31 lipca 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Marta Ptaszyńska

postać

dnia

Marta

Ptaszyńska

Marta Ptaszyńska -

płyta

dnia

Marta Ptaszyńska

-

Ptaszyńska Marta   La novella d'inverno (Opowieść zimowa) na orkiestrę smyczkową

kompozycja

dnia

Ptaszyńska Marta

La novella d'inverno (Opowieść zimowa) na orkiestrę smyczkową

Cichoń Ewa, Polony Leszek Muzyka to język najdoskonalszy. Rozmowy z Martą Ptaszyńską

książka

dnia

Cichoń Ewa, Polony Leszek

Muzyka to język najdoskonalszy. Rozmowy z Martą Ptaszyńską

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (W)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Adam Walaciński,

kompozytor, krytyk muzyczny i pedagog; ur. 18 września 1928, Kraków, zm. 3 sierpnia 2015, tamże. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 8 lat. Po wojnie był prywatnym uczniem wybitnego wirtuoza Wacława Niemczyka (1945-46). W 1947 rozpoczął studia w klasie skrzypiec Eugenii Umińskiej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1952 zrezygnował z Wydziału Instrumentalnego i przeniósł się do klasy kompozycji Artura Malawskiego. Wkrótce jednak przerwał studia. Został prywatnym uczniem Stefana Kisielewskiego.

Jednocześnie od 1948 do 1956 grał jako skrzypek w Krakowskiej Orkiestrze Polskiego Radia.

Od 1956 należał do Związku Kompozytorów Polskich (w latach 1971-87 pełnił funkcję prezesa Oddziału Krakowskiego ZKP, w latach 1989-97był członkiem Zarządu Głównego) oraz do Stowarzyszenia Artystycznego „Grupa Krakowska”. Od 1957 współpracował z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, od 1984 był redaktorem naukowym Działu Kompozytorzy XX w. w Encyklopedii Muzycznej PWM.

Od tego czasu poświęcał się kompozycji, początkowo głównie muzyce filmowej i teatralnej – jest autorem ilustracji muzycznych do takich filmów, jak Faraon i Matka Joanna od Aniołów w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (1965), czy serial telewizyjny Czterej pancerni i pies w reżyserii Konrada Nałęckiego (1965-70), a także publicystyce muzycznej. Od 1962 był recenzentem muzycznym „Dziennika Polskiego” w Krakowie.

Po kilkunastu latach działalności twórczej w 1974 uzyskał formalnie dyplom z kompozycji (z wyróżnieniem) w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie Bogusława Schaeffera. Jako wykładowca był związany z tą muzyczną uczelnią od 1972 (w 1992 otrzymał tytuł profesora), w latach 1993-96 pełnił funkcję prorektora. Ponadto w latach 1973-81 prowadził seminarium „Muzyka w teatrze” na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie.

Jego utwory były wykonywane w wielu krajach, m.in. we Francji, Włoszech, w Holandii, byłej Jugosławii, Grecji i Kanadzie, a w Polsce m.in podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”.

Adam Walaciński za swoją działalność kompozytorską i pedagogiczną otrzymał wiele nagród, m.in. w 1966 – Nagrodę Państwową I stopnia za muzykę do filmu Faraon, w 1976 – Nagrodę miasta Krakowa, w 1981 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za działalność pedagogiczną, a w 2003 – Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: sierpień 2015 (ai)

kompozycje
Dwa mazurki à la maniére de Szymanowski na fortepian (1953)
Etiuda fortepianowa (1953)
Pêle-mêle 15 drobnych utworów na fortepian (1955-56)
Composizione „Alfa” na orkiestrę symfoniczną (1958)
Kwartet smyczkowy (1959)
Modyfikacje na altówkę i fortepian (1960)
Rotazione na fortepian (1961)
Inversioni na fortepian (1961)
Intrada dla 7 wykonawców (1962)
Canto tricolore [wersja I] na flet, skrzypce i wibrafon (1962)
Horyzonty na orkiestrę kameralną (1962)
Sequenze per orchestra con flauto concertante (1963)
Liryka sprzed zaśnięcia na sopran, flet i 2 fortepiany (1963)
Introspekcje na klarnet i perkusję (1964)
Concerto da camera na skrzypce i orkiestrę smyczkową (1964)
Fogli Volanti kompozycja graficzna na trio smyczkowe (1965)
Canzona na wiolonczelę solo, fortepian preparowany i taśmę (1966)
Dichromia na flet i fortepian (1967)
Epigramy na zespół kameralny (1967)
Refrains et réflexions na orkiestrę (1969)
Allaloa kompozycja graficzna na fortepian z elektroakustyczną transformacją (1970)
Notturno 70 na 24 instrumenty smyczkowe, 3 flety i perkusję (1970)
Torso na orkiestrę (1971)
On peut écouter... na obój, klarnet i fagot (1971)
Melodiarum zbiór utworów na różne instrumenty solowe (1972-82)
Divertimento interrotto na 13 wykonawców (1974)
Mirofonie na sopran, aktora, klarnet, altówkę, wiolonczelę, harfę i perkusję (1974)
Efemerydy na skrzypce i orkiestrę (1978)
Ariel na flet i klawesyn (1978)
A travers le miroir na 2 flety i 12 instrumentów smyczkowych (1980)
Jeu libre dla 5 wykonawców (1983)
Ballada na flet i fortepian (1986)
Mała muzyka jesienna na obój i trio smyczkowe (1986)
Moments musicaux avec Postlude en hommage à I. S. na 2 fortepiany (1987, 2000)
Drama e burla na orkiestrę symfoniczną (1988)
Valsette à la carte na wiolonczelę i kontrabas (1990)
Canto tricolore [wersja II] na flet, skrzypce i wibrafon (1991)
Pastorale na skrzypce, flet i obój (1992)
Voyage au pays de l’oubli na orkiestrę symfoniczną (1995-)
Fantasia sopra „Ave Maris Stella” na wiolonczelę (1997)
Aria per orchestra (1998)
La Vida es sueño – reminiscencje z Calderona na flet, gitarę i altówkę (1998)
Duo per viola e violoncello (1999)
Serenata na obój i trio smyczkowe (1999)
Girlanda na 8 fletów (1999)
Spirala czasu dla 15 wykonawców (2000)
Un poco di Schubert na orkiestrę smyczkową (2001)
Cinque episodi na trio fortepianowe (2001)
Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)
Trzy pieśni na sopran, wiolonczelę i fortepian (2001)
Symfonie ogrodów na orkiestrę (2003)
Intermezzo na wiolonczelę solo (2003)
literatura wybrana
Prywatny uczeń Kisiela.Z Adamem Walacińskim rozmawia Ludwik Erhardt, "Ruch Muzyczny" 2004 nr 9, s.8-10
Rychlik Józef Adam Walaciński. Wybrane zagadnienia z twórczości na przykładzie „Liryki sprzed zaśnięcia”.w: Krakowska szkoła kompozytorska 1888-1988 (red. Teresa Malecka), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1993
publikacje
Retrospekcje. Teksty o muzyce XX wieku, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2002
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information