A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
Józef Rychlik,
kompozytor, teoretyk muzyki i pedagog; ur. 12 maja 1946, Kraków. W latach 1965-70 studiował kompozycję i teorię muzyki w klasie Bogusława Schaeffera w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1978 przebywał na 2-miesięcznym stypendium Rządu Francuskiego w Paryżu, gdzie uczestniczył w kursach kompozycji elektroakustycznej Groupe de Recherche Musicales (GRM) w Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique przy Radio France. Od 1972 wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę kompozycji. Naucza również na kursach kompozycji w Letniej Akademii Muzycznej. Jest członkiem Międzykatedralnego Zespołu do spraw Analizy i Interpretacji Muzycznej tejże uczelni. W latach 1976 i 1977 prowadził warsztaty muzyki elektronicznej z młodzieżą w ramach Festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli (kierownictwo festiwalu - Krzysztof Droba). Do grona jego uczniów należą absolwenci kompozycji: Michał Jakub Papara, Çınar Timur (Turcja), Wassim Ibrahim, (Syria), Dawid Kusz OP oraz doktoranci: Mateusz Bień, Emil Bernard Wojtacki i Renata Stivrina (Łotwa). Przez szereg lat współpracował ze Studiem Filmów Animowanych w Krakowie. Jest współzałożycielem Studia Muzyki Przestrzennej Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach nowej muzyki, w tym na „Warszawskiej Jesieni”, „Poznańskiej Wiośnie Muzycznej” i na festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in. w 1971 – II nagrodę (I nie przyznano) na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Sekwencje przestrzenne na orkiestrę kameralną (1971), w 1973 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Szczecinie na utwór organowy za Grave-ap na organy (1973), w 1979 – wyróżnienie na VII Concours International de Musique Electroacoustique de Bourges za utwór Podtytuł – Sen Eurydyki na taśmę (1978), a w 1989 – nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za muzykę do filmu Metamorfozy (w reżyserii Łucji Mróz-Raynoch). Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich; w latach 8o-tych, przez kilka kadencji, był Sekretarzem Krakowskiego Oddziału ZKP. Był członkiem jury konkursów kompozytorskich: Konkursu Kompozytorskiego organizowanego przez Tarnowskie Centrum Kultury w roku 1993, II Konkursu Kompozytorskiego organizowanego przez Tarnowskie Centrum Kultury w 1994 oraz Konkursu na Film i Muzykę w ramach Festiwalu Filmów Animowanych OFAFA, Kraków 1995. Otrzymał stypendia twórcze: Stypendium twórcze rządu francuskiego (Paryż 1978) oraz Stypendium Ministerstwa Kultury na napisanie utworu orkiestrowego (Warszawa 2003). Za swoją działalność został uhonorowany medalami: Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego: MEDAL ZŁOTY ZA DŁUGOLETNIĄ SŁUŻBĘ 2008, Ministra Edukacji Narodowej: MEDAL KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ 2005, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego: Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS (brązowy), 2016. Autor fotografii: Maria Wiktoria Hübner Aktualizacja: luty 2017 (iz)
|
kompozycje
Nokturn na sopran, flet, fortepian i 3 talerze (1966)
Kwartet smyczkowy (1968)
Utwór na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (1968)
Muzyka symfoniczna I na 2 fortepiany i 2 kwartety smyczkowe * (1969)
Muzyka symfoniczna II na orkiestrę * (1969)
á 2 na perkusję (1970)
Musica per gliss na 2 soprany, skrzypce, wibrafon i fortepian (1970)
Utwór na flet solo (1970)
Ametrio na flet, skrzypce i wiolonczelę (1971)
Le Miroir na sopran (lub mezzosopran) i fortepian (1971)
Sekwencje przestrzenne na orkiestrę kameralną (1971)
Le cercle na perkusję (1971)
Wielokropek na fortepian, instrument dęty i 4 dowolne instrumenty (1972)
Szkice na organy i orkiestrę (1972)
Grave-ap na organy (1973)
VO-TO na chór mieszany a cappella (1973)
Peut-être, kompozycja graficzna na dowolny instrument solowy lub głos lub zespół kameralny lub tancerza lub grupę baletową i taśmę ad libitum (1974)
Plenitudo temporis na wielką orkiestrę symfoniczną (1974)
Musinelle na taśmę (1975)
Accialto na altówkę solo i orkiestrę kameralną (1975)
Muzyka ścienna, fotografia na taśmę (1975-77)
La Comparsita na taśmę (1976)
To na taśmę (1976)
Podtytuł – Sen Eurydyki na taśmę (1978)
C’est-à-dire na zespół kameralny i taśmę (1978)
Tuż za horyzontem na taśmę (1980)
2M80 (Fugi wokół bieli) na taśmę (1981)
Podtytuł – Sen Eurydyki II na sopran i taśmę (1982)
2M91 na taśmę (1991)
Aura I na taśmę (1992)
Logo na taśmę (1994)
Logo III, miniatura elektroakustyczna na taśmę (1996)
Między nocą a dniem, pantomima (1996)
Invocazioni intorno, koncert na waltornię i perkusję (1997)
In principio erat Verbum na chór i taśmę (2000)
January Fantasy for piano (2000)
Ave Crux na chór (2001)
Brama słońca II na taśmę (2001)
Fantazja na skrzypce barokowe i warstwę elektroakustyczną (2002)
Ich und Du na orkiestrę symfoniczną, dedykowany Amalie Osmann i jej Rodzinie (2004)
Zirkus (współautorstwo) - cykl 12 utworów na skrzypce - Antoni Cofalik i fortepian - Józef Rychlik (2006)
Fantazja grudniowa na saksofony (2009)
Oktet na flet, klarnet, waltornię, trąbkę, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2017)
MUZYKA DO FILMÓW film pełnometrażowy: Sonata marymoncka (na motywach powieści M. Hłaski), reż. Jerzy Ridan, Wytwórnia Filmów Fabularnych w Łodzi, 1986. filmy dokumentalne (wybór): Na rogu Marksa i Majakowskiego (W obronie krzyża), reż. Jerzy Ridan, prod. Agencja CRACKFILM, 1995; Ze światłem, reż. Jadwiga Żukowska, Łódź 1996 „Słoneczna”, reż. Bogusław Dąbrowa-Kostka, TV Kraków, 1996; Władysław Bartoszewski, reż. Jerzy Ridan i Jerzy Kowynia, prod. „Kalejdoskop” dla TV II P Warszawa, 1996/97; Jestem polskim Żydem, reż. Jerzy Ridan, 1997; Biologia przetrwania, reż. Andrzej Jeziorek, TV II P, Warszawa 1997. filmy animowane (wybór): Parada, reż. i opracowanie graficzne Jerzy Kucia, Studio Filmów Animowanych, Kraków 1986; Metamorfozy, reż. i opracowanie graficzne Łucja Mróz--Raynoch, Studio Filmów Animowanych, Kraków 1987; Kule i Koła (dla dzieci), reż. i opracowanie graficzne Łucja Mróz-Raynoch, Studio Filmów Animowanych, Kraków 1989. film muzyczno-choreograficzny: Cinéma–Théâtre, reż. Adolf Weltschek i Jerzy Ridan, prod. Crackfilm, Kraków 1996.
MUZYKA DO SPEKTAKLI TEATRALNYCH (wybór): Henryk Rzewuski Pamiątki Soplicy, adaptacja i reż. Mikołaj Grabowski, prapremiera polska, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, 1980; Witold Gombrowicz Trans-Atlantyk, adaptacja i reż. Mikołaj Grabowski, prapremiera polska, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, 1981; Henryk Rzewuski Listopad, adaptacja i reż. Mikołaj Grabowski; Stanisław Wyspiański Wesele, reż .Mikołaj Grabowski; Antoine Saint-Exupery Mały Książę, reż. Wojciech Wieczorkiewicz, Teatr Lalki i Aktora "Baj Pomorski" w Toruniu, 1984; Carlo Gozzi Miłość do trzech pomarańczy, reż. Andrzej Jamróz, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, 1989; Henryk Ibsen Dzika kaczka, reż. Julia Vernio, Teatr "Miniatura" w Krakowie, 1991; Antoni Czechow Wiśniowy sad, reż. Mikołaj Grabowski’ Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, 1994; Tadeusz Słobodzianek Prorok Ilja, reż. Mikołaj Grabowski Teatr Nowy w Łodzi, 1999; William Shakespeare Król Lear, reż. Mikołaj Grabowski Teatr Nowy w Łodzi, 2000; Esther Vilar Królowa i Szekspir, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr Scena STU w Krakowie, 2001.
aktualizacja (2022) |
literatura wybranafilm autobiograficzny Józef Rychlik - kompozytor, reż. Jerzy Ridan, TVP 2, Warszawa 1993
Bakszi, L.
Józef Rychlik, w: "Muzykalnaja Akademjia", nr 4, 1993
Jabłoński Maciej
Józef Rychlik, w: Kompozytorzy Polscy 1918-2000, tom II (red. Marek Podhajski), Akademia Muzyczna w Gdańsku - Akademia Muzyczna w Warszawie 2005
Piątek Katarzyna
Ingerencje sztuk wizualnych w świat kompozytorski Józefa Rychlika,w: Muzyka, słowo, sens w 70 rocznicę urodzin Mieczysława Tomaszewskiego (pod red. Anny Oberc), Akademia Muzyczna w Krakowie 1994
Siemdaj Ewa
Józef Henryk Rychlik, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (red. Elżbieta Dziębowska), PWM, Kraków 1993 |
publikacjeartykuły (wybór) Duchowość a technologia (w Zeszytach Naukowych AM w Krakowie, 2004) ,Adam Walaciński. Wybrane zagadnienia z twórczości na przykładzie „Liryki sprzed zaśnięcia”, w: Krakowska Szkoła Kompozytorska 1988-1988, red. Teresa Malecka, Kraków 1993, ,Eugeniusza Knapika poemat symfoniczny 'Tak jak na brzegu morza" (w Zeszytach Naukowych AM w Krakowie, 1978) ,Krzysztof Penderecki’s „Psalmus”, w: Studies in Penderecki, red. Ray Robinson, 2003, ,Muzyka w muzyce u Bartoka, w: „Zeszytach Baranowskich” (1977), ,Pierre Schaeffer - autorefleksja kompozytorska (w Zeszytach Naukowych AM w Krakowie, 1977) ,Punktualizm we wczesnej twórczości Krzysztofa Pendereckiego (w Zeszytach Naukowych AM w Krakowie, 1975) ,cykl artykułów dotyczących utworów K. Pendereckiego: Psalmus, Strofy, Psalmy Dawida, Fonogrammi, Kanon, Ekecheiria, w: Twórczość Krzysztofa Pendereckiego Od genezy do rezonansu, pod red. Mieczysława Tomaszewskiego, hasła encyklopedyczne Pierre Henry, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1993. , |