26 lipca 2014
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Tadeusz Baird

postać

dnia

Tadeusz

Baird

Tadeusz Baird Works for Orchestra

płyta

dnia

Tadeusz Baird

Works for Orchestra

Baird Tadeusz Wariacje bez tematu

kompozycja

dnia

Baird Tadeusz

Wariacje bez tematu

Literska Barbara Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja

książka

dnia

Literska Barbara

Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (K)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Benedykt Konowalski,

kompozytor, dyrygent i pedagog; ur. 21 marca 1928, Radom. W 1952 ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Następnie studiował kompozycję u Jana Maklakiewicza i Tadeusza Szeligowskiego (dyplom w 1960) oraz dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego (dyplom w 1964) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1956-72 był kierownikiem muzycznym Centralnego Zespółu Artystycznego Wojska Polskiego w Warszawie. Od 1966 wykłada w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, od 1987 jako profesor, pełniąc równocześnie w latach 1984-87 funkcję prorektora.
Jako dyrygent prowadził koncerty symfoniczne w kraju i za granicą. Nagrywał programy muzyczne dla Polskiego Radia i telewizji oraz nagrał kilkanaście płyt dla Polskich Nagrań i firmy fonograficznej Philips w Paryżu. Prowadził spektakle w teatrach muzycznych i filharmoniach. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich. Był współzałożycielem oraz w latach 1972-92 przewodniczącym kolegium redakcyjnego Wydawnictwa Muzycznego Agencji Autorskiej w Warszawie.
Benedykt Konowalski jest laureatem konkursu kompozytorskiego Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (1990), konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego (1996) oraz konkursu im. Grażyny Bacewicz (1999). Otrzymał także nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1977, 1987) i Nagrodę Prezesa Rady Ministrów I stopnia za twórczość artystyczną oraz za twórczość dla dzieci i młodzieży (1979, 1987).

aktualizacja: listopad 2008

kompozycje
Zakochałem się w nowej Warszawie na sopran, tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1950)
Elegia na skrzypce i fortepian * (1953)
Dziewczynka z zapałkami, poemat symfoniczny wg baśni H. Ch. Andersena (1956)
Fantazja na fortepian (1958)
Dwie pieśni dziecięce na sopran, ksylofon i fortepian * (1958)
Skrzypce, pieśń na sopran i fortepian z cyklu Genealogia instrumentów * (1958-62)
Album Chagalla – opera studencka czyli „Jak samochód przestraszył się konia” (1960)
Pieśń o Lipsku na sopran i fortepian (1960)
Pieśń o oranżadzie z siedmiu rzek na sopran, fortepian i wibrafon (1960)
Lech, Czech i Rus [wersja I], ballada na bas-baryton, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1962)
Lech, Czech i Rus [wersja II], ballada na głos z fortepianem (1962)
Muzyka na skrzypce solo i instrumenty perkusyjne * (1962)
Uwertura koncertowa na orkiestrę (1962)
Mazur na orkiestrę (1962)
Ojczyzna na chór i orkiestrę (1962)
Żołnierz Polski [wersja I], pieśń na bas solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1963)
Żołnierz Polski [wersja II], pieśń na głos z fortepianem (1963)
Robotnicy [wersja I], pieśń na chór męski (1963)
Robotnicy [wersja II], pieśń na chór męski z fortepianem (1963)
Zapatrzyły się w Wisłę na chór męski (1963)
Hajduk na orkiestrę (1964)
Małgorzatka na orkiestrę (1964)
Muchy, pieśń na sopran, wibrafon i fortepian * (1964)
Taniec Podhalańczyków, scena baletowa (1964)
Suita kontuszowa na sopran, mezzosopran, tenor, baryton, bas solo, balet, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1964)
Freski na orkiestrę (1964)
Drabant pożegnalny na orkiestrę (1964)
Brama Brandenburska, scena baletowa (1965)
Niech szumią sztandary Grunwaldu na bas solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1966)
Pokój, kantata na tenor, bas solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1966)
Na pierwszy maja na tenor, bas solo i orkiestrę symfoniczną (1966)
Taniec hiszpański na orkiestrę (1966)
Sławny Jagiełło na chór męski (1966)
Pieśń rycerzy Bolesława Krzywoustego na chór męski (1966)
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte [wersja I] na baryton solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1966)
Nike i warszawska noc na sopran solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1966)
Galopada, kankan na orkiestrę (1967)
Pieśń o Ojczyźnie na baryton solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1967)
Warszawa, pieśń na chór mieszany (1967)
Walc kotylionowy (Biały walc) na orkiestrę (1967)
Mazurka z kurantem na orkiestrę (1967)
My Tobie Ojczyzno [wersja I], polonez na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1967)
My Tobie Ojczyzno [wersja II], polonez na głos z fortepianem (1967)
My Tobie Ojczyzno [wersja III], polonez na chór mieszany i fortepian (1967)
Tylko tutaj [wersja I] na baryton solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1967)
Tylko tutaj [wersja II] na baryton solo, chór męski i fortepian (1967)
Suita francuska na głosy solowe, chór męski, balet i orkiestrę symfoniczną (1967)
My Tobie Ojczyzno na 4-głosowy chór mieszany (1968)
Fantazja na trąbkę solo i orkiestrę symfoniczną (1969)
Do Polski, pieśń na bas solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1970)
Kosmos 1970 r. na taśmę (1970)
Ku gwiazdom, scena baletowa (1970)
Reduta, suita na sopran, tenor, bas solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1970)
Kropla krwi, pieśń na chór mieszany (1970)
Ptak, Ikar, my na orkiestrę i taśmę (1970)
Suita Śląsko-Wielkopolska na solistów, chór, balet i orkiestrę (1971)
Cedynia, pieśń na chór męski a cappella (1972)
Dłoń do dłoni [wersja I], pieśń na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1972)
Dłoń do dłoni [wersja II], pieśń na chór mieszany z towarzyszeniem fortepianu (1972)
Kochamy naszą ziemię [wersja I], polonez D-Dur na mezzosopran, baryton solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1972)
Kochamy naszą ziemię [wersja II], polonez D-Dur na mezzosopran, baryton solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1972)
Kochamy naszą ziemię [wersja III], polonez D-Dur na mezzosopran, baryton solo, chór i fortepian (1972)
Praojców bój, tryptyk choreograficzno-wokalny na chór męski, balet i orkiestrę symfoniczną (1972)
Legiony Dąbrowskiego na głosy recytujące, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1972)
Koseder, taniec kaszubski na orkiestrę * (1973)
Kujawiak na orkiestrę (1973)
Mini rondo na trio stroikowe * (1973)
Pancerni i pies, musical dla dzieci i młodzieży * (1973)
Celestyna na głosy solowe i zespół instrumentalny (1973)
Taniec gruziński na orkiestrę (1973)
Taniec rosyjski na orkiestrę (1973)
Stimulans per orchestra (1974)
Tryptyk morski na chór męski (1975)
Czaromistrze, musical dla dzieci (1977)
Etiuda na orkiestrę (1977)
Taniec monetowy na orkiestrę (1977)
Taniec maszkar na orkiestrę (1977)
Taniec świetlików na orkiestrę (1977)
Spełnienie na orkiestrę (1977)
Warszawskie dziewczęta [wersja I] na zespół instrumentalny (1977)
Warszawskie dziewczęta [wersja II] na orkiestrę (1977)
Nasze jest jutro [wersja I] na zespół instrumentalny (1977)
Nasze jest jutro [wersja II] na orkiestrę (1977)
Z górki na pazurki, piosenka dla dzieci na głos i fortepian (1977)
Jakie ładne chłopaki, widowisko muzyczno-liryczne (1977)
Polonez rycerski na orkiestrę * (1977)
Katarynka Pana Bolesława Prusa na 3-głosowy chór dziecięcy (1978)
Mazur Sobieskiego na orkiestrę (1978)
Rapsod Grunwaldzki na tenor, bas, chór męski, balet i orkiestrę symfoniczną (1978)
Wiedeńska wiktoryja na sopran, tenor, chór męski, balet i orkiestrę symfoniczną (1978)
Znów bije serce Warszawy, pieśń na chór mieszany (1978)
Miasto Syreny [wersja I] na tenor i fortepian (1978)
Miasto Syreny [wersja II] na tenor i orkiestrę (1978)
Dialogi przekorne na klarnet i marimbafon * (1981)
Nike Varsoviensis, oratorium na sopran, bas, chór mieszany, chór męski, narratora i wielką orkiestrę symfoniczną (1981)
Krakowiak na orkiestrę (1981)
Fort niepokornych serc, telewizyjne widowisko muzyczne (1981)
Dyptyk polski na puzon solo * (1982)
Po kim biją dzwony ranne [wersja I], cykl pieśni na baryton i zespół kameralny * (1982)
Brewerie na orkiestrę (1982)
Zmykaj smutku na głos (lub chór dziecięcy) i zespół instrumentalny (1982)
Cztery miniatury romantyczne na fortepian (1982)
Dzieciak postępowy, piosenka dla dzieci na głos i fortepian (1982)
Spójrz na siebie na 2-głosowy chór dziecięcy * (1983)
Nowa fala na 3-głosowy chór dziecięcy * (1983)
Pieśni przychodzących na sopran i fortepian * (1984)
Victoria regis, partita na puzon i organy * (1984)
Dom na sopran i fortepian (1984)
Przedzimowe sny na sopran i fortepian (1984)
Garść wspomnień na sopran i fortepian (1984)
Dramat w końskiej źrenicy na mezzosopran i zespół instrumentalny * (1985)
Kwadroton na czworo skrzypiec * (1986)
Co jest grane? [wersja I] na kwintet dęty * (1986)
Diabolo na trzy trąbki i perkusję * (1986)
Koncert na flet i orkiestrę smyczkową * (1987)
Sherlock Holmes and Dr Watson na dwie wiolonczele * (1987)
K-2 [wersja I] na skrzypce i organy * (1987)
Komputery, piosenka dla dzieci na 3-głosowy chór dziecięcy lub żeński (1988)
Panta rhei na altówkę i organy * (1988)
Kwintet fortepinowy * (1988)
K-2 [wersja II] na skrzypce solo, organy i orkiestrę symfoniczną (1988)
Double Concerto for two trombons, percussion instruments and string orchestra (1989)
Koncert na cztery flety (1989)
Wampum na flet i fortepian * (1989)
Koncert na orkiestrę symfoniczną (1990)
Śmierć na Mont Blanc [wersja I] na wiolonczelę i fortepian * (1990)
Apage satanas na kwartet dęty * (1990)
Koncert na altówkę i orkiestrę (1991)
Rondo na perkusję solo (1991)
Myśli Polaka przy górze Mont Blanc, pieśń na baryton i fortepian (1991)
Bławatek, pieśń na mezzosopran i fortepian (1991)
Życie po życiu na dziesięć fortepianów (1991)
Tren pamięci Grażyny Bacewicz [wersja I] na skrzypce solo i orkiestrę * (1992)
Victoria regis, oratorium na puzon, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1992)
Symfonia requiem nr 1 „Titanic” na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1992)
Koncert podwójny na mezzosopran (klarnet), flet i orkiestrę smyczkową (1992)
Zagłada Sodomry i Gomory, symfonia na organy i perkusję (1992)
Katedra Notre Dame. Symfonia organowa nr 1 na organy (1992)
Yad Vashem na puzon lub kontrabas (1992)
Ave Maria [wersja I] na trzy puzony (1992)
Pożegnanie, marsz żałobny na cztery puzony (1992)
Ave Maryja na chór żeński (1992)
Warszawa, pieśń na mezzosopran (lub baryton) i fortepian (1993)
Archikatedra św. Jana w Warszawie. Symfonia organowa nr 2 na organy * (1993)
Katedra królewska na Wawelu. Symfonia organowa nr 3 na organy (1993)
Katedra św. Wita w Pradze. Symfonia organowa nr 4 na organy (1993)
Scherzo warszawskie na orkiestrę kameralną (1993)
Memento mori na flet i organy (1993)
Koncert na fagot, perkusję i orkiestrę smyczkową * (1993)
Tren pamięci Grażyny Bacewicz [wersja II] na skrzypce i fortepian * (1993)
Modlitwa za umarłych na puzon (1993)
Kain i Abel, poemat na skrzypce i puzon solo (1994)
Loch Ness, poemat na kontrabas i fortepian (1994)
Paweł i Gaweł czyli kontrargumenty na dwoje skrzypiec (1994)
Akordomania na 6 skrzypiec (1994)
Pizzicato? - wyłącznie! na 10 skrzypiec (1994)
Adagio na 16 skrzypiec (1994)
Perpetuum mobile na 3, 6, 9, 12 itd. skrzypiec (1994)
Koncert na róg, perkusję i orkiestrę smyczkową (1994)
Co jest grane? [wersja II] na 5 skrzypiec (1994)
Ave Maria [wersja II] na puzon i organy (1994)
Symfonia requiem nr 2 „Heweliusz” na skrzypce solo, kontrabas solo i orkiestrę (1994)
Koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną * (1994)
Gra o wszystko na skrzypce (1994)
Koncert na czworo skrzypiec (1994)
Symfonia nr 3 „Sykstyńska” * (1995)
Koncert potrójny na fortepian, kontrabas, perkusję solo i orkiestrę smyczkową (1995)
Pejzaż Polski na klarnet solo (1995)
Śmierć na Mont Blanc [wersja II] na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1995)
Terefere na głosy dziecięce i zespół instrumentalny (1996)
Przerwa, piosenka na młodzieżowy chór mieszany i dwa fortepiany (1996)
Egzamin, piosenka liryczna na młodzieżowy chór żeński, 2 marimbafony i orkiestrę smyczkową (1996)
Mamy ZOO, piosenka na chór dziecięcy, instrumenty perkusyjne i fortepian (1996)
Trio fortepianowe (1996)
Koncert poczwórny na 4 perkusje i orkiestrę (1996)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1996)
Dzień dobry Fryderyku, miniatura na fortepian dla dzieci i młodzieży (1996)
Po kim biją dzwony ranne [wersja II] na baryton i fortepian (1996)
Tryptyk ekumeniczny na puzon solo (1996)
Inwokacja do Matki Boskiej Muszyńskiej na organy (1996)
Koncert na osiem wiolonczel (1997)
Symfonia nr 4 „Bazylika św. Stefana w Budapeszcie” (1997)
Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (1997)
Koncert na trąbkę, perkusję i orkiestrę smyczkową (1997)
Pałac w Łańcucie, partita na kwartet smyczkowy * (1997)
Duchy dobre - duchy złe na marimbafon solo (1997)
Koty i myszy na dziecięcą orkiestrę smyczkową (1997)
Mały koncert dla dużych dzieci na dwie orkiestry smyczkowe (1997)
Symfonia nr 5 „Galaktyka Andromedy” na chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1998)
Koncert poczwórny na puzon (wiolonczelę), fortepian i dwie perkusje (1998)
Cztery temperamenty na cztery wiolonczele (1998)
Sinfonia sacra nr 6 na wiolonczelę, kontrabas i orkiestrę smyczkową * (1998)
Koncert na kontrabas i orkiestrę smyczkową (1998)
Hej, radością oczy błysną, piosenka dla dzieci na chór dziecięcy z fortepianem (1998)
Hej, użyjmy żywota, piosenka dla dzieci na głos z fortepianem (1998)
Capriccio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1999)
Rapsodia polska na skrzypce i fortepian (1999)
Ballada na altówkę i fortepian (1999)
Ballada na wiolonczelę i fortepian (1999)
Trzy preludia na dwie altówki (1999)
Fantazja na skrzypce (1999)
Dyptyk Wiślany na chór mieszany (1999)
Suita polska na orkiestrę (1999)
Symfonia nr 7 „Tatrzańska” na wielką orkiestrę (1999)
Symfonia nr 8 „Koncertująca” na fortepian, dwie perkusje i orkiestrę smyczkową (1999)
Koncert podwójny na dwie altówki i orkiestrę smyczkową (1999)
Ecce homo - filius Dei, oratorium na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2000)
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte [wersja II] na mezzosopran solo i chór mieszany (2000)
Koncert na obój i orkiestrę smyczkową (2000)
Nostalgia na altówkę i wibrafon (2000)
Rapsodia góralska na 3 altówki (2000)
Muzyka na orkiestrę smyczkową (2000)
Kaprys na altówkę solo (2000)
Missa brevis na chór mieszany i zespół instrumentalny (2000)
Pieśni miłości i rozstania na baryton i fortepian (2001)
Jesień bemowska, fantazja na orkiestrę smyczkową (2001)
Pięć pieśni do słów Norwida na trzygłosowy chór żeński (2001)
Kwartet gandawski na kwartet smyczkowy (2001)
Symfonia nr 10 „Ekumeniczna” na wielką orkiestrę symfoniczną (2001)
Upiory na wiolonczelę solo (2001)
Wilk i dwa zajączki na 3 skrzypiec (2001)
Koncert na harfę i orkiestrę smyczkową (2001)
Koncert potrójny na 3 wiolonczele (2001)
Koncert podwójny na fortepian, akordeon i orkiestrę smyczkową (2001)
Suita polskich pieśni żołnierskich i religijnych na 4 puzony (2001)
Romans na 2 skrzypiec (2001)
Rafa koralowa na skrzypce i klarnet (2001)
Imaginacje na altówkę i wiolonczelę (2001)
Homo homini na skrzypce i altówkę (2001)
Labirynt na wiolonczelę solo (2001)
Rozmowa dziadka z wnukiem na klarnet i puzon (2002)
Umschlagplatz rok 1943 na puzon solo (2002)
Niebieskie migdały na 3-głosowy chór dziecięcy (2002)
Amor vincit omnia, fantazja na skrzypce i wibrafon (2002)
Symfonia nr 11 „Pastoralna” (2002)
Zagrajmy dla babci na 2 klarnety (2002)
Halucynacje na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2002)
Dialogi na flet i klarnet (2002)
Fanfara ku czci św. Andrzeja Boboli na zespół instrumentów dętych (2002)
Symfonia nr 12 „Warszawska” (2002-2003)
Chanson triste pour clarinette, violon et violoncelle (2003)
Matko Kochawińska, pieśń na sopran solo i chór mieszany (2003)
Tren pamięci Karola Szymanowskiego na sopran solo i kwartet smyczkowy (2003)
Koncert na orkiestrę symfoniczną nr 2 (2003)
Koncert na róg i orkiestrę smyczkową nr 2 (2003)
Poemat koreański na orkiestrę dętą (2003)
Suita polska [wersja I] na instrumenty dęte (2003)
Suita polska [wersja II] na orkiestrę dętą (2003)
Tęczowe trio na flet, klarnet i fagot (2003)
U Karola w Atmie na kwintet dęty (2003)
Czarna Dama z Janowieckiego Zamku, tryptyk na sekstet smyczkowy (2003)
Arlekin na kontrabas solo (2003)
Niebo na baryton solo i trio fortepianowe (2003)
Dedykacje – In memoriam, cykl pieśni na bas-baryton i fortepian (2003)
Wokaliza – Koncert na sopran i orkiestrę smyczkową (2003)
Symfonia nr 13 „Katharsis” na sopran, alt, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003-2004)
Żal na klarnet i fortepian (2004)
Cztery tańce polskie na fortepian (2004)
Koncert na osiem puzonów (2004)
Koncert na puzon (lub kontrabas) i orkiestrę smyczkową (2004)
Kwintet Dawidowy – Dziękczynienie za wybawienie od śmierci na baryton solo i kwartet puzonowy (2004)
Requiem Varsoviae na sopran, bas, narratora, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005)
Lacrimosa na sopran solo i chór mieszany (2005)
Symfonia nr 14 „Koncertująca” na flet, klarnet, marimbafon i orkiestrę smyczkową (2005)
Lacrimosa na sopran, altówkę i fortepian (2006)
Koncert potrójny na saksofon altowy, trąbkę i fortepian (2006)
Medytacje na sopran, saksofon altowy i altówkę (2007)
Fantasmagoria na fortepian (2007)
Grzeczna dziewczynka na sopran i fortepian do słów Alana A. Milne’a (2007)
literatura wybrana
Dużo to czy mało?.Benedykt Konowalski rozmawia o swojej twórczości z Anetą Świder, „Muzyka21” 2001 nr 10, s. 28-29
Miklaszewska Joanna Konowalski Benedykt.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Waszak Małgorzata Konowalski Benedykt.w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. I, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information