Polmic - FB

indeks osób (L)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Ignacy Lisiecki,

pianista, dyrygent, kompozytor; ur. 28 kwietnia 1981, Poznań. Pierwsze młodzieńcze sukcesy pianista odnosił kształcąc się pod kierunkiem Teresy Pisarskiej-Wietrzyńskiej. Doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem Haliny Czerny Stefańskiej, Reginy Smendzianki, Wiktora Mierżanowa. Studiował fortepian w Akademii Muzycznej w Warszawie (w klasie prof. Piotra Palecznego), Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze oraz dyrygenturę na Państwowym Uniwersytecie Tokijskim Geidai. Przełomowym momentem w jego edukacji muzycznej było spotkanie z wybitnym amerykańskim pianistą rosyjskiego pochodzenia Lwem Natochennym, który wywarł istotny wpływ dalszy rozwój pianisty. Od 2010 roku artysta mieszka na stałe w Japonii, dzieląc aktywność zawodową oraz życie prywatne pomiędzy Tokio i Warszawę.

Ignacy Lisiecki Był stypendystą niemieckiej DAAD, Fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego, japońskiego Ministerstwa Edukacji (MEXT) oraz Fundacji Yamaha, jako zwycięzca ogólnokrajowego konkursu pianistycznego w Warszawie w 2002 roku.

Lisiecki specjalizuje się jako pianista w interpretacji muzyki współczesnej. Wykonywał w Polsce utwory reprezentujące najnowsze współczesne trendy kompozytorskie, m.in. Dichotomie Esa-Pekka Salonena. Przedstawia też publiczności dzieła rzadko wykonywane, na przykład Preludia Pawła Kleckiego, I Sonatę fortepianową Romana Palestra, bądź nie grywaną wcześniej w Polsce Sonatę fortepianową Leonarda Bernsteina (prawykonania tych dzieł miały miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie). Dokonał także prawykonań dedykowanych mu utworów fortepianowych, wśród nich Gliptopalinomia wrocławskiego kompozytora Pawła Hendricha. Obok muzyki współczesnej główny trzon repertuaru pianisty stanowią utwory z epoki romantyzmu (wykonuje m.in. komplet dzieł fortepianowych Roberta Schumanna).

Ważne miejsce w muzycznej aktywności pianisty zajmuje opracowywanie transkrypcji utworów orkiestrowych i organowych na fortepian solo. W maju 2011 roku, z okazji setnej rocznicy śmierci Gustava Mahlera podczas recitalu w Sayaka Hall w Osace miała miejsce premiera Parafrazy nt. Adagietto z V Symfonii jego autorstwa. W 2012 ukończył Lisiecki swoją Fantazję nt. Preludium Chorałowego Brahmsa – utwór inspirowany tematem preludium, pochodzącego z ostatniego opusu niemieckiego kompozytora.

W listopadzie 2012 zadebiutował w Tokyo Opera City, jednym z najważniejszych centrów muzycznych świata. Od tego czasu bywa regularnie zapraszany do występów w Japonii z czołowymi orkiestrami japońskimi, takimi jak Tokyo Philharmonic Orchestra, Kyushu Symphony Orchestra, dając również recitale w takich salach, jak Tokyo Bunka Kaikan, Sumida Triphony Hall oraz występując m.in. na prestiżowym tokijskim festiwalu muzycznym „Tomino Festival”. Pianista wziął udział w oficjalnych obchodach roku chopinowskiego w Japonii i Izraelu. W 2017 roku Lisiecki wystąpił w nadawanym nieprzerwanie od 1969 roku ogólnokrajowym japońskim programie telewizyjnym dot. muzyki klasycznej „Daimei no nai Ongakukai” wraz z japońskim skrzypkiem Kazuki Sawa, wykonując Sonatę skrzypcową op. 9 Karola Szymanowskiego. Program oglądany przez 5 milionów odbiorców był pierwszą tak obszerną prezentacją sylwetki Szymanowskiego w japońskich mediach. Z inicjatywy pianisty we wrześniu 2017 roku we współpracy z PWM oraz z tokijskim Uniwersytetem Sztuk Pięknych „Geidai” odbył się pierwszy w Japonii wykład i koncert monograficzny poświęcony twórczości Szymanowskiego w związku z obchodami 80. rocznicy śmierci kompozytora.

Lisiecki występuje również z orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. Grał pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak m.in. Mirosław Jacek Błaszczyk, Jose Maria Florencio, Tadeusz Strugała, Norichika Iimori, Derrick Inouye, Ken Takaseki. Występował w Filharmonii Narodowej, w siedzibie NOSPR w Katowicach, w Filharmonii Łódzkiej oraz w Teatrze Polskim w Poznaniu. Ignacy Lisiecki regularnie współpracuje z legendarnym litewskim wiolonczelistą Davidem Geringasem, występował również wspólnie z kwartetem smyczkowym berlińskiego Konzerthausu.

Wydana w 2013 roku debiutancka płyta Ignacego Lisieckiego Homage to Brahms zyskała pozytywny odbiór w prasie i mediach. Pisały i mówiły o niej „Newsweek”, „Wprost”, „Rzeczpospolita”, „Polskie Radio”, szwajcarskie publiczne „Radio RTS”. Amerykańskie czasopismo muzyczne „Fanfare Magazine ” uznało płytę „za najciekawszą wydaną płytę mijającego 2013 roku”, a japońskie „Ongaku no Tomo” docenia umiejętności pianisty w kreowaniu różnorodnych nastrojów i efektów dynamicznych oraz delikatny dźwięk...”. Lisiecki został zaproszony przez PWM do nagrania 7 Preludiów fortepianowych Aleksandra Tansmana w związku z wydawnictwem fonograficznym, będącym kompilacją nagrań i przeglądem stu wybranych dzieł współczesnej muzyki polskiej z ostatniego stulecia (1918-2018). Jego kolejny album Swan Song, zawierający wybór dzieł z ostatnich opusów Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa i Richarda Wagnera, został wydany w 2019 roku przez Sony Music, 

W 2011 roku pianista został wyróżniony dyplomem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne dokonania na rzecz szerzenia dziedzictwa kultury polskiej na świecie.

aktualizacja: 2018 (wa), 2020 (ac)