21 września 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Newsy ze świata
„Chopin and Beyond” PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

Chopin16 października 2016 roku w Carnegie Hall w Nowym Yorku o godz. 13.00 rozpocznie się cykl koncertów „Chopin and Beyond”.

The New York Conservatory of Music i Marymount College organizują serie koncertów pt. „Chopin and Beyond”, których współorganizatorem jest polski kompozytor Jakub Polaczyk, wykładowca Marymount College.

Podczas koncertu inaugurującego tę inicjatywę wystąpi legendarna wiolonczelistka Christine Walevska, a także dyrektor Chopin Society of New York - Jerzy Stryjniak. Ponadto w pierwszej części przedsięwzięcia wezmą udział uczniowie z The New York Conservatory of Music i Marymount Manhattan College. Muzycy zaprezentują dzieła Bacha, Mozarta, Chopina, Granadosa, a także nowe kameralne kompozycje Jakuba Polaczyka.

Celem kolejnych wydarzeń cyklu będzie promocja muzyki polskiej; planowany jest również konkurs dla kompozytorów polskich.

Share on Facebook
 
Elbląska Orkiestra Kameralna w Estonii PDF Drukuj Email

EOKElbląska Orkiestra Kameralna w dniach 21 – 22 października 2016 roku koncertować będzie na XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej AFEKT, odbywającym się w Tallinie i Tartu. Jednym z ważnych celów koncertu będzie promocja polskiej muzyki współczesnej.

Kameraliści zaprezentują się wraz z kompozytorką i sopranistką – Agatą Zubel oraz jedną z najbardziej utalentowanych estońskich pianistek - Kadri-Ann Sumerą a także Chórem Kameralnym Estońskiej Filharmonii Narodowej. Za pulpitem dyrygenckim stanie Marek Moś.

Koncerty są wynikiem realizacji przez Orkiestrę projektu, który zakłada popularyzację polskiej muzyki współczesnej i jej twórców poza granicami naszego kraju. Elbląska Orkiestra Kameralna zaprosiła do współpracy Agatę Zubel, zaliczaną do grona najlepszych kompozytorów współczesnych w Europie. Podczas koncertu na Festiwalu Muzyki Współczesnej AFEKT będzie można usłyszeć jej kompozycję Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu, inspirowaną wierszami Tadeusza Dąbrowskiego, poety urodzonego w Elblągu. W repertuarze znajdzie się także Litania do św. Klemensa Pawła Łukaszewskiego oraz Naninana Aleksandra Nowaka. Elbląska Orkiestra Kameralna i Chór Kameralny Estońskiej Filharmonii Narodowej prawykonają utwór estońskiej kompozytorki Liisy Hirsch pt. Wings. Nie zabraknie kompozycji jednej z najciekawszych postaci muzyki współczesnej, Enno Poppe.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej AFEKT już od 15 lat odbywa się na południu Estonii w Tartu, a od kilku lat ma również swoją edycję w stolicy, w Tallinie. Do udziału w tegorocznej edycji festiwalu, organizatorzy zaprosili uznanych wykonawców i twórców muzyki współczesnej m.in. Georga Friedrlicha Haasa, Klangforum Wien, Ensemble Adapter. Ideą festiwalu jest ukazanie publiczności aktualnej, współczesnej sceny muzycznej Europy. 

Share on Facebook
Więcej…
 
„Zamówienia kompozytorskie": premiera w Holandii PDF Drukuj Email

alt9 października 2016 roku o godz. 14.00 w Van Abbemuseum w Eindhoven odbędzie się koncert, podczas którego Gośka Isphording i Maciej Frąckiewicz dokonają premiery utworu litewskiej kompozytorki Justė Janulytė Harp is a Chord na akordeon i klawesyn.

Justė Janulytė studiowała kompozycję w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru oraz w Konserwatorium im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie, jak również na kursach mistrzowskich m.in. u Broniusa Kutavičiusa, Osvaldasa Balakauskasa, Heleny Tulve, Luki Francesconiego i Alessandra Solbiatiego. Jej muzyka znana jest słuchaczom wielu krajów Europy i Ameryki, była wielokrotnie wykonywana w Polsce - utwór Sandglasses na 4 wiolonczele, live electronics i instalację video, Aquarelle na chór oraz Textile na orkiestrę symfoniczną znalazły się w programie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (2011, 2012, 2015), dzieło Elongation of Nights na orkiestrę smyczkową zostało wykonane podczas Sopot Music Festival (2014), zaś kompozycja Silence of the Falling Snow na duet fortepianowy (zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni) została zaprezentowana w Akademii Muzycznej w Krakowie podczas polsko-litewskiej konferencji muzykologicznej (2006).

Utwór Harp is a Chord na akordeon i klawesyn został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Artyści wykonają tego dnia również kompozycje Michała Moca (MissA), Sofii Gubaiduliny (Sonata “Et Expecto” na akordeon solo), Yukiko Watanabe (kAtaMarI) oraz Pēterisa Vasksa (Cantate na klawesyn solo).

Więcej informacji - na stronie: http://axeseindhoven.nl

 

Share on Facebook
 
„Tristan i Izolda” Wagnera w reżyserii Trelińskiego na scenie Metropolitan Opera PDF Drukuj Email

w26 września 2016 roku odbyła się inauguracja nowego sezonu 2016/2017 w prestiżowej nowojorskiej Metropolitan Opera, podczas której wystawiono Tristana i Izoldę Richarda Wagnera w reżyserii dyrektora artystycznego Opery Narodowej w Warszawie Mariusza Trelińskiego.

Mariusz Treliński został pierwszym od 1917 roku polskim reżyserem, którego spektakl zainaugurował sezon legendarnego teatru. W przedstawieniu, które otwierało jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych Nowego Jorku, wzięły udział największe nazwiska muzyczne naszych czasów: w głównej roli wystąpiła Szwedka Nina Stemme, czołowy dziś sopran dramatyczny na świecie, a całością zadyrygował Simon Rattle.

Spektakl, którego współautorem jest słowacki scenograf Boris Kudlička, jest koprodukcją Amerykanów, Opery Narodowej w Warszawie, Festiwalu w Baden-Baden i chińskiego National Center for Performing Arts w Pekinie, gdzie spektakl zostanie pokazany w przyszłym roku.

Nowojorska premier a spektaklu Mariusza Trelińskiego została owacyjnie przyjęta przez publiczność i zakończyła się kilkuminutowymi owacjami na stojąco. Spektakl obejrzeli nie tylko widzowie Metropolitan – bezpośrednią transmisję z premiery nowojorczycy mogli zobaczyć na Times Square.

Wagę i powodzenie wydarzenia podkreślał w przemówieniu na uroczystej gali dyrektor generalny Metropolitan Opera, Peter Gelb: "Dzisiejsze przedstawienie było niezwykle poruszające i przysłuży się znacznie bardziej społeczeństwu niż odbywająca się w tym samym czasie debata Hillary Clinton - Donald Trump. Takie otwarcie jubileuszowego sezonu pozwala przypuszczać, że będzie to jeden z najlepszych sezonów w historii".

Więcej informacji – na stronie: http://teatrwielki.pl

Share on Facebook
 
Sukces premiery w Bröllin PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 

Opernale26 sierpnia 2016 roku w Bröllin niedaleko Pasewalku odbył się sceniczny debiut młodych śpiewaków, w tym studentek i absolwentek Akademii Sztuki w Szczecinie.

Utrzymany w niezmienionym stanie od 1233 roku majątek dworski w Bröllin stał się niedawno na kilka tygodni przed premierą domem dla międzynarodowego grona młodych muzyków, którzy, w tym od 25 lat użytkowanym dla celów kultury miejscu, wystawili mozartowską operę Czarodziejski flet. Organizatorem wydarzenia był Festiwal Opernale.

Zgodnie z ideą Festiwalu Opernale spektakl miał na celu wyjście do odbiorców zamieszkałych w miejscach oddalonych od wielkich centrów kultury oraz promocję młodych talentów. Zamysł reżyserski (Henriette Sehmsdorf) zakładał także pozyskanie słuchaczy dzięki zabiegowi wprowadzenia na scenę w roli komentatora aktorki operującej niemiecką gwarą (Petra Schwaan-Nandke). Spotkało się to z bardzo ciepłym odbiorem publiczności, podobnie jak sceny śpiewane, wykonane w oryginalnej formie. Na największe uznanie zasługują odtwórcy głównych ról: Pamina (Claudia Roick, absolwentka Akademii Muzycznej w Rostoku), Tamino (Ferdinand Keller, student Akademii Berlińskiej), Królowa Nocy Su Jin Bae (zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde 2015, absolwentka Akademii Sztuki w Berlinie), młodziutki, bo zaledwie 22-letni, ale znakomicie zapowiadający się polski bas Michał Rudziński (Akademia Muzyczna w Łodzi) oraz Papageno (bardziej doświadczony scenicznie Lars Grünwoldt). Świetnie spisały się także szczecińskie debiutantki w rolach trzech Chłopców: Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia i Wanda Wojciechowska z Akademii Sztuki w Szczecinie.

Wrażenie wywarł i chór opery złożony ze szczecińskich studentów Akademii Sztuki, przygotowany przez prof. Barbarę Halec i pianistkę Karolinę Stańczyk. O konsultacje wokalne solistów w operze poproszono dr Sylwię Burnicką-Kalischewską, która pełniła także funkcję koordynatora projektu pomiędzy Opernale i Akademią Sztuki. Przedstawienie sprawnie poprowadził za pulpitem dyrygenckim Georg Christoph Sandmann. Zachwycona publiczność powstała z miejsc gorącymi oklaskami nagrodziła artystów za udaną premierę.

Kolejne wystawienia odbędą się w Pałacu Griebenow od 9 do 11 września. Bilety w cenie 10 – 35 euro. Dla publiczności z Polski oferowane są zniżki.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.opernale.de

Share on Facebook
 
Zjazd członków sieci European Composer and Songwriter Alliance PDF Drukuj Email

ESCAW dniach 28-30 września 2016 roku w Lublanie na Słowenii odbędzie się zjazd członków sieci European Composer and Songwriter Alliance współfinansowanej przez program Kreatywna Europa – komponent Kultura w ramach obszaru grantowego Sieci Europejskie. Polskimi członkami sieci ECSA są Związek Polskich Autorów i Kompozytorów oraz Związek Kompozytorów Polskich.

Zarówno ZAKR, jak i ZKP są reprezentowane przez dwa komitety działające w obrębie ECSA’y: ZKP w komitecie ECF (skoncentrowany na muzyce alternatywnej), zaś ZAKR w APCOE (obejmujący muzykę popularną). Komitet FFACE (skupiony wokół muzyki filmowej) nie posiada polskiego przedstawicielstwa. Polskimi delegatami odbywającej się konferencji są: Marek Hojda (ZAKR) oraz Miłosz Bembinow (ZKP).

W ramach działalności komitetu ECF od kilku lat odbywają się koncerty towarzyszące zjazdom ECSA’y w różnych państwach europejskich. Przykładem takiego cyklu jest m.in. ECCO (European Contemporary Composers’ Orchestra). W ramach cyklu ECCO w Lublanie zaplanowano dwa koncerty z polskim akcentem: koncert Big Band RTV Słowenia, w trakcie którego wykonany zostanie utwór polskiego kompozytora Piotra Wróbla Dillemma of Mind (28 września), a także koncert Orkiestry Symfonicznej RTV Słowenia, podczas którego zagrany zostanie Anger Ignacego Zalewskiego (29 września).

Wybranie dzieł muzycznych polskich twórców podczas koncertów towarzyszących zjazdowi w Lublanie jest ogromnym wyróżnieniem dla Związku Kompozytorów Polskich. Przede wszystkim to także wielkie wyróżnienie dla autorów tychże dzieł. Warto zwrócić uwagę na to, że na każdy koncert realizowany w ramach ECCO liczba zgłoszeń poszczególnych utworów znacznie przekracza zarówno możliwości wykonawcze, jak i organizacyjne.

Więcej informacji o działalności tej sieci europejskiej – na stronie: http://composeralliance.org/

Share on Facebook
 
Udział Rafała Kłoczki w Salzburger Festspiele PDF Drukuj Email

KłoczkoPochodzący z Torunia młody dyrygent Rafał Kłoczko odniósł w tym roku wielki sukces. Został zaproszony do udziału w Salzburger Festspiele - największym, najdroższym i najważniejszym festiwalu operowym na świecie.

Założony został przed prawie stu laty, a inicjatorami i głównymi postaciami z nim związanymi byli m.in. kompozytor Richard Strauss i dyrygenci Arturo Toscanini, Bruno Walter czy Herbert von Karajan. Najważniejszą premierą tegorocznej edycji było wystawienie opery Die Liebe der Danae Richarda Straussa, której prawykonanie odbyło się w latach 50-tych właśnie w ramach festiwalu. Całość wykonała orkiestra Filharmonii Wiedeńskiej pod batutą Franza Welser-Mösta oraz wybitni soliści światowych scen: Krassimira Stoyanova, Tomasz Konieczny, Gerhard Siegel i in.

Asystentem przy tej produkcji był właśnie nasz dyrygent - Rafał Kłoczko, na stałe współpracujący z Pomorskim Towarzystwem Muzycznym i Cappellą Gedanensis. Rafał Kłoczko, jako artysta Salzburger Festspiele, miał okazję poznać takie sławy jak: sopranistka Anna Netrebko, maestro Yannick Nézet-Séguin (nowy dyrektor muzyczny Metropolitan Opera w Nowym Jorku) czy maestro Marco Armiliato (La Scala, MET).

Warto podkreślić, że Rafał Kłoczko jest pierwszym w historii festiwalu dyrygentem pochodzącym z Polski.

Share on Facebook
 
Nagrody z Bukaresztu PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

altDoktoranci Akademii Muzycznej w Łodzi – śpiewaczka Alina Adamska-Raitarovskyi i pianista Paweł Cłapiński otrzymali nagrody w czwartej edycji prestiżowego konkursu International Voice Competition „Le Grand Prix de l’Opera” organizowanego przez Narodową Operę w Bukareszcie. Złożony z trzech etapów konkurs skończył się późnym wieczorem w sobotę 20 sierpnia 2016 roku. Artystów oceniało kilkuosobowe jury w międzynarodowym składzie, któremu przewodniczył John Allison, redaktor naczelny brytyjskiego magazynu „Opera”.

Alina Adamska-Raitarovskyi jest doktorantką Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa prof. dr hab. Krystyny Rorbach). Śpiewaczka dysponująca pięknym sopranem koloraturowym zdobyła dwie nagrody. Pierwszą z nich jest nagroda specjalna za najlepsze wykonanie arii niemieckiego kompozytora, ufundowana przez Ambasadę Niemiecką w Bukareszcie. Aria, której wykonanie zapewniło śpiewaczce tę nagrodę, to Aria Blondy „Durch Zertlichkeit und Schmeicheln” z opery Uprowadzenie z Seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kolejna nagroda specjalna przyznana doktorantce z Łodzi to kontrakt na rolę w Teatrze Królewskim w Madrycie (Teatro Real Madrid) w Hiszpanii.

Doktorant (klasa dra hab. Tomasza Bartoszka) i wykładowca łódzkiej Akademii Paweł Cłapiński zdobył na Konkursie „Le Grand Prix de l’Opera” nagrodę „Colla Parte” dla najlepszego młodego pianisty. Towarzyszył kilkorgu uczestnikom, m.in. półfinalistce Aleksandrze Borkiewicz i nagrodzonej na konkursie Alinie Adamskiej-Raitarovskyi. Nagroda „Colla Parte” została ufundowana przez rumuńską pianistkę prof. dr Vioricę Rădoi.

W tegorocznej edycji Konkursu „Le Grand Prix de l’Opera”, która odbyła się w Bukareszcie w dniach 17-20 sierpnia, wzięło udział ponad 50 młodych śpiewaków ze świata, z których 26 zakwalifikowało się do półfinału, a 9 znalazło się w finale. W etapie finałowym wystąpiło troje uczestników z Polski. Byli to, obok Aliny Adamskiej-Raitarovskyi, również Ilona Krzywicka (sopran), której przypadła nagroda w postaci kontraktu na rolę w Operze Narodowej w Bukareszcie, oraz Paweł Konik (baryton) uhonorowany nagrodą specjalną za najlepsze wykonanie arii rosyjskiego kompozytora. Finaliści występowali z towarzyszeniem Orkiestry Opery w Bukareszcie pod dyrekcją Michała Klauzy.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 6
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information