polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

zespół (P)

A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T V W Z Ł

Polska Orkiestra Radiowa


ul. Modzelewskiego 59

00-977 Warszawa

tel. (+48 22) 645 51 12

fax (+48 22) 645 59 51

e-mail: orchestra@polskieradio.pl

www: http://www.polskieradio.pl/79,Polska-Orkiestra-Radiowa


Dyrektor artystyczny: Michał Klauza

Początki zespołu sięgają roku 1945, kiedy Stefan Rachoń powołał do życia Orkiestrę Polskiego Radia, przez trzydzieści lat specjalizującą się w muzyce rozrywkowej, wykonywanej głównie na potrzeby Polskiego Radia i Telewizji.
Od 1976 roku orkiestra zaczęła zmieniać swój profil muzyczny – kolejni dyrygenci i dyrektorzy artystyczni (Włodzimierz Kamirski, Jan Pruszak, Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Strugała) wprowadzali nowy, ambitny repertuar przekształcając zespół, specjalizujący się wcześniej w muzyce popularnej w orkiestrę symfoniczną. Za kadencji Tadeusza Strugały (1990-1993) orkiestra uzyskała dzisiejszą nazwę i przeniosła się z niezbyt wygodnego studia M-1 przy ul.Myśliwieckiej do nowej siedziby przy ul. Woronicza. Zaczęła nagrywać i występować w nowej sali koncertowej Polskiego Radia, która wkrótce uzyskała zaszczytne miano Studia im. Witolda Lutosławskiego, uznawanej przez wielu specjalistów jako jeden z obiektów o najlepszej akustyce w Europie, wyposażony w nowoczesny sprzęt do nagrań i transmisji koncertów na antenie radiowej.
W latach 1993-2006 szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej był Wojciech Rajski. Obejmując tę funkcję odnowił zespół organizując specjalne przesłuchania i egzaminy, w efekcie których zaangażował wielu młodych, pełnych entuzjazmu muzyków. Do codziennych obowiązków orkiestry należą nagrania archiwalne dla Polskiego Radia oraz koncerty publiczne w radiowym Studiu.
Polska Orkiestra Radiowa odbyła wiele tras koncertowych, w ostatnich sezonach goszcząc m.in. we Francji, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i Czechach, występując między innymi w takich salach, jak w słynnym mediolańskim teatrze La Scala, w Audytorium Lingotto w Turynie, w sali Concertgebouw w Amsterdamie, w Alte Oper we Frankfurcie, a także w wielu innych znakomitych, renomowanych salach koncertowych Europy.
Polska Orkiestra Radiowa brała udział w wydarzeniach promujących kulturę polską, zarówno w kraju jak i zagranicą - w Sali Ratusza w Sztokholmie inaugurowała obchody Roku Polskiego w Szwecji, z okazji 10-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Litwą dwukrotnie koncertowała w sali Filharmonii Wileńskiej, w dniu Święta Narodowego 11 listopada 2002 roku występowała w Operze Lwowskiej, w jej wykonaniu zabrzmiały utwory Wojciecha Kilara podczas wręczeniu kompozytorowi "Złotego Berła"- nagrody Fundacji Kultury Polskiej i podczas Gali Koncertowej na Targach Muzycznych Midem w Cannes. W listopadzie 2004 roku w Theatre Silvia Monfort w Paryżu brała udział w realizacji prapremiery opery Zygmunta Krauzego Iwona, księżniczka Burgunda (wykonanie estradowe; wersja sceniczna miała miejsce w Teatrze Narodowym w Warszawie 29 września 2006). Dnia 3 października 2005 roku w Theatre Royal de la Monnaie w Brukseli pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego brała udział w koncercie galowym "Dziękujemy Europie" podsumowującym obchody 25-lecia powstania „Solidarności”.
Repertuar Polskiej Orkiestry Radiowej wciąż rozszerza się, co znajduje odzwierciedlenie w wydawnictwach płytowych Polskiego Radia oraz tak znanych firm jak EMI Classic, KOCH i Olympia. Orkiestra nagrywa również muzykę filmową, koncertowała pod dyrekcją Maurice Jarre, Micheala Kamena, Ennio Morrricone i Michela Legranda.
W marcu 2007 na stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej został powołany Łukasz Borowicz, który prowadził Orkiestrę do 31 stycznia 2015. Nagrana wspólnie płyta z udziałem Dominika Połońskiego otrzymała w 2007 nagrodę Fryderyka. Sezon koncertowy 2007/2008 Polska Orkiestra Radiowa zainaugurowała koncertowym wykonaniem opery Falstaff Verdiego, a w marcu 2008 podczas 12. Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena wykonała operę Lodoïska Cherubiniego przygotowaną pod opieką artystyczną Christy Ludwig. Obie te opery zostały wydane przez Polskie Radio na płytach kompaktowych, a nagranie Lodoïski było nominowane do nagród Midem Classical i Fryderyk.

Stało się tradycją, że Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza swoje kolejne sezony artystyczne inaugurowała koncertowym wykonaniem nieznanych lub zapomnianych oper polskich kompozytorów. I tak zostały już wykonane: Maria Romana Statkowskiego (sezon 2008/2009), Flis Stanisława Moniuszki (dla uczczenia 190. rocznicy urodzin kompozytora w 2009), Monbar czyli Flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (opera przypomniana w 2010 po ponad 150 latach od premiery), Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego (inauguracja sezonu 2011/2012), Zemsta za mur graniczny Zygmunta Noskowskiego z librettem kompozytora wg komedii Aleksandra Fredry (inauguracja sezonu 2013/2014) oraz kolejna opera Moniuszki Verbum nobile. Na płytach Polskiego Radia ukazały się Maria Statkowskiego i Monbar czyli Flibustierowie Dobrzyńskiego. Dla uczczenia 100. rocznicy urodzin i 40. rocznicy śmierci Grażyny Bacewicz zostały nagrane jej 3 koncerty skrzypcowe, z solistką Joanną Kurkowicz i Uwertura (dla wytwórni Chandos Records) oraz opera radiowa Przygoda króla Artura (wydana na CD przez Polskie Radio). Orkiestra zaprezentowała również, z międzynarodową obsadą solistów, operę Bezdomna jaskółka Szymona Laksa w oryginalnej wersji francuskiej (po raz pierwszy w Polsce) i balet Karola Rathausa Zakochany lew (2010); utwory są dostępne na CD.

Nawiązana w 2008 roku współpraca z Wielkanocnym Festiwalem Ludwiga van Beethovena owocowała corocznym udziałem zespołu w cyklu prezentującym podczas koncertów mniej znane opery, które wydawane były także na płytach. Po Lodoïsce Cherubiniego zostały wykonane: Berggeist Spohra (2009), Euryanthe Webera (2010), Maria Padilla Donizettiego (2011), Miłość do trzech królów (L’amore dei tre re) Italo Montemezziego (2012), Simon Boccanegra Verdiego (2013) oraz Ifigenia na Taurydzie Glucka (2014). Radiowe rejestracje utworów Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Łukasza Borowicza zostały wydane na 4 płytach wytwórni cpo, w styczniu 2015 wydanie to zostało uhonorowane International Classical Music Award (ICMA).

Na rynku są dostępne płyty z wybitnymi polskimi śpiewakami - dwie z Piotrem Beczałą (Orfeo), Mariuszem Kwietniem (harmonia mundi) i z Arturem Rucińskim (Polskie Radio).

Dnia 2 lutego 2015 na stanowisko Dyrektora Artystycznego POR został powołany Michał Klauza. Pod nową dyrekcją Zespół kontynuuje dotychczasową linii programową, prezentując i nagrywając zapomniane utwory. Sezon 2015/2016 rozpoczął się wykonaniem opery Michała Kleofasa Ogińskiego Zelis i Valcour, czyli Bonaparte w Kairze, a dla Programu 2 PR zostały utrwalone utwory Grażyny Bacewicz skomponowane na zamówienie Polskiego Radia i Suite romantique Józefa Wieniawskiego. Są to premierowe nagrania tych dzieł w wersji cyfrowej.

Niedzielne koncerty w Studiu im. Witolda Lutosławskiego - poza Dyrektorem Artystycznym - poprowadzili najwybitniejsi polscy dyrygenci: Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Marek Pijarowski, Jose Maria Florencio. Wśród solistów znalazło się dwoje Lureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego - Kate Liu i Charles Richard-Hamelin.

 

aktualizacja: styczeń 2017 (wa)