Polmic - FB

indeks osób (C)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Marcel Chyrzyński,

kompozytor; ur. 26 listopada 1971, Częstochowa. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie: kompozycję w klasie Marka Stachowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1995), instrumentację pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego, a także u amerykańskich stypendystów fundacji Fulbrighta: Richarda Boulangera, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. W 1998 uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 - stopień doktora habilitowanego.

W 1994 otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, w 2006, 2009 i 2014 stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997), pracując pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.

W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo (1988), a w 1990 za Trzy preludia na klarnet i fortepian (1990). W 1994 za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian (1994) otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za Piece for Orchestra (1994-95) otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Warszawie: w 1996 za Psalm 88 na chór mieszany a cappella (1996) i w 1997 za ...similes esse bestiis na chór mieszany a cappella (1997). Utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria (1997) otrzymał w 1997 I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.

Utwory Marcela Chyrzyńskiego wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Mołdawii, Armenii, Estonii, Korei Południowej, Iranie, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, RPA, Chinach, Brazylii, Panamie oraz na Słowacji, Białorusi, Łotwie i Ukrainie podczas wielu koncertów i festiwali, m.in.: Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (1994, 2000, 2006, 2016), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-2003, 2010-2011, 2013, 2015-20), „MOSAICO Music Festival” w Krakowie (1995), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1996), „Musica Moderna” w Łodzi (1997), „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu (1998, 2006, 2008, 2014), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (1997, 1998, 2015), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), XII Witebskiego Festiwalu Muzycznego (2001), 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty” we Lwowie (2002), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „The New Music Scene of Prishtina” w Kosowie (2003), IV. Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008, 2015, 2018), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwalu New Music New Faces w Krakowie (2006), II Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Portrety kompozytorów w Warszawie (2011, 2019), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), "Poznańska Wiosna Muzyczna" (2013, 2018-19), Fourth International Contemporary Harpsichord Festval w Padwie we Włoszech (2013), Festival de Clarinete w Mexico City (2013), Festiwal Muzyki Współczesnej "Golfstream 6" w Kijowie (2014, 2015, 2019), XXXIX Festiwal "Muzyka w Starym Krakowie" (2014), XXV Międzynarodowy Festiwal Kiev Music Fest w Kijowie (2014, 2019-20), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014), Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014), Annelie de Man Festival w Amsterdamie (2015), SWIK Festival w Eelde w Holandii (2015), Daegu International Contemporary Music Festival w Korei Płd. (2016), Takefu International Music Festival w Japonii (2016), Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie (2016), Krakowska Wiosna Wiolonczelowa (2017), Lviv Early Music Festival (2017), Krakowska Jesień Muzyczna (2017), Le Festival Franco-Polonais w Douai we Francji (2018), Dni Muzyki Karola Szymanowskiego (2018), Seoul International Music Festival (2018), Chopin & Friends Festival w Nowym Jorku (2018), New York City Electroacoustic Music Festival (2019), Tehran Contemporary Music Festival w Iranie (2019), Festiwal Wawel o zmierzchu w Krakowie (2019), Festiwal Le Forme Del Suono w Latinie we Włoszech (2019), Daegu International Computer Music Festival w Korei Płd. (2019), Festival Loop 11 w Brukseli w Belgii (2019) oraz Young-Nam International Contemporary Music Festival w Daegu w Korei Płd. (2020).

Kompozycje Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I na klarnet solo (1994) i Quasi Kwazi II na klarnet solo (1998) wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney w 1998, natomiast Extended Perception of Echo for strings (1992) reprezentował polską muzykę współczesną na Międzynarodowych Targach „Midem Classique 2000” w Cannes.

Utwory Betelgeuse, Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową, Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną "Ukiyo-e no. 2", Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną "Ukiyo-e no. 3", Ukiyo-e no. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową powstały w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dzieła Marcela Chyrzyńskiego wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Edition Ferrimontana – Frankfurt, nagrane na płytach kompaktowych (DUX, PWM-DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki, Polskie Radio SA, Phasma-Music, AM w Krakowie, PGMaudio i PWM Edition), były prezentowane przez Telewizję Polską i koreańską KBS, a także radiofonie w Polsce, Estonii, Holandii, Finlandii, Niemczech i Australii.

Artysta koncertuje również grając na klarnecie, saksofonie, syntezatorze oraz EWI (elektroniczny instrument dęty) oraz generatorach szumów w zespole mch2, który założył wraz z Markiem Chołoniewskim (głos, instrumenty komputerowe). 

Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2014-19 był dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Gościnnie wykładał na uczelniach w Meksyku (Universidad National Autónoma de Mexico w mieście Meksyk), Republice Południowej Afryki (University of Pretoria, University of Cape Town, University of the Witswatersrand w Johannesburgu), Korei Południowej (Yeungnam University w Daegu, Inje University w Gimhae), na Słowacji (Wyższa Szkoła Sztuk Scenicznych w Bratysławie), w Stanach Zjednoczonych (University of Southern California w Los Angeles, New York Conservatory of Music), we Włoszech (Conservatorio Statale di Musica w Latinie) i w Polsce (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego), jak również w ramach międzynarodowych kursów kompozytorskich w Takefu, w Japonii oraz podczas Seoul International Music Festival w Korei Płd.

Marcel Chyrzyński od 1995 jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, od 1998 członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, od 2005 członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-21 członek Zarządu Głównego ZKP. Od 2016 pełni funkcję prezesa Zarządu Związku Kompozytorów Polskich Oddziału w Krakowie. Od 2014 roku – dyrektor generalny i artystyczny Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów (dawniej Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich i Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich).

aktualizacja: 2002 (mk), 2014 (ai), 2020 (wa) 

Strona internetowa kompozytora: https://www.chyrzynski.com/ 

kompozycje

Miniatura na klarnet solo (1988)
Trzy preludia na klarnet i fortepian * (1990)
For you na wibrafon solo (1991)
Haiku na głos, klarnet, przetworzenia i komputer (1991)
Pamiętam... na sopran i kwartet smyczkowy (1992)
Extended Perception of Echo for strings * (1992)
La Musique d’adieu pour orchestre à cordes * (1993)
Trzy dialogi na obój i fagot (1993-94)
Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian * (1994)
Quasi Kwazi na klarnet solo * (1994)
Piece for String Orchestra (1994-95)
Piece for Orchestra * (1994-95)
Überraschung Cfaj na klarnet, przetworzenia, dwa syntezatory i komputer (1995-96)
In C na klarnet, altówkę (lub wiolonczelę) i fortepian * (1996)
Psalm 88 na chór mieszany a cappella * (1996)
Per diem clamavi in nocte coram te na chór mieszany a cappella (1996-97)
Quasi Kwazi II na klarnet solo * (1997)
Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria * (1997)
...similes esse bestiis na chór mieszany a cappella * (1997)
Quasi Kwazi III na klarnet solo * (1998)
Tribute to Miles na trąbkę i jednego perkusistę (1999)
Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę symfoniczną (1999-2000)
Chamber Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę smyczkową (1999-2000)
ForMS... na wiolonczelę solo * (2001)
EXCH-33 na EWI (elektroniczny instrument dęty) i taśmę (2002)
Reflection No. 1 na kwartet smyczkowy (2003)
Reflection No. 2 na klawesyn solo (2005)
Trans-At-LAN-Tic na orkiestrę symfoniczną i taśmę (2005)
Strade di Venezia na flet, klarnet i fagot (2005-2006)
Mahamudra na dźwięki elektroniczne (2006)
Beelden na amplifikowany flet prosty, klawesyn i taśmę (2006)
Dry Pieces na kwintet dęty (2007-2008)
Khynar na EWI i taśmę (2008)
Meditation No. 1 na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2010-2011)
Fuyu no sakura na mezzosopran i wiolonczelę (2011)
Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013)
Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)
Psalmus XXIII (Dominus regit me) na chór mieszany a cappella (2013)
Dance of Death na klarnet i fortepian * (2013)
Malchera. Koncert na harfę i orkiestrę symfoniczną (2014)
Betelgeuse na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014)
War Game. Koncert na saksofon altowy i duży zespół kameralny (2014-2015)
Ukiyo-e No. 2. Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną (2015)
Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016)
Ukiyo-e No. 3. Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2016)
Reflection No. 4 na flet, klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2016)
Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017)
Donghwasa na skrzypce, sanjo gayageum i fortepian (2017)
Follow the White Rabbit na 2 flety (2017)
Ukiyo-e No. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową (2018)
Reflection No. 5 na klarnet i kwartet smyczkowy (2018)
Haiku No. 3 na flet solo (2018)
Reflection No. 6 na klarnet i jednego perkusistę (2019)
Reflection No. 7 na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2019)
Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2019)
Adagio na orkiestrę smyczkową (2020)
Symfonia nr 1 "Un livre sur l'homme" na wielką orkiestrę symfoniczną (2020)

literatura wybrana

Cichoń Ewa Chyrzyński Marcel w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd – suplement”, PWM, Kraków 2001