Kierownictwo naukowe i artystyczne: prof. Urszula Bartkiewicz
Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej adresowane są do muzyków, rytmikówi tancerzy (na różnych poziomach zaawansowania) - nauczycieli szkół muzycznych wszystkich stopni, studentów i absolwentów uczelni muzycznych, uczniów i absolwentów szkół muzycznych II stopnia, uczniów ostatnich klas oraz absolwentów szkół muzycznych I st., uczniów i nauczycieli szkół baletowych, zespołów kameralnych zajmujących się muzyką dawną oraz grup wokalno - instrumentalno - tanecznych działających przy ośrodkach kultury.
Interdyscyplinarny charakter Kursów łączy praktykę muzyczną z tańcem, z mocnym ugruntowaniem wiedzy teoretycznej. Szeroka oferta dydaktyczna, skierowana jest nie tylko do osób zaznajomionych już z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej, ale przede wszystkim do uczestników (uczniów, studentów, a zwłaszcza nauczycieli szkodnictwa artystycznego) pragnących poznać i poszerzyć zakres dotychczasowych umiejętności gry na instrumentach współczesnych o praktykę gry na instrumentach historycznych, doskonaląc zarazem własny warsztat artystyczny i dydaktyczne kompetencje. Akceptowane są zarówno instrumenty historyczne jak również współczesne. W seminariach kameralistyki mogą brać udział również uczestnicy grający na instrumentach spoza dyscyplin wymienionych w bloku „A”. W czasie kursów stosowane będą materiały urtextowe i źródłowe.
Bardzo bogata oferta dydaktyczna kursów uporządkowana została wg czterech bloków tematycznych. Każdy z uczestników może wybrać więcej niż jedną specjalność z bloku A, jak również uczestniczyć we wszystkich pozostałych zajęciach tj. seminariach naukowych i wykładach tematycznych z bloku B, seminariach uzupełniających – blok C; oraz muzycznych prezentacjach – blok D. BLOK A Seminaria specjalistyczne z wykładami, lekcjami otwartymi, indywidualnymi konsultacjami artystycznymi Seminaria dotyczące praktyk wykonawczych muzyki dawnej oraz metod ich nauczania i stosowania, w następujących dyscyplinach: śpiew solowy flet traverso obój barokowy skrzypce barokowe altówka barokowa wiolonczela barokowa klawesyn lutnia renesansowa i barokowa, gitara barokowa i romantyczna, teorba organy klawikord taniec dawny grupa początkująca (układy podstawowe) grupa zaawansowana* (repertuar baletu barokowego realizowany w oparciu o oryginalne zapisy choreograficzne) |* uczniowie, absolwenci i nauczyciele szkół baletowych, uczniowie i nauczyciele wydziałów rytmiki, zespoły i grupy taneczne| BLOK B Seminaria naukowe z wykładami i panelami dyskusyjnymi Seminaria naukowe prowadzone przez wykładowców kursu oraz ekspertów m. in. PAN i Instytutu Muzykologii UW; przedstawiające i porównujące dotychczasowe wyniki badań historyczno-muzycznych, metody poszukiwania traktatów historycznych oraz innych materiałów źródłowych; omawiające zagadnienia polskiej literatury muzycznej w kontekście europejskim oraz inne aspekty metodyczne problematyki wykonawczej muzyki dawnej, obejmujące wiedzę z zakresu retoryki muzycznej, ekspresji, improwizacji, ornamentyki, harmonii, temperacji historycznych i instrumentarium. BLOK C Seminaria uzupełniające z wykładami, warsztatami i konsultacjami Orkiestra Kameralistyka przydział do zespołu kameralnego na podstawie wewnętrznego przesłuchania pierwszego dnia Kursów. Podstawy basso continuo zajęcia teoretyczne i praktyczne zapoznające uczestników z elementarnymi zasadami realizacji basso continuo na instrumentach klawiszowych, przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych uczestników. Kameralistyka z realizacją basso continuo na klawesynie zajęcia specjalistyczne polegające na artystycznym badaniu, interpretacji i realizacji basu cyfrowanego w wybranych dziełach muzyki kameralnej. Są przeznaczone dla uczestników zaawansowanych w grze na instrumentach klawiszowych. Przydziały uczestników na podstawie wewnętrznego przesłuchania pierwszego dnia Kursów. Basso continuo dla wiolonczel ¬ zajęcia teoretyczne i praktyczne zapoznające uczestników z elementarnymi zasadami realizacji basso continuo na wiolonczeli oraz violi da gamba, przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych uczestników. Viola da gamba(konsultacje praktyczne) Kurs temperacji historycznych i strojenia klawesynu (wykład i ćwiczenia warsztatowe) Psychoedukacja - nowoczesne techniki rozwoju dla artystów (wykłady i ćwiczenia warsztatowe) trema pamięć i wyobraźnia muzyczna strategia ćwiczenia kreatywność i motywacja komunikacja w muzyce ćwiczenia rozwojowe równowaga psychofizyczna Choreorelaksacja (warsztaty ruchowe) Profilaktyka i rehabilitacja aparatu ruchowego u muzyków i tancerzy (wykład i konsultacje indywidualne z rehabilitantem) anatomia aparatu ruchu, aspekt ergonomii w pracy, profilaktyka sposoby przeciwdziałania i korygowania ustawienia ciała podczas gry zwyrodnieniowa choroba zawodowa przykłady ćwiczeń relaksujących i rozciągających grupy mięśniowe po grze, niwelowanie przeciążeń Warsztaty ruchu scenicznego(wykład i ćwiczenia warsztatowe) zasad ruchu scenicznego, umiejętność poruszania się na scenie symbole i struktury ruchowe Praca z akompaniatorem BLOK D Prezentacje artystyczne - audycje, koncerty. Koncert wykładowców Koncerty i audycje sekcyjne uczestników Koncert Finałowy Zajęcia odbywać się będą w Warszawie w: Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina |ul. Bednarska 11| Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza |ul. Moliera 4/6| Galerii Skwer – filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny |ul. Krakowskie Przedmieście 60a – Skwer Hoovera| Kościele Akademickim Św. Anny |ul. Krakowskie Przedmieście 68|
Aktualne informacje, formularz zgłoszeniowy, program i bazę noclegową można znaleźć na stronie: www.muzykadawna.org Warunkiem uczestnictwa w kursie jest przesłanie zgłoszenia wyłącznie drogą online, znajdującego się na stronie www.muzykadawna.org oraz dokonanie przelewu opłaty w pełnej kwocie najpóźniej do15 maja 2015 r. PRZECZYTAJ: Informator Kursów - plik PDF
|