04 grudnia 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Ryszard Gabryś

postać

dnia

Ryszard

Gabryś

 Wybitne utwory fletowe kompozytorów śląskich XX wieku

płyta

dnia

Wybitne utwory fletowe kompozytorów śląskich XX wieku

 Warszawska Jesień w zwierciadle polskiej krytyki muzycznej. Antologia tekstów z lat 1956-2006

książka

dnia

Warszawska Jesień w zwierciadle polskiej krytyki muzycznej. Antologia tekstów z lat 1956-2006

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (P)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Marta Ptaszyńska,

kompozytorka, perkusistka i pedagog; ur. 29 lipca 1943, Warszawa. Studiowała kompozycję w klasie Tadeusza Paciorkiewicza i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz grę na perkusji pod kierunkiem Jerzego Zgodzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Jako stypendystka Rządu Francuskiego latach 1969-70 odbyła uzupełniające studia kompozytorskie u Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena. Następnie przebywała w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 1974 otrzymała tytuł Artist Diploma Degree w zakresie kompozycji i gry na instrumentach perkusyjnych.
Marta Ptaszyńska jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in.: Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1971), konkursu Polskiego Radia i Telewizji (1972), konkursu Percussive Arts Society w Stanach Zjednoczonych (1974 i 1976). W 1986 utwór La novella d’inverno na smyczki (1984) otrzymał I nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś w 1987 Koncert na marimbę i orkiestrę (1985) zdobył nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Nowym Jorku. Ponadto otrzymała: Nagrodę Amerykańskiej Akademii Arts and Letters w Nowym Yorku, Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda, Nagrodę Fundacji Jurzykowskiego w Nowym Yorku, Nagrodę ASCAP-u. W 1995 odznaczona została Krzyżem Oficerskim Rzeczpospolitej Polskiej.
Jej opera telewizyjna Oscar z Alwy, zrealizowa przez Telewizję Krakowską w 1988, zdobyła uznanie widzów i krytyków na Międzynarodowym Festiwalu Oper Telewizyjnych w Salzburgu (1989), zaś opera dziecięca Pan Marimba była wykonana 114 razy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, ciesząc się dużą popularnością.
Utwory Marty Patszyńskiej powstawały na zamówienie takich orkiestr, jak Chicago Symphony Orchestra, Cincinnati Symphony, Cleveland Symphony Orchestra, Polska Orkiestra Kameralna i Sinfonia Varsovia, zespołów kameralnych –  Pacifica String Quartet i Eighth Blackbirdi, a także dla solistów, m.in. Ewy Podleś, Keiko Abe , Evelyn Glennie. Są publikowane przez wydawnictwa nutowe (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Theodore Presser Co.) i fonograficzne (CD Accord, Polskie Nagrania, Olympia, Chandos, DUX, Bayer Records, Pro Viva).
Prowadzi też działalność pedagogiczną. Wykładała kompozycję na wielu amerykańskich uczelniach, m.in. w University of California w Berkeley i w Santa Barbara w Kalifornii, Indiana University w Bloomington, Cincinnati College Conservatory of Music, Northwestern University. Od 1998 jest profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago z tytułem Helen B. & Frank L. Sulzberger Chair in Composition.

Jest również współtwórcą i współorganizatorem Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych w Bydgoszczy. W latach 1981-84 była członkiem Zarządu Percussive Arts Society, w 1991 została wicedyrektorem American Society for Polish Music. W 1994 i 1996 była doradcą artystycznym festiwalu muzyki polskiej w New York Public Library for the Performing Arts w Lincoln Center.

aktualizacja: listopad 2008

kompozycje
Preludia na wibrafon i fortepian * (1965)
Scherzo na ksylofon i fortepian * (1967)
Ostinato na fortepian * (1967)
Wariacje na flet solo * (1967)
Improwizacje na orkiestrę * (1968)
Bajka o słowikach na baryton i zespół kameralny (1968)
Trzy interludia na dwa fortepiany * (1969)
Recitativo, arioso e toccata per violino solo * (1969-75)
Jeu-parti na harfę i wibrafon (1970)
Vocalise na sopran i wibrafon (1971)
Madrigals „Canticum Sonarum” in memoriam Igor Strawiński na kwartet smyczkowy, kwartet dęty drewniany, trąbkę, puzon i gong * (1971)
Cadenza na flet i perkusję * (1971-72)
Oscar z Alwy, opera telewizyjna w 6 scenach (1971-72,19)
Space Model na perkusję z taśmą * (1971-75)
Stress na perkusję i taśmę (1972)
Arabeska na harfę * (1972)
Spectri sonori na orkiestrę * (1973)
Crystallites na orkiestrę (1973-74)
Dwa poematy na tubę solo * (1973-75)
Touracou na klawesyn solo * (1973-75)
Siderals na dwa kwintety pekusyjne i projekcję * (1974)
Concerto for Percussion Quartet and Orchestra (1974)
Farewell Souvenir na fortepian solo (1975)
Mobile dla dwóch perkusistów * (1976)
Classical Variations na kotły i kwartet smyczkowy (1976)
Quodlibet na kontrabas i taśmę * (1976)
Epigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję (1976-77)
Un grand sommeil noir na sopran, flet i harfę * (1977)
Melodie z różnych stron na zespół perkusyjny (1977)
Kolorowy świat perkusji dla dzieci na flety, głosy i instrumenty perkusyjne (1978)
Podróże w kosmos na fortepian * (1978)
Dream Lands, Magic Spaces na skrzypce, fortepian i sześciu perkusistów * (1978)
Muzyka pięciu stopni na dwa flety i zespół perkusyjny * (1979)
Bagatele na harfę (1979)
Soirée snobe chez la Princesse, teatr instrumentalny (1979)
Dwa sonety do Orfeusza na głos średni i orkiestrę kameralną (1980-81)
Conductus – A Ceremonial na instrumenty dęte * (1982)
Ave Maria [wersja I] na 4 głosy męskie, zespół instrumentów dętych blaszanych, perkusję i organy (1982)
Miniatury na fortepian (1982)
Scintilla na dwa marimbafony * (1984)
Four Seasons for Four Hands na fortepian * (1984)
Concerto for Marimba and Orchestra * (1985)
Silver Threads and Other Songs for Children na głos, chór i perkusję w różnych zestawach * (1985-86)
Music Alphabet na dwa fortepiany (1985-86)
Kwiaty księżyca na wiolonczelę i fortepian * (1986)
Ave Maria [wersja II] na chór męski i orkiestrę (1987)
Charlie’s Dream – Concerto for Alto Saxophone and Orchestra * (1988)
Listy polskie, kantata (1988)
Graffito na marimbę * (1988)
Songs of Despair and Loneliness na mezzosopran i fortepian (1988-89)
Ajikan na flet i perkusję (1989)
Poetic Impressions na kwintet dęty i fortepian (1991)
Ode to Praise All Famous Women na orkiestrę (1992)
Hommage à I. J. Paderewski na fortepian (1992)
Holocaust Memorial Cantata na sopran, tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1992)
Holocaust Memorial Cantata [wersja kameralna] na sopran, tenor, baryton, chór mieszany, pekusję i fortepian (1992)
Spider Walk na perkusję solo * (1993)
Fanfare for Peace na orkiestrę * (1993)
Pan Marimba, opera dziecięca w 2 aktach (1993-96)
Four Portraits na kwartet smyczkowy (1994)
Liquid Light na mezzosopran, fortepian i perkusję * (1995)
Distant Voices na mezzosopran i kwartet smyczkowy * (1995)
Concerto grosso na dwoje skrzypiec i orkiestrę kameralną (1996)
Mancala na dwoje skrzypiec (1996)
Scherzo di fantasia na eufonium i fortepian (1997)
Linear Constructions in Space dla 6 perkusistów (1997-98)
Olympian Rings for soprano steel drum (1997-98)
Letter to the Sun for frame drum, percussion quartet and narrator (1998-2000)
Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusistów (1998-99)
Primary Colors na kwartet perkusyjny (1999)
Fanfare in memoriam Frederic Chopin na orkiestrę  (1999)
Drum of Orfeo – Concerto for Percussion and Orchestra (1999-2002)
Inverted Mountain na orkiestrę (2000)
The Last Waltz in Vienna na trio akordeonowe (2001)
Sen Eurydyki na dwie harfy (2001)
Mozaiki na kwartet smyczkowy * (2002)
Sinfonia Wratislavia na orkiestrę (2003-2004)
Pianophonia na fortepian (2004)
Elegia in Memoriam John Paul II na altówkę solo * (2005)
Magiczny Doremik, opera dla dzieci w 2 aktach (2006-2007)
Lumen na orkiestrę (2007)
Concerto for Flute, Harp and Orchestra (2007-2008)
Street Music na wielkę orkiestrę perkusyjną (2008)
Hymn of the Universe na chór mieszany i organy (2008)
Trois visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny (2008)
literatura wybrana
Muzyka to język najdoskonalszy. Rozmowy z Martą Ptaszyńską, PWM, Kraków 2001
W komponowaniu kobiety przejmują pałeczkę - mówi Marta Ptaszyńska, "Muzyka21" 2004 nr 7, s.24-26
Erdman Magdalena Fenomen "Pana Marimby", "Twoja Muza" 2004 nr 1, s.50-53
Harley Maria Anna Percussion, Poetry, and Colour: The Music of Marta Ptaszyńska, „Musicworks” Number 74 Summer 1999, s. 34-47.
LePage Jane Weiner Marta Ptaszyńska.w: Women composers, conductors, and musicians of the twentieth century, The Scarecrow Press, Inc., Metuchen, N.J., & London 1983
Meckna Michael, Zwolska-Stęszewska Barbara Ptaszyńska Marta.w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 20, Macmillan Publishers Limited, London 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information