Polmic - FB

kompozytorzy (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Aleksandra Gryka,

kompozytorka; ur. 17 maja 1977, Warszawa. W wieku sześciu lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie i kontynuowała ją w latach 1985-90 w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego w Warszawie. W 1997 ukończyła Państwową Średnią Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Jaśminy Strzeleckiej, otrzymując dyplom z wyróżnieniem, nagrodę za ocenę celującą z improwizacji oraz nagrodę za dzialalność koncertową poza terenem szkoły i na terenie szkoły. W latach 1998-2003 studiowała w Akademi Muzycznej w Krakowie kompozycję pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz Magdaleny Długosz (dyplom z wyróżnieniem).

W 2000 roku uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM/ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, zaś w 2001 w kursach dla kompozytorów w Buckow w Niemczech. W roku 2002 brała udział w letnich warsztatach dla kompozytorow w Reichenau w Austrii w ramach programu Internationalen Sommer Akademie Prag-Wien-Budapest, a od września do grudnia tego samego roku przebywała w Stanach Zjednoczonych w ramach programu wymiany studenckiej pomiędzy Central Washington University i Akademią Muzyczną w Krakowie. Na rok akademicki 2002/2003 otrzymała Stypendium Ministra Kultury za wyróżniające wyniki w nauce.

W 2000 roku zoastała laureatką I nagrody na Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor. na orkiestrę symfoniczną (2000), w latach 2003 i 2006 otrzymała nominację do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna, w 2004 – Nagrodę fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną, w 2006 – nominację do Nagrody TVP Kultura, a w roku 2009 - nominację do II edycji Nagrody Mediów Publicznych "Cogito" za utwór Youmec. W 2012 roku za muzykę do przedstawienia Trash Story (w reż. M. Libery, Teatr Lubuski) otrzymała nagrodę na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość Przedstawiona" w Zabrzu.

Utwory Aleksandry Gryki były wykonywane w Polsce oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Luxemburgu, Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech i na Ukrainie. Prezentowane były m.in. podczas Festiwalu „Warszawska Jesień” (od 2001 roku), czy festiwalu "Scarum Profanum" w Krakowie (od 2011 roku), Festiwalu Prawykonań w Katowicach, festiwalu Audio Art w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz Instalakcje w Warszawie, a także na koncertach w interpretacji tak uznanych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jak berlińska grupa Novoflot (od 2004), Kwartludium (od 2001), Nonstrom (od 2005), an_ARCHE new music ensemble (od 2008), kwartet smyczkowy Asasello z Kolonii (od 2009), Kwadrofonik (od 2014), Kwartet Śląski, Kwadrofonik. W swoim repertuarze kompozycje Gryki ma także klawesynistka Gośka Isphording i śpiewaczka Barbara Kinga Majewska.

W ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, powstały takie jej utwory, jak 10, 12, 13,-31., |H_He|, mutedisorder kwartet i W.ALTER’s(Z.).

Od 2005 roku komponuje także muzykę do sztuki i spektakli dla teatrów w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Częstochowie, Koszalinie, Szczecinie, Zielonej Górze, Łodzi i Krakowie.

Jej dzieła sceniczne wystawiane są od 2006 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

Od 2011 roku współpracuje także z tancerką Dominiką Knapik.

aktualizacja: 2014 (ai), 2022 (wa)

twórczość

Na twórczość Aleksandry Gryki silnie wpływa zainteresowanie naukami o wszechświecie, w tym fizyką kwantową. Inspiruje ją również literatura piękna, także z gatunku science-fiction. W swoich utworach łączy charakterystyczne dla siebie ostre brzmienia elektroniczne z bogatym arsenałem instrumentarium akustycznego. Kompozycjom Aleksandry Gryki, odzwierciedlającym skrajności stanów emocjonalnych, towarzyszą neologiczne intrygujące tytuły, które motywują słuchaczy do interpretacji jej muzyki.

kompozycje

For D. na fortepian solo (1999)
LIEN-AL na wiolonczelę, klawesyn i akordeon (2000)
High3bbingNor. na orkiestrę symfoniczną (2000)
Interioryzacion na komputer (2000)
OXYGEN nr.369,1 na taśmę i fortepian (2001)
NonStopping center na klawesyn solo (2001)
(1”)exists as…(-1”) na flet, akordeon, fortepian, trzy perkusje i wiolonczelę (2001)
Project ien na taśmę, video i tancerkę (2002)
JaIchIJe na kwartet smyczkowy i marimbę (2002)
Interialcell na zespół instrumentalny (2003)
Alpha Kryonia XE balet (2003)
eSU na taśmę i elementy wideo (2004)
konstrunity 0100 na 12 głosów (2004)
Tii na sopran i zespół instrumentalny z projektu opera saga Komander Kobayashi (2004-2005)
ambeoidal MTOCSs na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce, taśmę i video (2005)
NTvacou na recorder kontrabasowy, klawesyn, skrzypce i wiolonczelę (2006)
SCREAM YOU, opera z projektu Kommander Kobayashi II (2006)
Youmec na klawesyn i taśmę (2006)
{FFO.NO.}e na wiolonczelę (2007)
BAe 146 OY-CRG.Sylar na zespół instrumentalny (2007)
NEI na skrzypce, taśmę i video (2008)
SCREEM QUEEN opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2008)
t.Aamiper na orkiestrę, trąbkę solo i elektronikę (2009)
The LighetM na kwartet smyczkowy (2009)
Erschöpfung opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2010)
Glück opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2011)
einerjedeneither na orkiestrę (2011)
observerobserver na recorder peatzold kontrabasowy, flet kontrabasowy, elektronikę i video (2012)
10,12,13,-31 na kwartet smyczkowy (2012)
das Schloss opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013)
Der Sieg Uber die Sonne opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013)
A.CELLfalserator na dwa fortepiany (2013)
W.ALTER’s(Z) na mezzosopran, dwóch pianistów, dwóch perkusistów i elektronikę (2014)
|H_He| na chór, multiperkusję i elektronikę (2014)
mutedisorder kwartet na klarnet in B/klarnet basowy, skrzypce, fortepian i instrumenty perkusyjne (2015)
emptyloop na kwartet smyczkowy (2020)
PLASTIC na elektronikę/sample (2021)

literatura wybrana

Nyffeler Max Im Bewusstsein der Freiheit. Die nächste Generation von Komponisten aus Polen, “Neue Zeitschrift für Musik” 2009 nr 6 (November – Dezember), s. 22-32