polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (W)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Jan Antoni Wichrowski,

kompozytor i pedagog; ur. 19 czerwca 1942, Lwów. W latach 1969-72 studiował kompozycję pod kierunkiem Stefana Bolesława Poradowskiego i Ryszarda Bukowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu.
W 1974 otrzymał wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie za kompozycję Dialogi na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1974) oraz II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji XXX-lecia PRL za utwór Muzyka na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1974), w 1987 – II nagrodę za Pieśni na baryton, flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę do słów Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego (1987) na Konkursie Kompozytorskim ZAiKS-u, w 1989 – I nagrodę za pieśni Elegia o chłopcu polskim na chór mieszany do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1989) na Konkursie Kompozytorskim ZAiKS-u z okazji 70 rocznicy odzyskania niepodległości, w 1992 – III nagrodę za cykl pieśni Pocałunki na głos z fortepianem do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1992) oraz wyróżnienie za Rubajaty na wiolonczelę i recytatora (1992) na IV Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego, zaś w 1993 – wyróżnienie za utwór Sonata for Violin and Piano (1993) na Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz. W 1995 film Marc Chagall w reżyserii Anieli Lubienieckiej z muzyką kompozytora został nagrodzony Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych „Krok” w Kijowie.
Jego kompozycje były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, m.in. podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”, Festiwalu „Musica Polonica Nova”, a także we Francji, Stanach Zjednoczonych, Jugosławii, Niemczech, Finlandii i na Ukrainie.
Jan Antoni Wichrowski od 1990 prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcił wielu absolwentów kompozycji, m.in. Beatę Zalewską, Waldemara Sutryka, Bartłomieja Krchę, Macieja Kwintę, Pawła Łukowca, Agatę Zubel, Sławomira Kupczaka. Jednocześnie pełnił funkcję prodziekana (1993-96 i 2002-2005) oraz dziekana (1996-2002 i 2005-2011) Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii. W 1999 uzyskał kwalifikacje II stopnia w zakresie kompozycji.

 

aktualizacja: kwiecień 2016 (wa)

kompozycje

Pieśni na sopran i zespół kameralny do słów Beaty Szymańskiej (1971)
Fuga d-moll (barocco) na kwartet smyczkowy (1973)
Uwertura symfoniczna (1974)
Dialogi na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1974)
Muzyka na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1974)
Wariacje na kwartet smyczkowy (1974)
Koncert dziecięcy na chór i zespół kameralny do słów (1974)
Scherzo na skrzypce i fortepian (1974)
Trzy piosenki dla dzieci na głos z fortepianem (1974)
Preludium i fuga na fortepian (1974)
Fuga na flet, klarnet i fagot (1975)
Deszcz jesienny na chór a cappella do słów Leopolda Staffa (1975)
Wokaliza na sopran, harfę i tamburyn (1975)
Wariacje na fortepian (1975)
Dido et Eneas, sceny baletowe na orkiestrę symfoniczną (1976)
Freski na zespół kameralny (1976)
Miniatury na fortepian (1976)
Elegie duinejskie na baryton i zespół kameralny (1979)
Podkoziołek, sceny folklorystyczne w dwóch obrazach na chór mieszany i zespół kameralny (1979)
Pieśni na baryton i zespół kameralny do wierszy miłosnych Jerzego Harasymowicza (1984)
Niebieskie migdały, pieśni na głos z fortepianem do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1984)
Improwizacje na skrzypce solo (1984)
Kontrapunkty na sopran, baryton, recytatora, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1987)
Pieśni na baryton, flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę do słów Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego (1987)
Elegia o chłopcu polskim, pieśni na chór mieszany do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1989)
Noc na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1991)
Rubajaty na wiolonczelę i recytatora (1992)
Pocałunki, pieśni na głos z fortepianem do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1992)
Sonata for Violin and Piano (1993)
Epifrazy na fortepian i orkiestrę (1994)
Chant pour orchestre de chambre – Witold Lutosławski in memoriam (1994)
Al Fresco per violoncello e pianoforte (1994)
Piosenki dla dzieci na głos solowy lub chór z fortepianem (1994)
Paysage Variable na orkiestrę smyczkową (1995)
Kwartet smyczkowy (1995)
Capriccio na skrzypce solo (1995)
Miniatury na flet amplifikowany (1995)
Aphorisme per pianoforte (1996)
Concerto for Violin and Orchestra (1997)
Cante Hondo na flet, altówkę i gitarę (1997)
Impression for piano (1997)
Sonata na skrzypce (1997)
3.5.1.7.2.9.3 Księgi Megilot na perkusję akustyczną i taśmę (1998)
Al Fresco III na wiolonczelę i fortepian (1999)
Suita na orkiestrę smyczkową (2000)
Events na flet amplifikowany i elektronikę (2001)
Witraże na syntezator i komputer (2001)
Syntropie na orkiestrę symfoniczną (2002)
Sny dziecinne pachniały wanilią na chór męski a cappella (2005)
Maszeruje pluton na chór męski a cappella (2005)