21 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Witold Maliszewski

postać

dnia

Witold

Maliszewski

- Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

płyta

dnia

-

Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

Gwizdalanka  Danuta, Meyer  Krzysztof Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

książka

dnia

Gwizdalanka Danuta, Meyer Krzysztof

Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (K)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Jerzy Kornowicz,

kompozytor, pianista - improwizator, animator muzyczny, promotor kultury; ur. 12 sierpnia 1959, Lublin. Studia kompozytorskie odbył pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz u Louisa Andriessena w Konserwatorium Królewskim w Hadze. Uczestniczył w kursach kompozytorskich, m.in. w Kazimierzu Dolnym, Darmstadt i Villenueve-lez-Avignon. Był stypendystą m.in. Rządu Holenderskiego, Fundacji Kultury oraz British Council.

Pisze utwory na zamówienie festiwali, instytucji oraz znakomitych wykonawców z Polski i zza granicy, m.in. Radia BBC, Polskiego Radia, Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, chóru BBC Singers, Festiwalu „Warszawska Jesień”, orkiestry De Ereprijs, kwartetu Joachim, Filharmonii Praskiej i Miasta Wrocławia. W swoim repertuarze mają je m.in. Elżbieta Chojnacka (Nagroda Orfeusza na Warszawskiej Jesieni za Kształty żywiołów), Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Bąkowski, Orkiestra Muzyki Nowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, orkiestry: Leopoldinum, Wratislavia, Polska Orkiestra Kameralna, Aukso, Weltblech, Melos Ethos Ensemble oraz chór Schola Cantorum Gedanensis. Prezentowane były na Warszawskiej Jesieni, Światowych Dniach Muzyki, Radiowym Festiwalu BBC, festiwalach w Middelburgu, Cheltelham, Paryżu, Lille, Bukareszcie, Mińsku, Kijowie, Odense, Nowym Jorku i Tokio. Ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Acte Préalable i Polskie Centrum Informacji Muzycznej. W 2000 jego utwór Figury w oplocie uzyskał rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, w 2008 kompozycja Spiętrzenia na orkiestrę znalazła się w grupie 7 nominacji do Nagrody Mediów Publicznych Opus 2008, a w 2014 roku utwór Wielkie przejście był finalistą pierwszej edycji Wrocławskiej Nagrody Muzycznej „Polonica Nova”.

Jest założycielem grupy muzyki intuitywnej Kawalerowie błotni, skupiającej improwizujących kompozytorów oraz autorów muzyki alternatywnej i jazzowej, z którą występował na wielu festiwalach, wśród nich: Chopin i Jego Europa, Musica Polonica Nova, Warszawska Jesień, Audio Art w Krakowie, Audio Art w Warszawie i Warszawskie Spotkania Muzyczne. Jest także autorem utworów dla dzieci, muzyki do spektakli teatralnych i filmu oraz songów i piosenek.

Jerzy Kornowicz był w latach 1988-90 przewodniczącym Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, zaś w latach 1989-92 i 2002-2007 – członkiem Zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W latach 2004-2006 był wiceprzewodniczącym Rady Organizacji Pozarządowych Ministra Kultury. Współorganizował II i III Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga” w 1989 i 1991 roku, współinicjował lubelskie „Akordy”, koncerty „Generacje” w Polskim Radiu, był kuratorem artystycznym festiwalu "Audio Art" w Warszawie i „Przestrzenie dźwięku” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz projektodawcą „Akademii dźwięku” – serii koncertów edukacyjnych z nową muzyką, prezentowanych w warszawskich szkołach. Jest kuratorem artystycznym Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie oraz autorem i organizatorem corocznego od 2004 roku wydarzenia dla profesjonalnych i amatorskich entuzjastów wolnego dźwięku „Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych”.

Brał udział w powołaniu Europejskiego Forum Kompozytorów w Wiedniu, a także Europejskiego Porozumienia Kompozytorów i Autorów w Brukseli. Był jurorem w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, wśród nich im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach i im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Wykładał na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, jak również gościnnie na innych uczelniach polskich i zagranicznych. Od 1994 prowadzi autorski program edukacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie.

Działa na rzecz obecności muzyki w przestrzeni publicznej, ruchu poznawczego w muzyce, dostępu do twórczości, kultury jako indywidualnego i społecznego wymiaru tożsamościowego. Jest jednym z inicjatorów powołania Instytutu Muzyki i Tańca, zorganizowania Konwencji Muzyki Polskiej, ustanowienia programu zamówień kompozytorskich i dostępu do powstałych utworów w internecie. Obecnie jest zaangażowany w stworzenie instrumentów zapewniających dostęp do nagrań i wydawnictw muzycznych – brak takiego dostępu widzi jako wielką lukę systemową powstałą w wyniku zaniechań instytucji państwowych. Działa na rzecz społecznego modelu polskiej kultury z silną obecnością państwa jako operatora stale opiniowanego, ale nie samodzielnego.

W latach 2003-2015 pełnił funkcję prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2013 jest prezesem Stowarzyszenia Kreatywna Polska, zrzeszającego polskie środowiska twórcze i przemysły kreatywne. Jest zastępcą przewodniczącego Rady Programowej ds. Muzyki Instytutu Muzyki i Tańca. Od roku 2017 będzie pełnił funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".

W 2005 roku otrzymał Odznaczenie Gloria Artis – Zasłużony Kulturze, w 2008 – Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za zasługi w dziedzinie promocji muzyki polskiej, a w maju 2014 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

aktualizacja: czerwiec 2016 (iz)

twórczość

Urodzony w 1959 roku Jerzy Kornowicz należy do pokolenia, które znacznie śmielej niż poprzednie poczyna sobie z muzyczną tradycją, albo nawet znów się od niej odwraca. Wcześniejsza generacja w reakcji na awangardę lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych odwołała się do tradycji w sposób pozwalający mówić o stylistyce postmodernistycznej. W takim kontekście Kornowicza można by określić - przynajmniej w odniesieniu do niektórych jego utworów, takich jak Warkocz Bereniki na fortepian, Figury w oplocie na zespół kameralny czy Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę - mianem postpostmodernisty. W tej muzyce nie ma neoromantycznych emocji, neoklasycznych zwrotów kadencyjnych czy neobarokowych formuł rytmicznych, jest swobodna gra wyobraźni i dźwięków. Ale Kornowicz nie podchodzi do materiału muzycznego z awangardowym puryzmem. Traktuje go swobodnie, mieszając różne style, estetyki i źródła dźwięku, w czym zbliża się do postawy postmodernistycznej.
„Postmodernistyczna” jest również otwartość Kornowicza w kompozytorskim działaniu. Uprawia różne gatunki muzyczne, nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji litearcko-muzycznych. Jego utwory były wykonywane na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu i Gali Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Włącza się w nurt teatru eksperymentalnego i animacji komputerowej, jak choćby utworem Renesis na dźwięki natury oraz cienie i witraże elektrostatyczne Laboratorium Zjawisk Tadeusza Wierzbickiego.
Wreszcie zajmuje się pedagogiką muzyczną i działalnością organizacyjną. Współtworzył Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów “Droga”, Laboratoria Współczesnej Muzyki Kameralnaej w Starej Wsi, Międzynarodowe Wakacyjne Kursy dla Mlodych Kompozytorów Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, koncerty Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, uczestniczył w pracach Komisji Koncertowej ZKP i programował koncerty Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

kompozycje
Interakcje na sześciu perkusistów (1982)
Transmission na fortepian solo (1983)
Pisane w Polsce na taśmę (1984)
Harmonikos na orkiestrę (1984)
Tybet I na taśmę (1985)
Totale na orkiestrę (1985)
Off Reduction na skrzypce solo (1986)
Tukuang – Płaskowyż Feniksów na marimbafon 5-ciooktawowy (1987)
Fractus na kontrabas solo (1988)
Runda dla 3 perkusistów-aktorów (1988)
Relacja na flet altowy i pogłos elektroniczny * (1990)
Warkocz Bereniki na fortepian solo * (1990)
Mała Pavana na skrzypce i fortepian (1993)
Tchnienie i pył na orkiestrę kameralną (1993)
Pavanette na skrzypce i fortepian (1993)
Puzzler na orkiestrę kameralną (1995)
Nieustanne rzeczy wirowanie na skrzypce solo * (1996)
Turlajśpiewka na kwartet saksofonowy (1997)
Metanoja na klawesyn i taśmę (1998)
Cztery poematy do tekstów Czesława Miłosza na głos i fortepian (1999)
Oczekiwanie na chór mieszany (2000)
Spiętrzenia na kwintet fortepianowy (2001)
Renesis na dźwięki natury (2001)
Zaklęcia na chór mieszany * (2001)
Lśnienie na skrzypce i fortepian * (2001)
Wstęga purpury (W szponach walca) na fortepian * (2002)
Cztery strumienie na smyczki (2003)
Zorze I – „Praskie” na orkiestrę symfoniczną (2004)
Zorze II – Ereprijs na orkiestrę kameralną * (2004-2005)
Zorze III – Weltblech na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005)
Zorze IV – „Melos Ethos” dla 15 wykonawców (2006)
Sceny z bezkresu na zespół instrumentalny, zespół wokalny i live electronics (2006)
Spiętrzenia na orkiestrę (2007)
Dwie pieśni do tekstów pieśni chopinowskich na sopran i fortepian (2010)
Sceny z Bułhakowa na orkiestrę kameralną i improwizujący komputer (2010)
Dzwony od Nielisza na dwa fortepiany (2011)
Sceny z Bułhakowa – Mińskie na orkiestrę kameralną i taśmę (2011)
Kamienie niepamięci z cyklu Partytury fotograficzne, wersja na fotografie i dwa fortepiany – muzyka improwizowana do fotografii Mariusza Wideryńskiego z udziałem Szabolcsa Esztényi’ego; autorzy koncepcji cyklu: Ryszard Latecki i Mariusz Wideryński (2011)
Dzwony z Saint-Acheul na dwa fortepiany i sampler (2012)
Godzina przemian – Echo, król Midas i łabędzie, wyprawa muzyczna na wątkach Przemian Owidiusza w opracowaniu Anny Kamieńskiej (2012)
Milczenie dźwięków - w stronę Sz. E. na fortepian i warstwę elektroniczną (2013)
Wielkie przejście na orkiestrę symfoniczną z instrumentami koncertującymi (2013)
Great Spinning na big-band i solistów (2014)
literatura wybrana
Jerzy Kornowicz, „Polish Culture” 2003 nr 2, s. 57
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information