POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

kompozytorzy (H)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Paweł Hendrich,

kompozytor; ur. 21 kwietnia 1979, Wrocław. W 1998 podjął naukę kompozycji u Jerzego Filca. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Jest także absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem). Na przełomie 2005 i 2006 przebywał w Hochschule für Musik w Kolonii w ramach programu stypendialnego Socrates-Erasmus, gdzie studiował kompozycję w klasie Yorka Höllera. W latach 2004-2008 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2006 do 2008 otrzymywał stypendium Miasta Wrocławia, w 2007 uzyskał stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a także został objęty przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego 4-letnim Programem Promocji 13 Kompozytorów. W 2009 otrzymał stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego. W roku 2010 został uhonorowany członkostwem w Akademii Młodych Uczonych i Artystów. W roku 2012 otrzymał stopień doktora w dziedzinie sztuki muzycznej.

Jest laureatem wielu nagród, m.in. w 2005 – III nagrody za Anepigraph na małą orkiestrę (2005) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Fundację im. Franza Josefa Reinla w Wiedniu. W 2009 jego utwór Metasolidus na orkiestrę symfoniczną (2005-2007) został nominowany, jako jeden z siedmiu, do Nagrody Mediów Publicznych OPUS (konkurs nie został rozstrzygnięty).

Utwory Pawła Hendricha były wykonywane m.in. na Festiwalu „Warszawska Jesień”, Festiwalu „Audio Art” w Krakowie i w Warszawie, Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, „MusicaViva” w Monachium, „Rudens Kamermūzikas Festivāls” w Rydze, „Suså Festival” w Næstved (Dania), „Rudersdal Sommerkoncerter” w Hørsholm (Dania), festiwalu „Światowe Dni Muzyki” we Wrocławiu, „University of Louisville New Music Festival” (USA), „24. Portrety kompozytorów” w Warszawie oraz na koncertach w Niemczech, Austrii, Szwecji, Hiszpanii, Czechach, Turcji, Stanach Zjednoczonych,na Węgrzech,Malcie, Łotwie i Słowacji przez takie zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej (pod dyrekcją Szymona Bywalca), Orkiestra Akademii Beethovenowskiej (pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego), Orkiestra Muzyki Nowej (pod dyrekcją Szymona Bywalca), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (pod dyrekcją Sz. Bywalca), Śląska Orkiestra Kameralna (pod dyrekcją Osvaldo Ferreiry), Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum (pod dyrekcją Ernsta Kovacica), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej (pod dyrekcją Fabiána Panisello), Tech-no Orchestra (pod dyrekcją Roberta Kurdybachy), Sound Factory Orchestra (pod dyrekcją R. Kurdybachy), Arcis-Ensemble (pod dyrekcją Urlicha Nicolai), Polska Orkiestra Jeunesses Musicales (pod dyrekcją Miłosza Bembinowa), Warszawska Grupa Cellonet (pod dyrekcją Andrzeja Bauera), Ensemble Modern (pod dyrekcją Petera Eötvösa, Anu Tali, Clemensa Heila), Ensemble musikFabrik (pod dyrekcją Diego Massona), Plural Ensemble (pod dyrekcją Fabiána Panisello), Kammarensemble N (pod dyrekcją Staffana Larsona), Illinois Modern Ensemble (pod dyrekcją Stephena A. Taylora), zespół Kwartludium, an_ARCHE New Music Ensemble, Melos Ethos Ensemble (pod dyrekcją Zsolta Nagy), czy przez takich solistów, jak Elżbieta Woleńska, Mikołaj Pałosz, Rafał Łuc, Adam Bałdych, Agnieszka Gajgier-Otręba i Stanisław Lasoń.

Kompozycje Pawła Hendricha były zamawiane m.in. przez: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Deutschlandfunk, Ensemble Modern, Miasto Wrocław, Instytut Polski w Madrycie, Instytut Muzyki i Tańca, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „60 zamówień na 60-lecie Związku Kompozytorów Polskich”.

Od 2002 jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, od 2007 członkiem Związku Kompozytorów Polskich, od 2008 członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Od kilku lat programuje w środowisku Max/MSP i wykonuje muzykę elektroakustyczną. Wraz z Cezarym Duchnowskim i Sławomirem Kupczakiem tworzy trio „Phonosek Mechanes”, które zajmuje się wykonywaniem muzyki elektroakustycznej na żywo. Do tej pory zespół występował na festiwalach muzyki improwizowanej, współczesnej i elektroakustycznej, m.in. na festiwalach „Audio Art” w Warszawie i Krakowie, na „Avant Music Festival” i „Biennale WRO” we Wrocławiu, festiwalu „Ad Libitum” w Warszawie, festiwalu „Kody” w Lublinie, jak i na cyklu koncertów Contem.Ucha w Filharmonii Łódzkiej. Wraz ze skrzypkiem jazzowym Adamem Bałdychem tworzy projekt Avatar.

W 2010 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się monograficzna płyta Pawła Hendricha Chamber Works, a w roku 2012 wydana została debiutancka płyta C+- tria Phonosek Mechanes przez Bôłt Records.

Od 2008 jest zatrudniony w Akademii Muzycznej we Wrocławiu na stanowisku asystenta.

aktualizacja: luty 2016 (ab)

Strona internetowa kompozytora: www.hendrich.pl

kompozycje

Gnothi seauton na orkiestrę kameralną (2001)
Niech zstąpi Duch Twój na głos recytujący, tenor, baryton, bas i dwa chóry żeńskie * (2002)
Heterochronia na wielką orkiestrę symfoniczną * (2002-2004)
Anepigraph na małą orkiestrę * (2005)
Diversicorium na zespół kameralny * (2005)
Phonarium I, instalacja dźwiękowa (2005)
Metasolidus I na orkiestrę symfoniczną (2005-2007)
Phonarium II, instalacja dźwiękowa (2006)
Multivalentis na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian * (2006)
Hyloflex α na orkiestrę smyczkową (2007-2009)
Cyclostratus na skrzypce, klarnet basowy, perkusję, fortepian i beatbox * (2008)
Hyloflex β na komputer (2009)
Liolit na orkiestrę kameralną (2009-2010)
Diaphanoid na zespół kameralny (2010)
Emergon α na zespół kameralny (2011)
Emergon β na komputer (2011)
Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną (2011-2012)
Cryptoscript na komputer (2012)
Sedimetron na zespół kameralny, pamięci Andrzeja Chłopeckiego (2012)
Kioloik na jeden lub dwa flety (2012)
Drovorb na klarnet, waltornię, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2013)
Ertytre na jedną lub osiem wiolonczel (2013-2014)
Accant na akordeon i komputer (2014)
Alopopulo na orkiestrę kameralną, skrzypce i komputery (2014)
Exophor na zespół instrumentów chińskich (2015)
Xenobrach na dwie perkusje i dwa fortepiany (2015)
Pteropetros na akordeon, kwartet smyczkowy i kwintet dęty (2015)
Mutuusmutus na orkiestrę kameralną i powietrzną perkusję (2016)

literatura wybrana

Paweł Hendrich [wywiad], „Glissando” nr 12, maj 2007, s. 20-25

publikacje

artykuły

O organizacji dźwięków, czasu i formy, „Glissando” nr 12, maj 2007, s. 26-32