POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

orkiestra (A)

A B C E F G H I K L M N O P S T W Ł

AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy


al. Marszałka Piłsudskiego 16

43-100 Tychy

tel.

fax

tel./fax

e-mail: aukso@aukso.pl

www: http://www.aukso.pl/


AUKSO (z greckiego „wzrastanie”) to jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie. Powstała w lutym 1998 roku dzięki wspólnej inicjatywie jednego z najwybitniejszych polskich kameralistów Marka Mosia oraz utalentowanej młodzieży Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bogaty repertuar zespołu obejmuje utwory klasyczne, romantyczne i współczesne, lecz przede wszystkim orkiestra jest cenionym interpretatorem twórczości polskich kompozytorów. Angażuje się również w projekty polegające na łączeniu klasyki z jazzem, muzyką alternatywną i rockiem.
Koncert inaugurujący działalność orkiestry odbył się w ramach jubileuszowych X Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich z udziałem solistów Andrzeja Bauera i Janusza Olejniczaka. W programie znalazło się między innymi światowe prawykonanie odnalezionej Suity Ignacego Jana Paderewskiego. Koncert został nagrany dla Polskiego Radia, a wykonanie Koncertu fortepianowego Valse boston G. Kanchelego z Januszem Olejniczakiem otrzymało doroczną festiwalową nagrodę krytyków. Do pierwszych sukcesów zespołu należy zaliczyć występ w prestiżowej serii koncertów „Wielka Kameralistyka XX wieku” w Teatrze Wielkim w Warszawie. W czerwcu 2000 roku orkiestra została zaproszona przez Rudolfa Barszaja na wspólne koncerty w Szwajcarii, a w październiku wystąpiła pod dyrekcją Leo Brouwera wzbudzając entuzjastyczne reakcje publiczności. We wrześniu 2001 roku orkiestra AUKSO pod dyrekcją swego opiekuna wzięła udział w oryginalnym projekcie – koncertowym maratonie (CONTINUUM II) 44. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Podczas tego koncertu towarzyszyła między innymi wybitnemu klarneciście szwedzkiemu Hakanowi Rosengrenowi, dokonując światowego prawykonania utworu A Little Book for Clarinet and Strings Aleksandra Lasonia.

 Liczne koncerty AUKSO obejmują całą Europę, Azję i Amerykę Południową. Dzięki wysokiemu poziomowi i dużej sympatii publiczności orkiestra AUKSO gości na najważniejszych festiwalach w Polsce takich jak, m.in. "Warszawska Jesień", Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Jazz Jamboree, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach; a także zagranicą, m.in. w Barbican Centre, SESC São Paulo, Auditorio Palacio de Congresos Zaragoza, Teatro Caja Duero, czy na festiwalu Armonie Sotto La Rocca. Występy zagraniczne AUKSO są ważnym elementem promocji kultury polskiej. Podczas koncertu w Brazylii w ramach Festiwalu Kultury Polskiej w 2002 roku w obecności Prezydenta RP i delegacji dyplomatycznych obu państw razem z AUKSO zagrali Leszek Możdżer i Tomasz Stańko, tworząc niezwykle oryginalny, klasyczno-jazzowy program. Warto również wymienić koncerty w marcu 2004 roku w ramach Roku Polskiego na Ukrainie, czy w kwietniu 2005 roku podczas koncertu inauguracyjnego Rok Polsko-Niemiecki (Berlin) i w maju 2005 roku w Pekinie w ramach Dni Kultury Polskiej w Chinach. Koncerty AUKSO z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem w ramach Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (2011) zostały uhonorowane nagrodą „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Wydarzenie Roku 2011”. Współpraca ta zaowocowała wydanym rok później nakładem amerykańskiej kultowej wytwórni Nonesuch albumem Krzysztof Penderecki / Jonny Greenwood.

Znakomita orkiestra współpracuje z artystami tej miary, co Jerzy Maksymiuk, Mark Minkowski, Rudolf Barshai, Howard Shelley, Jacek Kasprzyk, Władysław Kłosiewicz, Daniele Alberti, Piotr Anderszewski, Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik czy The Hilliard Ensemble. Prawykonania swoich utworów powierzali AUKSO Wojciech Kilar, Zbigniew Bujarski, Aleksander Lasoń, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss, Cezary Duchnowski.

Dorobek fonograficzny orkiestry liczy ponad dziesięć płyt. Zespół bierze udział także w nagraniu muzyki filmowej kompozytorów o światowej sławie, takich jak m.in. Elliot Goldenthal. Nagrania AUKSO były kilkakrotnie nominowane do nagród Akademii Fonograficznej. Orkiestra została laureatem nagrody „Fryderyk 2011” w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” za zrealizowany wspólnie z Januszem Olejniczakiem album CHOPIN. Wydanie Narodowe. „Fryderyk 2015” orkiestra otrzymała w kategorii „Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca” za płytę Kilar/Moś/Aukso. W tej samej kategorii do nagrody „Fryderyk 2016” został nominowany ich album Górecki / Aukso.

Od 2000 roku na Suwalszczyźnie orkiestra organizuje festiwal "Letnia Filharmonia AUKSO" w Wigrach, który obejmuje kursy mistrzowskie, próby otwarte, koncerty. Dotychczas zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęli między innymi: Kaja Danczowska, Jadwiga Kotnowska, Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappe, Daniele Alberti, Andrzej Bauer, Konstanty Andrzej Kulka, Leszek Możdżer, Janusz Olejniczak, Tomasz Stańko, Grzegorz Turnau, Michał Urbaniak.

aktualizacja: kwiecień 2016 (wa)

 

Echa prasowe...

Ta młoda orkiestra prezentująca już taką wrażliwość, nie mówiąc o umiejętnościach technicznych, ma przed sobą piękną przyszłość.

Anna Woźniakowska, "Gazeta Wyborcza", luty 1999

Na finałowym koncercie swą działalność zainaugurowała wielce obiecująca orkiestra kameralna AUKSO, w skład której wchodzą młodzi muzycy z Akademii Muzycznej w Katowicach. Po raz pierwszy w roli dyrygenta wystąpił Marek Moś - polski skrzypek, dyrektor artystyczny orkiestry, znany przede wszystkim jako prymariusz Kwartetu Śląskiego. Był to debiut nadzwyczaj udany. Okazuje się, że Marek Moś batutą włada równie doskonale jak smyczkiem i ma zadatki na dyrygenta wielkiego formatu. Ze znawstwem i wyczuciem rozkłada napięcia w utworze, a jako wytrawny kameralista potrafi wydobyć niezwykłe bogactwo szczegółów. Jeśli do tego współpracuje z tak znakomitym solistą, jak Janusz Olejniczak, to dostarcza słuchaczom równie frapujących kreacji, jak w bardzo trudnym "Valse boston”. Obaj artyści zostali uhonorowani wyróżnieniem krytyków za najwybitniejszą interpretację.

Renata Pasternak, „Gazeta Wyborcza” z dn. 13.06.1998

Orkiestra Kameralna AUKSO z Katowic, pod dyrekcją Marka Mosia wykonała kilka utworów argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli z udziałem solistów grających na bandoneonie i gitarze. Z przejęciem słuchaliśmy "Orawy" Wojciecha Kilara, który to utwór młodzi muzycy wykonali znakomicie. Muzyce Chopina poświęcona była druga część koncertu. Janusz Olejniczak, niejednokrotnie goszczący już w Nadrzeczu, z towarzyszeniem orkiestry zagrał Koncert f-moll, a następnie solo kilka Mazurków i ulubionego przez polską publiczność Poloneza. Ten koncert przyniósł niezapomniane wrażenia, artystów nagradzano wielokrotnie owacją na stojąco.

Marek J. Szubiak, „Gazeta Tanew” wrzesień 1999

AUKSO - to jedna z najlepszych orkiestr kameralnych, z którymi współpracowałem. Jest wiele orkiestr, które grają wspaniale Beethovena, ale takich, które wykonują świetnie muzykę współczesną jest naprawdę mało.

Leo Brouwer, „Gazeta Wyborcza” listopad 2000

Krytyk muzyczny słuchając Orkiestry AUKSO, musi zweryfikować swój dotychczasowy aparat pojęciowy. Orkiestra ta gra tak jak zwielokrotniony kwartet smyczkowy. Tutaj nie trzeba już podziwiać absolutnej synchronii brzmienia; zespół wydaje się mieć problemy te daleko za sobą. I nie chodzi mi o prozaiczne „granie absolutnie razem” wszelkiego rodzaju fraz od motorycznych, figuracyjnych przebiegów poczynając, aż po najbardziej swobodne - jak recitativo w "Kantacie" Józefa Haydna z Olgą Pasiecznik. Wszyscy instrumentaliści – jakby tworzyli kwartet – w doskonały sposób realizują jedną myśl – ideę interpretacyjną wypracowaną drobiazgowo na próbach. Jednak na koncertach słuchacz tej kolosalnej pracy nie odczuwa; muzyką rządzi spontaniczna radość i entuzjazm tworzenia doskonałego piękna. Wrażenie to szczególnie było uderzające w formach koncertowych, ze znakomicie grającymi solistami (Kaja Danczowska w „Czterech porach roku” Vivaldiego, Andrzej Bauer w "Koncercie wiolonczelowym C-dur" Haydna i w "Suicie koncertowej" Couperina, rewelacyjny Włoch – Daniele Alberti w "Koncercie fortepianowym A-dur" (KV 414) Mozarta, czy wspomniana już Olga Pasiecznik).
Zjawiskowo i porywająco zabrzmiały również utwory czysto orkiestrowe: niedawno odkryta, niedokończona "Suita na orkiestrę" Ignacego Paderewskiego, "Serenada C-dur" Piotra Czajkowskiego, czy też bisowana w całości "Orawa" Wojciecha Kilara. Po wielu wykonaniach słychać było zasłużone okrzyki
bravo! bravissimo ! genialnie ! a koncerty z reguły wieńczyły stojące owacje. Słyszałem w życiu wiele doskonałych koncertów, ale tak porywających idealną syntezą doskonałości brzmienia z dbałością o najdrobniejsze szczegóły artykulacji i frazowania oraz głęboką emocjonalnością i siłą wyrazu – nigdy dotąd nie słyszałem. Wyjątkowe umiejętności orkiestry podnosi fakt, że w ostatnich trzech dniach festiwalu z nieba lał się iście piekielny żar. Mimo to próby odbywały się dwa razy dziennie, a między nimi słychać było dodatkowe ćwiczenia instrumentalistów. Tak pracować można tylko z miłości do muzyki, i tę miłość słyszeliśmy w każdym dźwięku festiwalowych koncertów. Jest to wielka zasługa, fenomenalnego, pełnego pasji muzyka i pedagoga – Marka Mosia i wszystkich wyjątkowych artystów muzyków tej orkiestry.

Stanisław Olędzki, sierpień 2001 (o koncertach II FILHARMONII aukso)