30 września 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Stefan Kisielewski

postać

dnia

Stefan

Kisielewski

Stefan Kisielewski Utwory fortepianowe

płyta

dnia

Stefan Kisielewski

Utwory fortepianowe

Kisielewski Stefan Danse vive

kompozycja

dnia

Kisielewski Stefan

Danse vive

Gąsiorowska Małgorzata  Kisielewski

książka

dnia

Gąsiorowska Małgorzata

Kisielewski

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (T)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Michał Talma-Sutt,

kompozytor; ur. 16 sierpnia 1969, Łódź. W latach 1989-95 studiował kompozycję pod kierunkiem Jerzego Bauera w łódzkiej Akademii Muzycznej. W 1995 odbył roczny kurs kompozycji i informatyki muzycznej w IRCAM w Paryżu. Tam też, wraz z francuskim scenografem Alainem Galetem, zrealizował swój autorski projekt multimedialny Voyage Amer. W latach 1995-2001 był stypendystą Fundacji Witolda Lutosławskiego. W 1997 zadebiutował na Festiwalu „Warszawska Jesień” utworem Avalon’s Gates na flet i komputer (1997). Od 1998 do 2001 kontynuował studia kompozytorskie w klasie Ulricha Süße w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. W latach 1999-2000 uczestniczył w kursie „Syntezy wspomagania modelowania obiektowego” w Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM) w Karlsruhe, gdzie w 2000 zaprezentował wraz z artystą wideo Bertholdem Gantnerem projekt multimedialny L’Ange Noire – 4 Skizzen na taśmę (2000).

Michał Talma-Sutt był dwukrotnie laureatem Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej: w 1998 w Wiedniu zajął I miejsce w kategorii kompozytorów do 30 lat oraz II miejsce w kategorii generalnej za utwór What Nostradamus has kept only for himself na taśmę (1995), w 2000 w Madrycie – I miejsce w kategorii generalnej za utwór Light and Shade na taśmę (2000).

Jego muzyka orócz licznych wykonań w Polsce prezentowana była na festiwalach i koncertach w Niemczech, Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Danii, Rumunii, w Republice Południowej Afryki oraz na Łotwie.

W 2007 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu.

Od roku 2001 Michał Talma-Sutt mieszka w Berlinie.

aktualizacja: marzec 2014 (iz)

Strona internetowa kompozytora: www.michal-talma-sutt.de

twórczość

Dwa zasadnicze nurty jego twórczości stanowią utwory powstałe wyłącznie przy pomocy środków elektronicznych oraz kompozycje łączące świat dźwięków komputerowych i instrumentów akustycznych. Zapytany o stosunek do formy, kompozytor powiedział:

„Dla moich utworów nie szukam jednej, idealnej, uniwersalnej formy, nawet gdyby taka miała być za każdym razem rozwijana czy udoskonalana, a przeciwnie – staram się za każdym razem szukać nowego rozwiązania formalnego. Tak naprawdę punktem wyjścia jest dla mnie pomysł na nową, indywidualną formę. Ten pomysł w trakcie pracy rozwijam, szlifuję, aż do momentu napisania ostatniej nuty. Szukanie formy postrzegam kompleksowo, czy też wielopłaszczyznowo, bo chodzi nie tylko o architektoniczny kształt całego utworu, o makro-formę, ale również o jego elementy mikro-formalne, które muszą się łączyć, tworząc logiczną całość, a także sieć wewnętrznych powiązań strukturalnych. Kształtując utwór bardzo często odstępuję od chronologii rozwiązując jednocześnie dwa fragmenty, albo więcej. Taki właśnie proces twórczy jest w moim przypadku całkowicie naturalny, gdyż wynika z przyjętego wcześniej planu, wspomnianego punktu wyjścia, wstępnego założenia. Nie tracąc z oczu całości, mogę pracować nad wieloma detalami.”

W udzielonym mi wywiadzie Michał Talma-Sutt, na stwierdzenie, iż muzyka elektroniczna jest jedną z jego pasji, odpowiedział:
„Jest jedną ze sfer mojej działalności i z pewnością bardzo istotną, tak dalece, że wpłynęła na, nazwijmy to, tradycyjny sposób komponowania.”
Rozwijając ten wątek zapytałem: Gdybyś miał w najbardziej lapidarny sposób powiedzieć komuś, kto niewiele wie o muzyce elektroakustycznej, co jest w niej najbardziej intrygującego, co fascynuje, co rozbudza wyobraźnię, to jak byś to określił? - na co bez wahania padła odpowiedź:
„Magia i czary. Właśnie dzięki temu medium można naprawdę czarować, szukając nowych barw, nowych brzmień, czasem wręcz niesamowitych. Bardzo to lubię. Zawsze podobało mi się tworzenie dźwięków, których nie można spotkać w naturze, albo takich, które brzmią jak naturalne, ale powstały w studiu.”
A zatem coś z odkrywania nowych lądów? – kontynuowałem.
„Z całą pewnością – odpowiedział kompozytor – także w kontekście sztuk wizualnych. Pociąga mnie tworzenie fantastycznych wizji dźwiękowo-plastycznych. Zawsze interesowało mnie, co się dzieje w technologii, co się zmienia i jak te możliwości można wykorzystać w sztuce. Ważnym jej obszarem są kompozycje multimedialne, tworzone przy pomocy komputerów, które – jak sądzę – będą miały wiele do powiedzenia, synchronizując obraz, muzykę i światło, oczywiście zawsze w myśl założeń twórców. To ich wizja powinna decydować o kształcie projekcji świetlnej czy choreografii w przypadku baletu lub pantomimy.”
 
Marek Zwyrzykowski (tekst w książeczce płyty „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich – Michał Talma-Sutt” - polmic 096 / PRCD 1748)
kompozycje
Sonata fortepianowa nr 1 (1985)
Sonata fortepianowa nr 2 (1987)
Sześć preludiów na fortepian (1988)
Sześć preludiów strukturalnych na fortepian (1990)
Schizofreniata na klarnet i fortepian (1991)
Trio fortepianowe (1991)
Oktet na instrumenty dęte (1992)
Darkness na klawesyn amplifikowany i taśmę (1992)
Double-Progress na 15 instrumentów * (1993)
Symfonia na orkiestrę smyczkową (1993)
Shadows na taśmę (1994)
Music from „Ulysses” by James Joyce na mezzosopran, fortepian i czterech perkusistów (1994)
Circulations na fortepian i orkiestrę * (1994)
Sphinx’s Games na flet solo * (1996)
Voyage Amer projekt multimedialny (1996-97)
Avalon’s Gates na flet i komputer (1997)
L’Ange Noire – 4 Skizzen projekt multimedialny (2000)
Lost Whales instalacja dźwiękowa (2000)
Soundscape One [wersja I] na 4 kanałową projekcję dźwięku (2001)
Rituale Balenae na 4 kanałową projekcję dźwięku (2001)
Cellotronicum na wiolonczelę i komputer * (2002)
Soundscape One [wersja II] wersja audiowizualna, projekt multimedialny (2003)
Notturni di sogni na flet poprzeczny, flet prosty i komputer * (2005)
Vox Moduli na sopran i komputer (2006)
Prisma na kontrabasowy flet prosty i komputer (2006)
Soundscape Two na 6 kanałową projekcję dźwięku (2007)
Cellotronicum II na wiolonczelę i komputer (2009)
DUO na dwie grupy instrumentalne i projekcję dźwiękową (2013)
literatura wybrana
Bęben Aleksandra Talma-Sutt Michał.w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information