Polmic - FB

aktualności

Katowice | Filharmonia Śląska: Stefan Kisielewski, Konstantin Boyarsky i Dymitr Szostakowicz

FS4 lutego 2022 o godz. 19.00 Filharmonia Śląska zaprasza na wieczór, który ukaże rozmaite oblicza orkiestry symfonicznej. Filharmonicy pod wodzą Hobarta Earle’a wykonają dzieła Dymitra Szostakowicza, Stefana Kisielewskiego, a także kompozycję autorstwa Konstantina Boyarsky’ego, który wykona w niej partię solową na altówce.

Rozpocznie wieczór Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną Stefana Kisielewskiego: barwne, wypełnione motorycznym ruchem dzieło, ukazujące bogactwo brzmienia orkiestry. Drugim punktem programu będzie Koncert na altówkę autorstwa solisty koncertu – Konstantina Boyarsky’ego. Ten wybitny altowiolista jest jednym z koncertmistrzów Royal Opera House w Londynie, koncertuje na całym świecie jako solista, ale również ma na swoim koncie liczne kompozycje – muzykę kameralną, symfoniczną, a także balety i operę. Co ciekawe, podczas prawykonania tego Koncertu w Odessie, orkiestrę prowadził nie kto inny, jak Hobart Earle, który stanie również 4 lutego na czele Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej.

V Symfonia Szostakowicza jest dziełem, które ma ogromny ładunek emocjonalny. Czteroczęściową kompozycję rozpoczyna Moderato, łączące dramaturgię zestawienia heroicznego wstępu, lirycznego epizodu, cytatu z Carmen Bizeta oraz fragmentu przypominającego marsz rodem z repertuaru radzieckich orkiestr wojskowych. Część II jest groteskowym walcem w tempie Allegretto, III zaś (Largo) jest wyrazem tęsknoty i żalu. W tym ogniwie znaczącą rolę grają instrumenty dęte drewniane, natomiast „blacha” – nieobecna w Largo – wprowadzi bohaterski temat w finałowym Allegro non troppo.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szostakowicz-v-symfonia-boyarsky-earle-orkiestra-symfoniczna/ 

Olsztyn | Mistrzowskie recitale fortepianowe: „W romantycznym nastroju”

FWMProgram recitalu fortepianowego „W romantycznym nastroju” 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w wykonaniu Ignacego Lisieckiego będzie prawdziwą przejażdżką przez epoki i style – a wszystko dzięki niepozornym 88 klawiszom. Kulminacją koncertu będzie polskie prawykonanie Reflection No. 8 Marcela Chyrzyńskiego.

Niezwykłym punktem kulminacyjnym recitalu będzie polskie prawykonanie Reflection No. 8 Marcela Chyrzyńskiego. Kompozytor i pedagog, uczeń między innymi Krzysztofa Pendereckiego, wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, od lat kontynuuje cykl „refleksji” na różne składy – solowe i kameralne. Twórca mówi o tym cyklu tak: „Wszystkie utwory z cyklu Refleksji są wyrazem moich przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Kontemplacyjność i wyciszenie emanujące z tych kompozycji oddają moje emocje wynikające z zaakceptowania takiego porządku świata. Refleksja nr 8 została skomponowana z myślą o wielkim polskim pianiście Ignacym Lisieckim i jest mu dedykowana”. Prapremiera światowa utworu odbyła się w lipcu 2021 roku w Jokohamie. Ignacy Lisiecki, który od lat promuje polską muzykę w Kraju Kwitnącej Wiśni mówi o utworze: „Reflection No. 8 to kompozycja, która od pierwszego kontaktu intryguje nastrojem kontemplacji, niepokoju, a zarazem jest w jej harmonii zawarta chęć rozładowania tych wątpliwości i znalezienia jakiejś formy odprężenia, ukojenia, a więc poszukiwanie stanu zen, czyli filozofii tak bliskiej kulturze Japonii i samemu kompozytorowi”.

Zabrzmią ponadto utwory Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego i Siergieja Prokofiewa.

Piotr Matwiejczuk

Informacja o biletach: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-fortepianowe-w-romantycznym-nastroju/ 

Polskie akcenty na ECLAT Festival Neue Musik w Stuttgarcie

EclatECLAT Festival Neue Musik w Stuttgarcie to jedno z najważniejszych wydarzeń prezentujących muzykę najnowszą za naszą zachodnią granicą. Tegoroczna edycja niemieckiego festiwalu odbywać się będzie hybrydowo w dniach 1-6 lutego 2022 i skupi się na tematyce związanej z Białorusią, badaniem dystansu społecznego oraz cyfrowymi środkami komunikacji. W programie 21 wydarzeń odbywających się w ramach festiwalu pojawią się utwory polskich twórców: Anny Sowy, Agaty Zubel i Mikołaja Laskowskiego.

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w formie tradycyjnej w Theaterhaus w Stuttgarcie, jak również w trybie online – wydarzenia festiwalowe będą transmitowane w czasie rzeczywistym, dostępne będą także „na żądanie” w Internecie jeszcze przez kilka kolejnych tygodni. Christine Fischer, dyrektor artystyczna ECLAT Festival, odnosząc się do organizacji koncertów w realiach pandemii, zaznacza, że „Tegoroczny festiwal po raz kolejny reprezentuje wielką różnorodność tego, co obecnie aktualne w świecie nowej muzyki”.

Pierwszym polskim akcentem (3 lutego, godz. 20.00) będzie utwór Mikołaja Laskowskiego 5 Things That Really Matter (2018) w wykonaniu Ensemble Musikfabrik, w którym kompozytor bada różne możliwe relacje między kompozytorem, wykonawcami, zapisem i dźwiękiem. Z kolei ostatniego dnia festiwalu (6 lutego, godz. 15.00 i 17.00) dwukrotnie w programie koncertów znajdą się polskie nazwiska. Ukrainka Viktoriia Vitrenko wykona 3 Songs for a singer accompanying herself (2021/22) Agaty Zubel stworzone na zamówienie stuttgardzkiego festiwalu. Nieco wcześniej zabrzmi smar II na kontrabas, gitarę elektryczną i elektronię (2021) Anny Sowy, która swój wcześniejszy smar (2019) przearanżowała z myślą o nowych wykonawcach: kontrabasiście Ulim Fusseneggerze i gitarzyście Yaronie Deutschu. Kompozycja miała mieć swoją premierę rok wcześniej, jednakże ze względu na pandemię koncert Alone Together został przeniesiony.

Paweł Wołowicz

Szczegółowe informacje o festiwalu i możliwościach uczestnictwa online można znaleźć na stronie: https://www.eclat.org/en 

Tom XIX (2021) „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” dostępny online

okladka

Cała zawartość tomu XIX (2021) „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” jest dostępna na stronie domowej czasopisma w zakładce WYDANE NUMERY / 2021. Zapraszamy do lektury i kontaktu. Wkrótce artykuły zostaną też opublikowane na platformie Sciendo. Wersję drukowaną przygotowuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne i będzie można ją zakupić w księgarni internetowej PWM.

Niniejszy „Rocznik” zawiera reprezentatywną część referatów przedstawionych na Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej pt. Tożsamości narodowe — europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018), zorganizowanej w roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. „Dziesięcioro badaczy z Polski, Czech, Litwy i Węgier poddaje w nich refleksji sformułowane w tytule konferencji zagadnienie, koncentrując się zarówno na fundamentalnych pytaniach, dotyczących relacji między muzyką a strategiami budowania narodowej tożsamości jej odbiorców, miejsca muzyki różnych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej w kulturze europejskiej, jak i na twórczości i poglądach estetycznych wybranych kompozytorów. Tom zamyka artykuł, w którym jego autor poddał wnikliwej analizie cykl Preludiów na fortepian (1954) Romana Palestra, ukazując przemiany stylu kompozytora, jakie dokonały się po podjęciu przez niego trudnej i brzemiennej w skutki decyzji o opuszczeniu ojczyzny i osiedleniu się na „wolnym” Zachodzie" - podrkreśla dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW, redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”.

Redakcja serdecznie dziękuje Autorom oraz wszystkim innym Osobom i Instytucjom za wkład merytoryczny, zaangażowanie i wsparcie okazywane „Rocznikowi".

Mecenasem „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

logo_ZAiKS

Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 2019 - na płytach i w sieci

okladka

Po długiej przerwie spowodowanej przedłużającymi się kłopotami ze zdobyciem dofinansowania prezentujemy Państwu kolejną edycję „Kroniki Dźwiękowej Warszawskiej Jesieni”. Ponieważ starania o fundusze zajęły nam blisko dwa lata, jako pierwszy, zaległy rocznik ukazuje się zestaw nagrań z 62. Festiwalu, który odbył się w 2019 roku.

Mimo sporych wysiłków nie udało się jednak uzyskać dotacji na dawnym poziomie, dlatego też wydana w bieżącym roku „Kronika” różni się mocno od dotychczasowych. Składa się tylko z trzech płyt audio i zawiera rejestracje dokonane podczas trzech koncertów: inauguracyjnego, finałowego oraz wydarzenia towarzyszącego – koncertu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, prezentującego utwory najmłodszego pokolenia kompozytorów.

Oto program płyt najnowszej „Kroniki”:
CD nr 1
1 / Morten Ladehoff Organ improvisation / 2’46’’
2 / Bruno Mantovani Entrechoc / 13’57’’
3 / Zygmunt Krauze Piano Concerto no. 3 (Fragments of Memory) / 16’00’’
4 / Morten Ladehoff Organ improvisation / 4’02’’
5 / Magdalena Długosz On the Edge of Light / 24’33’’
6 / Morten Ladehoff Organ improvisation / 3’58’’
CD nr 2
1 / Bára Gísladóttir ÓS / 6’50’’
2 / Rebecca Saunders alba / 22’59’’
3 / Tadeusz Wielecki Anamnesis / 14’45’’
4 / Jonathan Harvey …towards a pure land / 17’56’’
CD nr 3
1 / Krzysztof Ratajski Agreements of the music table / 9’39’’
2 / Dominik Puk Τηλέμαχος (Tēlémachos) / 7’26’’
3 / Viacheslav Kyrylov Music of inequality / 6’15’’
4 / Paweł Siek NEOPLAST. COMP. (2nd FLOOR) / 16’41’’
5 / Michał Lazar blurred / 6’11’’

Jednocześnie w tym roku po raz pierwszy uruchamiamy równoległy plan „Kroniki Dźwiękowej” – prezentację wybranych utworów w sieci. Zależnie od uzyskanych zgód mogą Państwo posłuchać części „Warszawskiej Jesieni” 2019 w naszej zakładce „Czytelnia/Posłuchaj”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Czytaj więcej: Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 2019 - na płytach i w sieci

I Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy im. Witolda Friemanna online

FriemannFundacja Life and Art ogłasza I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Witolda Friemanna, który odbędzie się online. Konkurs organizowany jest we współpracy z Thailand Clarinet Association. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31 stycznia 2022 roku.

Główną ideą Konkursu jest promocja muzyki klarnetowej znakomitego, lecz zapomnianego polskiego kompozytora Witolda Friemanna (1889-1977), w którego dorobku znajduje się około 1300 utworów solowych, kameralnych i orkiestrowych. Kompozycje Witolda Friemanna przyciągają niebagatelną harmonią, liryzmem i umiejętnie wplecionymi elementami rytmów narodowych czy melodii. Większość dzieł klarnetowych została dedykowana prof. Ludwikowi Kurkiewiczowi – wybitnemu polskiemu klarneciście, propagatorowi muzyki Friemanna.

I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Witolda Friemanna podzielony jest na 3 kategorie wiekowe: senior (urodzeni po 1989), junior (urodzeni po 2003), children (urodzeni po 2007). Każdy uczestnik konkursu otrzyma jednocześnie nieodpłatne członkostwo w Światowym Stowarzyszeniu Klarnetowym, które oferuje dostęp do wielu artykułów, nagrań i udziału w licznych wydarzeniach artystyczno-naukowych.

W skład jury wchodzą znani klarneciści i pedagodzy z całego świata: Eddy Vanoosthuyse (Belgia), Matthias Müller (Szwajcaria), Barbara Borowicz (Polska), Robert Stefański (Polska), Rachel Yoder (USA), Kristine Dizon (USA), Nattapon Banjatammanon (Tajlandia), Chaiphat Tripipitsiriwat (Tajlandia), Pimnatthika Angkanajerathiti (Tajlandia).

Pomysłodawczynią projektu jest klarnecistka, propagatorka polskiej muzyki klarnetowej, wykładowczyni klarnetu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – dr Barbara Borowicz, która w 2018 roku wydała płytę z utworami klarnetowymi Witolda Friemanna, a także przyczyniła się do wydania drukiem utworów klarnetowych kompozytora w wydawnictwie Eufonium.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin dostępny jest na stronie: www.lifeandart.eu/wficc 

Łódź | XXI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza

AMInstytut Muzyki Kameralnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewicza w Łodzi zaprasza do udziału w najstarszym polskim konkursie muzyki kameralnej – XXI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 4-9 kwietnia 2022 roku. Formularz zgłoszeniowy należy wypełnić do 31 stycznia 2022.

Historia Konkursu liczy już ponad 60 lat. W 1995 roku nadano mu imię Kiejstuta Bacewicza – jego inicjatora, wybitnego pianisty kameralisty, pedagoga, kompozytora, wieloletniego rektora Akademii Muzycznej w Łodzi. Do piętnastej edycji konkurs był imprezą międzyuczelnianą dla studentów polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Od 2007 roku jest przeznaczony dla wszystkich zespołów kameralnych, które spełniają wymogi regulaminu – średnia wieku wszystkich członków zespołu nie może przekraczać 30. roku życia w dniu rozpoczęcia konkursu.

Przesłuchania i Koncert laureatów konkursowe odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej. Konkurs może być otwarty dla publiczności w zależności od sytuacji pandemicznej w kraju. Formularz zgłoszeniowy należy wypełnić do 31 stycznia 2022 roku, załączając wszystkie wymagane pliki określone w formularzu.

Pierwszy etap konkursu odbędzie się w dwóch kategoriach:

  • kategoria A – duet głos z fortepianem, duo instrumentalne (z fortepianem) lub duo fortepianowe;
  • kategoria B – trio fortepianowe, kwartet fortepianowy, kwintet fortepianowy.

Najlepsze zespoły poszczególnych kategorii zostaną zakwalifikowane do przesłuchań drugiego etapu, w którym będą klasyfikowane łącznie.

W Jury zasiądą m.in. Urszula Kryger, Michał Drewnowski, Paweł Mazurkiewicz, Pierluigi Destro.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin Konkursu i więcej informacji: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/miedzynarodowy-konkurs-muzyki-kameralnej-2022 

Polish Music Since 1900. Research Network

PolMus1900Polish Cultural Institute w Londynie zaprasza do udziału w międzynarodowej sieci badawczej „Polish Music Since 1900”, zrzeszającej naukowców z całego świata zajmujących się badaniem muzyki polskiej od 1900 roku do czasów współczesnych. Kuratorami sieci badawczej będą dr James Savage-Hanford, prof. Andrea F. Bohlman i dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN (przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP).

Projekt ma następujące cele:

• Zachęcanie do współpracy badaczy polskiej muzyki od 1900 roku (dowolnego gatunku lub stylu, w tym wykonawstwa muzycznego w Polsce lub działalności polskich artystów za granicą, kultur muzycznych związanych z Polską oraz wszelkich innych zagadnień, które mają na celu poszerzenie obecnych metod analizy muzyki polskiej), ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia związków między polskimi a międzynarodowymi (anglojęzycznymi i innymi) ośrodkami muzykologicznymi;

• Stworzenie scentralizowanej jednostki dla wszelkiego rodzaju interdyscyplinarnych badań nad muzyką polską od 1900 roku, odpowiadającej potrzebom muzykologów (w tym badaczy początkujących oraz niezależnych), a także kompozytorów, wykonawców, badaczy innych dyscyplin naukowych oraz wszystkich zainteresowanych badaniami w tej dziedzinie;

• Stworzenie możliwości dzielenia się wiedzą i dyskusji na temat pracy naukowej w formie konferencji, seminariów, forów badawczych i wydarzeń angażujących publiczność;

• Promowanie nowych metod badawczych, których przedmiotem jest muzyka polska od 1900 roku, w tym zapomniana i rzadko prezentowana.

Inauguracja projektu odbędzie się w ramach konferencji online zaplanowanej na wiosnę 2022 roku. Już teraz można dołączyć do listy mailingowej projektu, wysyłając wiadomość do dr. Jamesa Savage-Hanforda na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dzięki grupie na Facebooku członkowie będą mogli udostępniać publikacje i informację o aktualnych konferencjach, zasobach cyfrowych i nowatorskich metodach badawczych. Działania grupy można będzie śledzić również na Twitterze (@PolMus1900).

Album „Regamey & Regamey. Pasiecznik & Pasiecznik” został Płytą Roku 2021 miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka"

polmicW styczniowym numerze miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka" tradycyjnie opublikowano listę Nagród Roku, przyznawanych przez magazyn najlepszym płytom i urządzeniom do odtwarzania muzyki minionych 12 miesięcy. Zdaniem recenzentów z działu muzycznego album Regamey & Regamey. Pasiecznik & Pasiecznik „unikatowy, niezwykle istotny dla dziejów polskiej muzyki XX wieku” został Płytą Roku 2021.

Jak napisała na łamach czasopisma Hanna Milewska: „Ciekawych wniosków dostarcza porównanie obu Regameyów w kategorii pieśni. Obaj sięgają przede wszystkim po wiersze poetów rosyjskich: Puszkina, Nadsona, Apuchtina, Rochera i Andrusona (Kazimierz); Gumilowa, Cwietajewej, Iwanowa, Siewierianina (Konstanty). Umuzyczniają tekst w języku oryginału. Junior skomponował jedną pieśń do wiersza po polsku (autor: E.W., prawdopodobnie Edward Woroniecki) – zadziwiająco delikatny liryk Prosiłeś o piosenkę, mój paziu…. Senior dopuścił dwa warianty językowe, rosyjski i polski, pieśni Bezbrzeżna przestrzeń mi się śniła (słowa Nadson, przekład H. Zelenay). W warstwie muzycznej obaj Regameyowie inspirują się głównie Rachmaninowem. Można odnieść wrażenie, że ojciec większą wagę przywiązuje do partii fortepianu, kiedy syn kładzie nacisk na głos jako narzędzie przekazu literackiego. Jerzy Stankiewicz nie miał wątpliwości, że najlepszymi interpretatorami twórczości Regameyów będą siostry Pasiecznik. Obie pochodzą z Ukrainy. Mają polskie korzenie. Studiowały na Ukrainie i w Polsce. Olga śpiewała pieśni Konstantego Regameya jeszcze jako studentka. Do nagrania tego albumu siostry podeszły z wielką pieczołowitością, dbając o niuanse kolorystyczne, o wyrazisty kształt fraz muzycznych. Wrażliwa na melodię języka Olga zarejestrowała dwie nieco odmienne w klimacie interpretacje pieśni Bezbrzeżna przestrzeń mi się śniła – bardziej lotną, wielobarwną, zakończoną „w górze” wersję rosyjską oraz bardziej stateczną, poważną, spuentowaną „płasko”, dolnym dźwiękiem wersję polską. To kolejna płyta wydana przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach programu „Muzyczny ślad”.

Bardzo dziękujemy za to wspaniałe wyróżnienie!