25 lutego 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Newsy ze świata
Pasja Pendereckiego w Royal Festival Hall PDF Drukuj Email

p4 marca 2017 roku na zaproszenie London Philharmonic Orchestra Chór Polskiego Radia wystąpi w legendarnej Royal Festival Hall, gdzie wraz z zespołem Camerata Silesia, Chórem Chłopięcym UMCF i londyńską orkiestrą wykona Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego.

Passio et mors Domini Nostri Iesu Christi secundum Lucam (Męka i Śmierć Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Łukasza) na głosy solo, recytatora, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną to jeden z najsłynniejszych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Został napisany na zamówienie Westdeutscher Rundfunk dla uczczenia 700-lecia katedry w Münster.

Penderecki w chwili, gdy zdecydował się skomponować „Pasję wg św. Łukasza” miał niewiele ponad trzydzieści lat. Odważył się zmierzyć równocześnie z dwoma dalszymi wyzwaniami. Jako pierwszy z kompozytorów części świata rządzonej przez komunistów nie zawahał się podjąć tematu sakralnego. I jako pierwszy kompozytor XX wieku odważył się nawiązać do gatunku i genre’u historycznego, którego wzorzec idealny stanowiła Pasja według św. Mateusza J.S.Bacha. Jemu też Penderecki oddał należny hołd opierając w znacznym stopniu strukturę swego dzieła na tetrachordzie b-a-c-h. Bachowską formę pasyjnego oratorium wypełnił muzyką, w której melodyka chorału gregoriańskiego, polifonia niderlandzka i faktura weneckich „chori spezzati” spotkały się dla ekspresywnego współdziałania z techniką dodekafoniczną, efektami aleatorycznymi i myśleniem sonorystycznym.

Punktem wyjścia do stworzenia dzieła stały się słowa Ewangelii według świętego Łukasza ukazujące mękę i śmierć Chrystusa – między Ogrójcem a Golgotą – dopełnione i celnie skomentowane przez frazy wyjęte z psalmów („Miserere”, „In Te Domine speravi”), hymnów („Pange lingua”) i pieśni („Ecce lignum crucis”), improperiów („Popule meus”) i sekwencji („Stabat Mater”). W dwu aktach i dziesięciu scenach Penderecki wyraził wszystko to w sposób, który sprawia, że przy dobrym wykonaniu stajemy się wprost uczestnikami ewangelicznej opowieści. Tak skonstruowana kompozycja miała swą premierę 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster.

4 marca „Pasja wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi w Royal Festival Hall. Wśród wykonawców pojawią się trzy polskie zespoły: Chór Polskiego Radia, Camerata Silesia oraz Chór Chłopięcy UMCF. Towarzyszyć im będzie London Philharmonic Orchestra pod batutą rosyjskiego dyrygenta Vladimira Jurowskiego. W obsadzie międzynarodowych solistów londyńska publiczność podziwiać będzie takich artystów jak: Omar Ebrahim – narrator, Elizabeth Atherton – sopran, Dietrich Henschel – baryton oraz znakomity polski bas-baryton Tomasz Konieczny.

Szczegółowe informacje: www.lpo.org.uk

Share on Facebook
 
Aaron S (Lux:NM / Aaron S Collective) PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

m11 lutego 2017 roku w teatrze Ballhaus Ost w Berlinie o godz. 20.00 zostanie zaprezentowana kompozycja multimedialna Aaron S, zamówiona przez Festiwal „Warszawska Jesień” i prawykonana w 2016 roku w Warszawie.

Aaron Sto multimedialna kompozycja omawiająca zagadnienie prodemokratycznych ruchów społecznych bazujących na mediach cyfrowych. Bohaterem opery jest Aaron Swartz (1986–2013), amerykański programista, publicysta, działacz polityczny i haktywista, jedna z ikon współczesnego buntu antysystemowego. Był on symbolem świadomego i pełnego poświęcenia wysiłku w celu przeciwstawienia się zawłaszczaniu domeny publicznej przez kapitał prywatny i interesy korporacyjne, legitymizowane przez współczesne struktury państwowe.

W utworze treści muzyczne, literackie i wizualne zostały połączone poprzez wspólne technologie i translacje intermedialne. Służą temu specjalnie skonstruowane na potrzeby opery urządzenia analogowe, elektroniczne i cyfrowe oraz programy do syntezy mowy. Aaron Swartz pojawia się tutaj jako rozproszone wspomnienie.

Utwór stworzony został przez kolektyw polskich twórców: kompozytora Sławomira Wojciechowskiego, librecistę Pawła Krzaczkowski, konstruktora instrumentów Krzysztofa Cybulskiego oraz artystę wideo Normana Leto. Wykonanie kompozycji przez berliński zespół LUX:NM Contemporary Music Ensemble Berlin (Małgorzata Walentynowicz, Ruth Velten, Silke Lange, Wolfgang Zamastil, Florian Juncker) odbywa się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.ballhausost.de

Share on Facebook
 
La Folle Journée de Nantes:„Le rythme des peuples” (27.01 – 5.02.2017) PDF Drukuj Email

lWe Francji rozpoczyna się największy na świecie festiwalu popularyzującego muzykę klasyczną – La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki. Sinfonia Varsovia podczas ponad dwudziestu występów wystąpi ze światowej sławy solistami pod batutą cenionych dyrygentów. W tym roku festiwal odbywa się w rytmie tańca.

Początek roku dla Sinfonii Varsovii od wielu lat łączy się z wyjazdem na La Folle Journée de Nantes, czyli francuską edycję znanych w Polsce Szalonych Dni Muzyki. La Folle Journée to międzynarodowy festiwal realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i założycielem jest René Martin, organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie. Francuska odsłona tradycyjnie od lat rozpoczyna się w mniejszych miastach Kraju Loary (27-29.01.2017 r.), natomiast jego główna część odbywa się w Nantes (1-5.02.2017 r.).

Sinfonia Varsovia podczas 10-dniowego pobytu we Francji wykona aż 21 koncertów – 9 w Regionie i 12 w samym Nantes. Stanie na jednej scenie m.in. Augustinem Dumayem (skrzypce i prowadzenie), Robertem Trevino (dyrygent), Michelem Corboz (dyrygent), a także z zespołami Ensemble Vocal de Lausanne czy Trio Wanderer. Serię występów rozpocznie ze znakomitą skrzypaczką, zwyciężczynią XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Aleną Baevą. Artystka w towarzystwie orkiestry pod batutą Lio Kuokmana wykona Koncert skrzypcowy D-dur Czajkowskiego. Nie zabraknie również polskiego akcentu – zabrzmi Orawa Wojciecha Kilara, utwór, który zachwycił René Martin podczas ostatniej wizyty w Warszawie.

Temat tegorocznej edycji La Folle Journée to „Le rythme des peuples”, czyli w wolnym tłumaczeniu rytm ludów, czy po prostu taniec. Jak mówił Dyrektor Artystyczny Festiwalu René Martin kilka miesięcy temu w Warszawie: „Nie chodzi jednak o taniec w wykonaniu tancerzy. (…) w historii muzyki poważnej taniec, a w szczególności taniec ludowy, zawsze odgrywał bardzo ważną rolę. Uważnie słuchając słynnych koncertów i symfonii, wszędzie odnajdziemy elementy tańca. Tradycja ludowa miała ogromny wpływ na twórczość wszystkich kompozytorów.”

Sinfonia Varsovia pod batutą Grzegorza Nowaka zagra więc Tańce węgierskie Brahmsa, Tańce z Galanty Kodaly’ego, a nawet znany wszystkim Marsz weselny Mendelssohna. Na szczególną uwagę zasługuje również koncert, podczas którego mocny akcent zostanie położny na rytm. Rozpocznie duet kotlistów: Emmanuel Curt i Daniel Ciampolini z Koncertem-fantazją na 2 kotlistów i orkiestrę Glassa. Następnie orkiestra z entuzjastycznie przyjętym w 2016 roku Eitetsu Hayashi (taiko) zagrają japoński utwór Monoprisme Makiego Ishii.

La Folle Journée de Nantes „Le rythme de peuples” to 23. edycja festiwalu we Francji. W maju Szalone Dni Muzyki opanują kilka japońskich miast, we wrześniu przeniosą się do Rosji. Finał, jak co roku, odbędzie się w Warszawie na przełomie września i października.

Więcej informacji na: www.follejournee.fr

Share on Facebook
 
Nowe sukcesy polskiego kwartetu gitarowego Erlendis Quartet PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 

ePolski kwartet gitarowy Erlendis Quartet zdobył II nagrodę podczas 5. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Cremonie (Włochy), który odbywał się w dniach 26-28 listopada 2016 roku.

Dyrektorem artystycznym konkursu był Luca Schieppati - pianista. Oprócz niego w składzie komisji znaleźli się muzycy różnych specjalności m.in. pianiści, harfistka, skrzypek i klarnecista. Konkurs w Cremonie jest jednym z nielicznych tego typu wydarzeń w Europie, gdzie dopuszcza się do udzialu w konkursie zespoły o jednorodnym składzie instrumentalnym. Uczestnicy przygotowują godzinny program. Konkurs podzielony jest na dwa etapy - rundę eliminacyjną i finał. W konkursie wzieło udział 37 zespołów, a Erlendis Quartet był jedynym zespołem mającym w swoim składzie gitarę klasyczną. Do finału zakwalifikowano 12 zespołów. Zespół konkurował z duetami, triami fortepianowymi i smyczkowymi czy nawet kwartetem fortepianowym. 

Erlendis Quartet to jeden z najbardziej obiecujących zespołów kameralnych w Polsce. Jako jeden z nielicznych na świecie łączy w tak wyraźny sposób fascynacje muzyką gitarową i kameralną. Artyści starają się stale przekraczać granice własnego instrumentu (z isl. erlendis – poza granicami). Zespół współtworzą: Anna Chorążyczewska, Adrian Furmankiewicz, Wojciech Jurkiewicz i Karol Mruk. Wszyscy są wielokrotnymi laureatami konkursów gitarowych. Są wychowankami poznańskiej klasy gitary Maestro Łukasza Kuropaczewskiego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego. Kształcili swój warsztat jako kameraliści pobierając lekcje u wybitnego wiolonczelisty, członka Meccore String Quartet - Karola Marianowskiego. Obecnie młodzi artyści związani są z Danią. Tam pracują i kontynuują edukację na studiach podyplomowych na kierunku muzyka kameralna w Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. Należy podkreślić, że otrzymali taką szansę jako pierwszy kwartet gitarowy w historii uczelni. Muzycy rozwijają się pod opieką Jespera Sivebaeka (Scandinavian Guitar Duo) oraz Tima Frederiksena - altowiolisty i skrzypka, specjalisty w zakresie muzyki kameralnej.

Share on Facebook
 
Premiera utworu Jakuba Polaczyka „Missa Apuncta" PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 

p20 listopada 2016 roku w Stanach Zjednoczonych podczas finału Nowojorskiego festiwalu „Chopin and Friends” odbędzie się premiera nowej kompozycji Jakuba Polaczyka Missa Apuncta, napisana z okazji 1050-lecia Chrztu Polski.

Jakub Polaczyk jest polskim kompozytorem i pianistą mieszkającym w Nowym Jorku. W 2010 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Marcela Chrzyńskiego, instrumentacje u Krzysztofa Pendereckiego i muzykę elektroniczna u Marka Chołoniewskiego. W 2013 uzyskał Artist Diploma in composition w klasie Reza Vali na Carnegie Mellon University w Pittsburghu. Od 2015 roku prowadzi zajęcia na New York Conservatory of Music. Jego dzieła były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą. W październiku 2016 roku miały miejsce dwie premiery utworów Polaczyka w Weill Recital w nowojorskim Carnegie Hall.

20 listopada w Kościele św. Stanisława Kostki (Brooklyn) będzie miała miejsce premiera nowej kompozycji wokalno-instrumentalnej Jakuba Polaczyka. Utwór zabrzmi po Kyrie Małgorzaty Staniszewskiej i zakończy tegoroczny nowojorski XVIII Festiwal „Chopin and Friends”. Kompozycja składa się z siedmiu części do tekstów łacińskich mszy, a także do tekstów modlitw z różnych krajów świata. Missa Apuncta zawiera elementy teatralne i fragmenty czysto instrumentalne. W roli solistki wystąpi Vivian Yu z Julliard School of Music, a całość poprowadzi czeski dyrygent mieszkający w USA Jan Pellant.

Share on Facebook
 
International Classical Music Award dla Sinfonietty Cracovii PDF Drukuj Email

sOrkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia została wyróżniona International Classical Music Award w kategorii „Muzyka współczesna” za album Oriental Trumpet Concertos, nagrany we współpracy z Gáborem Boldoczkim pod batutą Jurka Dybała dla wytwórni Sony Classical.

Do jednej z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych w świecie muzyki klasycznej nominowanych jest co roku w 23 kategoriach przeszło 300 albumów. W jury ICMA zasiadają reprezentanci najbardziej opiniotwórczych, branżowych mediów z całego świata — muzykolodzy, krytycy muzyczni oraz dziennikarze związani z takimi czasopismami jak „Andante”, „Crescendo”, „Das Orchester”, „Gramofon”, „ResMusica”, „Musik & Theater”, „Opera”, „Pizzicato”, „Rondo Classic” czy „Scherzo”.

„To ogromny zaszczyt i niezwykle satysfakcjonujące ukoronowanie mojej trzyletniej współpracy z Sinfoniettą — mówi Jurek Dybał, dyrektor krakowskiego ensamble’u. Wygrana cieszy jeszcze bardziej ze względu na fakt, że finalistami w naszej kategorii były albumy nagrane przez tak znakomitych artystów, jak Martin Grubinger czy Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego. Cieszę się również, że owocem mojej wieloletniej przyjaźń z Gáborem Boldoczkim jest album, który został doceniony przez krytyków i słuchaczy na całym świecie”.

Boldoczki i Sinfonietta zabierają słuchaczy w fascynującą podróż do źródeł muzyki Orientu wykonując kompozycje czterech współczesnych kompozytorów: Krzysztofa Pendereckiego, Fazila Say’a, Aleksandra Arutiuniana i Arama Khachaturiana. W centrum muzycznego krajobrazu Oriental Trumpet Concertos znalazł się nowy, współzamówiony przez Sinfoniettę Koncert na trąbkę Krzysztofa Pendereckiego: wyjątkowy, dedykowany Boldoczkiemu utwór, stanowiący symboliczne nawiązanie do dalekich, ormiańskich korzeni kompozytora.

Sinfoniettę Cracovię będzie można usłyszeć już w niedzielę 5 lutego 2017 roku w zabytkowych wnętrzach krakowskich Sukiennic — utytułowana orkiestra wystąpi tam w ramach bijącego rekordy popularności cyklu Wiedeńczycy z Sinfoniettą u boku Benjamina Schmida — austriackiego wirtuoza skrzypiec cieszącego się opinią jednego z najwybitniejszych instrumentalistów XXI wieku.

Share on Facebook
 
Udział Polskiego Chóru Kameralnego na Tenso European Choir Festival w Amsterdamie PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

pPolski Chór Kameralny bierze udział w Tenso European Choir Festival, odbywającym się w dniach 24-27 listopada 2016 roku w Muziekgebouw aan ‘t IJ w Amsterdamie - najważniejszej scenie muzyki współczesnej w Holandii.

Tenso to stowarzyszenie zrzeszające europejskie profesjonalne chóry kameralne, założone w 2003 r. przez Choeur de chambre Accentus (FR), Latvijas Radio Koris (LV), Nederlands Kamerkoor (NL) oraz RIAS Kammerchor (DE), liczące obecnie 20 członków z 16 krajów europejskich. Polski Chór Kameralny jest jedynym zespołem z Polski, będącym członkiem prestiżowego Tenso.

Podczas czterech festiwalowych dni Festiwalu wystąpią czołowe europejskie chóry kameralne: Cappella Amsterdam, Nederlands Kamerkoor, Polski Chór Kameralny oraz Franse kamerkoor AEDES.

Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wystąpi w ramach festiwalu 26 listopada o godz. 20.15. Tytuł koncertu 1050. nawiązuje do obchodzonej w tym roku rocznicy Chrztu Polski. Repertuar koncertu jest prezentacją historycznej panoramy polskiej muzyki chóralnej od Bogurodzicy do Anenaików Augustyna Blocha.

Share on Facebook
 
VI Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

Festiwal Muzyki Polskiej w MoskwieW dniach 11-15 listopada 2016 roku odbędzie się VI Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie, organizowany przez Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe.

Festiwal odbywa się w Moskwie od 2011 roku – roku Prezydencji Polski w UE. Duże zainteresowanie i znakomity odbiór przez publiczność polskiej muzyki spowodował, że przedsięwzięcie ma obecnie charakter cykliczny. Jest finansowane ze środków publicznych (państwowych, Województwa Małopolskiego i Miasta Kraków), sponsorów prywatnych i dzięki zainteresowaniu melomanów. W tym roku odbędą się trzy koncerty: dwa muzyki kameralnej i jeden z udziałem orkiestry.

11 listopada w Sali Kameralnej Filharmonii Moskiewskiej będzie miał miejsce koncert rosyjskiego Romantic Quartet, który wykona kwartety Mieczysława Wajnberga oraz współczesnego rosyjskiego kompozytora Kuźmy Bodrova, a także razem z Pawłem Wakarecym (fortepian) Kwintet fortepianowy Juliusza Zarębskiego.

12 listopada w Sali im. Rachmaninowa Konserwatorium Moskiewskiego wystąpi już po raz czwarty w Moskwie orkiestra Sinfonietta Cracovia, tym razem pod batutą maestro Massimiliano Caldiego (Włochy). Koncert dedykowany jest pamięci wybitnego wiolonczelisty pochodzenia polskiego Mścisława Rostropowicza. Dla niego napisane zostały kompozycja Krzysztofa Pendereckiego Per Slava oraz Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika, który będzie miał w tej sali rosyjską premierę. Solistką jest Magdalena Bojanowicz.

Z kolei 15 listopada na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Moskwie „Moskiewska Jesień” w Domu Kompozytorów współczesna polska muzyka zabrzmi w wykonaniu Magdaleny Bojanowicz oraz Cezarego Duchnowskiego (elektronika).

Więcej informacji – na stronie: http://polskamuz.pl

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 5
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information