polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

opera/teatr (P)

K M N O P S T W

Opera Bałtycka


Al. Zwycięstwa 15

80-219 Gdańsk

tel. (+48 58) 763 49 12-3

fax (+48 58) 763 49 14

tel./fax

e-mail: sekretariat@operabaltycka.pl

www: www.operabaltycka.pl


Opera Bałtycka w Gdańsku to największa i najbardziej dynamicznie rozwijająca się instytucja kulturalna Polski Północnej.

Początkiem Opery Bałtyckiej było powołane w lutym 1949 przez Iwo Galla Studio Muzyczno-Dramatyczne. Jesienią 1949 roku powstało przy Filharmonii Bałtyckiej Studio Operowe. W 1953 nastąpiło połączenie Studia z Filharmonią Bałtycką w jeden organizm – Państwową Operę i Filharmonię Bałtycką. W 1993 roku nastąpił podział instytucji, w wyniku którego wyodrębniona została Opera Bałtycka. W 2008 roku jej dyrektorem został Marek Weiss, który wyznaczył nowy kierunek rozwoju instytucji. W repertuarze pojawiły się tak ambitne pozycje jak Gwałt na Lukrecji (Britten), Ariadna na Naxos (Strauss), Salome (Strauss) w inscenizacji Marka Weissa.

W przeciwieństwie do większości teatrów w tej części Europy, w Operze Bałtyckiej spektakle prezentowane są nie w systemie repertuarowym, ale w systemie stagione. Pozwala to utrzymać je na najwyższym poziomie artystycznym i umożliwia zapraszanie najwyższej klasy solistów. W repertuarze Opery Bałtyckiej znajdują się także żelazne pozycje ze światowego kanonu operowego, takie jak m.in.: Czarodziejski flet (Mozart), Eugeniusz Oniegin (Czajkowski), Makbet, Traviata (Verdi) czy Carmen (Bizet).
W efekcie konsekwentnie wprowadzanych zmian w 2010 roku Opera Bałtycka (jako jedyny polski teatr operowy!) uznana została przez telewizję BBC za jeden z dziewięciu najlepszych teatrów operowych Europy, obok londyńskiej Royal Opera House Covent Garden, Teatro del Liceu w Barcelonie, Opera La Monnaie w Brukseli czy Opery w Amsterdamie.

Opera Bałtycka brała udział w wielu międzynarodowych projektach kulturalnych. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie i Festiwalu Operowym pod egidą Telewizji Mezzo.

W 2011 roku Opera przygotowała światową prapremierę opery Elżbiety Sikory Madame Curie. Dzieło to powstało na zamówienie Opery Bałtyckiej i po raz pierwszy zostało zaprezentowane publiczności w Paryżu (listopad 2011), w ramach oficjalnego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Kolejne premiery – Carmen oraz dzieł Szostakowicza i jego uczniów, czyli Skrzypce Rotszylda Fleischmanna w reżyserii Weissa oraz Gracze Szostakowicza / Meyera w reżyserii Andrzeja Chyry zwieńczyły pięcioletni okres budowy nowego bezkompromisowego zespołu Opery Bałtyckiej, dla której władze województwa pomorskiego postanowiły podjąć się budowy nowej siedziby na miarę ambicji i potrzeb społeczności Trójmiasta.

Sezon 2013/2014 to trzy kolejne premiery operowe: nagradzany Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Janusza Wiśniewskiego oraz dwa tytuły przygotowane przez Marka Weissa – Cosi fan tutte Mozarta oraz Tosca Pucciniego. W kolejnym sezonie (2014/2015) odbyła się premiera opery Otello w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa.

Listopad 2015 to premiera kolejnego, po Madame Curie, spektaklu z cyklu „Opera Gedanensis”, czyli opery pisanej na zamówienie Opery Bałtyckiej i Miasta Gdańska. Tym razem była to opera Zygmunta Krauzego, z librettem Krystyny i Blaise de Obaldia, Olimpia z Gdańska w inscenizacji i reżyserii Jerzego Lacha. W grudniu odbyła się natomiast premiera opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa. Marzec 2016 przyniósł premierę Czarnej maski Krzysztofa Pendereckiego w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa. Operę wystawiono 20 marca w Gdańsku, zaś 31 marca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Bałtycki Teatr Tańca

Bałtycki Teatr Tańca działa w ramach struktury organizacyjnej Opery Bałtyckiej od 2010 roku. Jest to jedyny profesjonalny teatr tańca w północnej części kraju. Został on stworzony przez choreografkę Izadorę Weiss, która została jego dyrektorem artystycznym.

Artystycznym ideałem i wzorem, do jakiego dąży BTT, jest Nederlands Dans Theater ukształtowany przez Jiříego Kyliána. Choreograf, po obejrzeniu spektakli Izadory Weiss Czekając na... i Święta wiosny z muzyką Strawińskiego, postanowił przekazać BTT dwie swoje wspaniałe choreografie No More Play i Six Dances. Tym samym BTT dołączył do nielicznej grupy teatrów tańca na świecie dysponujących w swoim repertuarze choreografią Kyliána. W 2014 roku odbyła się kolejna premiera jego spektakli Falling Angels Sarabande.

BTT coraz częściej jest zapraszany, by pokazywać swoje spektakle poza Gdańskiem. Występy w Poznaniu, Krakowie i Warszawie czy na festiwalach w Bielefeld i Bangkoku były owacyjnie przyjmowane przez publiczność. W roku 2013 odbyła się premiera spektaklu w choreografii Izadory Weiss Sen nocy letniej do muzyki Gorana Bregovicia z kostiumami Gosi Baczyńskiej. Spektakl (pokazywany również we Wrocławiu i Warszawie) został przyjęty owacją na stojąco i zaproszeniami na festiwale zagraniczne, a entuzjastyczne recenzje ukazały się również w mediach brytyjskich. Graham Watts na łamach prestiżowego magazynu „Dance Europe” uznał go najlepszym spektaklem tanecznym 2013 roku. Izadora Weiss za Sen nocy letniej otrzymała również Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury oraz Honorową Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.

Rok 2014 to prace nad projektem Niderlandy, który w całości został zaprezentowany na początku listopada. Składa się on z sześciu choreografii: Clash Patricka Delcroix, Fun, Light i Body Master Izadory Weiss, a także wspomniane już choreografie Jiříego Kyliána Sarabande i Falling Angels. Projekt Niderlandy otrzymał Teatralną Nagrodę Miasta Gdańska dla najlepszego spektaklu 2014 roku, a Izadora Weiss po raz drugi Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa. W maju 2015 roku odbyła się premiera Burzy według Szekspira, a w listopadzie Fedry według Racine’a. Obie te choreografie Izadory Weiss powstały do muzyki Gustawa Mahlera. W listopadzie spektakl Fedra miała okazję obejrzeć publiczność The Place w Londynie, a portal www.londondance.com uznał go za jedno z najważniejszych wydarzeń świata tanecznego tego miesiąca.

Opera Bałtycka w Gdańsku jest instytucją kultury Samorządu Województwa Pomorskiego.

 

aktualizacja: kwiecień 2016 (ac)