Polmic - FB

kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Mateusz Kobiałka,

kompozytor, architekt; ur. 15 lutego 1978, Kraków. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Anny Zawadzkiej-Gołosz. Studiował także kompozycję pod kierunkiem Wolfganga Liebharta w Konserwatorium Muzycznym w Wiedniu, jak również u Bogusława Schaeffera podczas kursu mistrzowskiego Avantgarde Tirol w Austrii. W zakresie kompozycji elektroakustycznej kształcił się u Marka Chołoniewskiego w Studiu Muzyki Elektroakustycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ponadto w 2004 roku ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej.

Jest autorem muzyki klasycznej, elektronicznej, muzyki teatralnej oraz filmowej (między innymi do filmów niemych wyświetlanych podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmu Niemego organizowanego przez Centrum Filmowe Graffiti). W jego twórczości znaczące miejsce zajmuje twórczość wokalna oraz wokalno-instrumentalna, w której często wykorzystuje nowe techniki kompozycji, elementy muzyki elektronicznej oraz przede wszystkim komputerowe systemy interaktywne, traktowane na równi z pozostałymi wykonawcami. Jego kompozycje klasyczne i elektroniczne prezentowane były w Polsce i za granicą na międzynarodowych festiwalach muzycznych. W 2014 roku skomponował Cykl pieśni do słów Bolesława Leśmiana na sopran, fortepian i harfę multimedialną w ramach programu "Kolekcje" - priorytetu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W roku 2001 założył kameralną orkiestrę X-musique, skupiającą studentów i absolwentów Akademii Muzycznych w Łodzi, Krakowie i Katowicach. Orkiestra dokonała licznych nagrań wraz z wybitnymi muzykami z kraju i zagranicy.

Od 2009 pracuje jako kompozytor oraz reżyser dźwięku w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.
 

aktualizacja: 2014 (ai), 2021 (wa)

kompozycje

Alleluja na chór a cappella (2002)
Łza na sopran i orkiestrę kameralną do wiersza ks. Jana Twardowskiego (2003)
Czwarta na sopran solo i chór a cappella do słów Wisławy Szymborskiej (2006)
Jak modlitwa na sopran, mezzosopran, organy i zespół kameralny do słów Adama Zagajewskiego (2006)
Skene na sopran, akordeon, „ksylorimbę” i interaktywny system komputerowy (2006)
Skene 2 na sopran, flet i interaktywny system komputerowy (2007)
Adequatte na fortepian i flet (2007)
Muzyka do spektaklu Kto otworzy drzwi, reż. Dariusz Starczewski (2007)
Psalm na kwintet smyczkowy, organy i dwa chóry mieszane (2008)
Muzyka do spektaklu Błękit doskonały, reż. Andrzej Majczak (2011)
Muzyka do spektaklu Postrzał, reż. Dariusz Starczewski (2013)
Pieśni do słów Bolesława Leśmiana – na sopran, fortepian i harfę multimedialną (2014)
Muzyka do spektaklu I zawsze przy mnie stój, reż. Dariusz Starczewski (2014)
Muzyka do spektaklu Bliżej, reż. Dariusz Starczewski (2014)
Muzyka do spektaklu Trzy siostry, reż. Dariusz Starczewski (2016)
Muzyka do spektaklu Kotka na gorącym blaszanym dachu, reż. Dariusz Starczewski (2018)
Muzyka do słuchowiska Głosy cz. 1 do słów Ireneusza Iredyńskiego (2020)