polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (K)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Jarosław Kordaczuk,

kompozytor; ur. 18 sierpnia 1967, Biskupiec. Studia kompozytorskie odbył w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie Andrzeja Koszewskiego, uzyskując tytuł magistra sztuki w 1993 roku. Ponadto od 1986 do 1995 był wolnym słuchaczem wielu wydziałów (m.in. teologii w Papieskim Instytucie Teologicznym w Olsztynie oraz językoznawstwa i matematyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza) oraz uczęszczał na warsztaty muzyczne (m.in. warsztaty kompozytorskie w Kazimierzu Dolnym, organizowane we współpracy z IRCAM oraz w warsztaty muzyki elektronicznej w Krakowie).

Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej PSeME.

Okresowo prowadzi wykłady na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Od 1993 roku był współtwórcą i redaktorem kwartalnika naukowo-muzycznego „Monochord” (zajmującym się publikacją artykułów naukowych pisanych przez polskich i zagranicznych kompozytorów i muzykologów). Publikował również we włoskim odpowiedniku pisma – „Il Monocordo”.

Jego zainteresowania twórcze rozciągają się od piosenki poetyckiej i muzyki dla dzieci po utwory eksperymentalne. Od zamówienia w 2003 roku utworu Lokomotywa (do wiersza Juliana Tuwima) zaczęła się jego stała współpraca z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Zaowocowała ona pokaźną liczbą kompozycji wprowadzających dzieci w świat muzyki współczesnej. Za utwór Titelitury do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. R. Murraya Schafera. Kordaczuk jest również autorem unikatowego w skali światowej Koncertu fortepianowego dla dzieci.

W domenie piosenki (pieśni) poetyckiej niewątpliwie ważnym wydarzeniem było wydanie albumu Chwile poruszone, w którym kompozytor po raz pierwszy przesuwa estetykę określaną mianem „poezji śpiewanej” w obszary muzyki eksperymentalnej. Myśl ta kontynuowana jest i rozszerzana w kolejnych projektach Safona i Dzieci aniołów, by w cyklach Talizmany i Czekając na koniec świata znaleźć swoje dotychczasowe apogeum. Sam kompozytor często bywa również autorem tekstów swoich utworów.

Kordaczuk w swojej twórczości chętnie łączy akustyczny i elektroakustyczny aparat wykonawczy. W szczególności kreowanie dźwięku „na żywo” zdaje się pozostawać najbliżej centrum jego upodobań kompozytorskich w tym aspekcie. Sam uczestniczy często w wykonywaniu swoich utworów jako dyrygent lub wykonawca np. partii monoctone – oryginalnego instrumentu elektroakustycznego, którego jest konstruktorem. Bardzo ważnym utworem jest w tym kontekście Strumenti della Passione na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę z 2014 roku – rodzaj współczesnej pasji, napisanej na zamówienie orkiestry barokowej Arte dei Suonatori.

Pewną część twórczości Kordaczuka zajmuje również muzyka filmowa, teatralna i musicalowa. Istnieje również grupa utworów pozostająca w związku z muzyką konkretną, którą kompozytor sam określa mianem utworów onomatopeicznych lub teatrem dźwięku.

aktualizacja: styczeń 2014 (mkk)

kompozycje

Motet na chór mieszany (1989)
Sonata da camera na flet, skrzypce i harfę (1990)
Due parti na wiolonczelę i fortepian (1990)
Missa Sancti Rochi na chór mieszany i zespół kameralny (1990)
Syntaktrie na skrzypce solo (1991)
Shkh na chór mieszany (1991)
Parts na zespół kameralny (1992)
Imnos na orkiestrę (1993)
Onomatopeiczna lekcja klawesynu na taśmę (1995)
Industrial Threads, 11 utworów na dźwięki preparowane i komputer (1996)
x-Loops, 7 wariacji syntetycznych na komputer (1997)
Allegro w dawnym stylu na kwartet smyczkowy (1998)
Etiudy sugestywne na przetwarzane elektronicznie skrzypce solo (1999)
Bocian na skrzypce i elektronikę, pantomima (2000)
Idzie Grześ przez wieś na chór mieszany (2002)
Chwile poruszone na głos oraz elektronicznie i akustycznie preparowane instrumenty (2002/2003)
Lokomotywa na głos i elektronikę do słów Juliana Tuwima (2003)
digressi00ns for violin, voice and computer transformations (2004)
Safona pieśni do słów Safony na głos i zespół instrumentalny (2005)
Noc w środku dnia musical (2006)
Księga owadów muzyka elektroakustyczna (2007)
Teatralia na orkiestrę (2007)
Dzieci aniołów oratorium apokryficzne na solistów i zespół kameralny (2008)
Koty muzyka do mini-spektaklu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie (2008)
I było wolno muzyka do spektaklu reż. Jose E. Iglesias Vigil (2008)
Psy, koty i kłopoty utwór na kwartet saksofonowy i spontaniczny chór dziecięcy (2009)
Jadą goście po moście i Urodziny u rodziny, 2 utwory na kwartet intrumentów dętych drewnianych i spontaniczną dziecięcą sekcję rytmiczną (2009)
Ptaki powrotne cykl 17 aranżacji na głos solowy, chór i zespół instrumentalny do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (2009)
Happy New Day muzyka do monodramu (2009)
Koncert fortepianowy dla dzieci na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2009)
Sostenuto. Hommage a Chopin na skrzypce i fortepian (2009)
Papierek od chaosu, 12 utworów przestrzennych do wierszy Anny Dramowicz (2010)
Canzona 4 rur na kwartet wokalny i zsamplowaną hydraulikę (2010)
Chromofonobus animowana wycinanka z muzyką syntetyczną (2011)
Prawie wszystko o miłości muzyka do dramatu (2011)
Zaklęty zamek muzyka do filmu animowanego (2011)
Opowieści chłodnego morza ilustracje muzyczne (2012)
Talizmany muzyka na 14 wykonawców (2012)
Fakund Patio Project instalacja audiowizualna (2012)
Czekając na koniec świata utwory do wierszy Czesława Miłosza (2012)
Miedzianka ilustracje muzyczne (2012)
Symptomy na zmultiplikowany kontrabas, monoctone i aktora (2013)
Pstryk!Abecadło piosenki do wierszy Juliana Tuwima (2013)
Słowoswiaty, 7 utworów polistylistycznych na małą orkiestrę, 5 solistów i beatboxera (2013)
Pan Maluśkiewicz muzyka do spektaklu teatralnego (2013)
Strumenti della Passione na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę (2014)

dyskografia

Chwile poruszone, Basia Raduszkiewicz, muzyka: Jarek Kordaczuk, wydawca: Intrada, dystrybucja: Sonic (2003)
digressi00ns for violin, voice and computer transformations, FOYER 6dB (2004)
W świątecznym darze, kolędy w wykonaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, FOYER 6dB (2004)
Safona, Basia Raduszkiewicz, muzyka: Jarek Kordaczuk, FOYER 6dB (2006)
Titelituralia, muzyka dla dzieci, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (2007)
Noc w środku dnia, musical, FOYER 6dB (2007)
Ptaki powrotne, Basia Raduszkiewicz, muzyka: Janusz Lipiński, aranżacje: Jarek Kordaczuk, wydawca i dystrybucja: Monoplan (2009)
Talizmany, 5 poetek, muzyka: Lipiński/Kordaczuk, Monoplan (2012)
Czekając na koniec świata, Basia Raduszkiewicz, ProForma, słowa: Czesław Miłosz, muzyka: Jarek Kordaczuk, 6dB Records (2012)
Pstryk!Abecadło, piosenki do wierszy Juliana Tuwima, Basia Raduszkiewicz, muzyka: Jarek Kordaczuk, Centrum Sztuki Dziecka (2013)