A | B | C | D | F | I | K | M | O | P | R | S | V | W | X | Y |
IV Międzynarodowa Konferencja „Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis” – Wrocław, 2-3 grudnia 2014 Organizator: Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej |
Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu już po raz czwarty organizuje w dniach 2-3 grudnia 2014 roku Międzynarodową Konferencję Naukową z cyklu Analiza dzieła muzycznego. Historia-theoria-praxis. Inicjatywa stworzenia międzynarodowego forum do wymiany myśli i poglądów na temat zróżnicowanych metod dyskursu o muzyce zrodziła się we wrocławskiej uczelni muzycznej w 2008 roku. Kolejne konferencje odbyły się w 2011 i 2012 roku. Wzięli w nich udział referenci z wielu krajów Europy i ze Stanów Zjednoczonych. W tegorocznej edycji gościć będą naukowcy z Polski oraz z Francji, Austrii, Białorusi i Ukrainy. Zakres problemów badawczych podejmowanych przez autorów referatów jest bardzo szeroki i zróżnicowany. Dyskutowane będą generalne kwestie metodologiczne, prezentowane różne perspektywy badawcze, ukazywane meandry kunsztownej techniki kompozytorskiej, opisywane doświadczenia wyzwalające rozmaite wrażenia, emocje i skojarzenia, a także analizowane dzieła muzyczne w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne i podejścia metodologiczne. Oprawę artystyczną konferencji stanowić będą dwa koncerty: Koncert akustyczny, na którym wystąpi Sound Factory Orchestra oraz Koncert muzyki elektroakustycznej. Zaprezentowana zostanie także ekspozycja zatytułowana Wojciech Kilar – wystawa w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora przygotowana przez Bibliotekę Główną wrocławskiej uczelni muzycznej. IV MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA
Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis Honorowy patronat: JM Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego prof. dr hab. Krystian Kiełb 4th INTERNATIONAL CONFERENCE Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis Honorary patronage: prof. dr hab. Krystian Kiełb Rector of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław 2 – 3 grudnia 2014 Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro 2nd – 3rd December 2014 Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław pl. Jana Pawła II nr 2, 1st floor Kierownictwo naukowe i organizacyjne / Scholarly and Organisational Supervision
prof. dr hab. Anna Granat-JankiOrganizacja konferencji / Conference Organisers dr Aleksandra Pijarowska dr Tomasz Kienik mgr Dorota Kanafa mgr Izabella Paradowska oraz Biuro Promocji i Organizacji Imprez / Office for Promotion and Events Studio Technik Multimedialnych Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Multimedia Techniques Studio of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław Organizacja koncertów / Concerts Organisers dr hab. Robert Kurdybacha oraz Studio Kompozycji Komputerowej / The Computer Composition Studio Kierownik / The Head: prof. Stanisław Krupowicz Przygotowanie wystawy / Exhibition Organiser Biblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu The Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław Tłumaczenie / English Translation mgr Ewa Skotnicka PROGRAM / PROGRAMME Wtorek, 2 grudnia 2014 / Tuesday, 2nd December 2014 Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro Chamber Hall of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław pl. Jana Pawła II, no. 2, 1st floor 9.30 / 9.30 a.m. Otwarcie konferencji / Opening Address Rektor AM we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb 9.45 – 10.30 / 9.45 – 10.30 a.m. Wykład inauguracyjny (Keynote Lecture) Márta Grabócz (Strasburg) Introduction to Theories and Practice of Musical Signification and Narratology [Wprowadzenie do teorii i praktyki znaczenia muzycznego oraz narratologii] 10.30 – 11.15 / 10.30 – 11.15 a.m. Mieczysław Tomaszewski (Kraków) Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec praw tetraktisu. Rekonesans [A Path to Wholeness. The History of Music and the Principle of Tetractys. A Reconnaissance] 11.15 – 11.45 przerwa na kawę / 11.15 – 11.45 a.m. coffee break 11.45 – 13.45 / 11.45 – 1.45 p.m. Prowadzenie / Chair Anna Granat-Janki (Wrocław) Z warsztatu kompozytora / On Composer’s Technique 11.45 – 12.15 / 11.45 – 12.15 p.m. Alicja Gronau-Osińska (Warszawa) Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego [Meaningful Form in Workshop of Contemporary Composer] Metodologia, perspektywy badawcze / Methodology, Research Perspectives 12.15 – 12.45 / 12.15 – 12.45 p.m. Jacek Szerszenowicz (Łódź) Problemy metodologiczne analizy przedmiotu czysto intencjonalnego [The Methodological Problems of the Analysis of a Piece of Music Regarded as an ‘Intentional Object’] 12.45 – 13.15 / 12.45 – 1.15 p.m. Kinga Kiwała (Kraków) Utwór muzyczny i fenomenologia. „Corale, interludio e aria” Eugeniusza Knapika w perspektywie koncepcji Romana Ingardena [A Work of Music and Phenomenology. Corale, interludio e aria by Eugeniusz Knapik from the Perspective of Roman Ingarden’s Theory] 13.15 – 13.45 / 1.15 – 1.45 p.m. Marta Dziewanowska-Pachowska (Warszawa) Dzieło otwarte w perspektywie reistycznej – instalacje dźwiękowe Krzysztofa Knittla [An Open Work of Art from a Reistic Perspective – Sound Installations by Krzysztof Knittel] 13.45 – 15.00 przerwa obiadowa / 1.45 – 3.00 p.m. lunch break 15.00 – 16.30 / 3.00 – 4.30 p.m Prowadzenie / Chair Anna Nowak (Bydgoszcz) 15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m. Iwona Hanna Świdnicka (Warszawa) Preludium As-dur op. 28 nr 17 Fryderyka Chopina – od inspiracji po rezonans [Prelude in E-minor, Op. 28 No. 17 by Fryderyk Chopin – from Inspiration to Resonance] 15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m. Janina Tatarska (Poznań) Idea różnorodności w jedności i jej muzyczne konkretyzacje [The Idea of Diversity in Unity Reflected in Music] 16.00 – 16.30 / 4.00 – 4.30 p.m. Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław) Beethoven-Chopin-Rachmaninow: semantyka tonacji c-moll w świetle tradycji romantycznej [Beethoven – Chopin – Rachmaninoff: the Semantic Meaning of the C-minor Key in the Context of Romantic Tradition] 16.30 – 17.00 przerwa na kawę / 4.30 – 5.00 p.m. coffee break Genologia / Genology 17.00 – 18.30 / 5.00 – 6.30 p.m. Prowadzenie / Chair Alicja Gronau-Osińska (Warszawa) 17.00 – 17.30 / 5.00 – 5.30 p.m. Catherine Doulova (Mińsk) Problems of Theatrical Music Shaping: Textology Observations [Problemy kształtowania muzyki scenicznej: spostrzeżenia tekstologiczne] 17.30 – 18.00 / 5.30 – 6.00 p.m Anna Nowak (Bydgoszcz) Mazurek fortepianowy – tradycja gatunku a dwudziestowieczna twórczość muzyczna [Piano Mazurka – Tradition of the Genre and the 20th-Century Musical Output] 18.00 – 18.30 / 6.00 – 6.30 p.m. Aleksandra Pijarowska (Wrocław) „02/03” na recorder, fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko a problematyka gatunku [‘02/03’ for Recorder, Piano, Two Violins, Viola and Cello by Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko and the Issue of Its Musical Genre] 20.00 / 8.00 p.m. Koncert / Concert Koncert akustyczny: Sound Factory Orchestra pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy Acoustic Concert: Sound Factory Orchestra conducted by dr hab. Robert Kurdybacha Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Concert Hall of the Academy of Music, Building E Środa, 3 grudnia 2014 / Wednesday, 3rd December 2014 Styl, estetyka / Style, Aesthetics 9.00 – 11.00 / 9.00 – 11.00 a.m. Prowadzenie / Chair Andrzej Tuchowski (Zielona Góra, Wrocław) 9.00 – 9.30 / 9.00 – 9.30 a.m. Jean Paul Olive (Paryż) Alban Berg et la question de "la transition infime" [Alban Berg a zagadnienie „najmniejszego ogniwa”] 9.30 – 10.00 / 9.30 – 10.00 a.m. Joseph Delaplace (Rennes) La répétition comme catégorie d’écriture et d’analyse dans la musique de György Ligeti [Repetycja jako kategoria twórcza i analityczna w twórczości György Ligetiego] 10.00 – 10.30 / 10.00 – 10.30 a.m. Gesine Schröder (Wiedeń) Blurred Sounds, Delusive Thoughts: Theorizing Austria Through Georg Friedrich Haas [Rozmazane brzmienia, ułudne myśli: muzyka austriacka według Georga Friedricha Haasa] 10.30 – 11.00 / 10.30 – 11.00 a.m. Violetta Kostka (Gdańsk) Paweł Szymański i jego transformacje muzycznych konwencji. Problem parodii [Paweł Szymański’s Transformations of Musical Conventions. The Problem of a Parody Genre] 11.00 – 11.30 przerwa na kawę / 11.00 – 11.30 a.m. coffee break Muzyka wśród innych sztuk i mediów / Music Among Other Arts and Media 11.30 – 13.30 / 11.30 – 1.30 p.m. Prowadzenie / Chair Jacek Szerszenowicz (Łódź) 11.30 – 12.00 / 11.30 – 12.00 a.m. Anna Granat-Janki Światło w muzyce Marty Ptaszyńskiej. Trzy reprezentacje [Light in Music by Marta Ptaszyńska. Three Representations] 12.00 – 12.30 / 12.00 – 12.30 p.m. Ewa Kowalska-Zając (Łódź) Potencjał dramaturgiczny dzieł o formie mobilnej na przykładzie wybranych utworów polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku [Dramaturgic Potential of Mobile Form Works on the Example of Selected Pieces by Polish Composers of the 2nd Half of the 20th Century] 12.30 – 13.00 / 12.30 – 1.00 p.m. Tomasz Kienik (Wrocław) Magnificat w kulturze muzycznej XX i XXI wieku – rekonesans [Magnificat in the Musical Culture of the Twentieth and Twenty-First Centuries – Reconnaissance] 13.00 – 13.30 / 1.00 – 1.30 p.m. Izabella Starzec-Kosowska (Wrocław) Analiza kongruencji syntaktyczno-wizualnej z wykorzystaniem zapisów telewizyjnych programów muzycznych i partytury na przykładzie Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta [The Analysis of Syntactic-and-Visual Congruence with the Use of Television Recordings of Music Programmes and the Score on the Example of Requiem in D minor KV 626 by W. A. Mozart] 13.30 – 14.30 przerwa obiadowa / 1.30 – 2.30 lunch break Konteksty dzieła / The Contexts of a Work 14.30 – 16.00 / 2.30 – 4.00 p.m. Prowadzenie / Chair Aleksandra Pijarowska (Wrocław) 14.30 – 15.00 / 2.30 – 3.00 p.m. Luba Kijanowska-Kamińska (Lwów) Ideologiczne podłoże utworów ukraińskich kompozytorów-dysydentów lat sześćdziesiątych XX stulecia [Ideological Grounds of Works of the Ukrainian Composers-Dissidents of the 1960s] 15.00 – 15.30 / 3.00 – 3.30 p.m. Agnieszka Zwierzycka (Wrocław) Pieśni Władysława Żeleńskiego w kontekście historycznym, kulturowym i biograficznym [Songs by Władysław Żeleński – a Historical, Cultural and Biographical Context] Percepcja dzieła / Perception of a Work 15.30 – 16.00 / 3.30 – 4.00 p.m. Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk (Wrocław) Zależność pomiędzy percepcją muzyki w sferach psychicznych a reakcją fizjologiczną na przykładzie "Ballady relaksacyjnej" [The Relation Between the Perception of Music in a Psychological Sphere and a Physiological Reaction on the Example of ‘Relaxation Ballade’] 16.00 zakończenie konferencji / 4.00 p.m. end of the conference 18.00 / 6.00 p.m. Koncert / Concert Koncert muzyki elektroakustycznej Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz Concert of Electroacoustic Music by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław The concert organised by The Computer Composition Studio Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Concert Hall of the Academy of Music, Building E Uczestnicy Konferencji / Participants dr Joseph Delaplace – Université de Rennes 2, Rennes prof. dr hab. Catherine Doulova – Belarusian State Academy of Music, Mińsk mgr Marta Dziewanowska-Pachowska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie prof. Márta Grabócz – Université de Strasbourg, Strasburg prof. dr hab. Anna Granat-Janki – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. UMFC dr hab. Alicja Gronau-Osińska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie dr Tomasz Kienik – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. Luba Kijanowska-Kamińska – Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki dr Kinga Kiwała – Akademia Muzyczna w Krakowie prof. AM dr hab. Violetta Kostka – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. AM dr hab. Ewa Kowalska-Zając – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi dr Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. AM dr hab. Anna Nowak – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy prof. Jean Paul Olive – Université Paris 8, Paryż dr Aleksandra Pijarowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. dr Gesine Schröder – Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wiedeń dr Izabella Starzec-Kosowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu prof. AM dr hab. Jacek Szerszenowicz – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi dr Iwona Hanna Świdnicka – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie prof. AM dr Janina Tatarska – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu prof. dr hab. h.c. Mieczysław Tomaszewski – Akademia Muzyczna w Krakowie prof. UZ dr hab. Andrzej Tuchowski – Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu mgr Agnieszka Zwierzycka – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu IMPREZY TOWARZYSZĄCE / ACCOMPANYING EVENTS KONCERTY / CONCERTS Koncert akustyczny: Sound Factory Orchestra pod dyrekcją dra hab. Roberta Kurdybachy Acoustic Concert: Sound Factory Orchestra conducted by dr hab. Robert Kurdybacha Wtorek, 2 grudnia 2014, godz. 20.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Tuesday, 2nd December 2014, 8 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E Koncert muzyki elektroakustycznej Wykładowców Akademii Muzycznej we Wrocławiu Koncert zorganizowany przez Studio Kompozycji Komputerowej Opiekun: prof. Stanisław Krupowicz Concert of Electroacoustic Music by the Lecturers of the Academy of Music in Wrocław The concert organised by The Computer Composition Studio Supervisor: prof. Stanisław Krupowicz Środa, 3 grudnia 2014, godz. 18.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, budynek E Wednesday, 3rd December 2014, 6 p.m., Concert Hall of the Academy of Music, Building E WYSTAWA / EXHIBITION Wojciech Kilar – wystawa w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora 1 – 4 grudnia 2014 Foyer Sali Teatralnej Akademii Muzycznej, III piętro Ekspozycja przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Wojciech Kilar – an Exhibition on the First Anniversary of the Composer’s Death 1st – 4th December 2014 Theatre Hall Foyer of the Music Academy, 3rd floor The exhibition prepared by the Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław |
Kontakt: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego |
Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów. |