07 grudnia 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Newsy ze świata
Nowe sukcesy polskiego kwartetu gitarowego Erlendis Quartet PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 

ePolski kwartet gitarowy Erlendis Quartet zdobył II nagrodę podczas 5. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Cremonie (Włochy), który odbywał się w dniach 26-28 listopada 2016 roku.

Dyrektorem artystycznym konkursu był Luca Schieppati - pianista. Oprócz niego w składzie komisji znaleźli się muzycy różnych specjalności m.in. pianiści, harfistka, skrzypek i klarnecista. Konkurs w Cremonie jest jednym z nielicznych tego typu wydarzeń w Europie, gdzie dopuszcza się do udzialu w konkursie zespoły o jednorodnym składzie instrumentalnym. Uczestnicy przygotowują godzinny program. Konkurs podzielony jest na dwa etapy - rundę eliminacyjną i finał. W konkursie wzieło udział 37 zespołów, a Erlendis Quartet był jedynym zespołem mającym w swoim składzie gitarę klasyczną. Do finału zakwalifikowano 12 zespołów. Zespół konkurował z duetami, triami fortepianowymi i smyczkowymi czy nawet kwartetem fortepianowym. 

Erlendis Quartet to jeden z najbardziej obiecujących zespołów kameralnych w Polsce. Jako jeden z nielicznych na świecie łączy w tak wyraźny sposób fascynacje muzyką gitarową i kameralną. Artyści starają się stale przekraczać granice własnego instrumentu (z isl. erlendis – poza granicami). Zespół współtworzą: Anna Chorążyczewska, Adrian Furmankiewicz, Wojciech Jurkiewicz i Karol Mruk. Wszyscy są wielokrotnymi laureatami konkursów gitarowych. Są wychowankami poznańskiej klasy gitary Maestro Łukasza Kuropaczewskiego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego. Kształcili swój warsztat jako kameraliści pobierając lekcje u wybitnego wiolonczelisty, członka Meccore String Quartet - Karola Marianowskiego. Obecnie młodzi artyści związani są z Danią. Tam pracują i kontynuują edukację na studiach podyplomowych na kierunku muzyka kameralna w Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. Należy podkreślić, że otrzymali taką szansę jako pierwszy kwartet gitarowy w historii uczelni. Muzycy rozwijają się pod opieką Jespera Sivebaeka (Scandinavian Guitar Duo) oraz Tima Frederiksena - altowiolisty i skrzypka, specjalisty w zakresie muzyki kameralnej.

Share on Facebook
 
Udział Polskiego Chóru Kameralnego na Tenso European Choir Festival w Amsterdamie PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

pPolski Chór Kameralny bierze udział w Tenso European Choir Festival, odbywającym się w dniach 24-27 listopada 2016 roku w Muziekgebouw aan ‘t IJ w Amsterdamie - najważniejszej scenie muzyki współczesnej w Holandii.

Tenso to stowarzyszenie zrzeszające europejskie profesjonalne chóry kameralne, założone w 2003 r. przez Choeur de chambre Accentus (FR), Latvijas Radio Koris (LV), Nederlands Kamerkoor (NL) oraz RIAS Kammerchor (DE), liczące obecnie 20 członków z 16 krajów europejskich. Polski Chór Kameralny jest jedynym zespołem z Polski, będącym członkiem prestiżowego Tenso.

Podczas czterech festiwalowych dni Festiwalu wystąpią czołowe europejskie chóry kameralne: Cappella Amsterdam, Nederlands Kamerkoor, Polski Chór Kameralny oraz Franse kamerkoor AEDES.

Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wystąpi w ramach festiwalu 26 listopada o godz. 20.15. Tytuł koncertu 1050. nawiązuje do obchodzonej w tym roku rocznicy Chrztu Polski. Repertuar koncertu jest prezentacją historycznej panoramy polskiej muzyki chóralnej od Bogurodzicy do Anenaików Augustyna Blocha.

Share on Facebook
 
Premiera utworu Jakuba Polaczyka „Missa Apuncta" PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 

p20 listopada 2016 roku w Stanach Zjednoczonych podczas finału Nowojorskiego festiwalu „Chopin and Friends” odbędzie się premiera nowej kompozycji Jakuba Polaczyka Missa Apuncta, napisana z okazji 1050-lecia Chrztu Polski.

Jakub Polaczyk jest polskim kompozytorem i pianistą mieszkającym w Nowym Jorku. W 2010 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Marcela Chrzyńskiego, instrumentacje u Krzysztofa Pendereckiego i muzykę elektroniczna u Marka Chołoniewskiego. W 2013 uzyskał Artist Diploma in composition w klasie Reza Vali na Carnegie Mellon University w Pittsburghu. Od 2015 roku prowadzi zajęcia na New York Conservatory of Music. Jego dzieła były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą. W październiku 2016 roku miały miejsce dwie premiery utworów Polaczyka w Weill Recital w nowojorskim Carnegie Hall.

20 listopada w Kościele św. Stanisława Kostki (Brooklyn) będzie miała miejsce premiera nowej kompozycji wokalno-instrumentalnej Jakuba Polaczyka. Utwór zabrzmi po Kyrie Małgorzaty Staniszewskiej i zakończy tegoroczny nowojorski XVIII Festiwal „Chopin and Friends”. Kompozycja składa się z siedmiu części do tekstów łacińskich mszy, a także do tekstów modlitw z różnych krajów świata. Missa Apuncta zawiera elementy teatralne i fragmenty czysto instrumentalne. W roli solistki wystąpi Vivian Yu z Julliard School of Music, a całość poprowadzi czeski dyrygent mieszkający w USA Jan Pellant.

Share on Facebook
 
Warsaw Philharmonic Orchestra & Seong-Jin Cho: 2016 United States tour PDF Drukuj Email

wInstytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku zaprasza na koncert warszawskiej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Jacka Kaspszyka z udziałem Seong-Jin Cho, który odbędzie się w Nowym Jorku 24 października 2016 roku o godz. 20:00.

Amerykańskie tournée warszawskich filharmoników obejmie 14 miast. Podczas koncertu w nowojorskim Alice Tully Hall Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej oraz zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 2016 Seong-Jin Cho wykonają I Koncert fortepianowy Chopina.

Warto podkreślić, że będzie to pierwszy występ pianisty w Stanach Zjednoczonych. Szczególnym wydarzeniem będzie także nowojorska premiera takiego ważnego dzieła, jak IV Symfonia Mieczysława Weinberga, której nagranie właśnie przygotowuje Filharmonia Narodowa. Podczas koncertu zostanie również wykonana Uwertura Tragiczna Johannesa Brahmsa.

Więcej informacji – na stronie: www.PolishCulture-NYC.org

Share on Facebook
 
„Exodus 2016" Zygmunta Krauzego PDF Drukuj Email

k22 października 2016 roku w Croatian Music Institute Hall w Zagrzebiu (Chorwacja) odbędzie się premiera kompozycji Exodus 2016 Zygmunta Krauzego w wykonaniu połączonych zespołów Zagreb Soloists oraz Cantus Ensemble pod dyrekcją Berislava Sipusa.

Tak Zygmunt Krauze mówi o najnowszym utworze:
„Kompozytor tworząc utwór myśli tylko o muzyce. To jest naturalne i tak jest prawie zawsze. Jednak zdarza się również, że nie muzyka, a realny świat zewnętrzny jest głównym przedmiotem kompozycji. Tak właśnie jest w przypadku Exodus 2016. Wypędzeni, bezdomni, czekający na pomoc, wystraszeni, bez nadziei, którzy nie mają przyjaciół, którzy spotykają się z wrogością, odrzuceni. Exodus 2016 jest o tych ludziach.

Exodus 2016 nie jest pierwszym utworem, w którym wyraziłem swój sprzeciw wobec otaczającego świata. W 1982 roku powstało Tableau Vivant na orkiestrę kameralną – utwór wyrażający strach, gniew i ból wobec narzucenia w Polsce stanu wojennego. W roku 2007 powstał Hymn do Tolerancji na orkiestrę, symfoniczną, wykonany w Jerozolimie na wzgórzu Armon Hanatziv. Wśród publiczności znaleźli się prezydenci i merowie ponad pięćdziesięciu stolic z całego świata.

Exodus 2016 składa się z dwóch części. Pierwsza wyraża stan emocjonalny przy pomocy wyłącznie narracji muzycznej. Druga część zawiera słowa wypowiadane przez muzyków. Są to słowa–hasła odzwierciedlające beznadziejną sytuację ludzi wypędzonych".

 

Share on Facebook
 
VI Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

Festiwal Muzyki Polskiej w MoskwieW dniach 11-15 listopada 2016 roku odbędzie się VI Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie, organizowany przez Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe.

Festiwal odbywa się w Moskwie od 2011 roku – roku Prezydencji Polski w UE. Duże zainteresowanie i znakomity odbiór przez publiczność polskiej muzyki spowodował, że przedsięwzięcie ma obecnie charakter cykliczny. Jest finansowane ze środków publicznych (państwowych, Województwa Małopolskiego i Miasta Kraków), sponsorów prywatnych i dzięki zainteresowaniu melomanów. W tym roku odbędą się trzy koncerty: dwa muzyki kameralnej i jeden z udziałem orkiestry.

11 listopada w Sali Kameralnej Filharmonii Moskiewskiej będzie miał miejsce koncert rosyjskiego Romantic Quartet, który wykona kwartety Mieczysława Wajnberga oraz współczesnego rosyjskiego kompozytora Kuźmy Bodrova, a także razem z Pawłem Wakarecym (fortepian) Kwintet fortepianowy Juliusza Zarębskiego.

12 listopada w Sali im. Rachmaninowa Konserwatorium Moskiewskiego wystąpi już po raz czwarty w Moskwie orkiestra Sinfonietta Cracovia, tym razem pod batutą maestro Massimiliano Caldiego (Włochy). Koncert dedykowany jest pamięci wybitnego wiolonczelisty pochodzenia polskiego Mścisława Rostropowicza. Dla niego napisane zostały kompozycja Krzysztofa Pendereckiego Per Slava oraz Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika, który będzie miał w tej sali rosyjską premierę. Solistką jest Magdalena Bojanowicz.

Z kolei 15 listopada na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Moskwie „Moskiewska Jesień” w Domu Kompozytorów współczesna polska muzyka zabrzmi w wykonaniu Magdaleny Bojanowicz oraz Cezarego Duchnowskiego (elektronika).

Więcej informacji – na stronie: http://polskamuz.pl

Share on Facebook
 
Marian Sawa – Weg & Inspiration PDF Drukuj Email

s24 października 2016 roku o godz. 19:00 w Instytucie Polskim w Wiedniu będzie mieć miejsce recital pt. „Marian Sawa – Weg & Inspiration” w wykonaniu polskich artystek: skrzypaczki Jolanty Sosnowskiej i pianistki Marii Ludwiki Gabryś.

Oprócz znanych utworów, takich jak Tańce Rumuńskie Bartoka, Mazurki Szymanowskiego czy Oberek Bacewicz, w centrum programu „Marian Sawa – Weg & Inspiration” znajdą się przede wszystkim niedawno odkryte kompozycje skrzypcowe Sawy, a kulminacją koncertu będzie z pewnością odnaleziona po śmierci kompozytora przez skrzypaczkę Jolantę Sosnowską jego Sonata (1967) na skrzypce i fortepian, pozostawiona w niedokończonym brudnopisie. Utwór ten skomponowany w skordaturze, wymagający przestrojenia strun skrzypiec, jest niezwykłym eksperymentem, a dzieło to zdaje się być jedyną wirtuozowską sonatą skrzypcową po XIX wieku i jedyną polską sonatą skrzypcową, w której na tak ogromną skalę zastosowana jest ta metoda, zwana fachowo skordaturą.

Więcej informacji – na stronie: http://polnisches-institut.at

Share on Facebook
 
„Chopin and Beyond” PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

Chopin16 października 2016 roku w Carnegie Hall w Nowym Yorku o godz. 13.00 rozpocznie się cykl koncertów „Chopin and Beyond”.

The New York Conservatory of Music i Marymount College organizują serie koncertów pt. „Chopin and Beyond”, których współorganizatorem jest polski kompozytor Jakub Polaczyk, wykładowca Marymount College.

Podczas koncertu inaugurującego tę inicjatywę wystąpi legendarna wiolonczelistka Christine Walevska, a także dyrektor Chopin Society of New York - Jerzy Stryjniak. Ponadto w pierwszej części przedsięwzięcia wezmą udział uczniowie z The New York Conservatory of Music i Marymount Manhattan College. Muzycy zaprezentują dzieła Bacha, Mozarta, Chopina, Granadosa, a także nowe kameralne kompozycje Jakuba Polaczyka.

Celem kolejnych wydarzeń cyklu będzie promocja muzyki polskiej; planowany jest również konkurs dla kompozytorów polskich.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 5
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information