Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Michał Papara,

kompozytor i teoretyk muzyki; ur. 7 kwietnia 1984, Kraków. Uczył się w klasie skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Stanisława Wiechowicza oraz Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. W 2006 roku otrzymał dyplom licencjacki z zakresu muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2010 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie z zakresu teorii muzyki, zaś w roku 2012 z wyróżnieniem kompozycję w klasie Józefa Rychlika na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2015 roku pracuje w krakowskich szkołach muzycznych I i II stopnia, a ponadto prowadzi wykłady na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie oraz w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2018 roku otrzymał tytuł doktora sztuki w specjalności kompozycja.

Jest laureatem kilku ogólnopolskich konkursów kompozytorskich. Otrzymał I nagrodę na VII Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za utwór Odyseja – I Kwartet smyczkowy (2009), I wyróżnienie (I nagrody nie przyznano) za utwór Klątwa starych zegarów na trio fortepianowe na II Konkursie Kompozytorskim im. Marka Stachowskiego (2009), II nagrodę (ex aequo) za utwór My Frights and Fears na dwa fortepiany i dwie perkusje na LI Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2010). Ponadto został nagrodzony w trzech edycjach Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura: w roku 2010 za pieśń A może to świat płonie? na głos żeński i fortepian do słów Agnieszki Herman oraz dwukrotnie za utwory na głos żeński i kwartet smyczkowy do wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego: w roku 2011 za Okręty zimowe oraz w roku 2013 za Bezsenność. W roku 2015 otrzymał I nagrodę w VI edycji Konkursu Kompozytorskiego Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka” w Krakowie za utwór Czym jest muzyka? do słów Ludwika Jerzego Kerna.

Kompozytor tworzy głównie muzykę kameralną oraz wokalno-instrumentalną (do wierszy poetów polskich, m.in.: K. K. Baczyńskiego, K. Iłłakowiczówny, Cz. Miłosza oraz A. Zagajewskiego) oraz elektroniczną. Jest także autorem muzyki filmowej, współpracuje z plastykami (zarówno jako twórca muzyki, jak również jako konsultant muzyczny). Od 2010 roku regularnie tworzy muzykę do animacji i filmów animowanych powstających w Pracowni Filmu Animowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Animacje z jego muzyką były pokazywane na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in. w Krakowie, Koszalinie, Radomiu, Łodzi, Berlinie, Londynie, Utrechcie i Greifswaldzie). Twórca współpracował również m.in. z grupą artystyczną Quadratum Nigrum (Mateusz Okoński, Jakub Skoczek, Jakub Woynarowski) przy realizacji ekspozycji Fiat Lux w krakowskim Bunkrze Sztuki (2015) oraz z Tomaszem Kaczorowskim przy udźwiękowieniu słuchowiska pt. Poczta Afanasjewa.

Michał Papara jest ponadto autorem wielu aranżacji i opracowań utworów innych kompozytorów. Polskie Wydawnictwo Muzyczne trzykrotnie wydało opracowane przez niego transkrypcje najpopularniejszych utworów i tematów z muzyki filmowej Wojciecha Kilara: w 2012 w wersji na fortepian, w 2015 w wersji na skrzypce (lub flet) i fortepian, w 2016 na klarnet i fortepian. Nakładem Wydawnictwa ukazały się również jego autorskie utwory: Odyseja  I kwartet smyczkowy (2009) oraz Poemat z księgi snów i wyobrażeń na zespół kameralny (2012). W 2018 roku wytwórnia DUX wydała płytę Anny Miernik My Polish Reflection, na której znalazł się m.in. utwór Michała Papary na fortepian pt. Strange Flowers… Or Maybe Bizarre Thoughts?

W roku 2010 na zamówienie Festiwalu Muzyki Polskiej kompozytor napisał utwór kameralny Poemat z księgi snów i wyobrażeń, który został prawykonany podczas Festiwalu przez zespół The London Sinfonietta. W roku 2013 otrzymał zamówienie na kompozycję Intui na klarnet, fortepian i perkusję oraz orkiestrę smyczkową finansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca na wniosek Stowarzyszenia Artystycznego Piano Classic. W tym samym roku na zamówienie duetu SoundArtDuo napisał utwór Hic et Nunc, Cracovia 5.13 na klarnet i fortepian. Utwór został wykonany na koncertach w Australii i Nowej Zelandii w ramach Dni Muzyki Polskiej przez Barbarę Borowicz (klarnet) i Annę Miernik-Sobula (fortepian), którym jest dedykowany. Prawykonanie utworu miało miejsce w Brisbane, w kilka dni później został on zaprezentowany w Sydney Opera House. W roku 2016 na zamówienie Festiwalu Musica Polonica Nova kompozytor skomponował utwór Perfect Blue na instrumenty dęte blaszane, zaś w roku 2018 otrzymał zamówienie na utwór na dwa akordeony w ramach kolejnej edycji programu „Zamówienia kompozytorskie”, tym razem na wniosek Fundacji Art Forum.

Utwory, aranżacje i opracowania Michała Papary były wykonywane wielokrotnie w Polsce, a także w Australii, Grecji, Niemczech, Nowej Zelandii, USA oraz na Ukrainie i na Węgrzech. Wśród dotychczasowych ich wykonawców znaleźli się m.in.: Airis Quartet, dissonArt Ensemble, Ensemble Nostri Temporis, Kwadrofonik, Kwartet Śląski, The London Sinfonietta, Orkiestra Kameralna Filharmonii Opolskiej, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie, a także Barbara Borowicz, Pola Benke, Maciej Frąckiewicz, Jadwiga Kirschanek, Rafał Łuc, Maciej Koczur, Anna Miernik, Raminta Lampsatis, Leszek Lorent, Dominika Peszko, Marek Polański, Olga Rusin, Piotr Sałajczyk, Magdalena Spytek, Marek Szlezer, Beata Urbanek-Kalinowska oraz Maciej Zimka.

W latach 2009-2013 kompozytor otrzymywał: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce i sukcesy artystyczne, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, Stypendium naukowe Miasta Krakowa dla szczególnie uzdolnionych studentów oraz uczestników studiów doktoranckich krakowskich uczelni wyższych, a także Stypendium Fundacji Sapere Auso.

W roku 2011 jego fotografia znalazła się w Kalendarzu New Generation – Nowa Generacja Polskich Kompozytorów, wydanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, obok jedenastu innych kompozytorów polskich młodego i najmłodszego pokolenia (m. in. Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Łukaszewskiego, Pawła Mykietyna, Wojciecha Widłaka, Wojciecha Ziemowita Zycha oraz Agaty Zubel).

Michał Jakub Papara jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

aktualizacja: 2019 (ac)

Strony z muzyką artysty:
www.youtube.com/user/MichalJakubPapara/videos
www.facebook.com/Michał-Jakub-Papara-384776811671095/timeline
www.soundcloud.com/michal-jakub-papara

kompozycje

...To niemożliwe na dwoje skrzypiec (2006)
W ogrodach jesieni cykl pieśni na głos żeński i fortepian do wierszy poetów polskich (2008)
Dziwadła i straszydlaki I na sopran, alt, aktora i zespół kameralny (2008)
Dziwadła i straszydlaki II na sopran, alt, aktora i zespół kameralny (2008)
Poemat elektroniczny - Smutne miasta (2009)
Kamienie na akordeon (2009)
Odyseja – I Kwartet smyczkowy (2009)
Klątwa starych zegarów na trio fortepianowe (2009)
My Frights and Fears na dwa fortepiany i dwie perkusje (2010)
Poemat z księgi snów i wyobrażeń na zespół kameralny (2010)
Mała księga pieśni cykl pieśni na głos żeński i fortepian do wierszy A. Zagajewskiego (2010)
Bezsenność na głos żeński i kwartet smyczkowy do słów K. K. Baczyńskiego (2010)
Arabeska srebrnych gwiazd na zespół kameralny (2011)
Okręty zimowe na głos żeński i kwartet smyczkowy do słów K. K. Baczyńskiego (2011)
Dialogi na duet klarnetowy (2011)
Łapanowskie Piosnki na chór (2011)
Lumen-Tenebrae… na wielką orkiestrę symfoniczną (2012)
Tranquillo…!? na perkusję (2012)
...To niemożliwe wersja na skrzypce i altówkę (2013)
...To niemożliwe wersja na skrzypce i wiolonczelę (2013)
Hic et Nunc, Cracovia 5.13 na klarnet i fortepian (2013)
Non Piano For Piano na fortepian (2013)
Intui na klarnet, fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową (2014)
Nicht Fragen na dwa akordeony (2014)
Perfect Blue na zespół instrumentów dętych blaszanych (2016)
Alter ego na dwa akordeony i instrumenty perkusyjne (2018)
Strange Flowers… or Maybe Bizarre Thoughts na fortepian (2018)
Idée fixe na zespół kameralny (2019)
Chwila muzyki na flet, klarnet, trąbkę, skrzypce, wiolonczelę i fortepian  (2022)