28 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Anna Ignatowicz-Glińska

postać

dnia

Anna

Ignatowicz-Glińska

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

płyta

dnia

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień

Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (M)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Krystyna Moszumańska-Nazar,

kompozytorka i pedagog; ur. 5 września 1924, Lwów; zm. 27 września 2008, Kraków. W latach 1950-55 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Stanisława Wiechowicza oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Jana Hoffmana.
Zdobyła wiele nagród na konkursach kompozytorskich, m.in. w 1954 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Oberka z Suity tańców polskich na fortepian (1954), dwukrotnie wyróżniona została na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim – w 1961 za Hexaèdre na orkiestrę (1960) i w 1966 za Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę (1964), w 1962 – I nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Buenos Aires za Muzykę na smyczki (1962), w 1966 – III nagrodę na Konkursie im. Artura Malawskiego za Variazioni concertanti na flet i orkiestrę kameralną (1966), w 1974 – II nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego za poemat Madonny polskie na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1974).
Prowadziła również działalność pedagogiczną. W latach 1955-63 była nauczycielem przedmiotów teoretycznych i akompaniatorem w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie. Od 1963 wykładała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1981 uzyskała tytuł profesora nadzwyczajnego, w 1987 profesora zwyczajnego. Na krakowskiej uczelni muzycznej pełniła jednocześnie funkcje: kierownika Katedry Kompozycji (1974-1975), dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (1975-1978), prorektora do spraw studenckich (1978-81), prorektora do spraw ogólnych i rozwoju kadry (1981-87), rektora (1987-93). Gościnnie wykładała m.in. w Lipsku, Norymberdze, Mannheim, Helsinkach, Lyonie, Mińsku, Lwowie, Kijowie. Aktywnie uczestniczyła w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich.
Za całokształt twórczości i wszechstronną działalność kulturalną Krystyna Moszumańska-Nazar została wyróżniona: pięciokrotnie nagrodami Ministra Kultury i Sztuki (1971, 1977, 1984, 1987, 1991), Nagrodą Miasta Krakowa (1970), Złotym Krzyżem Zasługi (1975), Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1977), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Odznaką Zasłużonego dla Kultury Narodowej (1989), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1993), z okazji jubileuszu 75-lecia urodzin i 45-lecia pracy artystycznej – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1999), Nagrodą Honorową Fundacji Kultury Polskiej w Krakowie (2003), Medaille de l’Officier de l’ordre des Arts et des Lettres (2004), Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria artis” (2007).

aktualizacja: listopad 2008

kompozycje
Wariacje na fortepian (1949)
Suita tańców polskich na fortepian * (1954)
Concertino na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1954)
Uwertura nr 1 na orkiestrę symfoniczną (1954)
Uwertura nr 2 na orkiestrę symfoniczną (1956)
Allegro symfoniczne (1957)
Sonatina na fortepian * (1957)
Trzy miniatury na klarnet i fortepian * (1957)
Cztery eseje na orkiestrę (1958)
Pięć duetów na flet i klarnet * (1959)
Hexaèdre na orkiestrę symfoniczną * (1960)
Trio smyczkowe (1960)
Muzyka na smyczki * (1962)
Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę * (1964)
Variazioni concertanti per flauto e orchestra da camera * (1965-66)
Interpretacje na flet, taśmę i perkusję * (1967)
Trzy etiudy koncertowe na perkusję solo * (1969)
Pour orchestre * (1969)
Intonacje na dwa chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną (1970-71)
Bagatele na fortepian * (1971)
Konstelacje na fortepian (1972)
Bel canto [wersja I] na sopran, czelestę i perkusję * (1972)
Bel canto [wersja II] na sopran, czelestę, wiolonczelę i perkusję * (1972)
Quartetto per archi * (1973-74)
Madonny polskie, poemat na chór mieszany i orkiestrę * (1974)
Rapsod I na orkiestrę (1975)
From End to End Percussion * (1976)
Wyzwanie na baryton i zespół kameralny * (1977)
Warianty na fortepian i perkusję * (1979)
Kwartet smyczkowy nr 2 * (1980)
Sinfonietta na kameralną orkiestrę smyczkową (1983)
Pieśń nad pieśniami na sopran, głos recytujący, mały chór męski i kameralny zespół instrumentalny * (1984)
Canzona na skrzypce solo * (1985)
Koncert na orkiestrę symfoniczną (1985-86)
Fantazja na marimbafon solo * (1987)
Fresk nr 1 na orkiestrę (1988)
Music for Five for percussion * (1989)
Trois moments musicaux na kontrabas solo * (1990)
Quatre moments musicaux na wiolonczelę solo (1990-94)
Recitativo na wiolonczelę solo * (1991)
Fresk nr 2 na orkiestrę * (1991)
Un petit cadeau, trio na flet, wiolonczelę i perkusję * (1993)
Fresk nr 3 na orkiestrę (1993)
Dwa dialogi [wersja I] na zespół instrumentalny * (1994)
Dwa dialogi [wersja II] na orkiestrę (1994)
Oratio brevis na organy solo * (1995)
Kwartet smyczkowy nr 3 * (1995)
Leggiero e mobile na zespół instrumentów dętych (1996)
Kwiaty na flet, flet piccolo, obój, klarnet i fortepian (1996-97)
Serpentine na obój solo * (1997)
Pater noster na chór męski i organy * (1997)
Impresja na kwartet smyczkowy (1997-98)
Kwartet smyczkowy nr 4 (1998-2003)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999-2000)
Grande Valse d’anniversaire na fortepian (2000)
Walc na fortepian (2001)
Muzyka jesienią na klarnet, dzwony i dwie małe perkusje (2001)
Urodziny, urodziny... na wiolonczelę solo (2001)
Moment musical V na wiolonczelę solo (2002)
Musiquette na 2 trąbki i małą perkusję (2003)
Sonata per due violini (2003)
La Valse à la main gauche na fortepian (2003)
La Valse musette na fortepian (2003)
APigram na fortepian (2004)
Orfeusz i Eurydyka na sopran, baryton, narratora i orkiestrę kameralną (2005)
Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
Novelette na flet i fortepian * (2006)
literatura wybrana
Z walcem w tle.Rozmowa z Krystyną Moszumańską-Nazar, "Ruch Muzyczny" 2004 nr 18, s. 8-9
Helman Zofia Krystyna Moszumańska-Nazar.w: Komponisten der Gegenwart (eds. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparren), edition text + kritik, Munich 1992-
Kasperek Katarzyna Krystyna Moszumańska-Nazar. Katalog tematyczny utworów, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004
Miklaszewska Joanna Moszumańska-Nazar Krystyna.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000
Mizerska-Golonek Ewa „Pieśń nad pieśniami” Krystyny Moszumańskiej-Nazar.w: Krakowska Szkoła Kompozytorska 1888-1988 (pod red. Teresy Maleckiej), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1992
Mizerska-Golonek Ewa Krystyna Moszumańska-Nazar i jej muzyka na perkusję solo.w: Muzyka polska 1945-1995 (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej i Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information