27 listopada 2014
English (United Kingdom)Polish (Poland)
indeks osób (L)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Aleksander Lasoń, kompozytor, pianista, dyrygent i pedagog; ur. 10 listopada 1951, Siemianowice Śląskie. W latach 1970-74 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, a następnie kontynuował studia w klasie kompozycji Józefa Świdra (dyplom z wyróżnieniem w 1979). Swoje umiejętności uzupełniał podczas kursów, m.in. w Burgas u Tona de Leeuw, Marina Goleminova i Andreya Eshpay’a. W 1984 i 1988 brał udział w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt.
Jest laureatem IV Konkursu Improwizacji Fortepianowej w 1972. W 1976 otrzymał II nagrodę w Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za Symfonię nr 1 na instrumenty dęte, perkusję i dwa fortepiany (1975), w 1978 – nagrodę w Konkursie Kompozytorskim przy festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli, w 1980 – II nagrodę w Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Góry na orkiestrę symfoniczną (1979-80) i w tym samym roku – Nagrodę im. Beethovena Miasta Bonn za Symfonię nr 2 „Koncertującą” na fortepian i orkiestrę (1977-79). Na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu uzyskał trzykrotnie wysokie nagrody: w 1980 – I lokatę w kategorii utworów młodych kompozytorów za Symfonię nr 1, w 1988 – Kwartet smyczkowy nr 2 (1987) i w 1997 – Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę (1993-95) zostały wyróżnione. Za osiągnięcia twórcze otrzymał Nagrodę „Śląskiej Polihymnii” (1985), Nagrodę Artystyczną im. Stanisława Wyspiańskiego (1986), Nagrodę „Exclusiv” wydawnictwa Muzycznego Tonos w Darmstadt (1988-89), nagrodę-stypendium Witolda Lutosławskiego (1987 i 1989), nagrody miast: Mikołów (1999), Bytom (2000) i Tarnowskie Góry (2001), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich „za wybitne osiągnięcia kompozytorskie oraz działalność wykonawczą w dziedzinie nowej muzyki” (2002), dwukrotnie Nominację do Nagrody Mediów Publicznych OPUS: w 2008 – za Kwartet smyczkowy nr 7 (2007) i w 2009 – za CALLED BACK. Sacrificial Chanting and Playing to ANNA na głosy śpiewane i orkiestrę smyczkową (2008).
Początkowo Aleksander Lasoń działał jako pianista-improwizator, następnie poświęcił się komponowaniu oraz dyrygowaniu. W 1996 zainicjował powstanie w Akademii Muzycznej w Katowicach Orkiestry Muzyki Nowej i i został dyrygentem. Celem orkiestry jest popularyzacja muzyki najnowszej i klasyki XX w. W skład zespołu wchodzą absolwenci, wykładowcy i utalentowani studenci katowickiej uczelni.
Obok pracy twórczej prowadzi od 1975 działalność pedagogiczną. Wykłada na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie i w Akademii Muzycznej w Katowicach. W styczniu 2000 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych.
W latach 1986-89 był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polskiej sekcji ISCM), a w latach 1990-93 – prezesem Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach.
Jego utwory publikowane są w Polskim Wydawnictwie Muzycznym oraz TONOS Music Publishers w Darmstadt.
aktualizacja: maj 2010
twórczość
Aleksander Lasoń tworzy wraz z Eugeniuszem Knapikiem i Andrzejem Krzanowskim grupę kompozytorów określaną ze względu na rok urodzenia jako „Pokolenie ’51”. Wszyscy trzej debiutowali na festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli, który odegrał ważną rolę w rozwoju polskiej muzyki II połowy lat siedemdziesiatych. Tutaj skrystalizowało się artystyczne oblicze nowej generacji twórczej. Jej głównymi przedstawicielami stali się Lasoń, Knapik i Krzanowski. Ich wspólnym przesłaniem był sprzeciw wobec awangardy lat pięćdziesiątych oraz sześćdziesiątych i twórcze nawiązanie do tradycji, z którą awangarda radykalnie zerwała. W latach 1975-80 w Stalowej Woli odbyło się jedenaście prawykonań utworów kompozytorów „Pokolenia ’51”, zwanego też „pokoleniem Stalowowolskim”. Aleksander Lasoń prezentował na festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” po raz pierwszy następujące swoje utwory: Sonatę na skrzypce solo (1975), Muzykę na dowolny głos i taśmę magnetofonową (1975), Koncert na fortepian i trzy taśmy magnetofonowe (1975), Muzykę kameralną II (1976) i Muzykę kameralną III (1978).
Spośród „Pokolenia ’51” Lasoń był bodaj najmniej uwikłany w dyskusje ideowe. Komponowanie traktował zawsze przede wszystkim jako zadanie warsztatowe, muzykę zaś jako spontaniczną grę instrumentalnego żywiołu, co wiąże się zapewne z jego praktyką pianisty – improwizatora (oprócz kompozycji studiował muzykę rozywkową i jazzową w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach). Jego wczesne kompozycje cechuje witalność, bogata kolorystyka brzmienia i nastrój pełen optyzmu. Z upływem czasu muzyka Lasonia nabiera coraz większej głębi ekspresyjnej, brzmienie staje się ciemniejsze, dynamika potężnieje. Wciąż jednak preferuje Lasoń muzykę czystą, absolutną.
kompozycje
Sonata na skrzypce i fortepian (1970-71)
Pieśni na sopran i fortepian (1973)
Impresje na fortepian i orkiestrę (1974)
Muzyka kameralna nr 1 „Stalowowolska” [wersja I] na fortepian i kwartet smyczkowy * (1974-78)
Symfonia nr 1 na instrumenty dęte, perkusję i dwa fortepiany * (1975)
Sonata na skrzypce solo nr 1 * (1975)
Muzyka u Szekspira na baryton i taśmę magnetofonową (1975)
Muzyka kameralna nr 2 na fortepian, 2 rogi, trąbkę, 2 puzony i tubę (1976)
Koncert na fortepian i 3 taśmy magnetofonowe (1976)
Muzyka w czterech częściach na kontrabas i fortepian * (1977)
Symfonia nr 2 „Koncertująca” na fortepian i orkiestrę * (1977-79)
Muzyka kameralna nr 3 na instrumenty dęte, perkusję i fortepian * (1978)
Kwartet smyczkowy nr 1 * (1979-80)
Kwintet dęty „Wiosenny” * (1980-81)
Trzy pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny na alt, obój, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1983)
Sonata na skrzypce solo nr 2 * (1983-84)
Concerto „Pablo Casals in memoriam” na wiolonczelę i orkiestrę * (1985)
Concertino w dwóch częściach na skrzypce i fortepian (1986)
Kwartet smyczkowy nr 2 * (1987)
Katedra na orkiestrę symfoniczną (1987-89)
Kwartet smyczkowy nr 3 * (1992-93)
Hymn i aria na orkiestrę smyczkową * (1993)
Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę * (1993-95)
Relief dla Andrzeja na kwartet smyczkowy * (1995)
Symfonia nr 3 „1999” na chór i orkiestrę (1996-97)
Credo na orkiestrę symfoniczną * (1997)
„2 plus 2” dla Witolda na skrzypce, wiolonczelę i 2 fortepiany (1997)
„20 dla 4” na kwartet smyczkowy (1998)
Musica Sacra – Sanctus na cztery głosy męskie, organy i orkiestrę smyczkową (1998)
Fanfary „50” na zespół kameralny (1999-2000)
Muzyka kameralna nr 6 „Saxophonium” na kwartet saksofonowy i perkusję (2000)
Kwartet smyczkowy nr 4 „Tarnogórski” (2000)
A Little Book na klarnet i smyczki (2001)
Canto – „Dharma” [wersja I] na wiolonczelę i smyczki (2001)
Canto – „Dharma” [wersja II] na wiolonczelę i fortepian (2002)
Suibusium felix na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową (2002)
La Danza aTre na klarnet, klarnet basowy, skrzypce i fortepian (2003)
Sinfonia concertante na gitarę i orkiestrę kameralną (2004)
Kwartet smyczkowy nr 5 (2004)
Kwartet smyczkowy nr 6 (2005)
Benedictus na chór mieszany a cappella (2005)
AUKSO na orkiestrę smyczkową (2006)
SATJA. IV Symfonia na orkiestrę (2006-2007)
Kwartet smyczkowy nr 7 (2007)
Decise e affettuoso na wiolonczelę solo (2007)
CALLED BACK. Sacrificial Chanting and Playing to ANNA na głosy śpiewane i orkiestrę smyczkową (2008)
literatura wybrana
Emocja kontrolowana.Rozmowa z Aleksandrem Lasoniem, „Ruch Muzyczny” 2004 nr 18, s. 12-13
Polony Leszek Lasoń Aleksander.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Thomas Adrian Lasoń Aleksander.w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 14, Macmillan Publishers Limited, London 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information