polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kompozytorzy (J)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Dobromiła Jaskot,

kompozytorka; ur. 29 maja 1981, Toruń. Studiowała w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem w 2005). Naukę kontynuowała na Podyplomowych Studiach w Zakresie Kompozycji Specjalnej, Komputerowej oraz Teatralnej i Filmowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, którą ukończyła w 2007. Następnie studiowała na Podyplomowych Studiach Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2009-2010). W 2011 uzyskała stopień doktora sztuki w dziedzinie kompozycji w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.
Uczestniczyła w wielu kursach kompozytorskich i wykonawczych, m.in. w Ogólnopolskim Kursie Kompozytorskim w Jeleniej Górze (1999), Kursie Muzyki Kameralnej w Nowym Sączu (1999), Kursie Wykonawstwa Muzyki Fortepianowej i Wokalnej XX wieku w Bystrzycy Kłodzkiej (1999, 2000), Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim „Acanthes” w Villeneuve-les-Avignon (2002), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (2002), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej – Nowe Technologie oraz Sztuka Multimedialna w Gdańsku (2002), Warsztatach Kompozytorskich „Nowa Muzyka – współczesne techniki kompozytorskie” w Warszawie (2003), International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech (2003), warsztatach muzyki interaktywnej we Wrocławiu (2005).

Jest laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów kompozytorskich i wykonawczych, m.in. w 1999 otrzymała III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Crescendo” w Tarnowie oraz brała udział, jako pianistka, w finale Konkursu Muzyki XX Wieku dla Młodych Wykonawców, a w 2000 zdobyła I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Forum Młodych” w Warszawie. W kwietniu 2005 znalazła się w gronie finalistów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorsko-Pianistycznego „Kultursalon Hoerbiger” w Wiedniu, zaś w 2008 zdobyła III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Zbigniewa Herberta organizowanym przy Festiwalu PROBALTICA. Została również zakwalifikowana do II etapu pierwszej edycji Nagrody Mediów Publicznych OPUS. Wielokrotnie otrzymywała stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia muzyczne (2000, 2004, 2007, 2012, 2017), Fundacji AUKSO (2004), Fundacji Ernst von Siemens Musiksifung (2007), Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundusz Promocji Twórczości (2010), Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2013). Ponadto otrzymała Nagrodę Prezydenta miasta Torunia (2000) i Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za dorobek artystyczny i dydaktyczny (2011). Brała udział w międzynarodowym programie CCM Composer-in-Residence Project w Mills College w Kalifornii (2010).

Jej kompozycje są obecne na międzynarodowych festiwalach, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Nowej „UltraSchall” w Berlinie, „Warszawska Jesień”, „Musica Electronica Nova”, „Musica Polonica Nova”, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Festiwal Teatralny „Malta”, Contemporary Music Week w Esbjerg, 14. Festiwal Other Minds w San Francisco oraz Totally New Music Festival w Perth (Australia); wykonywane są także w Niemczech, Holandii, na Węgrzech, w Danii, Austrii, Portugalii oraz transmitowane m.in. przez Deutschlandradio Kulture, Rundfunk Berlin Brandenburg, Polskie Radio Program 2, Radio Bis, Radio Copernicus, Radio Monaliza. 7 kwietnia 2006 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się światowa premiera jej interaktywnej opery kameralnej Fedra (2005-2006). Ten spektakl został wyróżniony przez czasopismo „Polityka” jako jedno z ośmiu najważniejszych wydarzeń w kategorii: muzyka poważna (2006).

Zainteresowania twórcze Dobromiły Jaskot skupione są wokół sztuk multimedialnych, zwłaszcza działań interaktywnych. Kompozytorka prowadzi też działalność organizatorską (międzynarodowe konferencje interdyscyplinarne, festiwale, koncerty muzyki współczesnej, zwłaszcza elektroakustycznej oraz twórczości multimedialnej), koncertuje również jako pianistka – wykonawczyni muzyki współczesnej.

Jako pedagog (kompozycja, fortepian) zdobyła bogate doświadczenie w szkolnictwie wyższym (Polska, Wielka Brytania, Australia). Przeprowadziła także szereg warsztatów twórczych i wykładów o nowej muzyce. W latach 2005–2015 wykładała w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie pełniła funkcję adiunkta i oraz kierownika Studia Elektroakustycznego. Obecnie mieszka i tworzy w Australii; jako pianistka jest członkiem nowego zespołu muzycznego SOUNDSTORM.

 

aktualizacja: listopad 2017 (wa)

 dj

Oficjalna strona kompozytorki: https://dobromilajaskot.com/ 

kompozycje

Ehwaz na dwóch perkusistów (2002)
atnongara na fortepian solo (2002)
anAphrase na skrzypce i taśmę (2003)
phrasAmador na wiolonczelę i taśmę (2003)
how-who na głos żeński i live electronics (2003)
Liija na taśmę (2003)
Ogrody na taśmę (2003)
Hagalaz na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004)
Ingwaz na zespół instrumentalny (2005)
Fedra, interaktywna opera kameralna (2005-2006)
The Spiral of Light na flet prosty (lub poprzeczny), 2 skrzypiec i wiolonczelę (2006)
hannah na wiolonczelę i elektronikę (2007)
Linearia na kwartet smyczkowy (2007)
Res na fortepian solo (2007-2008)
Hum na Kwartludium i beat-boxera (2008)
from the matter of light na głos i kwartet smyczkowy (2008)
Hum… na beat-boxera, klarnet, skrzypce, fortepian i perkusję (2009)
eXntropia na wielką orkiestrę symfoniczną (2009)
Muzyka do spektaklu teatralnego Ksiądz Marek w reż. Pawła Goźlińskiego (2009)
Muzyka do spektaklu teatralnego Różowe Strusie Pióra w reż. Anety Groszczyńskiej (2009)
Chopin Quest, projekt audio-wizualny (2010)
Muzyka do spektaklu teatralnego Fabrec w reż. Małgorzaty Głuchowskiej (2010)
Echeveria na wielką orkiestrę symfoniczną (2011)
Kocie psoty na taśmę (2012)
Himah na 3 perkusistów (2012)
Aeshna na kwartet fortepianowy (2012)
Chatayu na zespół instrumentalny (2012)
Muzyka do spektaklu teatralnego Judyta w reż. Pawła Goźlińskiego (2012)
Bright Star na fortepian (2013)
Eizzcok na taśmę (2013)
Kłębuszek,interaktywna instalacja dla dzieci (2013)
Elferiae na kwartet smyczkowy (2013)
Slejpnir na głos męski, fortepian, obiekty perkusyjne i amplifikację (2014)
Hgrrrsht na 2 amplifikowane flety i krtanie (2015)
Loogshmaar na 26 głośników  (2015)
Soarrrshtoong na skrzypce solo (2017)

literatura wybrana

Rozum jest moim największym wrogiem [wywiad, rozmawiała Ewa Szczecińska], "Ruch Muzyczny" 2014 nr 4
Anna S. Dębowska, Nowa fala w Operze, "Gazeta Wyborcza" 2006 nr 82, dod. Gazeta Stołeczna
Daniel Cichy, Młodość rządzi!: nowe utwory Jaskot i Gryki w Operze Narodowej, "Tygodnik Powszechny: katolickie pismo społeczno-kulturalne" 2006 nr 18
Dorota Kozińska, Terytoria podbite, terytoria utracone, [zawiera rec. na temat inscenizacji opery Fedra], "Ruch Muzyczny" 2006 nr 10
Ewa Szczecińska, Kobieta na krawędzi & Srebro, ziemia i człowiek, [zawiera rec. inscenizacji opery Fedra], "Ruch Muzyczny" 2006 nr 10
Nyffeler Max Im Bewusstsein der Freiheit. Die nächste Generation von Komponisten aus Polen, “Neue Zeitschrift für Musik” 2009 nr 6 (November – Dezember), s. 22-32