POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

indeks osób (D)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Marek Drewnowski,

pianista; ur. 21 października 1946, Kołobrzeg. Naukę gry na fortepianie rozpoczął we wczesnym dzieciństwie. Studia pianistyczne odbywał w warszawskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Ryszarda Baksta i Zbigniewa Drzewieckiego. Po śmierci prof. Drzewieckiego przeniósł się do Krakowa i ukończył tamtejszą Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie Jana Hoffmana.
Nagranie dwunastu sonat Domenico Scarlattiego w 1975 przyniosło artyście znaczący sukces w kraju i za granicą. Po wysłuchaniu tego nagrania w Nowojorskim Radiu, Leonard Berstein zaprosił pianistę do występów w Tanglewood z Boston Symphony Orchestra.
Marek Drewnowski koncertuje w największych salach koncertowych Europy, Stanów Zjednoczonych i Japonii. We wrześniu 1989 brał udział w uroczystym koncercie w Warszawie, poświęconym 50. rocznicy wybuchu II wojny światowej, obok takich sław, jak Leonard Bernstein, Barbara Hendriks, Herman Prey, Liv Ulmann. Był on transmitowany przez stacje telewizyjne niemal całego świata.
Za prawykonanie Koncertu fortepianowego Stefana Kisielewskiego na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1991, artysta otrzymał prestiżową Nagrodę Krytyków Muzycznych SPAM „Orfeusz”.
W dorobku fonograficznym Marka Drewnowskiego znajdują się: sonaty Scarlatiego (Tonpress), koncerty fortepianowe Carla Marii von Webera (Frequenz, Arte), seria płyt chopinowskich (Tonpress), koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina w wersji kameralnej (które pianista przywrócił również estradom koncertowym), II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana, IV Symfonia „Koncertująca” Karola Szymanowskiego, dwie płyty z koncertami Chopina – w wersji na kwintet z zespołem The Chopin Soloists (Beloved) i w wersji na orkiestrę kameralną z The Chopin Soloists Ensamble (Exton). Dla NVC Arts w Londynie dokonał rejestracji na wideo obu koncertów fortepianowych i 19 walców Chopina. W latach 2007-2012 artysta nagrywa wszystkie dzieła Fryderyka Chopina oraz 550 sonat Domenico Scarlattiego.
Marek Drewnowski wystąpił w roli Chopina w filmie Krzysztofa Zanussiego Koncert Chopina. Jest współtwórcą filmu Izabeli Cywińskiej Oczarowanie Fryderyka, który powstał z okazji Roku Chopinowskiego.
Stworzył i organizuje Festiwal im. Józefa Hofmanna w Nałęczowie. Założył też orkiestrę kameralną The Chopin Soloists.
Jednocześnie prowadzi klasy fortepianu w Schola Cantorum w Paryżu i w Akademii Muzycznej w Łodzi.

aktualizacja: listopad 2009

Strona internetowa artysty: www.astro.ulg.ac.be/~surdej/marekdrewnowski_p

twórczość

Marek Drewnowski jest pianistą znanym i cenionym w kraju i za granicą. Nie ogranicza się jednak do standardowego repertuaru pianistycznego. Kiedy przed blisko trzydziestoma laty brał na warsztat sonaty Domenica Scarlattiego, nie przypuszczał zapewne, że te niepozorne i niezbyt często grane utwory okażą się tak dla niego szczęśliwe. Z 550 sonat, jakie pozostawił Scarlatti, pianiści wybierają sobie zwykle ze dwie, trzy i grywają je na bis. Marek Drewnowski postanowił przygotować z nich cały recital i kiedy swój zamiar zrealizował, nagrał w 1975 roku dwanaście sonat Scarlattiego na płytę. Dzisiaj sonaty te gra się w większych ilościach, i to zarówno na fortepianie, jak i na klawesynie. W tamtym czasie było to jednak przedsięwzięcie dość niezwykłe. Nagranie Marka Drewnowskiego okazało się przy tym znakomite i płyta ogromnie się podobała. Sonaty Scarlattiego w jego wykonaniu trafiły na radiowe anteny i traf chciał, że usłyszał je przypadkiem w jakiejś audycji w Nowym Jorku sam Leonard Bernstein. Nie znał Drewnowskiego i nic o nim nie wiedział, ale tak się jego nagraniem zachwycił, że mimo wszelkich trudności odnalazł go i zaprosił na festiwal w Tanglewood w Stanach Zjednoczonych. Tam w 1984 roku Drewnowski wykonał z Boston Symphony Orchestra I Koncert fortepianowy d-moll Johannesa Brahmsa, dyrygował - oczywiście - Leonard Bernstein. Tak zaczęła się międzynarodowa kariera Marka Drewnowskiego. Z Leonardem Bernsteinem wystąpił jeszcze raz, na uroczystym koncercie w Warszawie dnia 1 września 1989 roku, z okazji pięćdziesiątej rocznicy wybuchu II wojny światowej. A sonaty Domenica Scarlattiego nagrał ponownie w roku 1987, w nieco zmienionym zestawie. Ukazały się na płycie firmy Tonpress w 1991 roku. I też zrobiły furorę.
Sonaty Scarlattiego były odkryciem Marka Drewnowskiego, ale odkryciem nie jedynym. W 1995 Drewnowski wydał w założonej przez siebie Fundacji im. Józefa Hofmanna płytę z koncertami Chopina, w których fortepianowi zamiast orkiestry towarzyszy pięć instrumentów smyczkowych. Skąd wziął się pomysł wykonywania koncertów Chopina w kameralnym składzie? Marek Drewnowski mówi, że zaczął o tym myśleć po przeczytaniu biografii Ferdynanda Hoesicka Chopin, życie i twórczość. “Pisze on, że Chopin wykonywał swoje koncerty najpierw z kwintetem lub kwartetem smyczkowym, w zależności od tego, jakich miał pod ręką kolegów muzyków w Warszawie. Elsner usłyszał je po raz pierwszy w takiej właśnie kameralnej wersji. Zainteresowały mnie te informacje i postanowiłem wykonać koncerty Chopina z towarzyszeniem pojedynczych smyczków. Najpierw próbowałem namówić kogoś do sporządzenia takiej wersji partytury. Nie udało mi się, ale w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina w Warszawie znalazłem wydaną w siedemdziesiątych latach XIX wieku przez niejakiego Richarda Hoffmanna wersję na fortepian i kwintet smyczkowy. Z tej partytury wykonałem po raz pierwszy Koncert e-moll wraz z kolegami z warszawskiej Akademii Muzycznej podczas II Festiwalu im. Józefa Hofmanna w 1992 roku. W tej chwili gram już w innej transkrypcji. (...) Chopin wydał w 1833 roku w Lipsku oba koncerty w trzech wersjach: na fortepian i orkiestrę, na fortepian i kwintet ad libitum oraz na fortepian z akompaniamentem drugiego fortepianu. Dotarłem do partytury Koncertu e-moll z kwintetem i według niej właśnie gramy na płycie. Nie udało mi się znaleźć oryginału kwintetowej wersji Koncertu f-moll, więc napisałem ją sam. Właśnie wydaję partyturę.” (“Studio” 1995 nr 6)

dyskografia

Chopin Walce (komplet) - Tonpress, CD-T 008 ()
Weber I i II Koncert fortepianowy, Konzertstuck - Frequenz, 011 038 ()
Chopin Koncert f-moll, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur - Tonpress, CD-T 004 (1989)
Lutosławski Dwie etiudy - Polskie Nagrania, PNCD 045 (1989)
Chopin Pieśni (komplet; Henryka Januszewska - sopran) - Tonpress, CD-T 011 (1990)
Scarlatti 15 Sonat - Tonpress, CD-T 007 (1991)
Chopin Koncert e-moll, Walce c-moll op. 34/2, As-dur op. 42, Des-dur op. 64/1, cis-moll op. 64/2 - Tonpress, CD-T 010 (1992)
Chopin Koncerty fortepianowe - Fundacja im. J. Hofmanna, MD 01 (1995)

literatura wybrana

Chopin jak Mendelssohn.Z Markiem Drewnowskim rozmawia Mieczysław Kominek, "Studio" 1995 nr 6, s.22-23
Bagnowski Paweł Drewnowski Marek.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd - suplement”, PWM, Kraków 2001
Dybowski Stanisław Drewnowski Marek.w: Słownik pianistów polskich, Selene, Warszawa 2003