Polmic - FB

indeks osób (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Miłosz Bembinow,

kompozytor i dyrygent; ur. 1 stycznia 1978, Warszawa. Studiował kompozycję w klasie Stanisława Moryto, uzyskując dyplom z wyróżnieniem oraz dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Antoniego Wita w Akademii Muzycznej Warszawie

Dwukrotnie był stypendystą Fundacji im. Józefa Elsnera (1994-96), otrzymał również Stypendium Artystyczne Ministra Kultury i Sztuki (1997), Stypendia naukowe Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (1998-2002), Stypendium Artystyczne Bawarskiego Ministerstwa Nauki i Sztuki, dzięki któremu przebywał w Międzynarodowym Ośrodku Artystów „Villa Concordia” (2003-2004), stypendium Ministra Kultury RP „Młoda Polska” (2004).

Jest laureatem konkursów kompozytorskich: w 1996 zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Uczniów Szkół Muzycznych w Tarnowie za Sit venia verbo! na kwartet smyczkowy (1996), w tym samym roku – III nagrodę na Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Lamento na tenor liryczny i fortepian (1996), w 1997 – nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Myślenicach za opracowanie na skrzypce i chór mieszany Cichej nocy (1996) oraz I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za Veni Sancte Spiritus na chór mieszany a cappella (1996), w 2001 – wyróżnienie na Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za prochem i cieniem jesteśmy... na mezzosopran i orkiestrę kameralną (2000) i wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Seven Gates to Happiness na taśmę (2001).

Jako dyrygent debiutował w wieku 16 lat. Od tamtej pory dyrygował m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, a także orkiestrami filharmonii w Jeleniej Górze, Kielcach i Koszalinie. Dokonał licznych prawykonań i nagrań utworów polskich kompozytorów. W latach 2000-2007 był kierownikiem muzycznym współzałożonej przez siebie Orkiestry Kameralnej „Forum Ensemble”. W sezonie 2004/2005 był dyrygentem i kierownikiem muzycznym operetki Kraina Uśmiechu Ferenca Lehára, a w sezonie 2005/2006 dyrygentem musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina w Teatrze Muzycznym „Capitol” we Wrocławiu.

Dorobek twórczy Miłosza Bembinowa obejmuje zarówno utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak i muzykę rozrywkową i filmową. Szczególne miejsce w twórczości kompozytora zajmuje muzyka chóralna. Jego utwory były wykonywane, m.in. przez Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Białostocki Chór Kameralny „Cantica Cantamus”, Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Chór Stanowego Uniwersytetu w Kansas w Stanach Zjednoczonych, Chór Politechniki Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, Chór Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku, Chór Akademicki UW, Chór NFM we Wrocławiu oraz toruński chór Astrolabium. Dzieła Miłosza Bembinowa znalazły się w repertuarze takich artystów, jak Jerzy Maksymiuk, Wiesław Ochman, Agnieszka Duczmal, Michał Dworzyński, Tomasz Strahl, Małgorzata Pańko, Paweł Gusnar, zespołów The King’s Singers, Kwartet Dafô, Polska Orkiestra Radiowa.

Otrzymał zamówienia kompozytorskie od festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowego w Legnicy, Endemol-Neovision, Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej, Hob-beats Percussion Duo, Centrum Myśli JP2, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Sommer-Oper-Bamberg, Chóru kameralnego Katedry w Bambergu, Chóru Żeńskiego Katedry w Tarnowie „Puellaeorantes”, Jana Bokszczanina, Chóru chłopięco-męskiego Katedry w Regensburgu w Niemczech, Festiwalu Chórów Akademickich „Universitas Cantat” w Poznaniu, „Teatr Squad Form”, Fundacji ForMusic oraz Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w ramach zamówień Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Muzyka Miłosza Bembinowa znalazła się w programach rozmaitych festiwali, m.in. Ogólnopolskiego Festiwalu Młodych Talentów w Tarnowie, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowego Conversatorium Organowym w Legnicy, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Fano we Włoszech, Ogólnopolskiego Festiwalu „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze, Międzynarodowych Dni Kompozytorów Krakowskich, "Poznańskiej Wiosny Muzycznej", Warszawskich Spotkaniach Muzycznych oraz koncertów - zarówno w Polsce (w tym wielokrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie), jak i za granicą (w większości krajów europejskich, krajach Ameryki Północnej i Południowej oraz w Azji).

Utwory Bembinowa prezentowane były przez rozgłośnie radiowe i telewizyjne, a także zostały wydane na kilkudziesięciu płytach przez takie wytwórnie, jak: Acte Préalable, Cavalli Records, Digiton Records, DUX, Musica Sacra Edition i Soliton. Dwie spośród nich otrzymały nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk 2012” w kategorii Muzyka Współczesna oraz Muzyka Chóralna i Oratoryjna. Album CD&DVD Łukaszewski i Bembinow – kolędy i pastorałki uzyskał w 2011 roku status Złotej Płyty DVD, a w roku 2013 także Platynowej Płyty DVD i Złotej Płyty CD. Płyta real life song (DUX) z muzyką młodych polskich kompozytorów, którą otwiera Nokturn Bembinowa, została odznaczona prestiżową nagrodą „Orphée d’Or” (2016).

Bembinow jest jednym z inicjatorów festiwalu Uczniowskie Forum Muzyczne, odbywającego się od 1997 roku, oraz Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Uczniowskiego Forum Muzycznego, które odbywa się od 199 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W latach 2003-07 pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales”, a w latach 2008-09 – wicedyrektora międzynarodowego projektu Keimyung-Chopin Academy of Music w Daegu, w Korei Południowej. Do 2011 roku był prezesem współzałożonej przez siebie w 2002 roku Fundacji Inicjatyw Artystycznych „Sfera Harmonii”. Pełnił funkcję pełnomocnika ds. kontaktów zagranicznych i prawa autorskiego Związku Kompozytorów Polskich, delegatem ZKP do federacji European Composer and Songwriter Alliance. Pełnił szereg funkcji w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS: wiceprzewodniczącego Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, przewodniczącego Sekcji A Autorów Dzieł Muzycznych, przewodniczącego Komisji Wydawniczej. Od 2022 roku piastuje stanowisko prezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Pełni funkcję Przewodniczącego Rady Fundacji Eksportu Polskiej Muzyki – Music Export Poland (od 2021).

Od roku 2004 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obecnie na stanowisku adiunkta. Przedmiotem jego pracy doktorskiej był utwór Amor vincit na mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. W latach 2007-2008 wykładał na Uniwersytecie Keimyung w Korei Południowej jako gościnny profesor kompozycji oraz był wicedyrektorem międzynarodowego projektu Chopin Academy of Music. Od 2019 jest członkiem Rady UMFC w Warszawie

Za swoje osiągnięcia otrzymał Medal „Za zasługi dla UMFC” (2014), odznakę honorową „Zasłużony dla kultury polskiej” (2015) i Nagrodę 100-lecia ZAiKS-u (2018).

aktualizacja: 2002, 2008 (mk), 2014 (iz), 2019, 2023 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.bembinow.com

kompozycje

Trzy etiudy na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1994-95)
Stabat Mater na sopran solo i chór mieszany a cappella (1994-95)
Lamento na tenor liryczny i fortepian (1996)
Sit venia verbo! na kwartet smyczkowy (1996)
Veni Sancte Spiritus na chór mieszany a cappella (1996)
Asymptota apokalipsy instalacja wizualno-dźwiękowa na zespoły wokalne, instrumentalne i taneczne (1997)
Oratio ’97 na sopran i baryton solo, chór żeński, chór mieszany oraz zespół instrumentalny (1997)
Vulnerasti cor meum na tenor, baryton i chór mieszany a cappella (1997)
Pani Twardowska na aktora, baryton, chór oraz dwa fortepiany (1998)
Mały koncert na orkiestrę smyczkową (1998)
Cantus perforatus na wiolonczelę solo (1999)
Ave maris stella na chór mieszany a cappella (1999)
Sześć obrazów na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999)
Jubilate Deo na chór mieszany a cappella (2000)
prochem i cieniem jesteśmy... na mezzosopran solo i orkiestrę kameralną (2000)
Beatus vir… na chór mieszany a cappella (2001)
Seven Gates to Happiness for tape (2001)
La Dimension du Bruit pour sons electroniques et percussion (2001)
Lux aeterna na chór mieszany i kwartet dęty blaszany (2002)
RES TUA – Rozważania o Miłości i Nienawiści na sopran, mezzosopran i baryton solo, chór żeński, zespół kameralny i orkiestrę (2002)
Mała fantazja na orkiestrę smyczkową (2003)
PoliEtiuda na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2004)
Muzyka do filmu krótkometrażowego Marlis w reż. Ozana Ačiktana – muz. elektroniczna (2004)
Mały szkic na saksofon i organy (2005)
Alleluja na chór żeński a cappella (2005)
Muzyka do telenoweli dokumentalnej Miasto Marzeń w reż. Jarka Ostaszkiewicza – na zespół instrumentalny (2005)
Z narodzenia Pana, Przybieżeli do Betlejem opracowania na chór i orkiestrę (2005)
Listy. Od zmierzchu do Świtu do słów Eryka Habowskiego [wersja I] na sopran i orkiestrę kameralną (2005/6)
Listy. Od zmierzchu do Świtu do słów Eryka Habowskiego [wersja II] na sopran i fortepian (2006)
Introduction to the Roads of Romanticism [wersja I] na orkiestrę kameralną (2006)
Introduction to the Roads of Romanticism [wersja II] na orkiestrę symfoniczną (2006)
Returning Sounds for Magda &Miłosz na marimbę i wibrafon (2007)
Kantata o Ciszy i Zbawieniu do słów N. Babińskiej i E. Habowskiego na mezzosopran solo, chór i orkiestrę (2007)
Introduzione maestosa na zespół dęty blaszany i perkusję (2007)
Drei Objekte in B. na instrumenty dęte drewniane, blaszane i perkusję (2007)
Beatus servus na chór mieszany a cappella (2008)
Pieśni polskie na głosy solowe, chór i orkiestrę – opracowania polskich pieśni patriotycznych (2008)
Jurgowska dziedzina oraz Hej, na Krakowskim Rynku! opracowania na chór żeński a cappella (2009)
Jubilate, Laudate... na chór żeński a cappella (2009)
Medycyna. Hymn Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego do słów J. Cygana [wersja I] na tenor solo, chór i orkiestrę (2009)
Medycyna. Hymn Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego do słów J. Cygana [wersja II] na chór mieszany a cappella (2009)
KOMEDitAtion na saksofon i organy (2009)
Dziecię narodzone suita kolędowa na chór żeński i kwartet smyczkowy (2010)
Regina caeli na chór mieszany a cappella (2011)
Amor vincit na mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę (2011)
Modlitwa Ave Maria na chór żeński a cappella (2012)
Muzyka do spektaklu Kordian. Reinterpretacja w reżyserii Agnieszki Baranowskiej – muz. elektroniczna (2012)
Videsut alta na baryton i perkusję (2013)
Pytania do ogrodu do słów S. Tomasika na sopran i fortepian (2014)
Cantus Harmonicus na akordeon solo (2014)
ShakeSpired na sekstet wokalny (2015)
Strange persecutions na flet, skrzypce i altówkę/violę d'amore (2017)
Mystic Circles na saksofon i kwartet smyczkowy  (2019)
DZIECIAKI #2022, miniopera na sopran i kwartet smyczkowy do tekstu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (2020)
Six pour six na dwa akordeony i kwartet smyczkowy (2021)