22 czerwca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Danuta Gwizdalanka

postać

dnia

Danuta

Gwizdalanka

Krzysztof Meyer  Concertos

płyta

dnia

Krzysztof Meyer

Concertos

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

książka

dnia

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat

za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

Logowanie


orkiestry (O)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej


ul. Jasna 5

00-950 Warszawa

tel.: (+48 22) 551 71 11

tel.: (+48 22) 551 71 02

faks: (+48 22) 551 72 00

www: filharmonia.pl/zespoly-artystyczne/orkiestra-symfoniczna-filharmonii-narodowej/


Dyrektor artystyczny: Jacek Kaspszyk

Pierwszy koncert w wykonaniu Filharmonii Warszawskiej odbył się 5 listopada 1901 roku w nowo otwartym gmachu. Orkiestrą dyrygował Emil Młynarski, a jako solista wystąpił Ignacy Jan Paderewski, światowej sławy pianista, kompozytor i przyszły mąż stanu. W programie tego historycznego wieczoru znalazł się Koncert fortepianowy a-moll Paderewskiego oraz utwory Chopina, Moniuszki, Noskowskiego, Stojowskiego i Żeleńskiego.
Filharmonia Warszawska w dość krótkim czasie osiągnęła wysoki poziom, przyciągając wybitnych artystów z całego świata. Przed I wojną światową i w okresie międzywojennym stała się głównym ośrodkiem życia muzycznego w Polsce oraz jedną z wiodących instytucji muzycznych w Europie. Wystąpili tutaj niemal wszyscy słynni dyrygenci i soliści tamtych czasów, m.in.: Grieg, Honegger, Klemperer, Prokofiew, Rachmaninow, Ravel, Rodziński, R. Strauss, Strawiński, Arrau, Horowitz, Kempff, Rubinstein, Huberman i Sarasate.
W pierwszych latach powojennych Filharmonią Warszawską kierowali między innymi Olgierd Straszyński i Andrzej Panufnik. W styczniu 1950 roku dyrektorem i głównym dyrygentem został Witold Rowicki, który podjął się dzieła zorganizowania nowego zespołu. Pomimo trudnych warunków pracy, związanych z brakiem własnej siedziby (koncerty odbywały się m.in. w halach sportowych i teatrach), Orkiestra, dzięki staraniom Rowickiego, stała się wiodącym zespołem w Polsce.
W latach 1955-1958 orkiestrą kierował Bohdan Wodiczko, wybitny muzyk i miłośnik muzyki współczesnej, z którym współpracowali między innymi Arnold Rezler i Stanisław Skrowaczewski. Był to pomyślny okres dla Filharmonii: skład orkiestry został powiększony, a Sala Koncertowa zyskała organy.
W 1958 roku Witold Rowicki został ponownie mianowany dyrektorem artystycznym i I dyrygentem Filharmonii. Stanowisko to piastował do 1977 roku. Jako stali dyrygenci gościnni pracowali w tym okresie Stanisław Wisłocki i Andrzej Markowski, który w latach 1972-1974 był również zastępcą dyrektora artystycznego.
1 lipca 1977 r. dyrektorem artystycznym i dyrygentem Filharmonii Narodowej został mianowany Kazimierz Kord, który zajmował to stanowisko do obchodów stulecia Filharmonii w Warszawie w 2001 r. W latach 1979-90 stanowisko zastępcy dyrektora i dyrygenta Filharmonii Narodowej zajmował Tadeusz Strugała. Kazimierz Kord od początku swojej pracy z Orkiestrą kładł on nacisk na wzbogacenie repertuaru, dzięki czemu w programie kolejnych sezonów artystycznych znalazły się nie tylko dzieła symfoniczne, lecz również wielkie formy oratoryjne i operowe, a także wiele utworów muzyki współczesnej. Nowym przedsięwzięciem był cykl koncertów "Filharmonia Narodowa prezentuje" nagrywanych na żywo i utrwalanych na płytach przez Polskie Nagrania, a także koncerty z udziałem dyplomantów Akademii Muzycznej w Warszawie. Kazimierz Kord wraz z Witoldem Lutosławskim wykreowali pomysł krótkich, kilkudniowych festiwali muzyki współczesnej, których punktem wyjścia była idea spotkania różnych dyscyplin sztuki. Pierwszy taki festiwal odbył się już po śmierci kompozytora i na jego cześć został nazwany „Forum Lutosławskiego”, kontynuowany w cyklu corocznym, następnie dwuletnim, do jubileuszowego Roku Lutosławskiego 2013.
Od 2002 do 2013 r. funkcje dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej pełnił Antoni Wit, który kontynuował trendy repertuarowe swojego poprzednika, wzbogacając je o jeszcze większą obecność muzyki polskiej, często wykonywanej przez zagranicznych artystów. Pod jego batutą zespoły Filharmonii Narodowej nagrały ponad 50 płyt, w tym prawie 40 dla wytwórni Naxos. Płyty otrzymały szereg nagród z prestiżową Grammy 2012 na czele, a ich repertuar zawiera głównie dzieła polskich kompozytorów (Karłowicz, Szymanowski, Lutosławski, Penderecki, Górecki, Kilar). Swoją kadencję zakończył występem z Orkiestrą Filharmonii Narodowej (po raz pierwszy w jej historii) na festiwalu BBC Proms w Londynie w sierpniu 2013.
Od sezonu 2013/2014 stanowisko dyrektora artystycznego, odpowiedzialnego za rozwój zespołów, kształtowanie repertuaru i dobór artystów gościnnych objął Jacek Kaspszyk. 1 września poprowadził zespoły Filharmonii Narodowej podczas finałowego koncertu Festiwalu „Chopin i jego Europa”, a 22 września dyrygował historycznym koncertem w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień” z udziałem Krystiana Zimermana. Koncert stał się jedną z kulminacji Roku Lutosławskiego (program: Koncert fortepianowy i III Symfonia Lutosławskiego). Dyrygent poprowadził również trzy pierwsze w historii Filharmonii koncerty transmitowane przez Internet.
Orkiestra liczy 112 wybitnych instrumentalistów. Odbyła ponad 140 tournées na pięciu kontynentach i występowała we wszystkich najważniejszych salach koncertowych, gorąco oklaskiwana przez słuchaczy i chwalona przez krytyków muzycznych za doskonałe, charyzmatyczne wykonania. Uczestniczyła również w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach, m.in. w Wiedniu, Berlinie, Pradze, Bergen, Lucernie, Montreux, Moskwie, Brukseli, Florencji, Bordeaux i Atenach. Orkiestra Filharmonii Narodowej uczestniczy regularnie w Międzynarodowych Konkursach Pianistycznych im. F. Chopina i w Festiwalu „Warszawska Jesień”.
Filharmonia Narodowa gościła wielu słynnych artystów z całego świata. Oprócz najwybitniejszych polskich dyrygentów wystąpili tutaj m.in.: Hermann Abendroth, Gary Bertini, Herbert Blomstedt, Rafael Frühbeck de Burgos, Charles Dutoit, Philippe Entremont, Aram Chaczaturian, Yehudi Menuhin, Kurt Masur, Helmuth Rilling, Genadij Rożdiestwienski, Leopold Stokowski i Igor Strawiński. Spośród solistów koncertowali tu: Martha Argerich, Vladimir Ashkenazy, Kathleen Battle, Arturo Benedetti Michelangeli, Teresa Berganza, Nigel Kennedy, Mischa Maisky, Anne-Sophie Mutter, Dawid Ojstrach, Murray Perahia, Maurizio Pollini, Światosław Richter, Artur Rubinstein, Mścisław Rostropowicz, Isaac Stern, Henryk Szeryng, Pinchas Zukerman i wielu innych.
Orkiestra nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji, polskich i zagranicznych firm płytowych oraz uczestniczy w nagraniach muzyki filmowej. Artystyczne dokonania zespołu bywały wielokrotnie nagradzane prestiżowymi nagrodami fonograficznymi. Otrzymała m.in. statuetkę "Fryderyka" 2002 w Kategorii Specjalnej - Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za rejestrację dzieł Lutosławskiego, Meyera i Pendereckiego. W czerwcu 2003 roku zarejestrowała z udziałem Kun Woo Paika wszystkie dzieła Chopina na fortepian i orkiestrę (Decca), a we wrześniu światowe prawykonanie September Symphony Wojciecha Kilara (CD Accord). W roku 2004 nagranie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego (zarejestrowane w 2002 roku dla wytwórni NAXOS) w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita otrzymało nagrodę Classical Internet Award oraz nominację do amerykańskiej nagrody Grammy. Natomiast nagranie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego (NAXOS) w tym samym wykonaniu otrzymało nie tylko kolejną nominację do Grammy (2005), ale i Record Academy Award 2005 japońskiego magazynu muzycznego "Record Geijutsu". Zarejestrowane dla Naxos w czerwcu 2005 roku wykonanie VIII Symfonii Mahlera zyskało najwyższe oceny światowej krytyki. Dwa nagrania, w których uczestniczyła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita otrzymały trzy Fryderyki 2005: F. Chopin Koncert fortepianowy e-moll op. 11 z Rafałem Blechaczem w roli solisty (Kronika XV Konkursu Chopinowskiego) w kategorii "muzyka orkiestrowa" oraz W. Lutosławski Koncert na orkiestrę i Koncert wiolonczelowy z Rafałem Kwiatkowskim w dwóch kategoriach - "Muzyka współczesna" i "Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej". Nagrodzone nagrania ukazały się na płytach CD firmy DUX. W 2007 roku prestiżowy brytyjski miesięcznik muzyczny „Gramophone” wyróżnił wydaną w tym samym roku płytę z nagraniem obu Koncertów skrzypcowych oraz Nokturnu i Taranteli Karola Szymanowskiego z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita i rosyjskiego skrzypka Ilya Kaler, zamieszczając ją na liście Editor’s Choice lipcowej edycji miesięcznika.
 

 

aktualizacja: listopad 2014 (ab)

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information