21 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Witold Maliszewski

postać

dnia

Witold

Maliszewski

- Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

płyta

dnia

-

Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

Gwizdalanka  Danuta, Meyer  Krzysztof Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

książka

dnia

Gwizdalanka Danuta, Meyer Krzysztof

Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (M)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Zygmunt Mycielski, kompozytor, pisarz i działacz muzyczny; ur. 17 sierpnia 1907, Przeworsk; zm. 5 sierpnia 1987, Warszawa. Szkołę średnią ukończył w Krakowie, tam też uczył się muzyki u o. Bernardino Rizziego, włoskiego kompozytora, organisty i dyrygenta chórów. Od 1928, za radą Karola Szymanowskiego, kontynuował edukację muzyczną w École Normale de Musique w Paryżu u Paula Dukasa i Nadii Boulanger. Działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polskich w Paryżu, którego prezesem był w latach 1934-36. W 1936 wrócił do kraju i zajął się komponowaniem, krytyką i publicystyką muzyczną.
Brał udział w II wojnie światowej, w kampanii wrześniowej i w 1940 we Francji. Jako żołnierz polskiej armii znalazł się w stalagu, potem skierowany został do przymusowej pracy u niemieckiego rolnika. Po zakończeniu wojny powrócił do Polski.
W latach 1946-48 i 1957-59 współredagował "Ruch Muzyczny", w latach 1960-68 był redaktorem naczelnym tego pisma. Współredagował Res Facta, Rocznik Chopinowski i Chopin Studies. W 1955 opublikował w "Przeglądzie Kulturalnym" artykuł krytykujący izolację polskiej kultury od twórczości kompozytorów w świecie. Po wkroczeniu wojsk Układu Warszawskiego do Czechosłowacji opublikował w paryskiej "Kulturze" List otwarty do muzyków czeskich i słowackich, za który spotkały go restrykcje ze strony władz PRL: zdjęcie z funkcji redaktora naczelnego "Ruchu Muzycznego", objęcie podmiotowym zapisem cenzury i zakaz wyjazdów zagranicznych. W 1974 podpisał list 15 intelektualistów i artystów do władz PRL z żądaniem udostępnienia Polakom zamieszkałym w ZSRR kontaktu z polską kulturą oraz własnego szkolnictwa. W 1975 podpisał memoriał 59 intelektualistów do władz w związku z projektowanymi zmianami w konstytucji. W 1978 uczestniczył w założeniu nielegalnego Towarzystwa Kursów Naukowych, działającego w środowiskach studenckich.
W latach 1947-48 i 1952-54 Zygmunt Mycielski był wiceprezesem, w latach 1948-49 prezesem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich, w latach 1985-87 – członkiem jego prezydium. W latach 1954-57 i 1960-83 wchodził w skład Komisji Kwalifikacyjnej ZKP. Od 1983 był członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich.
Był laureatem licznych nagród: w 1952 otrzymał Nagrodę Państwową III stopnia za Symfonię nr 1 „Symfonię polską” (1951), dwukrotnie: w 1954 i 1987 – Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 1955 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za Uwerturę śląską na orkiestrę i dwa fortepiany (1948), w 1961 – nagrodę specjalną Concours Musical Prince Rainier III de Monaco za II Symfonię (1961), w 1981 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia. Otrzymał również Krzyż Kawalerski (1953) i Komandorski Orderu Polonia Restituta, Order Sztandaru Pracy (1955) oraz Ordre de mérite culturel w Monako.
Zygmunt Mycielski został pochowany w Wiśniowej nad Wisłokiem, gdzie w 1988 z inicjatywy Andrzeja Szypuły założono Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego. Przy nim w 1990 powstało czasopismo "Kamerton", koncentrujące się na dokumentacji oraz propagowaniu życia i twórczości kompozytora. W 1990 został zrealizowany przez Telewizję Polską film Zygmunt Mycielski. Szkic do portretu.
Decyzją Zygmunta Mycielskiego jego spuścizna twórcza została zdeponowana u Barbary Zwolskiej-Stęszewskiej i Jana Stęszewskiego w Warszawie. Archiwum to zawiera m.in. szkice, rękopisy i wydania kompozycji, piśmiennictwo muzyczne i literackie, obfitą korespondencję oraz unikatowe dzienniki wydane w Dzienniku 1950-1959 (Iskry, Warszawa 1999) oraz Niby dzienniku (Iskry, Warszawa 1998).
kompozycje
Trzy pieśni na sopran i fortepian do słów Cypriana Kamila Norwida, Emila Zegadłowicza i własnych (1929-30)
Dwie pieśni na sopran i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i własnych (1932)
Cztery preludia na fortepian i wiolonczelę (1934)
Pięć pieśni weselnych do słów Bruna Jasieńskiego * (1934)
Pięć (lub sześć) miniatur na fortepian (1934)
Trio na fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1934)
Trois chants de Pétrone na sopran i fortepian (1935)
Narcyz balet (1936)
Lamento di Tristano na małą orkiestrę symfoniczną, pamięci Karola Szymanowskiego (1937-1947)
Fiat voluntas Tua offertoire pour deux violoncelles et piano ou orgue (1943)
Pięć szkiców symfonicznych (1945)
Ocalenie pięć pieśni na baryton lub mezzosopran i fortepian do słów Czesława Miłosza * (1946-48)
Portret Muzy na głos recytujący, chór mieszany i 15 instrumentów do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1947)
Uwertura śląska na orkiestrę i dwa fortepiany * (1948)
Preludium na skrzypce i fortepian (1948)
Kwiaty na tor na chór mieszany a cappella do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego * (1950)
Symfonia nr 1 „Symfonia polska” * (1951)
Elegia na skrzypce i fortepian (1951)
Brzezina [wersja I] na sopran i fortepian do słów Jarosława Iwaszkiewicza (1951)
Brzezina [wersja II] na sopran i kwintet smyczkowy do słów Jarosława Iwaszkiewicza (1952)
Zabawa w Lipinach balet w jednym akcie (1952)
Cztery pieśni mazowieckie na chór i orkiestrę (1952)
Sześć preludiów na fortepian * (1954)
Koncert fortepianowy (1954)
Nowy lirnik mazowiecki 10 pieśni i finał na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1955)
Krągły rok 6 pieśni na baryton (tenore profondo) i fortepian do słów Jarosława Iwaszkiewicza * (1956-67)
Wariacje matematyczne na małą orkiestrę (1957)
Symfonia nr 2 * (1960-61)
Koncert fortepianowy nr 2 (1962)
Symfonia nr 3 „Sinfonia breve” * (1967)
Pięć preludiów na kwintet smyczkowy i fortepian * (1967)
Napisane wczesnym rankiem na tenore profondo i fortepian do słów Czesława Miłosza (1971)
Symfonia nr 4 * (1972)
Symfonia nr 5 * (1977)
Sześć pieśni na orkiestrę (1978)
Wariacje na małą orkiestrę smyczkową (1980)
Fantazja na orkiestrę (1981)
Wieczne odpoczywanie na chór mieszany albo solo z fisharmonią (1983-84)
Liturgia sacra na chór i orkiestrę (1983-84)
Osiem pieśni do słów Zbigniewa Herberta (1983-84)
Symfonia nr 6 (1985-86)
Fragmenty na chór i małą orkiestrę do słów Juliusza Słowackiego (1987)
literatura wybrana
Dwa listy Zygmunta Mycielskiego z 1952 roku, "Ruch Muzyczny" 2008 nr 5, s.9-10
Najbardziej cenię sztukę płynącą w sposób naturalny.Rozmowa Jana Stęszewskiego z Zygmuntem Mycielskim, "Ruch Muzyczny" 1987 nr 13
Zygmunt Mycielski [numer poświęcony kompozytorowi], "Kamerton" 2002 nr 1-2
Zygmunt Mycielski [numer poświęcony kompozytorowi], "Kamerton" 2004 nr 1-2
Erhardt Ludwik O Zygmuncie Mycielskim - tym, którzy go nie znali, "Ruch Muzyczny" 1998 nr 16
Markowska Elżbieta Zygmunt Mycielski, "Res Facta Nova" 1992 nr 1
Stęszewski Jan Mycielski Zygmunt.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. “m”, PWM, Kraków 2000
Szoka Marta "Liturgia sacra" Zygmunta Mycielskiego - misterium tremendum et fascinosum.w: Muzyka polska 1945-1995 (red. Krzysztof Droba, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
Tarnawska-Kaczorowska Krystyna (red.) Melos, logos, etos. Materiały sympozjum poświęconego twórczości F. Dąbrowskiego, S. Kisielewskiego, Z. Mycielskiego, ZKP, Warszawa 1987
publikacje
książki

Dziennik 1960-1969, Iskry, Warszawa 2001
Postludia, PWM, Kraków 1977
Dziennik 1950-1959, Iskry, Warszawa 1999
Niby-dziennik, Iskry, Warszawa 1998
Notatki o muzyce i muzykach, PWM, Kraków 1961
Szkice i wspomnienia, Biblioteka "WIĘZI", Warszawa 1999
Ucieczki z pięciolinii, PIW, Warszawa 1957
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information