06 maja 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Stanisław Moryto

postać

dnia

Stanisław

Moryto

Stanisław Moryto, Dymitr Szostakowicz -

płyta

dnia

Stanisław Moryto, Dymitr Szostakowicz

-

Moryto Stanisław Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową

kompozycja

dnia

Moryto Stanisław

Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową

Gronau-Osińska Alicja (red.) Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Tom I i II

książka

dnia

Gronau-Osińska Alicja (red.)

Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Tom I i II

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (T)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Romuald Twardowski,

kompozytor i pedagog; ur. 17 czerwca 1930, Wilno. W latach 1952-57 studiował fortepian i kompozycję w klasie Juliusa Juzeliunasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SRR w Wilnie. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1957-60 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Bolesława Woytowicza. W 1963 i 1966 studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Utwór Antifone per tre gruppi d’orchestra (1961) zdobył w 1961 I nagrodę Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w 1963 zajął II miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu; w 1966 za Sonetti di Petrarca per tenore solo e due cori a cappella (1965) otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Pradze; dwukrotnie – w 1965 za balet-pantomimę Posągi czarnoksiężnika (1963) i w 1973 za dramat muzyczny Lord Jim (1970-73) – zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. księcia Rainiera w Monako. Ponadto w 1994 otrzymał nagrodę AGEC – Zachodnioeuropejskiej Federacji Towarzystw Chóralnych oraz doroczną nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2006 – Nagrodę im. Ignacego Jana Paderewskiego w Baltimore.
Romuald Twardowski od 1971 jest profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Kompozytor zasiada w jury wielu konkursów muzycznych, w tym Varsovia Cantat. Jest inicjatorem prestiżowego międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

aktualizacja: kwiecień 2016 (wa)

twórczość

Romuald Twardowski nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok. Taka postawa wiąże się zapewne ze studiami nad chorałem gregoriańskim i polifonią średniowiecza, które kompozytor odbył w latach 1963 i 1966 w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger. W twórczości Romualda Twardowskiego charakterystyczny jest nurt muzyki religijnej, reprezentowany przez takie utwory, jak Psalmus 149 per coro misto (1962), Mała liturgia prawosławna na zespół wokalny i 3 grupy instrumentów (1968), Laudate Dominum, dialog na 2 chóry mieszane (1976), Sequentiae de ss. Patronis Polonis na baryton, chór i zespół instrumentalny (1977), Chwalitie Imia Gospodina na chór mieszany (1990), Tu es Petrus na baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1991), Hosanna I na chór mieszany (1992), Pieśni Maryjne na sopran i małą orkiestrę symfoniczną (1993), Canticum Canticorum na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994), Regina coeli na chór mieszany (1996) i Hosanna II na chór mieszany (1997). Szczególną uwagę wśród tych kompozycji zwraca Mała liturgia prawosławna nawiązująca do muzyki cerkiewnej. Twórczość Romualda Twardowskiego jest wszakże bardzo różnorodna pod względem gatunków, a sam kompozytor w swoich wspomnieniach Było, nie minęło, wydanych w roku 2000 w Warszawie, tak ją charakteryzuje:
„W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki. Wychodząc z założenia, że skrajności się stykają, w głębokim średniowieczu, w chorale gregoriańskim szukałem wątków, które w połączeniu ze zdobyczami XX-wiecznej techniki kompozytorskiej (aleatoryzm, klaster) dałyby upragnioną syntezę Nowego i Starego. Ta idea przyświecała mi w tworzeniu muzyki w latach sześćdziesiątych, do momentu, kiedy to u progu lat siedemdziesiątych pogrążyłem się w pracy nad Lordem Jimem, wymagającym innej muzyki, innego rodzaju wyrazu i ekspresji. Muzyka moja wyzwoliła się wtedy z gorsetu różnych ograniczeń, jakie narzucał „neoarchaizm” i przybrała charakter wypowiedzi bardziej osobistej, pełnej gwałtownych wyładowań i dramatycznych spięć. Ciekawe, że te dwa nurty nie dzieliła wyraźna cezura czasu - w latach sześćdziesiątych powstał przecież bardzo ekspresyjny i mocno dodekafoniczny Cantus antiqui, jak też nader „warszawsko-jesienna” Nomopedia. Bardzo zaś hieratyczne i bizantyjskie Trzy freski pojawiły się w latach osiemdziesiątych. Oba te kierunki czy style od początku, jak widać, współżyły ze sobą...”

kompozycje
Oberek [wersja I] na skrzypce i fortepian * (1955)
Oberek [wersja II] na orkiestrę smyczkową * (1955)
Suita w dawnym stylu na orkiestrę (1957)
Siedem pieśni ludowych na głos i fortepian * (1957)
Mała sonata na fortepian (1958)
Mała symfonia na fortepian, smyczki i perkusję * (1959)
Pieśń o białym domu, kantata na chór mieszany, 2 fortepiany i perkusję (1959)
Pieśni o wiośnie [wersja I] na chór żeński lub chłopięcy * (1959)
Pieśni o wiośnie [wersja II] na chór męski (1959)
Jaworowe pieśni na chór mieszany (1960)
Nokturny na chór mieszany (1960)
Kołysanki na chór mieszany (1960)
Nagi książę, balet-pantomima (1960)
Suita warmińska na chór mieszany * (1960)
Kołysanka warmińska na głos i fortepian * (1960)
Carmina de mortuis per coro misto * (1961)
Bukoliki na chór mieszany (1962)
Cantus antiqui na sopran, klawesyn, fortepian i perkusję * (1962)
Cyrano de Bergerac, opera romantyczna (1962)
Nomopedia Cinque movimenti per orchestra * (1962)
Psalmus 149 per coro misto * (1962)
Mała suita na skrzypce i fortepian * (1962)
Kwietniowe pieśni na chór mieszany (1963)
Posągi czarnoksiężnika (Rzeźby mistrza Piotra), balet-pantomima * (1963)
Miniatury na chór mieszany (1964)
Oda 64 na orkiestrę (1964)
Parabola, pantomima (1964)
Dwie pieśni murzyńskie na chór mieszany (1965)
Tragedya albo Rzecz o Janie i Herodzie, opera-moralitet (1965)
Sonetti di Petrarca per tenore solo e due cori a cappella * (1965)
Tre studi secondo Giotto per orchestra da camera * (1966)
Impressioni fiorentini per quattro cori strumentali * (1967)
Capricci per pianoforte * (1967)
Mała liturgia prawosławna na zespół wokalny i 3 grupy instrumentów * (1968)
Oda do młodości na głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę * (1969)
Upadek ojca Suryna, radiowy dramat muzyczny (1969)
Lord Jim, dramat muzyczny * (1970-73)
Trzy sonety pożegnalne [wersja I] na bas-baryton i orkiestrę kameralną * (1971)
Trzy sonety pożegnalne [wersja II] na bas-baryton i fortepian * (1971)
Dwie pieśni żartobliwe [wersja I] na chór mieszany (1972)
Dwie pieśni żartobliwe [wersja II] na chór żeński lub chłopięcy * (1972)
Preludium, toccata i chorał na orkiestrę symfoniczną (1973)
Tryptyk Mariacki na orkiestrę smyczkową * (1973)
Preludio e toccata per coro misto * (1974)
Studium in a na orkiestrę * (1974)
Improvvisazione e toccata per due pianoforti * (1974)
Dwa pejzaże na orkiestrę symfoniczną (1975)
Impresje morskie na chór mieszany (1975)
Krajobraz polski [wersja I] na bas-baryton i orkiestrę smyfoniczną (1975)
Krajobraz polski [wersja II] na bas-baryton i fortepian * (1975)
Laudate Dominum, dialog na 2 chóry mieszane * (1976)
Sequentiae de ss. Patronis Polonis na baryton, chór i zespół instrumentalny (1977)
Ręka mi miecz, trzy poematy na tenor solo i chór mieszany (1977)
Maria Stuart, dramat muzyczny (1978)
Capriccio in blue na skrzypce i orkiestrę (lub fortepian) * (1979)
Lamentationes per coro misto * (1979)
Oblicze morza, 5 pieśni na bas-baryton i fortepian * (1979)
Preludio, recitativo ed aria con variazioni per cembalo (pianoforte) * (1979)
Sonata breve per cembalo (pianoforte) * (1979)
Koncert wiejski na chór mieszany * (1980)
Musica concertante na fortepian * (1980)
Mały koncert na fortepian i zespół instrumentalny * (1980)
Na czterech strunach na skrzypce i fortepian * (1980)
Trzy pieśni kurpiowskie na chór mieszny * (1980)
Historya o św. Katarzynie, moralitet muzyczny (1981)
Fantazja na organy * (1982)
Fantazja polska na dwoje skrzypiec * (1982)
Salve Regina na chór żeński i organy * (1982)
Trzy utwory na organy * (1982)
Ave Maris Stella [wersja I] na chór męski i organy (lub fortepian) (1982)
Trzy tańce polskie (Polonez, Taniec renesansowy, Mazur) na orkiestrę symfoniczną (1982)
Erotyki na głos i fortepian * (1983)
Joannes Rex, kantata na baryton, chór mieszany i orkiestrę * (1983)
Koncert na fortepian i orkiestrę * (1984)
Wesołe miasteczko na fortepian * (1984)
Fantazja hiszpańska [wersja I] na skrzypce i orkiestrę (lub fortepian) * (1985)
Fantazja hiszpańska [wersja II] na wiolonczelę i fortepian * (1985)
Mały tryptyk na kwintet dęty * (1986)
Trzy freski na orkiestrę symfoniczną * (1986)
Allegro rustico na obój i fortepian * (1986)
Wariacje symfoniczne na temat George’a Gershwina na perkusję solo i orkiestrę (1986)
Kotek i smok, 7 piosenek na głos i fortepian * (1986)
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian * (1987)
Koncert staropolski na orkiestrę smyczkową (1987)
Trzy pieśni do słów Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego na baryton i fortepian * (1987)
Mały koncert na orkiestrę wokalną (1988)
Wariacje litewskie na flet, obój, klarnet, róg i fagot * (1988)
Sonety Michała Anioła na baryton i fortepian * (1988)
Album włoski na orkiestrę (1989)
Taniec staropolski na 3 gitary * (1989)
Espressioni per violino e pianoforte * (1990)
Alleluja na chór mieszany (1990)
Chwalitie Imia Gospodina [wersja I] na chór mieszany * (1990)
Trzy sonety do Don Kichota na bas-baryton i fortepian * (1990)
Znad Willi na baryton i fortepian * (1990)
Burleska na skrzypce i fortepian (1990)
Niggunim, melodie chasydów na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (lub fortepian) * (1991)
Tu es Petrus na baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1991)
Hosanna I na chór mieszany * (1992)
Trzy etiudy-kaprysy na skrzypce solo (1992)
Plejady na skrzypce i fortepian * (1993)
Trio młodzieżowe na skrzypce, wiolonczelę i fortepian * (1993)
Pieśni Maryjne na sopran i małą orkiestrę symfoniczną (1993)
Sonatina na dwoje skrzypiec * (1993)
Canticum Canticorum na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1995)
Wsjakoje dychanije na chór mieszany (1996)
Inwokacja i capriccio na dwie wiolonczele (1996)
Regina coeli na chór mieszany (1996)
W gaiku zielonym, 5 miniatur na fortepian na 4 ręce * (1996)
Hosanna II na chór mieszany * (1997)
Melodie hebrajskie na klarnet i orkiestrę (1997)
Concerto breve na orkiestrę smyczkową (1998)
K Tiebie Władyka na chór mieszany (1998)
O gloriosa Domina na chór mieszany (1999)
Lauda Sion na chór mieszany a cappella (1999)
Pastorale e danza na skrzypce i fortepian (1999)
Hommage à J. S. Bach, cykl utworów na fortepian (2000)
Dwie kolędy na chór chłopięcy (2000)
Wo carstwii Twojem na chór mieszany (2000)
Chwali dusze moja na chór mieszany (2000)
Intermezzo na fortepian (2000)
Introdukcja i Allegro na skrzypce i fortepian (2001)
Missa „Regina caeli” na chór mieszany (2001)
Capriccio na skrzypce i fortepian (2001)
O salutaris na chór mieszany (2001)
Jubilate Deo na chór mieszany (2001)
Ave Maris Stella [wersja II] na chór męski (2002)
Pastorale i Humoreska na obój i fortepian (2002)
Chwalitie Imia Gospodina [wersja II] na chór męski (2002)
Musica festiva na organy (2002)
W chińskim ogrodzie na zespół perkusyjny (2002)
Toccata i chorał na organy (2002)
Jezu ufam Tobie. Misterium o Miłosierdziu Bożym na sopran, baryton, 2 głosy recytujące, chór mieszany i orkiestrę (2002)
Im ZOO na skrzypce i fortepian (2002)
Jeż elegant i Dudek na głos i fortepian (2002)
Trzy szkice na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2003)
Serenada na orkiestrę smyczkową (2003-2004)
Trzy intermezza na organy (2004)
Lato z tatą na głos i fortepian (2004)
Tango na wiolonczelę i fortepian (2004)
Medytacja na wiolonczelę i fortepian (2004)
Campane IV z cyklu Symfonie dzwonów na fortepian (2004)
Orzeł Biały na głos i fortepian (2004)
Pater noster na chór mieszany (2005)
Tryptyk paschalny na organy (2005)
Trio nr 2 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2005)
Otcze nasz na chór mieszany (2005)
Te Alma Mater na chór mieszany a cappella (2005)
Liturgia św. Jana Złotoustego na chór mieszany a cappella (2005)
Zielona świątynia Białowieża na chór mieszany a cappella (2005)
Kali łaska - bardzo proszę na chór mieszany a cappella (2005)
Koncert na flet i orkiestrę smyczkową (2006)
Kołysanka na skrzypce i fortepian (2006)
Płaczcie Anieli na chór mieszany a cappella (2006)
Popule meus na chór mieszany a cappella (2006)
Mysterium crucis na chór mieszany a cappella (2006)
Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2006)
Lux aeterna na chór mieszany a cappella (2007)
Otcze nasz na chór żeński lub chłopięcy a cappella (2007)
Exegi monumentum, oratorium na sopran, bas, chór i orkiestrę (2007)
Wokaliza na chór żeński a cappella (2007)
Tam za lasem na flet i smyczki (2008)
Patrz morze na sopran, flet i smyczki do słów Z. Herberta (2008)
Życie pieśnią jest na chór żeński i fortepian (2008)
O crux ave na chór mieszany a cappella (2008)
Ave Maria na chór a cappella (2008)
Grunwald 1410 na bas solo i orkiestrę (2010)
Lituania na orkiestrę smyczkową (2011)
Virginum Custos na chór mieszany a cappella (2011)
Swiatyj Boże, O Tiebie radujetsia – Mały koncert na chór mieszany (2011)
Nynie otpuszczajeszi na chór mieszany a cappella (2011)
Wospojtie Gospodiewi pieśń nowu na chór mieszany a cappella (2011-2012)
Magnificat na chór mieszany a cappella (2013)
Pavana e tarantella per viola (violino) e pianoforte (2013)
literatura wybrana
Muzyka przyjazna słuchaczowi.Rozmowa z Romualdem Twardowskim, "Kwarta" 2006 nr 15, s.4-6
Romuald Twardowski, "Kwarta" 2006 nr 15, s.3
Sacrum i profanum w muzyce wokalnej i instrumentalnej, pod red. Marleny Pietrzykowskiej i Grzegorza Rubina, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010
Gębski Andrzej Zagadnienia wykonawcze utworów na skrzypce i fortepian Romualda Twardowskiego, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina: Acte Préalable, Warszawa 2006
Kostrzewska Hanna Starocerkiewna ikonografia u źródeł "Trzech fresków symfonicznych" Romualda Twardowskiego, w: Dzieło muzyczne i jego źródła, 2014
Maciejewski Bogusław M. Romuald Twardowski.w: Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976
Markuszewski Paweł Twardowski Romuald.w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Samson Jim, Adrian Thomas Twardowski Romuald.w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 25, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Twardowska Alicja Między życiem a sztuką: rzecz o Romualdzie Twardowskim, cz. 1-5, "Muzyka 21" 2010 nr 2 - 7/8
Wróblewski Sławomir Adam Koncerty instrumentalne Romualda Twardowskiego: praca drygenta nad partyturą, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2010
publikacje
książki

Było, nie minęło: wspomnienia kompozytora, Pani Twardowska, Warszawa 2000
Romuald Twardowski: kompozytor w zwierciadle krytyki: recenzje, opinie, listy, wypowiedzi, Pani Twardowska, Warszawa 2009
artykuły

Moje inspiracje folklorem w: Inspiracje folklorem w kulturze i edukacji: w dwusetną rocznicę urodzin Oskara Kolberga, 2014
recenzje, polemiki, komentarze, sprawozdania

Być sobą [wywiad, rozmawiała Andrea Angelini], "Muzyka 21" 2013 nr 2
Liturgia św. Jana Złotoustego [wywiad, rozmawiał Arkadiusz Jędrasik], "Muzyka 21" 2008 nr 9
Liturgia św. Jana Złotoustego (Chryzostoma) [wywiad, rozmawiał Arkadiusz Jędrasik], "Nasz Dziennik", wyd. 3, 2008 nr 150
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information