30 czerwca 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Newsy ze świata
At the Court of Kraków PDF Drukuj Email

At the Court of Cracow2 lipca 2016 roku o godz. 19.30 w St Saviour's Church w St Albans w Anglii odbędzie się koncert zatytułowany At the Court of Kraków. Wystąpi St Albans Chamber Choir pod batutą Johna Gibbonsa oraz organista Nicholas Freestone.

Podczas koncertu zabrzmią powstałe na przestrzeni wieków polskie kompozycje chóralne, których podstawę w większości stanowią teksty religijne w języku łacińskim. Wśród dzieł XVII-wiecznych znajdzie się czterogłosowy motet z tekstem zaczerpniętym z Psalmu 149 Cantate Domino Giovanniego Anerio, chórmistrza na dworze króla Zygmunta III Wazy. Zabrzmią także cztery kompozycje Mikołaja Zieleńskiego: Inveni David servum meum, In monte Oliveti, Elegerunt apostoli i dwunastogłosowy Magnificat. Bogaty repertuar barokowy reprezentować będzie Vobis datum est Marco Scacchiego, Magnum nomen Domini Bartłomieja Pękiela oraz utrzymane w stylu koncertującym Laetatus sum Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, nazywanego „Polskim Haendlem”.

Współcześnie jednym z wiodących polskich twórców muzyki chóralnej jest Marian Borkowski, którego wybrane utwory wypełnią program koncertu. Wśród kompozycji z tekstem religijnym znajdą się: Sanctus, Gloria II i Pater Noster. Twórczość Borkowskiego dotyka uniwersalnych ludzkich wartości, które nie odnoszą się jedynie do wiary chrześcijaśkiej. Emocjonalna głębia jego muzyki nadaje nowy wydźwięk znanym tekstom. Podczas koncertu zabrzmią także bardziej osobiste utwory kompozytora: dedykowane żonie Adoramus oraz Lullaby I i II, powstałe z myślą o jego synu Tomaszu. Nie zabraknie również kompozycji dobrze znanej brytyjskiej publiczności Roxanny Panufnik, córki Andrzeja Panufnika, takich jak: Sleep, Little Jesus, Sleep oraz All Shall Be Well.

Więcej informacji – na stronie: www.stalbanschamberchoir.org.uk

Share on Facebook
 
Muzyka baletowa Szymona Brzóski w Amsterdamie PDF Drukuj Email

TransatlanticW czerwcu 2016 roku w ramach Holland Festival w Amsterdamie zaprezentowane zostanie widowisko Transatlantic, stanowiące połączenie czterech spojrzeń na współczesną sztukę baletową z perspektywy choreografów z dwóch stron Atlantyku: Justina Pecka, George’a Williamsona, Ernsta Meisnera i Davida Dawsona.

Skomponowaniem muzyki do choreografii ostatniego ze wspomnianych twórców, zatytułowanej Ouverture, zajął się Szymon Brzóska. Polski kompozytor na potrzeby baletu stworzył kompozycję na fortepian i orkiestrę smyczkową, którą podczas spektakli wykona Barbara Drążkowska z towarzyszeniem Dutch Ballet Orchestra. Overture brytyjskiego twórcy powstała w 2013 roku na zamówienie Dutch National Ballet i została nominowana do nagrody „Zwaan” za najbardziej imponującą produkcję taneczną.

W ramach Transatlantic można będzie zobaczyć także: Year of the Rabbit Justina Pecka (muz. Sufjan Stevens), CRANE George’a Williamsona (muz. Donnacha Dennehy) oraz Merge Ernsta Meisnera (muz. Lowell Liebermann). Wszystkie produkcje stanowią znakomity przykład XXI-wiecznego podejścia do sztuki baletowej.

Premiera widowiska odbyła się 11 czerwca 2016 roku, kolejne przedstawienia zaplanowano 17, 19, 22, 23, 25 i 26 czerwca.

POSŁUCHAJ: Fragment Ouverture 

Więcej informacji – na stronie: www.operaballet.nl/en/doublebill/2015-2016/show/transatlantic-0

Share on Facebook
 
Premiera opery Idina Samimi Mofakhama do libretta Martyny Koseckiej PDF Drukuj Email

NODOWe wtorek 28 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w Cooltour w Ostravie (Czechy) odbędzie się premiera nowej opery irańskiego kompozytora Idina Samimi Mofakhama At the waters of Lethe, do której libretto oraz warstwę elektroniczną stworzyła polska kompozytorka Martyna Kosecka.

Wystąpi orkiestra kameralna Ostravská banda pod batutą Rolfa Gupty oraz soliści: Alma Samimi (mezzosopran), Adrian Rosas (bas), Arash Roozbehi (baryton), Abdolreza Rostamian (tenor), Karol Bartosiński (kontratenor). Reżyserią zajęła się Ewelina Grzechnik, natomiast autorką scenografii jest Marta Grądzka. Światowe prawykonanie odbędzie się w ramach Festiwalu NODO – New Opera Days Ostrava, skupiającego się na prezentowaniu spektakli operowych z muzyką współczesną. W tym roku, oprócz opery Idina Samimi Mofakhama, będzie można obejrzeć opery Iannisa Xenakisa, Györgi Ligetiego czy Richarda Ayersa.

At the waters of Lethe (U brzegu rzeki Lethe) to opera, która łączy elementy mitologii greckiej z wątkiem umiejscowionym we współczesności. Lethe jest jedną z pięciu rzek Hadesu, przepływającą nieopodal jaskini Hypnosa przez świat podziemia. Wszyscy Ci, którzy z niej skosztują, zanurzą się w całkowitym zapomnieniu. Bohaterowie opery – kompozytorzy Carlo Gesualdo da Venosa, Robert Schumann, Alfred Schnittke, a także fikcyjny bohater Edward Mordake odnajdują się w pewnego rodzaju próżni, stawiając czoła alegorycznej Lethe. Lethe nie tylko ocenia, ale też prowokuje każdego z nich z osobna do zadania sobie pytania: dlaczego, oraz czy postąpiłem właściwie...?

Więcej informacji – na stronie: www.newmusicostrava.cz/en/nodo/program/70-idin-samimi-mofakham-at-the-waters-of-lethe.html

Share on Facebook
 
Koncerty w Bibliotece Polskiej w Paryżu PDF Drukuj Email

Władysław Mickiewicz8, 9 i 10 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w Bibliotece Polskiej w Paryżu odbędą się koncerty kameralne, które będą okazją do wysłuchania rozmaitych kompozycji polskich twórców – od romantyzmu po współczesność.

W programie pierwszego wydarzenia zaprezentowane zostaną utwory Webera, Muczynskiego, Szymanowskiego, Debussy’ego oraz Lutosławskiego. Wykonana je Duo Affectuoso, które współtworzą klarnecista Philippe Pachet oraz pianistka Marie-Claude Werchowska. Następnego dnia odbędzie się koncert w ramach wernisażu wystawy poświęconej Władysławowi Mickiewiczowi – działaczowi sprawy polskiej na emigracji, najstarszemu synowi Adama Mickiewicza i Celiny z Szymanowskich. Kompozycje Szymanowskiej, Chopina, Verdiego, Gounoda, Moniuszki, Żeleńskiego, Rubinsteina, Paderewskiego i Masseneta wykona sopranistka Dominika Gajdzis z towarzyszeniem Tria Xanthos w składzie: Anna Roux – flet, Antoine Desmard – wiolonczela, Teresa Janina Czekaj – fortepian. Ostatni koncert będzie okazją do zapoznania się z twórczością pieśniową Karłowicza, Moniuszki, Maklakiewicza, Bairda, Chopina, Komorowskiego, Kawalli i Ogińskiego w interpretacji barytona Aleksandra Kamedulskiego.

Share on Facebook
Więcej…
 
Recital Tomasza Fechnera w Kalifornii PDF Drukuj Email

Tomasz FechnerW środę 26 maja 2016 roku o godz. 19.00 polski gitarzysta Tomasz Fechner zaprezentuje kompozycje Aleksandra Tansmana i Romana Ryterbanda w siedzibie Ventura County Classical Guitar Society w Camarillo w stanie California w USA.

W 2014 roku Fundacja Fulbrighta przyznała młodemu gitarzyście stypendium w USC Thornton School of Music, gdzie obecnie studiuje on pod okiem Williama Kanengisera, założyciela Los Angeles Guitar Quartet. Fechner jest także pierwszym gitarzystą kwartetu gitarowego Orpheo. Wstęp na koncert jest wolny, aczkolwiek organizatorzy zachęcają do przekazywania donacji na dalszą edukację muzyka w Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Będzie on pełnił rolę asystenta w Centrum Muzyki Polskiej, opracowując niedawno pozyskane przez ośrodek archiwa związane z postacią amerykańskiego kompozytora, dyrygenta i pianisty pochodzenia polsko-żydowskiego, Romana Ryterbanda.

Tomasz Fechner urodził się w 1990 roku w Pleszewie. Naukę gry na giaterze rozpoczął w wieku siedmiu lat. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem Piotra Zaleskiego. Począwszy od 2001 roku brał udział w wielu konkursach gitarowych na terenie Europy, zdobywając liczne wyróżnienia, m.in. III miejsce w Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym w Mottola (Włochy) oraz III miejsce w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym Anna Amalia w Weimarze (Niemcy). Tomasz Fechner gra na gitarze znakomitego polskiego lutnika Bogusława Teryksa z 2002 roku.

Więcej inforamcji – na stronie: www.vccgs.com

Share on Facebook
 
Chopin au Jardin du Luxembourg 2016 PDF Drukuj Email

Chopin Au Jardin de Luxembourgh12 czerwca 2016 roku odbędzie się inauguracja siódmej edycji festiwalu „Chopin au Jardin du Luxembourg”. Przez pięć kolejnych niedziel w stolicy Paryża, w ogrodzie otaczającym Senat Republiki Francuskiej rozbrzmiewać będą kompozycje Fryderyka Chopina w wykonaniu wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Nie zabraknie też młodych talentów.

Zazwyczaj to Warszawa wzoruje się na Paryżu. Jednak w przypadku koncertów w Ogrodach Luksemburskich inspiracją były letnie recitale pianistyczne, które od 56 lat odbywają się w Łazienkach Królewskich w Warszawie (w tym roku już 57 edycja). Pomysł na przeniesienie warszawskich koncertów z repertuarem wielkiego polskiego kompozytora spotkał się w Paryżu z ogromnym zainteresowaniem.

Ubiegłe lata były doskonałą okazją do zaproponowania właśnie takiego cyklu plenerowych koncertów, które już w trakcie pierwszej odsłony – w Roku Chopina, 2010 - okazały się być wielkim sukcesem. Łącznie w muzycznych spotkaniach z Chopinem uczestniczyły corocznie dziesiątki tysięcy paryżan i turystów. Organizatorzy liczą, że i w tym roku melomani przychodzić będą do ogrodu spontanicznie… z własnymi krzesłami!

W tegorocznej edycji „Chopin au Jardin du Luxembourg” zaprezentują się tacy wykonawcy jak: Maria Ludwika Gabryś, Adam Mikołaj Goździewski, Jean Marc-Luisada, Marek Tomaszewski czy Szymon Nehring.

Organizatorami Festiwalu „Chopin au Jardin du Luxembourg” są: Miasto Stołeczne Warszawa, Stołeczna Estrada, Instytut Polski w Paryżu oraz Senat Republiki Francuskiej.

Share on Facebook
 
The Voice Of Thunder PDF Drukuj Email

The Voice of Thunder26 maja 2016 roku o godz. 20.00 w Kaufman Music Center w Nowym Jorku odbędzie się koncert American Modern Ensemble, zatytułowany The Voice Of Thunder: Vocal Music by Percussionist Composers, podczas którego zabrzmi m.in. cykl pieśni „Liquid light” na mezzosopran, fortepian i perkusję Marty Ptaszyńskiej.

W programie znajdą się utwory wokalne napisane przez kompozytorów-perkusistów. Poza cyklem pieśni Marty Ptaszyńskiej, zabrzmią takie kompozycje jak: NO one To KNOW one Andy'ego Akigo, Four Dickinson Songs Roberta Beasera, Three Solitary Songs Warrena Bensona, Two Mothers Arias from Dog Days Davida T. Little'a oraz Summer Songs Roberta Patersona, które podczas koncertu będą miały swoją światową premierę. Wystąpią artyści American Modern Ensemble: Marnie Breckenridge – sopran, Blythe Gaissert – mezzosopran, Sato Moughalian – flet, Benjamin Fingland – klarnet, Blair McMillen i Geoffrey Burelson – fortepian, Matt Ward i Andy Akiho – perkusja, Esther Noh – skrzypce, Arash Amini – wiolonczela.

Share on Facebook
 
La Jeunesse de Chopin PDF Drukuj Email

La Jeunesse de ChopinStowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków we Francji zaprasza na koncert zatytyułowany Młodość Chopina – muzyka kameralna w Warszawie na początku XIX wieku, który odbędzie się 18 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Bibliotece Polskiej w Paryżu.

Wystąpi Trio Xanthos, które powstało w wyniku współpracy rosyjskiej flecistki Anny Roux, francuskiego wiolonczleisty Antoine’a Desmarda oraz polskiej pianistki Teresy Janiny Czekaj. Pasja do muzyki kameralnej, zwłaszcza kompozycji mniej znanych, przyczyniła się do zorganizowania koncertu, który wypełnią utwory pochodzące z pierwszych lat XIX wieku. Okres ten, zdominowany przez wielkich romantyków, a zwłaszcza słynne „Pokolenie 1810” (Liszt, Chopin, Mendelssohn, Schumann, Wagner, Verdi...) jest ważnym ogniwem łączącym muzykę klasyków wiedeńskich z narracyjnymi dziełami o dużym ładunku emocjonalnym powstałymi w późniejszych latach dziewiętnastego wieku.

Na program koncertu składają się kompozycje wykonywane w salonach i salach koncertowych w Warszawie na początku XIX wieku. Jest to muzyka, z którą z pewnością zetknął się młody Chopin, gdyż jej echa można odnaleźć w późniejszych dziełach twórcy. Poza Serenadą na wiolonczelę i fortepian Marii Szymanowskiej (1789-1831) w repertuarze znajdzie się Adagio, wariacje i rondo op.78 Johanna Nepomuka Hummla (1778-1837), wykorzystujące temat dziś znany bardziej jako ukraińska piosenka Jechał Kozak zza Dunaju. Zabrzmi także Sonata na fortepian z akompaniamentem skrzypiec bądź fletu i wiolonczeli op. 55 nr 3 Adalbert Gyrowetza (1763-1850) – czeskiego kompozytora, którego utwory często mylone były z dziełami Josepha Haydna. Całość zakończy Trio g-moll op. 63 Carla Marii von Webera (1786-1826), w którym pobrzmiewają echa melodii ludowych.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 4
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information