POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Roxanna Panufnik,

kompozytorka brytyjska polskiego pochodzenia - córka Andrzeja Panufnika; ur. 24 kwietnia 1968, Londyn (Wielka Brytania). Ukończyła studia kompozytorskie w Royal Academy of Music pod kierunkiem Paula Peterssona, Melanie Daiken i Hanza Wernera Hanzego. Na uczelni tej studiowała również grę na harfie.

Po studiach poświęciła się pracy dziennikarskiej, współpracując z radiem BBC 3, dla którego w 1993 roku przygotowała i zrealizowała serię programów o twórczości Andrzeja Panufnika. Pracowała także jako konsultant do spraw muzycznych telewizji BBC.

W sezonie 1995/96 pełniła funkcję kompozytora-rezydenta hrabstwa Berkshire, ucząc kompozycji około 300 dzieci, a następnie, w roku szkolnym 1996/97 realizowała program kompozytorski w szkołach na Barbados oraz uczestniczyła w programach edukacyjnych w Londynie.

Jej kompozycje są wykonywane w salach koncertowych Wielkiej Brytanii oraz innych krajów europejskich, a także w Azji, Australii i Stanach Zjednoczonych. Muzyka Panufnik była nagrywana przez liczne firmy fonograficzne, m.in. przez Warner Classics i EMI Classics. Wydawcą kompozytorki jest Peter’s Edition Limited.

Twórczość Roxanny Panufnik obejmuje muzykę kameralną, orkiestrową, wokalno-instrumentalną i chóralną. Próby kompozytorskie podejmowała już w dzieciństwie. Pierwszy poważny utwór – Requiem – napisała w wieku 16 lat. Prawykonanie kompozycji, poświęconej pamięci kuzynki kompozytorki, która zginęła w wypadku samochodowym, odbyło się w Chichester Cathedral w Londynie. Z 1997 roku pochodzi jeden z najchętniej grywanych utworów Panufnik – Westminster Mass, napisana na zamówienie Westminster Cathedral z okazji 75. rocznicy urodzin kardynała Basila Hume’a. Inne ważne utwory kompozytorki to m.in.: The Music Programme – opera napisana na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (1999), koncert na harfę Powers & Dominios (2001), Beastly Tales na głosy solowe i orkiestrę, do tekstów Vikrama Setha, The Crocodile and the Monkey (2001-02) na zamówienie BBC dla Patricii Rozario i City of London Sinfonia oraz The Frog and the Nathingale (2003) dla City of London Sinfonia, a także balet Leda (2003), napisany dla English National Ballet i festiwalu „Wratislavia Cantans”, Letters from Burma (2004), powstałe dla oboisty Douglasa Boyda i Vellinger Strings Quartet oraz Abraham (2004) – koncert skrzypcowy, zamówiony przez Savannah Music Festival dla Daniela Hope’a. W ostatnich latach odbyły się prawykonania Tallin Mass: Dance of Life na sopran solo, narratora, podwójny chór i orkiestrę (2011) oraz Four World Seasons na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (2011), składające się z czterech części: Autumn in Albania, Tibetan Winter, Spring in Japan oraz Indian Summer. Utwór dedykowany został skrzypaczce Tasmin Little, z wyjątkiem pierwszej części, którą kompozytorka poświęciła pamięci swojego ojca, Andrzeja Panufnika.

styczeń 2013 (md)

Strona internetowa kompozytorki: www.roxannapanufnik.com

kompozycje

Prayer na głos i keyboard (1990-99)
Virtue [wersja I] na mezzosopran i orkiestrę smyczkową (1992)
Virtue [wersja II] na mezzosopran i fortepian (1992)
Piano Tuner, Untune Me That Tune na narratora i fortepian (1994)
Time Piece na 3 głosy żeńskie, 2 głosy męskie, gitarę i wiolonczelę (1995)
Colombine Too [wersja I] na mezzosopran, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1995)
Colombine Too [wersja II] na klarnet, kwartet smyczkowy i fortepian (1995)
Around Three Corners na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1995)
Inkle and Yarico opera (1996)
Olivia [wersja I] na kwartet smyczkowy (1996)
Olivia [wersja II] na chór głosów wysokich (lub chór dziecięcy) i kwartet smyczkowy (1996)
A Wind at Rooks Haven [wersja I] na mezzosopran i flet (1997)
A Wind at Rooks Haven [wersja II] na flet i klarnet (1997)
Westminster Mass [wersja I] na dyszkant lub sopran solo, chór mieszany, 2 harfy, dzwony rurowe i smyczki (1997)
Westminster Mass [wersja II] na dyszkant lub sopran solo, chór mieszany i organy (1997)
Westminster Mass [wersja III] na dyszkant lub sopran solo, chór mieszany, harfę, dzwony rurowe i organy (1997)
Spring na chór mieszany i organy (lub fortepian) (1997)
A Wind at Rooks Haven na flet solo (1997)
Angels Sing! [wersja I] na chór mieszany lub chór głosów wysokich i orkiestrę (1998)
Angels Sing! [wersja II] na chór mieszany lub chór głosów wysokich i fortepian (lub keyboard) (1998)
The Upside Down Sailor na narratora, flet (lub flet piccolo), 2 oboje, 2 klarnety, 2 fagoty i 2 rogi (1998)
The Music Programme opera kameralna (1999)
Mine Eye na mezzosopran i fortepian (1999)
The Sweet Spring na chór żeński i fortepian (1999)
Private Joe [wersja I] na baryton i kwartet smyczkowy (2000)
Private Joe [wersja II] na baryton i orkiestrę smyczkową (2000)
Laughing Song na chór mieszany a cappella (2000)
Sleep, Little Jesus, Sleep [wersja I] na sopran solo, chór mieszany i organy (2000)
Prayer na sopran solo i podwójny chór (2000)
Undiscover'd Country na skrzypce i chór mieszany (2000)
Suite Memories na dęty zespół symfoniczny (2000)
Prayer na zespół instrumentów dętych blaszanych (2000)
Douai Missa Brevis na sopran solo, baryton solo i chór mieszany (2001)
Remember na tenorowy flet prosty i klawesyn (2001)
Spirit Moves na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2001)
Powers & Dominions concertino na harfę i orkiestrę (2001)
Beastly Tales na sopran i orkiestrę (2001-2002)
The Crocodile & the Monkey na sopran, mezzosopran, baryton i orkiestrę (2001-2002)
The Christmas Life na sopran solo, baryton solo i chór mieszany (2002)
fff (Fulham Festival Fanfare) na organy solo (2002)
The Frog & the Nightingale na sopran, mezzosopran, baryton i orkiestrę (2002)
The Unexpected Heart na baryton i fortepian (2003)
If I Don't Know cykl pieśni na sopran i fortepian (2003)
Second Home [wersja I] na fortepian solo (2003)
Leda balet (2003)
Leda [wersja koncertowa] na orkiestrę kameralną (2003)
Abraham. Concerto for Hope na skrzypce i orkiestrę (2004)
Ave Maria na chór żeński i organy (2004)
Letters from Burma na obój i kwartet smyczkowy (2004)
All in Tune [wersja I] na głosy wysokie i organy (2005)
All in Tune [wersja II] na głosy wysokie, organy, flet, tamburyn i bęben (2005)
Sweet Love Remember'd na alt i fortepian (2005)
A Kind of Otherness na 12 głosów solo (lub chór) a cappella (2005)
The Hare & the Tortoise na sopran, mezzosopran, baryton i orkiestrę (2005)
Flight of the Bumblebee na wiolonczelę solo i orkiestrę kameralną (2005)
Love Abide na alt solo, baryton solo, chór mieszany, organy, harfę i smyczki (2006)
Sleep, Little Jesus, Sleep [wersja II] na sopran solo (lub małą grupę), chór mieszany i fortepian (2006)
Second Home [wersja II] na kwartet smyczkowy (2006)
Homage to Haendel na wiolonczelę solo (2006)
Declare the Wonders na chór mieszany i organy (2007)
Rose na skrzypce solo i zespół kameralny (2007)
Four World Seasons na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (2007-2011)
Winter’s Near na tenor, rożek angielski i fortepian (2008)
The Mighty Heart na mezzosopran i fortepian (2008)
A Summer Wish na chór i orkiestrę (2008)
Matenik na orkiestrę (2008)
Three Paths to Peace na orkiestrę (2008)
The Generation of Love na tenor, rożek angielski i fortepian (2009)
All Shall Be Well na chór i wiolonczelę solo (2009)
Schola Missa de Angelis [wersja I] na głosy solowe, chór mieszany i oktet dęty (2009)
Schola Missa de Angelis [wersja II] na głosy solowe, chór mieszany i organy (2009)
Schola Missa de Angelis [wersja III] na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (2009)
The Audience na narratora i kwartet smyczkowy (2009)
The Call na chór mieszany (2010)
Let me in na 12 głosów solowych (2010)
Magnificat & Nunc Dimittis na chór mieszany i organy (2010)
Cantator & Amanda na fagot solo i kwartet smyczkowy (2011)
Tallinn Mass na chór żeński, chór mieszany i orkiestrę kameralną (lub dzwonki, kannel/harfę i organy) (2011)
Dance of Life (wraz z Tallinn Mass) na sopran solo, narrator, chór żeński, chór mieszany i orkiestrę kameralną (2011)
Love Endureth na chór mieszany (2012)
Felicem Natalem na chór mieszany (2012)
Fairfield Fanfare na powiększoną orkiestrę kameralną (2012)
Great Dickens! na powiększoną orkiestrę kameralną (2012)
The Song of Names na baryton solo, chór żeński, chór mieszany i orkiestrę kameralną (2012)
Alma Redemptoris Mater na chór mieszany (2012)
Hymn to St Alfege na podwójny chór mieszany i organy (2012)
Orchestrapædia na powiększoną orkiestrę kameralną (2013)
Two Composers, Four Hands na podwójną orkiestrę smyczkową (2013)
Celestial Bird na chór mieszany (2013)
Memories of my Father na kwartet smyczkowy (2013)
Music to Hear na baryton i fortepian (2014)
St Pancras Magnificat & Nunc Dimittis na chór mieszany a cappella (2014)