31 maja 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Stanisław Wisłocki

postać

dnia

Stanisław

Wisłocki

Karol Szymanowski -

płyta

dnia

Karol Szymanowski

-

Szymanowski Karol  Król Roger (Pasterz) op. 46

kompozycja

dnia

Szymanowski Karol

Król Roger (Pasterz) op. 46

Wisłocki Stanisław Życie jednego muzyka

książka

dnia

Wisłocki Stanisław

Życie jednego muzyka

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (P)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Marta Ptaszyńska,

kompozytorka, perkusistka i pedagog; ur. 29 lipca 1943, Warszawa. Studiowała kompozycję w klasie Tadeusza Paciorkiewicza i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz grę na perkusji pod kierunkiem Jerzego Zgodzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Jako stypendystka Rządu Francuskiego latach 1969-70 odbyła uzupełniające studia kompozytorskie u Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena. Następnie przebywała w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 1974 otrzymała tytuł Artist Diploma Degree w zakresie kompozycji i gry na instrumentach perkusyjnych.
Marta Ptaszyńska jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in.: Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1971), konkursu Polskiego Radia i Telewizji (1972), konkursu Percussive Arts Society w Stanach Zjednoczonych (1974 i 1976). W 1986 utwór La novella d’inverno na smyczki (1984) otrzymał I nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś w 1987 Koncert na marimbę i orkiestrę (1985) zdobył nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Nowym Jorku. Ponadto otrzymała: Nagrodę Amerykańskiej Akademii Arts and Letters w Nowym Yorku, Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda, Nagrodę Fundacji Jurzykowskiego w Nowym Yorku, Nagrodę ASCAP-u. W 1995 odznaczona została Krzyżem Oficerskim Rzeczpospolitej Polskiej.
Jej opera telewizyjna Oscar z Alwy, zrealizowa przez Telewizję Krakowską w 1988, zdobyła uznanie widzów i krytyków na Międzynarodowym Festiwalu Oper Telewizyjnych w Salzburgu (1989), zaś opera dziecięca Pan Marimba była wykonana 114 razy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, ciesząc się dużą popularnością.
Utwory Marty Patszyńskiej powstawały na zamówienie takich orkiestr, jak Chicago Symphony Orchestra, Cincinnati Symphony, Cleveland Symphony Orchestra, Polska Orkiestra Kameralna i Sinfonia Varsovia, zespołów kameralnych –  Pacifica String Quartet i Eighth Blackbirdi, a także dla solistów, m.in. Ewy Podleś, Keiko Abe , Evelyn Glennie. Są publikowane przez wydawnictwa nutowe (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Theodore Presser Co.) i fonograficzne (CD Accord, Polskie Nagrania, Olympia, Chandos, DUX, Bayer Records, Pro Viva).
Prowadzi też działalność pedagogiczną. Wykładała kompozycję na wielu amerykańskich uczelniach, m.in. w University of California w Berkeley i w Santa Barbara w Kalifornii, Indiana University w Bloomington, Cincinnati College Conservatory of Music, Northwestern University. Od 1998 jest profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago z tytułem Helen B. & Frank L. Sulzberger Chair in Composition.

Jest również współtwórcą i współorganizatorem Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych w Bydgoszczy. W latach 1981-84 była członkiem Zarządu Percussive Arts Society, w 1991 została wicedyrektorem American Society for Polish Music. W 1994 i 1996 była doradcą artystycznym festiwalu muzyki polskiej w New York Public Library for the Performing Arts w Lincoln Center.

aktualizacja: listopad 2008

kompozycje
Preludia na wibrafon i fortepian * (1965)
Scherzo na ksylofon i fortepian * (1967)
Ostinato na fortepian * (1967)
Wariacje na flet solo * (1967)
Improwizacje na orkiestrę * (1968)
Bajka o słowikach na baryton i zespół kameralny (1968)
Trzy interludia na dwa fortepiany * (1969)
Recitativo, arioso e toccata per violino solo * (1969-75)
Jeu-parti na harfę i wibrafon (1970)
Vocalise na sopran i wibrafon (1971)
Madrigals „Canticum Sonarum” in memoriam Igor Strawiński na kwartet smyczkowy, kwartet dęty drewniany, trąbkę, puzon i gong * (1971)
Cadenza na flet i perkusję * (1971-72)
Oscar z Alwy, opera telewizyjna w 6 scenach (1971-72,19)
Space Model na perkusję z taśmą * (1971-75)
Stress na perkusję i taśmę (1972)
Arabeska na harfę * (1972)
Spectri sonori na orkiestrę * (1973)
Crystallites na orkiestrę (1973-74)
Dwa poematy na tubę solo * (1973-75)
Touracou na klawesyn solo * (1973-75)
Siderals na dwa kwintety pekusyjne i projekcję * (1974)
Concerto for Percussion Quartet and Orchestra (1974)
Farewell Souvenir na fortepian solo (1975)
Mobile dla dwóch perkusistów * (1976)
Classical Variations na kotły i kwartet smyczkowy (1976)
Quodlibet na kontrabas i taśmę * (1976)
Epigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję (1976-77)
Un grand sommeil noir na sopran, flet i harfę * (1977)
Melodie z różnych stron na zespół perkusyjny (1977)
Kolorowy świat perkusji dla dzieci na flety, głosy i instrumenty perkusyjne (1978)
Podróże w kosmos na fortepian * (1978)
Dream Lands, Magic Spaces na skrzypce, fortepian i sześciu perkusistów * (1978)
Muzyka pięciu stopni na dwa flety i zespół perkusyjny * (1979)
Bagatele na harfę (1979)
Soirée snobe chez la Princesse, teatr instrumentalny (1979)
Dwa sonety do Orfeusza na głos średni i orkiestrę kameralną (1980-81)
Conductus – A Ceremonial na instrumenty dęte * (1982)
Ave Maria [wersja I] na 4 głosy męskie, zespół instrumentów dętych blaszanych, perkusję i organy (1982)
Miniatury na fortepian (1982)
Scintilla na dwa marimbafony * (1984)
Four Seasons for Four Hands na fortepian * (1984)
Concerto for Marimba and Orchestra * (1985)
Silver Threads and Other Songs for Children na głos, chór i perkusję w różnych zestawach * (1985-86)
Music Alphabet na dwa fortepiany (1985-86)
Kwiaty księżyca na wiolonczelę i fortepian * (1986)
Ave Maria [wersja II] na chór męski i orkiestrę (1987)
Charlie’s Dream – Concerto for Alto Saxophone and Orchestra * (1988)
Listy polskie, kantata (1988)
Graffito na marimbę * (1988)
Songs of Despair and Loneliness na mezzosopran i fortepian (1988-89)
Ajikan na flet i perkusję (1989)
Poetic Impressions na kwintet dęty i fortepian (1991)
Ode to Praise All Famous Women na orkiestrę (1992)
Hommage à I. J. Paderewski na fortepian (1992)
Holocaust Memorial Cantata na sopran, tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1992)
Holocaust Memorial Cantata [wersja kameralna] na sopran, tenor, baryton, chór mieszany, pekusję i fortepian (1992)
Spider Walk na perkusję solo * (1993)
Fanfare for Peace na orkiestrę * (1993)
Pan Marimba, opera dziecięca w 2 aktach (1993-96)
Four Portraits na kwartet smyczkowy (1994)
Liquid Light na mezzosopran, fortepian i perkusję * (1995)
Distant Voices na mezzosopran i kwartet smyczkowy * (1995)
Concerto grosso na dwoje skrzypiec i orkiestrę kameralną (1996)
Mancala na dwoje skrzypiec (1996)
Scherzo di fantasia na eufonium i fortepian (1997)
Linear Constructions in Space dla 6 perkusistów (1997-98)
Olympian Rings for soprano steel drum (1997-98)
Letter to the Sun for frame drum, percussion quartet and narrator (1998-2000)
Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusistów (1998-99)
Primary Colors na kwartet perkusyjny (1999)
Fanfare in memoriam Frederic Chopin na orkiestrę  (1999)
Drum of Orfeo – Concerto for Percussion and Orchestra (1999-2002)
Inverted Mountain na orkiestrę (2000)
The Last Waltz in Vienna na trio akordeonowe (2001)
Sen Eurydyki na dwie harfy (2001)
Mozaiki na kwartet smyczkowy * (2002)
Sinfonia Wratislavia na orkiestrę (2003-2004)
Pianophonia na fortepian (2004)
Elegia in Memoriam John Paul II na altówkę solo * (2005)
Magiczny Doremik, opera dla dzieci w 2 aktach (2006-2007)
Lumen na orkiestrę (2007)
Concerto for Flute, Harp and Orchestra (2007-2008)
Street Music na wielkę orkiestrę perkusyjną (2008)
Hymn of the Universe na chór mieszany i organy (2008)
Trois visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny (2008)
literatura wybrana
Muzyka to język najdoskonalszy. Rozmowy z Martą Ptaszyńską, PWM, Kraków 2001
W komponowaniu kobiety przejmują pałeczkę - mówi Marta Ptaszyńska, "Muzyka21" 2004 nr 7, s.24-26
Erdman Magdalena Fenomen "Pana Marimby", "Twoja Muza" 2004 nr 1, s.50-53
Harley Maria Anna Percussion, Poetry, and Colour: The Music of Marta Ptaszyńska, „Musicworks” Number 74 Summer 1999, s. 34-47.
LePage Jane Weiner Marta Ptaszyńska.w: Women composers, conductors, and musicians of the twentieth century, The Scarecrow Press, Inc., Metuchen, N.J., & London 1983
Meckna Michael, Zwolska-Stęszewska Barbara Ptaszyńska Marta.w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 20, Macmillan Publishers Limited, London 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information