19 września 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
festiwale (F)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Festiwal Barokowych Smyczków i Strun


Fundacja Muzyki Dawnej CANOR

Poznań

tel./faks: (+48 71) 792 79 63

tel./faks: (+48 61) 876 58 42

tel./faks: (+48 61) 842 33 53

e-mail: canor@poznan.home.pl; guido@post.pl; wiosna@wr.home.pl

www: www.barokowesmyczki.pl


Pierwszy Festiwal Barokowych Smyczków i Strun odbył się w 2005 roku. Podczas pierwszej edycji jego program obejmował repertuar siedemnasto- i osiemnastowieczny, pisany na instrumenty, w których dźwięk powstaje dzięki poruszeniu strun: skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy, a także violę da gamba, jej różne odmiany i zestawy, lutnie we wszystkich swych wariantach, harfy, lirone, viole d'amore, viole da braccio, liry korbowe, ich różne lokalne warianty oraz klawesyny, wirginały, szpinety. W 2006 roku organizatorzy rozszerzyli formułę festiwalu o kompozycje na smyczki i instrumenty dęte, tłumacząc tę decyzję chęcią stworzenia możliwości pokazania instrumentów strunowych i smyczkowych w innej jeszcze roli, roli akompaniatora i uczestnika dialogu.

Skrzypce, które na początku siedemnastego wieku dopiero zastanawiają się, czym mogą być w świecie muzyki wysokiej, kilkadziesiąt lat później są już liderem eksperymentu, wyznaczają kierunki poszukiwań, błądzą, schodzą na (fascynujące) manowce, wytyczają główny szlak. Viola da gamba, na odwrót, przestaje być liderem i staje się outsiderem. Klawesyn zamienia się z instrumentu muzycznego w narzędzie do pisania estetycznych traktatów - opisują ideę festiwalu organizatorzy. Nie jest może wielkim problemem zagranie muzyki barokowej, ale jest wielkim wyzwaniem uobecnienie jej wewnętrznej wibracji, energii i nieprzewidywalności z chwili, gdy wykonywana była po raz pierwszy. To jest właśnie nasze zadanie i nasz estetyczny ideał: zagrać muzykę, którą dobrze znamy tak, jakbyś mieli z nią do czynienia po raz pierwszy, jakby dopiero zaczynała odkrywać przed nami swoje tajemnice, jakbyśmy byli uczestnikami procesu jej rozwoju, a nie zdystansowanymi obserwatorami i krytykami. (...) W siedemnastym i osiemnastym wieku, muzyka instrumentalna jest medium "znaczącym" - opowiada historie, snuje refleksje, wyraża i wzbudza emocje, modli się i filozofuje. Naszym zadaniem jest przerzucić pomost pomiędzy tamtym światem i naszym światem, sprawdzić, czy oni i my to ludzie z tej samej, czy już z zupełnie innej planety. Tak, w największym skrócie, wygląda nasz pomysł na ten festiwal.

Gospodarzem festiwalu jest orkiestra barokowa Arte dei Suonatori.

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

V Dolnośląski Festiwal Muzyczny to wydarzenie cykliczne, trwające od września do grudnia 2017 roku.

Koncerty festiwalowe odbędą się w historycznych obiektach, pałacach, kościołach Dolnego Śląska. Podczas przedsięwzięcia swój repertuar zaprezentują uznani artyści

Więcej...

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Andrzeja Koszewskiego – Poznań, 30 IX 2017

Katedra Kompozycji i Katedra Chóralistyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu ogłaszają Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Andrzeja Koszewskiego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information