25 czerwca 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Anna Czekanowska-Kuklińska

postać

dnia

Anna

Czekanowska-Kuklińska

Stanisław Moniuszko Pieśni

płyta

dnia

Stanisław Moniuszko

Pieśni

Moniuszko Stanisław Pieśni

kompozycja

dnia

Moniuszko Stanisław

Pieśni

Czekanowska Anna (red.) Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian

książka

dnia

Czekanowska Anna (red.)

Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (K)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Jerzy Kornowicz,

kompozytor, pianista - improwizator, animator muzyczny, promotor kultury; ur. 12 sierpnia 1959, Lublin. Studia kompozytorskie odbył pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz u Louisa Andriessena w Konserwatorium Królewskim w Hadze. Uczestniczył w kursach kompozytorskich, m.in. w Kazimierzu Dolnym, Darmstadt i Villenueve-lez-Avignon. Był stypendystą m.in. Rządu Holenderskiego, Fundacji Kultury oraz British Council.

Pisze utwory na zamówienie festiwali, instytucji oraz znakomitych wykonawców z Polski i zza granicy, m.in. Radia BBC, Polskiego Radia, Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, chóru BBC Singers, Festiwalu „Warszawska Jesień”, orkiestry De Ereprijs, kwartetu Joachim, Filharmonii Praskiej i Miasta Wrocławia. W swoim repertuarze mają je m.in. Elżbieta Chojnacka (Nagroda Orfeusza na Warszawskiej Jesieni za Kształty żywiołów), Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Bąkowski, Orkiestra Muzyki Nowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, orkiestry: Leopoldinum, Wratislavia, Polska Orkiestra Kameralna, Aukso, Weltblech, Melos Ethos Ensemble oraz chór Schola Cantorum Gedanensis. Prezentowane były na Warszawskiej Jesieni, Światowych Dniach Muzyki, Radiowym Festiwalu BBC, festiwalach w Middelburgu, Cheltelham, Paryżu, Lille, Bukareszcie, Mińsku, Kijowie, Odense, Nowym Jorku i Tokio. Ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Acte Préalable i Polskie Centrum Informacji Muzycznej. W 2000 jego utwór Figury w oplocie uzyskał rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, w 2008 kompozycja Spiętrzenia na orkiestrę znalazła się w grupie 7 nominacji do Nagrody Mediów Publicznych Opus 2008, a w 2014 roku utwór Wielkie przejście był finalistą pierwszej edycji Wrocławskiej Nagrody Muzycznej „Polonica Nova”.

Jest założycielem grupy muzyki intuitywnej Kawalerowie błotni, skupiającej improwizujących kompozytorów oraz autorów muzyki alternatywnej i jazzowej, z którą występował na wielu festiwalach, wśród nich: Chopin i Jego Europa, Musica Polonica Nova, Warszawska Jesień, Audio Art w Krakowie, Audio Art w Warszawie i Warszawskie Spotkania Muzyczne. Jest także autorem utworów dla dzieci, muzyki do spektakli teatralnych i filmu oraz songów i piosenek.

Jerzy Kornowicz był w latach 1988-90 przewodniczącym Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, zaś w latach 1989-92 i 2002-2007 – członkiem Zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W latach 2004-2006 był wiceprzewodniczącym Rady Organizacji Pozarządowych Ministra Kultury. Współorganizował II i III Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga” w 1989 i 1991 roku, współinicjował lubelskie „Akordy”, koncerty „Generacje” w Polskim Radiu, był kuratorem artystycznym festiwalu "Audio Art" w Warszawie i „Przestrzenie dźwięku” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz projektodawcą „Akademii dźwięku” – serii koncertów edukacyjnych z nową muzyką, prezentowanych w warszawskich szkołach. Jest kuratorem artystycznym Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie oraz autorem i organizatorem corocznego od 2004 roku wydarzenia dla profesjonalnych i amatorskich entuzjastów wolnego dźwięku „Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych”.

Brał udział w powołaniu Europejskiego Forum Kompozytorów w Wiedniu, a także Europejskiego Porozumienia Kompozytorów i Autorów w Brukseli. Był jurorem w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, wśród nich im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach i im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Wykładał na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, jak również gościnnie na innych uczelniach polskich i zagranicznych. Od 1994 prowadzi autorski program edukacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie.

Działa na rzecz obecności muzyki w przestrzeni publicznej, ruchu poznawczego w muzyce, dostępu do twórczości, kultury jako indywidualnego i społecznego wymiaru tożsamościowego. Jest jednym z inicjatorów powołania Instytutu Muzyki i Tańca, zorganizowania Konwencji Muzyki Polskiej, ustanowienia programu zamówień kompozytorskich i dostępu do powstałych utworów w internecie. Obecnie jest zaangażowany w stworzenie instrumentów zapewniających dostęp do nagrań i wydawnictw muzycznych – brak takiego dostępu widzi jako wielką lukę systemową powstałą w wyniku zaniechań instytucji państwowych. Działa na rzecz społecznego modelu polskiej kultury z silną obecnością państwa jako operatora stale opiniowanego, ale nie samodzielnego.

W latach 2003-2015 pełnił funkcję prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2013 jest prezesem Stowarzyszenia Kreatywna Polska, zrzeszającego polskie środowiska twórcze i przemysły kreatywne. Jest zastępcą przewodniczącego Rady Programowej ds. Muzyki Instytutu Muzyki i Tańca. Od roku 2017 będzie pełnił funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".

W 2005 roku otrzymał Odznaczenie Gloria Artis – Zasłużony Kulturze, w 2008 – Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za zasługi w dziedzinie promocji muzyki polskiej, a w maju 2014 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

aktualizacja: czerwiec 2016 (iz)

twórczość

Urodzony w 1959 roku Jerzy Kornowicz należy do pokolenia, które znacznie śmielej niż poprzednie poczyna sobie z muzyczną tradycją, albo nawet znów się od niej odwraca. Wcześniejsza generacja w reakcji na awangardę lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych odwołała się do tradycji w sposób pozwalający mówić o stylistyce postmodernistycznej. W takim kontekście Kornowicza można by określić - przynajmniej w odniesieniu do niektórych jego utworów, takich jak Warkocz Bereniki na fortepian, Figury w oplocie na zespół kameralny czy Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę - mianem postpostmodernisty. W tej muzyce nie ma neoromantycznych emocji, neoklasycznych zwrotów kadencyjnych czy neobarokowych formuł rytmicznych, jest swobodna gra wyobraźni i dźwięków. Ale Kornowicz nie podchodzi do materiału muzycznego z awangardowym puryzmem. Traktuje go swobodnie, mieszając różne style, estetyki i źródła dźwięku, w czym zbliża się do postawy postmodernistycznej.
„Postmodernistyczna” jest również otwartość Kornowicza w kompozytorskim działaniu. Uprawia różne gatunki muzyczne, nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji litearcko-muzycznych. Jego utwory były wykonywane na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu i Gali Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Włącza się w nurt teatru eksperymentalnego i animacji komputerowej, jak choćby utworem Renesis na dźwięki natury oraz cienie i witraże elektrostatyczne Laboratorium Zjawisk Tadeusza Wierzbickiego.
Wreszcie zajmuje się pedagogiką muzyczną i działalnością organizacyjną. Współtworzył Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów “Droga”, Laboratoria Współczesnej Muzyki Kameralnaej w Starej Wsi, Międzynarodowe Wakacyjne Kursy dla Mlodych Kompozytorów Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, koncerty Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, uczestniczył w pracach Komisji Koncertowej ZKP i programował koncerty Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

kompozycje
Interakcje na sześciu perkusistów (1982)
Transmission na fortepian solo (1983)
Pisane w Polsce na taśmę (1984)
Harmonikos na orkiestrę (1984)
Tybet I na taśmę (1985)
Totale na orkiestrę (1985)
Off Reduction na skrzypce solo (1986)
Tukuang – Płaskowyż Feniksów na marimbafon 5-ciooktawowy (1987)
Fractus na kontrabas solo (1988)
Runda dla 3 perkusistów-aktorów (1988)
Relacja na flet altowy i pogłos elektroniczny * (1990)
Warkocz Bereniki na fortepian solo * (1990)
Mała Pavana na skrzypce i fortepian (1993)
Tchnienie i pył na orkiestrę kameralną (1993)
Pavanette na skrzypce i fortepian (1993)
Puzzler na orkiestrę kameralną (1995)
Nieustanne rzeczy wirowanie na skrzypce solo * (1996)
Turlajśpiewka na kwartet saksofonowy (1997)
Metanoja na klawesyn i taśmę (1998)
Cztery poematy do tekstów Czesława Miłosza na głos i fortepian (1999)
Oczekiwanie na chór mieszany (2000)
Spiętrzenia na kwintet fortepianowy (2001)
Renesis na dźwięki natury (2001)
Zaklęcia na chór mieszany * (2001)
Lśnienie na skrzypce i fortepian * (2001)
Wstęga purpury (W szponach walca) na fortepian * (2002)
Cztery strumienie na smyczki (2003)
Zorze I – „Praskie” na orkiestrę symfoniczną (2004)
Zorze II – Ereprijs na orkiestrę kameralną * (2004-2005)
Zorze III – Weltblech na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005)
Zorze IV – „Melos Ethos” dla 15 wykonawców (2006)
Sceny z bezkresu na zespół instrumentalny, zespół wokalny i live electronics (2006)
Spiętrzenia na orkiestrę (2007)
Dwie pieśni do tekstów pieśni chopinowskich na sopran i fortepian (2010)
Sceny z Bułhakowa na orkiestrę kameralną i improwizujący komputer (2010)
Dzwony od Nielisza na dwa fortepiany (2011)
Sceny z Bułhakowa – Mińskie na orkiestrę kameralną i taśmę (2011)
Kamienie niepamięci z cyklu Partytury fotograficzne, wersja na fotografie i dwa fortepiany – muzyka improwizowana do fotografii Mariusza Wideryńskiego z udziałem Szabolcsa Esztényi’ego; autorzy koncepcji cyklu: Ryszard Latecki i Mariusz Wideryński (2011)
Dzwony z Saint-Acheul na dwa fortepiany i sampler (2012)
Godzina przemian – Echo, król Midas i łabędzie, wyprawa muzyczna na wątkach Przemian Owidiusza w opracowaniu Anny Kamieńskiej (2012)
Milczenie dźwięków - w stronę Sz. E. na fortepian i warstwę elektroniczną (2013)
Wielkie przejście na orkiestrę symfoniczną z instrumentami koncertującymi (2013)
Great Spinning na big-band i solistów (2014)
literatura wybrana
Jerzy Kornowicz, „Polish Culture” 2003 nr 2, s. 57
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information