niemieckich, francuskich i włoskich XVII wieku. Cykl Apparatus musico-organisticus jest największym zbiorem muzyki organowej wydanym w tamtym czasie i cieszącym się wówczas ogromną popularnością. W wykonaniu Juliana Gembalskiego zabrzmi siódma toccata ze zbioru, w tonacji C-dur.

Preludium chorałowe Vor deinen Thron tret’ich Bacha, które usłyszymy jako drugie, opiera się na hymnie autorstwa Marcina Lutra. Kompozycja ta łączy się w sposób szczególny z ideą człowieczeństwa. Zapisane w nutach tempo 72 ósemek na minutę to odwołanie do rytmu bicia serca. W minucie mieści się zatem 9 taktów, co z kolei budzi skojarzenia z pełnym wdechem i wydechem w stanie głębokiego spoczynku. Preludium chorałowe Bacha pełne jest wyrazistej ekspresji, a jego konstrukcja czyni je jednym z największych osiągnięć zachodniej tradycji muzycznej. Usłyszymy również Passacaglię c-moll BWV 582 Bacha i następnie III Chorał a-moll Francka.

Wieczór zwieńczą improwizacje Juliana Gembalskiego: Toccata i fuga w stylu barokowym, Wariacje chorałowe oraz Sonata romantyczna.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/multimedialny-wieczor-organowy-gembalski/ 

Kraków i Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej”: Sepia Ensemble

NIMiTSepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej! Usłyszymy je 20 lutego 2022 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i 22 lutego 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncerty współorganizowane są przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie znajdą się utwory niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji – czymś, co z pewnością można nazwać niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje z lat 60′ i 70′ XX wieku.

Zabrzmią też znane melomanom od lat Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego na wiolonczelę i fortepian i 3 miniatury Krzysztofa Pendereckiego na klarnet i fortepian.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-2-2 

http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-376500617-393693693-200910235 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Piotr Sałajczyk

NOSPR„Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: kolejnym gościem NOSPR w ramach tego cyklu koncertowego będzie wirtuoz fortepianu dr hab. Piotr Sałajczyk, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 19 lutego 2022 o godz. 18.00 wraz z Kwartetem Śląskim zaprezentuje dzieła Eugeniusza Knapika, Gustava Mahlera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika ma dedykację: „Kwartetowi Śląskiemu z okazji Jubileuszu 40-lecia działalności koncertowej”. Jak podkreśla prymariusz zespołu, Arkadiusz Kubica: „Rozmiar i waga tego dzieła usprawiedliwiają czas oczekiwania na nie. Już na 25-lecie naszej działalności prosiliśmy prof. Knapika o nowy kwartet, ale ciągle coś stało na drodze, a to „rektorowanie”, a to kolejne opery, ale pytając o nowy kwartet zawsze dostawaliśmy odpowiedź: „pomysł już mam i wiem, że będzie trudne”. Pomysł doczekał się swojej realizacji w 2019 roku i miał swoją premierę w NOSPR 25 maja tegoż roku i mogę tylko dodać: nie było łatwo. Utwór zakrojony jest na ok. 35–40 minut, jest bardzo wymagający pod każdym względem – zarówno technicznym, jak i emocjonalnym. Wszystkie właściwości języka kompozytorskiego Knapika z roku 1980 są w nim rozbudowane i spotęgowane, a do tego umiejętność operowania różnorodnymi technikami przez kompozytora wzbudza szacunek i podziw”.

Po Kwartecie Knapika usłyszymy niedokończony Kwartet fortepianowy 18-letniego Gustava Mahlera i I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-michal-szymanowski