27 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Katarzyna Szwed

postać

dnia

Katarzyna

Szwed

Bembinow, Borzym Jr, Szwed, Janiak, Kościów, Zamuszko, Zubel, Szmytka real life song

płyta

dnia

Bembinow, Borzym Jr, Szwed, Janiak, Kościów, Zamuszko, Zubel, Szmytka

real life song

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (R)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Weronika Ratusińska-Zamuszko,

kompozytorka i pedagog; ur. 9 września 1977, Warszawa. W latach 1996-2001 studiowała w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie kompozycji Włodzimierza Kotońskiego i Stanisława Moryto (dyplom z wyróżnieniem). W roku akademickim 2001/2002 odbyła podyplomowe studia kompozytorskie w Konserwatorium Królewskim w Hadze pod kierunkiem Louisa Andriessena i Martijna Paddinga. W marcu 2009 otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000, 2004), holenderskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury i Nauki (2001), Ernst von Siemens Musikstiftung (2002) oraz Stowarzyszenia ZAiKS (2003, 2005). Była uczestniczką programu "Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi" Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007-2010).

Brała udział w kursach kompozytorskich, m.in. w Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1998) oraz w Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach (1999, 2000), pracując pod kierunkiem Bogusława Schaeffera, Zygmunta Krauzego, Roberta Platza i Yuji Takahashi. Jako skrzypaczka uczestniczyła w koncertach „Passage – Panorama muzyki XX wieku”, organizowanych w warszawskiej Zachęcie przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Grała również w zespołach holenderskich (Ensemble Royal, M.Use), specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej. W 2003 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wykonała partię solową w swym Koncercie na skrzypce amplifikowane, zespół instrumentalny i taśmę (2002), powstałym na zamówienie Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”. Jej Koncert na klarnet, altówkę i orkiestrę smyczkową powstał w 2015 roku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jej kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach w Polsce, m.in. na Festiwalu „Warszawska Jesień”, Łódzkich Dniach Muzyki Kameralnej, Festiwalu Muzyki Organowej „Conversatorium” w Legnicy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii, Ogólnopolskim Festiwalu „Gwiazdy promują” w Jeleniej Górze, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, koncertach z cyklu „Generacje” w Warszawie, a także w Holandii, Niemczech, Austrii, Belgii, Wielkiej Brytanii i na Ukrainie. Były również nagrywane przez radio i telewizję oraz prezentowane przez radiofonie krajowe i zagraniczne, w tym m.in.: RBB Radio Kultur Berlin, Polskie Radio Program II, Radio Amsterdam, VPRO Radio 4 Nederland, WPRB FM Princeton, New Jersey.

Weronika Ratusińska w 1998 otrzymała II nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Łodzi za Divertimento per archi (1998) oraz III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Msza Bogucka” w Katowicach za Mszę na chór i organy (1998), zaś w 1999 – I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Warszawie za Adoratio Crucis na chór mieszany a cappella (1999). Jej kompozycja Obbligato na wiolonczelę solo była utworem obowiązkowym na IX Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w 2013 roku.

Płyta Musica Polonica Nova – Warsaw Composers z jej utworem For Seven Beats na flet, skrzypce i altówkę (1996), nominowana została do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk 2004” w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna oraz Album Roku Nagrania Archiwalne. Jesienią 2007 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się pierwsza płyta monograficzna kompozytorki zatytułowana Chamber Music, która w 2009 otrzymała jedną z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych w Europie – Pizzicato Supersonic Award w Luksemburgu. W 2010 roku ukazała się jej druga monograficzna płyta pt. Weronika Ratusińska – Works for Orchestra, nagrana z Filharmonikami Śląskimi pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Płyta Saxophone Varie Pawła Gusnara z jej kompozycją Nimfy została natomiast nagrodzona Fryderykiem 2013 w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna.

Obecnie jest adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku.

Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Kompozytorów Polskich.

Jej utwory wydawane są przez Wydawnictwo Muzyczne Euterpe.

aktualizacja: maj 2016 (wa)

Strona internetowa kompozytorki: www.ratusinska.eu



kontakt
 

e-mail: w.ratusinska@op.pl
tel.: (+48) 501 000 842

kompozycje
For Seven Beats na flet, skrzypce i altówkę (1996)
Gasherbrum na orkiestrę kameralną (1997)
Kwartet smyczkowy nr 1 (1997)
Divertimento per archi * (1998)
Tęsknota do gór na mezzosopran, klarnet, wiolonczelę i instrumenty perkusyjne (1998)
Msza na chór i organy * (1998)
Adoratio Crucis na chór mieszany a cappella * (1999)
Adeste Fideles na sopran i organy (1999)
Rondo a la Espana na flet, gitarę i altówkę (1999)
Amarcord na skrzypce i fortepian (2000)
Two for two na dwóch perkusistów (2000)
Magnificat na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2001)
Koncert na skrzypce amplifikowane, zespół instrumentalny i taśmę (2002)
Kwartet smyczkowy nr 2 „Ostatnie chwile” (2003)
Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004)
Katharsis na orkiestrę symfoniczną (2005)
Żegnaj Wilno ukochane [...], 3 pieśni kresowe na chór mieszany a cappella (2005)
Nimfy I na flet prosty i klawesyn (2006)
Nimfy II na saksofon sopranowy i klawesyn (2006)
Siedem kolęd na solistów, chór mieszany i orkiestrę kameralną (2006)
Różaniec na solistów, chór mieszany i zespół instrumentalny (2006)
Blue Note na wiolonczelę i fortepian * (2007)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (2008)
Symfonia na wielką orkiestrę symfoniczną (2008)
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową * (2009)
Trzy szkice na organy (2010)
Obbligato na wiolonczelę solo (2012)
Trzy utwory na trzy flety i altówkę (2013)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę nr 2 (2013)
Exile na wiolonczelę solo na prawą rękę i kwartet wiolonczelowy (2014)
Impressions I na saksofon altowy i fortepian (2014)
Impressions II na flet i fortepian (2014)
Koncert na klarnet, altówkę i orkiestrę smyczkową (2015)
literatura wybrana
Markuszewski Paweł Ratusińska Weronika Maria.w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information