Polmic - FB

wykonawcy (T)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Katarzyna Tomala-Jedynak,

dyrygentka; ur. 17 listopada 1988 roku w Sieradzu. Ukończyła klasę dyrygentury symfoniczno-operowej Mieczysława Gawrońskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2013).

Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Tadeusza Strugałę, dwukrotnie znajdując się w gronie wyróżnionych uczestników (Wrocław 2011, Kraków 2012); następnie na kursach mistrzowskich u Jina Wanga, Jormy Panuli, Marka Herona, Gabriela Chmury oraz Rafała Delekty (2013).

W okresie studiów w 2010 założyła formację wokalną Infinito, w skład której wchodzili studenci oraz absolwenci wrocławskiej wyższej uczelni muzycznej.

Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymała w 2012 stypendium Prezydenta Miasta Sieradza w ramach „Miejskiego programu wspierania uzdolnionej młodzieży”.

Katarzyna Tomala została półfinalistką konkursu Jeunesses Musicales International Conducting Competition w Bukareszcie (2013). Wtym samym roku w drodze konkursu została zaproszona przez Baltic Youth Philharmonic do wzięcia udziału w warsztatach oraz przygotowaniach jednego z koncertów Usedom Music Festival w charakterze asystenta Kristjana Järviego.

Od 2014 jako asystent dyrygenta pracowała również z Christianem Vasquezem, Diego Navarro, Christianem Schumannem, Erikiem Ochsnerem, Gabrielem Chmurą, Jackiem Kaspszykiem oraz Markiem Mosiem. Jako drugi dyrygent brała udział w przygotowaniu koncertu inaugurującego XVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, gdzie pod kierownictwem światowej sławy śpiewaka i dyrygenta Jose Cury wykonano II Symfonię „Zmartwychwstanie” Gustawa Mahlera. Podczas 7. i 8. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie miała możliwość współpracować z czołowymi kompozytorami tego gatunku, takimi jak Hans Zimmer, Elliot Goldenthal, Dario Marianelli, Patrick Doyle, Trevor Morris, Daniel Licht, Jeff Beal, Ramin Djawadi oraz Jocelyn Pook. 

Dzięki udziałowi w zainicjowanym przez Instytut Muzyki i Tańca programie „Dyrygent – rezydent” w sezonie artystycznym 2015/2016 pełniła funkcję dyrygenta-rezydenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Dyrygowała takimi zespołami, jak George Enescu Philharmonic Orchestra, Romanian Royal Camerata, Royal Welsh College of Music and Drama Chamber Ensemble w Cardiff, Royal Northern College of Music Chamber Ensemble w Manchesterze, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą NFM Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną z Wrocławia, Akademicką Orkiestrą Kameralną z Wrocławia, Sound Factory Orchestra oraz wrocławskim chórem Misericordia.

W latach 2015-2021 pełniła stanowisko dyrygenta Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Sprawowała kierownictwo muzyczne nad przygotowaniem premiery na tej scenie baletu Anna Karenina Rodiona Szczedrina (2017) oraz baletu w choreografii Roberta Bondary Don Juan z muzyką Christopha Willibalda Glucka, Alfreda Schnittkego, Johanna Sebastiana Bacha i Alessandra Marcella (2020). W 2021 roku otrzymała Teatralną Nagrodę Muzyczną imienia Jana Kiepury jako najlepszy dyrygent za muzyczne przygotowanie spektaklu Don Juan. W okresie pandemii w poznańskim Teatrze Wielkim była kierownikiem muzycznym eksperymentalnego spektaklu w reżyserii Krzysztofa Ciechańskiego Izolacja: Carmen/Don Giovanni/Don Pasquale, transmitowanego online w październiku 2020.

Od 2021 roku pełni stanowisko pierwszego dyrygenta i dyrektora artystycznego Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

aktualizacja: 2016, 2023 (Wiktoria Antonczyk)