Międzynarodowa Konferencja Chopinologiczna 2018: „Integracja dzieła: od miniatury po wielkie formy” – Warszawa, wrzesień 2018 Organizator: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina |
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w konferencji chopinologicznej „Integracja dzieła: od miniatury po wielkie formy”. Celem konferencji jest zbadanie sposobów integracji dzieł muzyki instrumentalnej w I połowie XIX wieku. Analiza metod i czynników scalających dzieło muzyczne wczesnego romantyzmu, od miniatur aż po wielkie formy, jest istotnym sposobem rozpoznawania warsztatu kompozytorskiego, a za tym – definiowania stylów indywidualnych twórców i stylu epoki.
Proponowane zakresy tematyczne na rok 2018. I. Gatunki muzyczne; 1. Gatunek jako sposób kształtowania materiału dźwiękowego; 2. Gatunek jako sposób komunikacji społecznej - relacja między publicznością a artystą, wpływ recepcji na decyzje dotyczące gatunku, formy i kształtowania elementów muzycznych; 3. Zacieranie granic między gatunkami - tradycyjne lub nowoczesne środki kompozytorskie: • elementy popularne w gatunkach postklasycznych; • wpływ form tanecznych na gatunki nietaneczne; • łączenie cech różnych gatunków w formach cyklicznych i niecyklicznych; • romantycy i ich poprzednicy – różnice wśród twórców romantyzmu. II. Forma i struktura. 1. Wpływ miniatury na kształtowanie formy muzycznej: forma sonatowa, wielkie formy oraz formy cykliczne; 2. dzieło muzyczne jako opus. Metody integracji; 3. Strukturalizacja dzieła muzycznego: • symetria versus linearyzm w myśleniu o strukturze muzycznej; • użycie tradycyjnych lub nowoczesnych form w gatunkach muzycznych; • budowanie napięcia i punktów kulminacyjnych w dziele muzycznym. III. Kultura i komunikacja. Aspekty pedagogiczne i ich wpływ na kreatywność podejścia kompozytorów: • jak metody nauczania oddziałują na proces kompozytorski (np. Chopin i Mendelssohn versus Berlioz i Liszt), jak kształcenie muzyczne wpływa na materiał muzyczny; • ewolucja pedagogiki w XIX-wiecznej Europie - od indywidualnych relacji do zajęć w konserwatorium. IV. Elementy recepcji. Tradycje analityczne – porównanie metod analitycznych (zakończone dyskusją panelową). Terminy. Konferencja jest zaplanowana na wrzesień 2018 r. Organizatorzy proszą o nadsyłanie proponowanych tytułów wystąpień oraz abstraktów do 31 stycznia 2018 na adres conference@nifc.pl. Nadesłane abstrakty, o objętości do 1800 znaków, powinny zawierać: stawianą hipotezę, informację o metodzie, o materiale, jaki zostanie poddany analizie przez referenta, oraz wynikłe z badania wnioski. Komitet naukowy wybierze referaty nie później niż w kwietniu 2018 r. Zaproszeni do udziału w konferencji uczestnicy zobowiązani będą do przesłania pełnych tekstów swoich wystąpień do 1 sierpnia 2018; treść wystąpień zostanie udostępniona wyłącznie wszystkim pozostałym uczestnikom konferencji przed jej rozpoczęciem. Język konferencji. Obrady konferencji odbywać się będą w językach angielskim i polskim. Koszty konferencji. Organizator pobiera opłatę konferencyjną w wysokości: 50 euro [200 zł], którą należy wpłacić na konto Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w okresie między 31 marca 2018 a 30 sierpnia 2018 r. Organizator zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie podczas konferencji, jednak nie zwraca kosztów podróży. Książka pokonferencyjna. Materiały zgodnie z wyborem organizatorów będą opublikowane. Uczestnicy konferencji zostaną poproszeni o podpisanie zgody na publikację swoich artykułów. Zgłoszone i przedstawione artykuły mogą zostać zredagowane i zaktualizowane do potrzeb publikacji. Komitet naukowy. prof. Jim Samson, Royal Holloway, University of London prof. Zofia Chechlińska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina dr Artur Szklener, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina Więcej informacji: www.chopin.nifc.pl |
Kontakt: Wszelkie pytania należy kierować do p. Ewy Boguli: ebogula@nifc.pl |
Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów. |