Polmic - FB

sesje aktualne (I)


IV Międzynarodowa Konferencja „Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis” – Wrocław, 2-3 grudnia 2014


Organizator:  Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej

Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu już po raz czwarty organizuje w dniach 2-3 grudnia 2014 roku Międzynarodową Konferencję Naukową z cyklu Analiza dzieła muzycznego. Historia-theoria-praxis.

Inicjatywa stworzenia międzynarodowego forum do wymiany myśli i poglądów na temat zróżnicowanych metod dyskursu o muzyce zrodziła się we wrocławskiej uczelni muzycznej w 2008 roku. Kolejne konferencje odbyły się w 2011 i 2012 roku. Wzięli w nich udział referenci z wielu krajów Europy i ze Stanów Zjednoczonych. W tegorocznej edycji gościć będą naukowcy z Polski oraz z Francji, Austrii, Białorusi i Ukrainy.

Zakres problemów badawczych podejmowanych przez autorów referatów jest bardzo szeroki i zróżnicowany. Dyskutowane będą generalne kwestie metodologiczne, prezentowane różne perspektywy badawcze, ukazywane meandry kunsztownej techniki kompozytorskiej, opisywane doświadczenia wyzwalające rozmaite wrażenia, emocje i skojarzenia, a także analizowane dzieła muzyczne w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne i podejścia metodologiczne.

Oprawę artystyczną konferencji stanowić będą dwa koncerty: Koncert akustyczny, na którym wystąpi Sound Factory Orchestra oraz Koncert muzyki elektroakustycznej. Zaprezentowana zostanie także ekspozycja zatytułowana Wojciech Kilar – wystawa w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora przygotowana przez Bibliotekę Główną wrocławskiej uczelni muzycznej.



IV MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA
Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis
 Honorowy patronat: JM Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego prof. dr hab. Krystian Kiełb

4th INTERNATIONAL CONFERENCE
Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis
Honorary patronage: prof. dr hab. Krystian Kiełb Rector of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław

2 – 3 grudnia 2014
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro
2nd – 3rd December 2014
Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
pl. Jana Pawła II nr 2, 1st floor

Kierownictwo naukowe i organizacyjne / Scholarly and Organisational Supervision
prof. dr hab. Anna Granat-Janki
Organizacja konferencji / Conference Organisers
dr Aleksandra Pijarowska
dr Tomasz Kienik
mgr Dorota Kanafa
mgr Izabella Paradowska
oraz Biuro Promocji i Organizacji Imprez / Office for Promotion and Events

Studio Technik Multimedialnych
Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Multimedia Techniques Studio
of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław

Organizacja koncertów / Concerts Organisers
dr hab. Robert Kurdybacha
oraz
Studio Kompozycji Komputerowej / The Computer Composition Studio
Kierownik / The Head: prof. Stanisław Krupowicz

Przygotowanie wystawy / Exhibition Organiser
Biblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
The Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław

Tłumaczenie / English Translation
mgr Ewa Skotnicka


PROGRAM / PROGRAMME

Wtorek, 2 grudnia 2014 / Tuesday, 2nd December 2014

Sala Kameralna
Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro
Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
pl. Jana Pawła II, no. 2, 1st floor

9.30 / 9.30 a.m.
Otwarcie konferencji / Opening Address
Rektor AM we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb

9.45 – 10.30 / 9.45 – 10.30 a.m.
Wykład inauguracyjny (Keynote Lecture)

Márta Grabócz (Strasburg)
Introduction to Theories and Practice of Musical Signification and Narratology
[Wprowadzenie do teorii i praktyki znaczenia muzycznego oraz narratologii]

10.30 – 11.15 / 10.30 – 11.15 a.m.
Mieczysław Tomaszewski (Kraków)
Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec praw tetraktisu. Rekonesans
[A Path to Wholeness. The History of Music and the Principle of Tetractys.
A Reconnaissance]

11.15 – 11.45 przerwa na kawę / 11.15 – 11.45 a.m. coffee break

11.45 – 13.45 / 11.45 – 1.45 p.m.
Prowadzenie / Chair
Anna Granat-Janki (Wrocław)

Z warsztatu kompozytora / On Composer’s Technique

11.45 – 12.15 / 11.45 – 12.15 p.m.
Alicja Gronau-Osińska (Warszawa)
Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego
[Meaningful Form in Workshop of Contemporary Composer]

Metodologia, perspektywy badawcze / Methodology, Research Perspectives

12.15 – 12.45 / 12.15 – 12.45 p.m.
Jacek Szerszenowicz (Łódź)
Problemy metodologiczne analizy przedmiotu czysto intencjonalnego
[The Methodological Problems of the Analysis of a Piece of Music Regarded
as an ‘Intentional Object’]
12.45 – 13.15 / 12.45 – 1.15 p.m.
Kinga Kiwała (Kraków)
Utwór muzyczny i fenomenologia. „Corale, interludio e aria” Eugeniusza Knapika
w perspektywie koncepcji Romana Ingardena

[A Work of Music and Phenomenology. Corale, interludio e aria by Eugeniusz Knapik
from the Perspective of Roman Ingarden’s Theory]

13.15 – 13.45 / 1.15 – 1.45 p.m.
Marta Dziewanowska-Pachowska (Warszawa)
Dzieło otwarte w perspektywie reistycznej – instalacje dźwiękowe Krzysztofa Knittla
[An Open Work of Art from a Reistic Perspective – Sound Installations by Krzysztof Knittel]

13.45 – 15.00 przerwa obiadowa / 1.45 – 3.00 p.m. lunch break

15.00 – 16.30 / 3.00 – 4.30 p.m
Prowadzenie / Chair
Anna Nowak (Bydgoszcz)

15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m.
Iwona Hanna Świdnicka (Warszawa)
Preludium As-dur op. 28 nr 17 Fryderyka Chopina – od inspiracji po rezonans
[Prelude in E-minor, Op. 28 No. 17 by Fryderyk Chopin – from Inspiration to Resonance]

15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m.
Janina Tatarska (Poznań)
Idea różnorodności w jedności i jej muzyczne konkretyzacje [The Idea of Diversity in Unity Reflected in Music]

16.00 – 16.30 / 4.00 – 4.30 p.m.
Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław)
Beethoven-Chopin-Rachmaninow: semantyka tonacji c-moll w świetle tradycji romantycznej
[Beethoven – Chopin – Rachmaninoff: the Semantic Meaning of the C-minor Key
in the Context of Romantic Tradition]

16.30 – 17.00 przerwa na kawę / 4.30 – 5.00 p.m. coffee break

Genologia / Genology

17.00 – 18.30 / 5.00 – 6.30 p.m.
Prowadzenie / Chair
Alicja Gronau-Osińska (Warszawa)
17.00 – 17.30 / 5.00 – 5.30 p.m.
Catherine Doulova (Mińsk)
Problems of Theatrical Music Shaping: Textology Observations
[Problemy kształtowania muzyki scenicznej: spostrzeżenia tekstologiczne]

17.30 – 18.00 / 5.30 – 6.00 p.m
Anna Nowak (Bydgoszcz)
Mazurek fortepianowy – tradycja gatunku a dwudziestowieczna twórczość muzyczna
[Piano Mazurka – Tradition of the Genre and the 20th-Century Musical Output]

18.00 – 18.30 / 6.00 – 6.30 p.m.
Aleksandra Pijarowska (Wrocław)
„02/03” na recorder, fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę
Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko a problematyka gatunku
[‘02/03’ for Recorder, Piano, Two Violins, Viola and Cello
by Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko and the Issue of Its Musical Genre]


20.00 / 8.00 p.m. Koncert / Concert

Koncert akustyczny: Sound Factory Orchestra

pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy

Acoustic Concert: Sound Factory Orchestra
conducted by dr hab. Robert Kurdybacha

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Concert Hall of the Academy of Music, Building E


Środa, 3 grudnia 2014 / Wednesday, 3rd December 2014

Styl, estetyka / Style, Aesthetics

9.00 – 11.00 / 9.00 – 11.00 a.m.
Prowadzenie / Chair
Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław)

9.00 – 9.30 / 9.00 – 9.30 a.m.
Jean Paul Olive (Paryż)
Alban Berg et la question de "la transition infime"
[Alban Berg a zagadnienie „najmniejszego ogniwa”]

9.30 – 10.00 / 9.30 – 10.00 a.m.
Joseph Delaplace (Rennes)
La répétition comme catégorie d’écriture et d’analyse dans la musique de György Ligeti
[Repetycja jako kategoria twórcza i analityczna w twórczości György Ligetiego]

10.00 – 10.30 / 10.00 – 10.30 a.m.
Gesine Schröder (Wiedeń)
Blurred Sounds, Delusive Thoughts: Theorizing Austria Through Georg Friedrich Haas
[Rozmazane brzmienia, ułudne myśli: muzyka austriacka według Georga Friedricha Haasa]

10.30 – 11.00 / 10.30 – 11.00 a.m.
Violetta Kostka (Gdańsk)
Paweł Szymański i jego transformacje muzycznych konwencji. Problem parodii
[Paweł Szymański’s Transformations of Musical Conventions. The Problem
of a Parody Genre]

11.00 – 11.30 przerwa na kawę / 11.00 – 11.30 a.m. coffee break

Muzyka wśród innych sztuk i mediów / Music Among Other Arts and Media

11.30 – 13.30 / 11.30 – 1.30 p.m.
Prowadzenie / Chair
Jacek Szerszenowicz (Łódź)

11.30 – 12.00 / 11.30 – 12.00 a.m.
Anna Granat-Janki
Światło w muzyce Marty Ptaszyńskiej. Trzy reprezentacje
[Light in Music by Marta Ptaszyńska. Three Representations]

12.00 – 12.30 / 12.00 – 12.30 p.m.
Ewa Kowalska-Zając (Łódź)
Potencjał dramaturgiczny dzieł o formie mobilnej na przykładzie wybranych utworów
polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku
[Dramaturgic Potential of Mobile Form Works on the Example of Selected Pieces
by Polish Composers of the 2nd Half of the 20th Century]

12.30 – 13.00 / 12.30 – 1.00 p.m.
Tomasz Kienik (Wrocław)
Magnificat w kulturze muzycznej XX i XXI wieku – rekonesans
[Magnificat in the Musical Culture of the Twentieth and Twenty-First Centuries
– Reconnaissance]

13.00 – 13.30 / 1.00 – 1.30 p.m.
Izabella Starzec-Kosowska (Wrocław)
Analiza kongruencji syntaktyczno-wizualnej z wykorzystaniem zapisów telewizyjnych
programów muzycznych i partytury na przykładzie Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta

[The Analysis of Syntactic-and-Visual Congruence with the Use of Television Recordings
of Music Programmes and the Score on the Example of Requiem in D minor KV 626
by W. A. Mozart]

13.30 – 14.30 przerwa obiadowa / 1.30 – 2.30 lunch break

Konteksty dzieła / The Contexts of a Work

14.30 – 16.00 / 2.30 – 4.00 p.m.
Prowadzenie / Chair
Aleksandra Pijarowska (Wrocław)

14.30 – 15.00 / 2.30 – 3.00 p.m.
Luba Kijanowska-Kamińska (Lwów)
Ideologiczne podłoże utworów ukraińskich kompozytorów-dysydentów lat sześćdziesiątych
XX stulecia
[Ideological Grounds of Works of the Ukrainian Composers-Dissidents of the 1960s]

15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m.
Agnieszka Zwierzycka (Wrocław)
Pieśni Władysława Żeleńskiego w kontekście historycznym, kulturowym i biograficznym
[Songs by Władysław Żeleński – a Historical, Cultural and Biographical Context]


Percepcja dzieła / Perception of a Work

15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m.
Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk (Wrocław)
Zależność pomiędzy percepcją muzyki w sferach psychicznych a reakcją fizjologiczną
na przykładzie "Ballady relaksacyjnej"
[The Relation Between the Perception of Music in a Psychological Sphere
and a Physiological Reaction on the Example of ‘Relaxation Ballade’]

16.00 zakończenie konferencji / 4.00 p.m. end of the conference

18.00 / 6.00 p.m. Koncert / Concert

Koncert muzyki elektroakustycznej
Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu
Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej
Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz

Concert of Electroacoustic Music
by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław
The concert organised by The Computer Composition Studio
Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Concert Hall of the Academy of Music, Building E


Uczestnicy Konferencji / Participants

dr Joseph Delaplace
– Université de Rennes 2, Rennes
prof. dr hab. Catherine Doulova – Belarusian State Academy of Music, Mińsk
mgr Marta Dziewanowska-Pachowska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
prof. Márta Grabócz – Université de Strasbourg, Strasburg
prof. dr hab. Anna Granat-Janki – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. UMFC dr hab. Alicja Gronau-Osińska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
dr Tomasz Kienik – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. Luba Kijanowska-Kamińska – Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki
dr Kinga Kiwała – Akademia Muzyczna w Krakowie
prof. AM dr hab. Violetta Kostka – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
prof. AM dr hab. Ewa Kowalska-Zając – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
dr Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. AM dr hab. Anna Nowak – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
prof. Jean Paul Olive – Université Paris 8, Paryż
dr Aleksandra Pijarowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. dr Gesine Schröder – Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wiedeń
dr Izabella Starzec-Kosowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. AM dr hab. Jacek Szerszenowicz – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
dr Iwona Hanna Świdnicka – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
prof. AM dr Janina Tatarska – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
prof. dr hab. h.c. Mieczysław Tomaszewski – Akademia Muzyczna w Krakowie
prof. UZ dr hab. Andrzej Tuchowski Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
mgr Agnieszka Zwierzycka – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu


IMPREZY TOWARZYSZĄCE / ACCOMPANYING EVENTS

KONCERTY / CONCERTS

Koncert akustyczny
: Sound Factory Orchestra
pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy

Acoustic Concert
: Sound Factory Orchestra

conducted by dr hab. Robert Kurdybacha

Wtorek, 2 grudnia 2014, godz. 20.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Tuesday, 2nd December 2014, 8 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E

Koncert muzyki elektroakustycznej
Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu
Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej
Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz

Concert of Electroacoustic Music
by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław
The concert organised by The Computer Composition Studio
Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz

Środa, 3 grudnia 2014, godz. 18.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E
Wednesday, 3rd December 2014, 6 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E


WYSTAWA / EXHIBITION

Wojciech Kilar – wystawa w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora

1 – 4 grudnia 2014
Foyer Sali Teatralnej Akademii Muzycznej, III piętro
Ekspozycja przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Wojciech Kilar – an Exhibition on the First Anniversary of the Composer’s Death

1st – 4th December 2014
Theatre Hall Foyer of the Music Academy, 3rd floor
The exhibition prepared by the Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław

Kontakt:

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego
50-043 Wrocław, pl. Jana Pawła II nr 2
tel. 71 310 05 00
fax 71 355 28 49
e-mail: info@amuz.wroc.pl
www.amuz.wroc.pl  

Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów.