Polmic - FB

wykonawcy (J)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Igor Jankowski,

kompozytor, akordeonista, pedagog; ur. 23 listopada 1983, Mińsk (Republika Białoruś). W latach 1999-2003 kształcił się w mińskim Państwowym Koledżu Muzycznym w zakresie gry na akordeonie oraz dyrygentury orkiestrą instrumentów ludowych w klasie prof. Nikołaja Bojanowa. W latach 2006-2009 studiował kompozycję pod kierunkiem Dmitrija Smolskiego na Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej, uzyskując dyplom licencjacki. Edukację kontynuował w Polsce – w latach 2009-2011 odbył magisterskie uzupełniające studia w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie kompozycji Marka Jasińskiego, a następnie Mariana Borkowskiego.

Otrzymał pierwszą nagrodę podczas Krajowego Konkursu Kompozytorskiego poświęconego 115. rocznicy urodzin M. Bogdanowicza w Mińsku (2006) i wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im Tadeusza Ochlewskiego (2010), Wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Don Bosco” za utwór Miejcie wiarę (2016). W 2012 roku Decyzją Rady Miejskiej w Bobolicach jego kompozycja została przyjęta jako obowiązkowy hejnał miasta i wpisana do statutu.

Dwukrotnie otrzymał Narodowe Stypendium Rządu RP, przyznane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przyznano mu również Stypendium Twórcze Funduszu Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS (2012, 2016), „Stypendium dla twórców kultury” przyznane przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego (2019), Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórców kultury (2020).

Oprócz działalności kompozytorskiej aktywnie działa jako organizator koncertów. W 2010 roku zorganizował koncert charytatywny na rzecz polskich powodzian z udziałem akordeonisty-wirtuoza Vlada Pligovki w Koszalinie, w latach 2010 i 2011 cykle „Wieczorów kultury kresowej”, udział białoruskich zespołów w Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Koszalinie (2012-2015), Dni Kultury Kresowej na Pomorzu przy współpracy z Mińskim oddziałem Związku Polaków na Białorusi (2014). Jest także założycielem i dyrektorem artystycznym Festiwalu Kultury Białoruskiej na Pomorzu, odbywającego się od 2013 roku, a od 2016 pełni funkcję prezesa Fundacji Rozwoju Artystycznego i Współpracy Międzynarodowej Unicum.

W roku 2011 ukazała się pierwsza autorska płyta Jankowskiego pod tytułem A New Size of Old Traditions, wydana przez białoruskie wydawnictwo muzyczne Vigma. W 2018 sopockie wydawnictwo Soliton wydało drugi album Igora Jankowskiego Qvo Vadis, zawierającą 11 jego utworów wokalno-instrumentalnych.

Pracuje jako nauczyciel teoretycznych przedmiotów muzycznych w Szkole Muzycznej I i II st. im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni. W 2019 roku został powołany na stanowisko dyrektora polskich filii School Stars.

Od 2012 jest członkiem-kandydatem Związku Kompozytorów Polskich.

W 2019 roku uzyskał tytuł „Honorowego Woluntariusza Szpitali Pomorskich” nadany przez Prezesa Zarządu Szpitali Pomorskich Jolantę Sobierańską-Grendę.

aktualizacja: 2012 (ai), 2021(wa)

kompozycje

Dwie pastorale na zespół męski (2005)
Poemat na flet i fortepian (2006)
Wariacje na skrzypce i fortepian (2006)
Zachód słońca na chór mieszany a cappella do wierszy Maksima Bogdanowicza (2006)
Nokturn na fortepian (2006)
Preludium i grotesk na fortepian (2006)
Jesienna minutka na fortepian (2006)
Tryptyk dla dzieci na fortepian (2006)
Ekspromt na akordeon (2006)
Bogurodzico muzyczna ilustracja do dziejów historycznych na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2007)
Tryptyk na chór mieszany a cappella do wierszy Jakuba Kołosa (2007)
Pasja Chrystusa na organy solo (2007)
Pop and classic refleksja na kwartet smyczkowy (2008)
Suita na chór mieszany a cappella w czterech częściach do wierszy Tarasa Szewczenko (2008)
Dyptyk kolędowy na chór a cappella mieszany do tekstów ludowych (2008)
Z lasu, lasu ciemnego wariacje na temat rosyjskiej pieśni ludowej na fortepian (2008)
Niemen na tenor i orkiestrę instrumentów ludowych do wierszy Jakuba Kołosa (2008)
Istlewajut zwuki w efirie na sopran i kwartet smyczkowy do wierszy Anny Achmatowej (2008)
Mysterium Fidei kantata na chór mieszany, solistów i organy (2009)
Oj, rzeka dla kapeli ludowej na własny tekst a cappella (2009)
Grzybki na alt kobiecy i orkiestrę ludową (2009)
Oj, Jurija na baryton i orkiestrę ludową (2009)
Maślnica suita choreograficzna na chór, orkiestrę instrumentów ludowych i grupę baletową (2010)
Trzy impresje na akordeon guzikowy (2010)
Balet Lux in Tenebris (2011)
Libera nos na chór mieszany a cappella (2011)
Dyptyk pamięci Edwarda Stachury na chór mieszany a cappella (2011)
Koncert na akordeon guzikowy i orkiestrę symfoniczną (2012)
Trzy metamorfozy na klarnet, conga, marimbę i akordeon guzikowy (2012)
Sześć Hejnałów Polskich na trąbkę in B oraz in C (2012)
Pod Twoju miłość na chór mieszany a cappella do prawosławnych tekstów liturgicznych (2013)
Rapsodia na akordeon guzikowy i orkiestrę symfoniczną (2014)
Gloria na chór mieszany a cappella (2014)
Panienko Skępska na baryton i organy (2015)
Miejcie wiarę na sopran, tenor, chór mieszany i organy (2016)
Psalm 142 na chór mieszany a cappella (2016)
Tryptyk na organy solo  (2017)
Qvo Vadis, 11 kompozycji wokalno-instrumentalnych (2018)
Да молчит всякая плоть na chór mieszany a cappella (2019)
Choral Works, 12 kompozycji na chór mieszany a cappella (2019)
Gloria na tenor, gitarę akustyczną, gitarę basową, saksofon i fortepian (2021)
The Best Songs, 16 kompozycji wokalno-instrumentalnych (2021)