Polmic - FB

kalendarium konkursów ()

A C E F G I K M N O P R S T V W X Z

63. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda


Organizator:  Związek Kompozytorów Polskich

REGULAMIN

polmicKonkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda jest organizowany co roku przez Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpo­śred­nio do Jego idei kompozytorskich.

Konkurs jest organizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.

Przedmiotem Konkursu w roku 2021 jest pieśń (lub cykl pieśni) na głos i kwartet smyczkowy do poezji polskiej lub Williama Szekspira (w oryginale lub w przekładzie polskim). Inspirację mogą stanowić: 2 Pieśni miłosne na sopran z towarzyszeniem fortepianu (1952), 4 Pieśni do słów Juliana Tuwima na sopran z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej (1953), 4 Sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego na baryton i orkiestrę symfoniczną (1956, II wersja na baryton, smyczki i klawesyn 1969), Erotyki, 6 pieśni na sopran i orkiestrę symfoniczną do słów Małgorzaty Hillar (1960-1961), 5 Pieśni na mezzosopran i orkiestrę kameralną do słów Haliny Poświatowskiej (1968), Głosy z oddali, 3 pieśni na baryton i orkiestrę symfoniczną do słów Jarosława Iwaszkiewicza (1981).

Głos był dla Tadeusza Bairda ważnym środkiem wyrazu. Jak wyznał: „kiedy odczuwałem potrzebę dotarcia do ewentualnego słuchacza z treściami bardziej konkretnymi, bardziej jednoznacznymi niż może to zapewnić […] muzyka, sięgałem po słowo. Przy czym wynikało to z reguły z jakichś moich osobistych potrzeb, z tego, że chciałem zanotować za pomocą nie tylko nut, ale także i słów jakieś sprawy, którymi się przejmowałem, które były dla mnie w jakimś momencie życia istotne, czy ważne. […] Były to utwory w najgłębszym tego słowa znaczeniu dla mnie autobiograficzne, bardziej może nawet niż inne, aczkolwiek w którymś z wywiadów już wiele lat temu powiedziałem, że w gruncie rzeczy wszystkie moje kolejne utwory można na dobrą sprawę traktować jako kolejne rozdziały mojej prywatnej, wewnętrznej autobiografii. Ale te utwory związane ze słowem są nimi o wiele jeszcze w silniejszym stopniu niż utwory czysto instrumentalne”.

Liryka wokalna doskonale wpisywała się w estetyczne wybory kompozytora, w charakterystyczne dla jego twórczości budowanie narracji muzycznej i traktowanie dramaturgii jako czynnika podstawowego w kształtowaniu formy. Jako wyznawca poglądu, że ekspresja jest główną przyczyną powstawania dzieła, fascynująco łączył wyrażanie zróżnicowanych emocji z kolorystyką dźwiękową ujmowaną w zmienne faktury, wysmakowane barwy harmoniczne, operując zarówno wyrazistymi kontrastami, jak i paletą odcieni pastelowych.

Wyzwaniem dla uczestnika konkursu będzie zarówno zmierzenie się z liryką wokalno-instrumentalną, jak też odniesienie się do kwartetu smyczkowego Play (1971), wyjątkowej pozycji w tece kompozytora.

Czas trwania utworu konkursowego: 10’-12’.

Zgłoszony na Konkurs utwór nie może być przed jego rozstrzygnięciem wykonany publicz­nie ani nagrodzony w innym konkursie.

Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Jego wyniki zostaną ogłoszone do dnia 28 lutego 2022 roku. Rozstrzyg­nięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifiko­wanych utworów. Jury zdecyduje wówczas o podziale nagród. Publiczna prezentacja odbę­dzie się w czer­wcu 2022 roku.

Kompozytorzy wybrani do II etapu powinni być przygotowani na konieczność opracowania głosów dla każdego z wykonawców.

Nagroda im. Tadeusza Bairda wynosi 10 000 zł. Ponadto jury przyzna dwa wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzyna­ro­do­we­go Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień") ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.

Jury ma prawo do innego podziału nagród. Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Agaty Zubel.

Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 30 listopada 2021 na adres: zkp@zkp.org.pl . W nazwie pliku powinno znaleźć się godło i tytuł utworu. W tytule wiadomości należy napisać: Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2021.

Partytura nie może zawierać elementów umożliwiających identyfikację au­tora.

W osobnym pliku o nazwie takiej samej jak godło, należy zawrzeć informację (opa­trzoną tym samym godłem co partytura) zawierającą imię, nazwisko, datę urodzenia, adres, e-mail i nu­mer telefonu kompozytora oraz jego krótki życiorys. Oba załączniki powinny być w formacie pdf.


Kontakt:

zkp@zkp.org.pl 

Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów.