Polmic - FB

indeks osób (W)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Marcin Mateusz Wierzbicki,

kompozytor i pedagog; ur. 12 lipca 1969, Lublin. W latach 1989-94 studiował kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Studia uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich, m.in. Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym (1991), Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1996) oraz kursach muzyki elektroakustycznej organizowanych przez paryski IRCAM: w Krakowie i Helsinkach (2000), Paryżu (2001) i Metz (2004). W 2003 uzyskał stopień naukowy doktora sztuk muzycznych w zakresie kompozycji.
Jest laureatem II nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” w Krakowie za utwór Siedem pejzaży wiosennych na sopran i orkiestrę kameralną (2001), II nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Synapsis na wiolonczelę, fortepian, perkusję i komputer (2001) oraz III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Panufnika w Krakowie za Three geometric tales na flet i orkiestrę smyczkową (2002). Ponadto otrzymał stypendium DAAD i wielokrotnie stypendium Centre Acanthes.
Utwory Marcina Wierzbickiego wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. poczas Laboratorium Muzyki Współczesnej (1991, 1993-96, 2003, 2005), Śląskich Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1994), Forum im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (1996), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1996), Festiwalu Sztuk „Pytanie o metaforę” w Warszawie (1998), Międzynarodowych Dni Harfy w Warszawie (1998), I, II i III Sympozjum Kompozytorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie (1999, 2000, 2003), Festiwalu „Audio-Art” w Krakowie (2003), Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu (2006), Festiwalu „Synthèse” w Bourges (2001-2006) oraz na wielu koncertach w kraju i za granicą, m.in. we Francji, w Niemczech, Korei Południowej, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
Specjalizuje się w muzyce elektronicznej. Od kilku lat zajmuje się interaktywnymi systemami muzycznymi oraz poszukiwaniem możliwości zdalnej (bezprzewodowej) komunikacji w działaniach mulimedialnych. Owocem tych doświadczeń jest m.in. projekt GPS-Trans realizowany we współpracy z Markiem Chołoniewskim, łączący elementy performance’u z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie interakcji, sztuki multimedialnej oraz internet-artu. Projekt w ciagu 3 lat swojego rozwoju doczekał się sześciu realizacji (m.in. w Krakowie, Warszawie, Luksemburgu, Chicago, a za pośrednictwem internetu – na całym świecie). Jest także twórcą oprogramowania służącego do interaktywnych działań muzycznych. Projektuje zarówno systemy dedykowane określonym utworom lub wykonawcom (korzystają z nich m.in. Marek Chołoniewski, Andrzej Bauer, Anna Zielińska), jak i programy ogólnego zastosowania, wśród których najbardziej rozubudowany, MaWe (dostępny na stronie: www.mawesys.com), jest uniwersalnym instrumentem do zastosowań interaktywnych i multimedialnych przeznaczonym zarówno dla kompozytorów, jak i wykonawców muzyki elektronicznej. Od 2005 MaWe jest częścią międzynarodowego projektu artystyczno-naukowego pod nazwą Integra. W czerwcu 2006 MaWe został zaprezentowany z sukcesem podczas meetingu naukowego Prisma w paryskim IRCAM-ie.
Marcin Wierzbicki prowadzi także działalność pedagogiczną. Od 1994 pracuje w Akademii Muzycznej w Warszawie, początkowo na stanowisku asystenta, a od 2004 adiunkta i prowadzi zajęcia z muzyki elektronicznej w Studiu Muzyki Komputerowej. Wygłasza odczyty, referaty i prowadzi wykłady na innych uczelniach w kraju i za granicą w ramach sympozjów, konferencji naukowych czy różnych form wymiany nauczycieli akademickich. W 2004 był wykładowcą na Międzynarodowych Warsztatach „Bridges” w Hanowerze, w 2005 prowadził, jako uczestnik programu Socrates/Erasmus, zajęcia w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie. Był także delegatem warszawskiej Akademii Muzycznej na Międzynarodową Konferencję Muzyki Komputerowej (ICMC) w Berlinie (2000), Göteborgu (2002) i Barcelonie (2005).
Jest jednym z członków założycieli oraz członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME), będącego częścią Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME).

kompozycje

Wariacje nie na temat na fortepian (1989)
Pocztówka z Paranoi na klarnet solo (1991)
Great Mystery na taśmę (1991)
Echa z Otchłani na sopran i fortepian (1991)
Ikebania na sopran i akordeon * (1992)
Krajobraz z połówką pomarańczy, opera kameralna (1992)
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1992)
Electronic Dreams II na sześciu perkusistów, fortepian i media elektroniczne (1992)
...lo zefiro torna... na flet i akordeon (1993)
Music of Silence na flet i media elektroniczne (1993)
Koncert na trąbkę, media elektroniczne i orkiestrę symfoniczną (1993)
Continuo na klarnet i komputer (1994)
ForM na taśmę (1995)
Quando corpus na chór mieszany (1996)
Ikebania na sopran i harfę (1998)
Pierwszy dzień wakacji, utwór fortepianowy dla dzieci na 4 ręce (2000)
Historia wielkiej śnieżkowej bitwy pod Trzema Dębami, utwór fortepianowy dla dzieci na 4 ręce (2000)
The World: an Imaginary Place between Creation and Destruction na taśmę (2001)
Easter Wings na zespół wokalny (2001)
Siedem pejzaży wiosennych na sopran i orkiestrę kameralną (2001)
Synapsis na wiolonczelę, fortepian, perkusję i media elektroniczne (2001)
Spring is icumen in na taśmę (2002)
Three geometric tales na flet i orkiestrę smyczkową (2002)
Interferencje retroaktywne na wiolonczelę i komputer (2002)
Poème electronique na fortepian, perkusję, komputer i orkiestrę symfoniczną (2002)
Triple sonata na klarnet, kontrabas, perkusję i komputer (2003)
Improvisary Landscape No. 1 na interaktywny system muzyczny MaWe (2003)
Thinking... Violin na skrzypce i elektronikę (2005)
Imaginary Part of Life na taśmę (2005)
Klucz do wyobraźni na taśmę (2005)
Reminiscencje na harfę, kontrabas i komputer (2005)
La cloche du soir na sopran i komputer (2006)
Buurschter Mass na chór i organy (2010)
O salutaris hostia na sopran i organy (2011)
Christus vincit na 2 chóry i organy (2011)
Messe st. Henri na chór i orkiestrę (2012)
apfeltanzend na kwartet wokalny i fortepian (2013)
ballade von den brücken na kwartet wokalny i fortepian (2013)
sonnet 17 na kwartet wokalny i fortepian (2013)
Wat d’Heemecht ass, spektakl złożony z opracowań pieśni luksemburskich na chór i orkiestrę (2014)
Petite messe solennelle na chór i orkiestrę (2014)
Kleng lëtzebuergesch Mass na chór i organy (2015)
Musicals, Pops & More… suita 20 utworów muzyki filmowej i popularnej na chór, solistów i orkiestrę (2016)
Kleng däitsch Mass na chór i organy (2017)
Ave maris stella na 2 chóry i organy (2018)

literatura wybrana

Gronau-Osińska Alicja Wierzbicki Marcin Mateusz w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004