{ | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | Q | R | S | T | V | W | Z |
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy al. Marszałka Piłsudskiego 16 43-100 Tychy tel. (+48 32) 479 19 50 fax tel./fax e-mail: aukso@aukso.pl www: www.aukso.pl |
AUKSO (z greckiego „wzrastanie”) to jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie. Powstała w lutym 1998 roku dzięki wspólnej inicjatywie jednego z najwybitniejszych polskich kameralistów Marka Mosia oraz utalentowanej młodzieży Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bogaty repertuar zespołu obejmuje utwory klasyczne, romantyczne i współczesne, lecz przede wszystkim orkiestra jest cenionym interpretatorem twórczości polskich kompozytorów. Angażuje się również w projekty polegające na łączeniu klasyki z jazzem, muzyką alternatywną i rockiem. Liczne koncerty AUKSO obejmują całą Europę, Azję i Amerykę Południową. Dzięki wysokiemu poziomowi i dużej sympatii publiczności orkiestra AUKSO gości na najważniejszych festiwalach w Polsce takich jak, m.in. "Warszawska Jesień", Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Jazz Jamboree, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach; a także zagranicą, m.in. w Barbican Centre, SESC São Paulo, Auditorio Palacio de Congresos Zaragoza, Teatro Caja Duero, czy na festiwalu Armonie Sotto La Rocca. Występy zagraniczne AUKSO są ważnym elementem promocji kultury polskiej. Podczas koncertu w Brazylii w ramach Festiwalu Kultury Polskiej w 2002 roku w obecności Prezydenta RP i delegacji dyplomatycznych obu państw razem z AUKSO zagrali Leszek Możdżer i Tomasz Stańko, tworząc niezwykle oryginalny, klasyczno-jazzowy program. Warto również wymienić koncerty w marcu 2004 roku w ramach Roku Polskiego na Ukrainie, czy w kwietniu 2005 roku podczas koncertu inauguracyjnego Rok Polsko-Niemiecki (Berlin) i w maju 2005 roku w Pekinie w ramach Dni Kultury Polskiej w Chinach. Koncerty AUKSO z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem w ramach Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (2011) zostały uhonorowane nagrodą „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Wydarzenie Roku 2011”. Współpraca ta zaowocowała wydanym rok później nakładem amerykańskiej kultowej wytwórni Nonesuch albumem Krzysztof Penderecki / Jonny Greenwood. Znakomita orkiestra współpracuje z artystami tej miary, co Jerzy Maksymiuk, Mark Minkowski, Rudolf Barshai, Howard Shelley, Jacek Kasprzyk, Władysław Kłosiewicz, Daniele Alberti, Piotr Anderszewski, Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik czy The Hilliard Ensemble. Prawykonania swoich utworów powierzali AUKSO Wojciech Kilar, Zbigniew Bujarski, Aleksander Lasoń, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss, Cezary Duchnowski. Dorobek fonograficzny orkiestry liczy ponad dziesięć płyt. Zespół bierze udział także w nagraniu muzyki filmowej kompozytorów o światowej sławie, takich jak m.in. Elliot Goldenthal. Nagrania AUKSO były kilkakrotnie nominowane do nagród Akademii Fonograficznej. Orkiestra została laureatem nagrody „Fryderyk 2011” w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” za zrealizowany wspólnie z Januszem Olejniczakiem album CHOPIN. Wydanie Narodowe. „Fryderyk 2015” orkiestra otrzymała w kategorii „Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca” za płytę Kilar/Moś/Aukso. W tej samej kategorii do nagrody „Fryderyk 2016” został nominowany ich album Górecki / Aukso. Od 2000 roku na Suwalszczyźnie orkiestra organizuje festiwal "Letnia Filharmonia AUKSO" w Wigrach, który obejmuje kursy mistrzowskie, próby otwarte, koncerty. Dotychczas zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęli między innymi: Kaja Danczowska, Jadwiga Kotnowska, Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappe, Daniele Alberti, Andrzej Bauer, Konstanty Andrzej Kulka, Leszek Możdżer, Janusz Olejniczak, Tomasz Stańko, Grzegorz Turnau, Michał Urbaniak. aktualizacja: kwiecień 2016 (wa)
Echa prasowe... Ta młoda orkiestra prezentująca już taką wrażliwość, nie mówiąc o umiejętnościach technicznych, ma przed sobą piękną przyszłość. Anna Woźniakowska, "Gazeta Wyborcza", luty 1999 Na finałowym koncercie swą działalność zainaugurowała wielce obiecująca orkiestra kameralna AUKSO, w skład której wchodzą młodzi muzycy z Akademii Muzycznej w Katowicach. Po raz pierwszy w roli dyrygenta wystąpił Marek Moś - polski skrzypek, dyrektor artystyczny orkiestry, znany przede wszystkim jako prymariusz Kwartetu Śląskiego. Był to debiut nadzwyczaj udany. Okazuje się, że Marek Moś batutą włada równie doskonale jak smyczkiem i ma zadatki na dyrygenta wielkiego formatu. Ze znawstwem i wyczuciem rozkłada napięcia w utworze, a jako wytrawny kameralista potrafi wydobyć niezwykłe bogactwo szczegółów. Jeśli do tego współpracuje z tak znakomitym solistą, jak Janusz Olejniczak, to dostarcza słuchaczom równie frapujących kreacji, jak w bardzo trudnym "Valse boston”. Obaj artyści zostali uhonorowani wyróżnieniem krytyków za najwybitniejszą interpretację. Renata Pasternak, „Gazeta Wyborcza” z dn. 13.06.1998 Orkiestra Kameralna AUKSO z Katowic, pod dyrekcją Marka Mosia wykonała kilka utworów argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli z udziałem solistów grających na bandoneonie i gitarze. Z przejęciem słuchaliśmy "Orawy" Wojciecha Kilara, który to utwór młodzi muzycy wykonali znakomicie. Muzyce Chopina poświęcona była druga część koncertu. Janusz Olejniczak, niejednokrotnie goszczący już w Nadrzeczu, z towarzyszeniem orkiestry zagrał Koncert f-moll, a następnie solo kilka Mazurków i ulubionego przez polską publiczność Poloneza. Ten koncert przyniósł niezapomniane wrażenia, artystów nagradzano wielokrotnie owacją na stojąco. Marek J. Szubiak, „Gazeta Tanew” wrzesień 1999 AUKSO - to jedna z najlepszych orkiestr kameralnych, z którymi współpracowałem. Jest wiele orkiestr, które grają wspaniale Beethovena, ale takich, które wykonują świetnie muzykę współczesną jest naprawdę mało. Leo Brouwer, „Gazeta Wyborcza” listopad 2000 Krytyk muzyczny słuchając Orkiestry AUKSO, musi zweryfikować swój dotychczasowy aparat pojęciowy. Orkiestra ta gra tak jak zwielokrotniony kwartet smyczkowy. Tutaj nie trzeba już podziwiać absolutnej synchronii brzmienia; zespół wydaje się mieć problemy te daleko za sobą. I nie chodzi mi o prozaiczne „granie absolutnie razem” wszelkiego rodzaju fraz od motorycznych, figuracyjnych przebiegów poczynając, aż po najbardziej swobodne - jak recitativo w "Kantacie" Józefa Haydna z Olgą Pasiecznik. Wszyscy instrumentaliści – jakby tworzyli kwartet – w doskonały sposób realizują jedną myśl – ideę interpretacyjną wypracowaną drobiazgowo na próbach. Jednak na koncertach słuchacz tej kolosalnej pracy nie odczuwa; muzyką rządzi spontaniczna radość i entuzjazm tworzenia doskonałego piękna. Wrażenie to szczególnie było uderzające w formach koncertowych, ze znakomicie grającymi solistami (Kaja Danczowska w „Czterech porach roku” Vivaldiego, Andrzej Bauer w "Koncercie wiolonczelowym C-dur" Haydna i w "Suicie koncertowej" Couperina, rewelacyjny Włoch – Daniele Alberti w "Koncercie fortepianowym A-dur" (KV 414) Mozarta, czy wspomniana już Olga Pasiecznik). Stanisław Olędzki, sierpień 2001 (o koncertach II FILHARMONII aukso) |