Polmic - FB

indeks osób (O)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Piotr Orliński,

kompozytor, klarnecista i pianista; ur. 2 sierpnia 1976, Wyrzysk. W 2002 uzyskał dyplom z zakresu kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie studiował początkowo pod kierunkiem Jana Astriaba, potem w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Jest także absolwentem studiów podyplomowych z marketingu i zarządzania instytucjami kultury w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. W 2011 roku ukończył dwuletnie Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów oraz w Państwowej Szkole Radia, Filmu, Telewizji i Teatru im. L. Schillera w Łodzi.

Brał udział w warsztatach kompozytorskich w Krakowie (1998), Stuttgarcie (1999), Krakowie i Awinionie (IRCAM 2000), gdzie doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem m.in. Bogusława Schaeffera, Marka Chołoniewskiego, Jonathana Harvey’a. W 2005 uczestniczył w warsztatach kompozycji i improwizacji „Ad libitum” w Warszawie, prowadzonych m.in. przez Krzysztofa Knittla, Szabolcsa Eszteny’iego i Petera van Bergena. W maju 2010 roku brał udział w prestiżowych Warsztach muzyki do filmu i multimediów im. Buddy Baker'a w Nowym Jorku, organizowanych przez fundację ASCAP oraz Uniwersytet Nowojorski.

Był stypendystą Stowarzyszenia Muzyka Centrum w Krakowie (1998, 2000), Rady Miasta Stuttgart i Ministerstwa Kultury (1999), Centre Acanthes w Paryżu (2000) oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie (2010).

W 2003 roku zdobył I nagrodę w konkursie na pieśń z okazji 25. rocznicy pontyfikatu papieża Jana Pawła II we Wrocławiu za utwór Pośród niesnasek na głos lub chór unisono i organy do tekstu Juliusza Słowackiego, a w roku 2004 – wyróżnienie na konkursie „Vere Passio” w Warszawie za utwór na chór mieszany Getsemani do słów K. S. Wrońskiego. W 2020 podczas II Ogólnopolskiego Konkursu na piosenkę o Wejherowie otrzymał wyróżnienie za muzykę do słów Jerzego Kozerskiego Wejherowski wietrzyk.

Utwory Piotra Orlińskiego wykonywane były na wielu koncertach, a także międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: "Warszawska Jesień""Poznańska Wiosna Muzyczna", "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie „New Music, New Faces” w Krakowie oraz prezentowane w II programie Polskiego Radia. Obejmują one wiele gatunków: od autonomicznej muzyki wokalnej i instrumentalnej, przez muzykę do filmu i teatru, do happeningu.

W roku 2008, na zlecenie Biblioteki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Muzeum Zamku Górków w Szamotułach, opracował na zespół wokalno-instrumentalny najstarszą operę polską: Heca albo polowanie na zająca, odkrytą w Poznaniu w latach 90. XX wieku.

Współpracował m.in. z Filharmonią Poznańską im. T. Szeligowskiego – Pro Sinfonica, uczestnicząc jako kompozytor w cyklu audycjii dla dzieci, z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina w wystawieniu najstarszej opery polskiej Heca albo polowanie na zająca w ramach festiwalu „Kolory Polski”, z Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych w Poznaniu.

Jako klarnecista występował w Polsce, USA (Nowy Jork) i w Australii.

W latach 1994-97 dyrygował chórem "Lutnia" w swojej rodzinnej miejscowości - Miasteczku Krajeńskim. W okresie studiów, oprócz działalności kompozytorskiej, organizował i koordynował koncerty studentów kompozycji, był współorganizatorem projektu multimedialnego „Usłyszeć Zamek”, w ramach którego prezentował cykl utworów skomponowanych na przestrzenie i elementy wyposażenia poznańskiego zamku.

Pewne doświadczenia w dotychczasowej aktywności przyniosły mu koncerty z Goranem Bregovicem w Polsce (1998, 1999) i w Niemczech (1999) oraz udział z poznańską grupą perkusyjną w koncercie sylwestrowym Les 2000 Coups de Minuit zespołu Trans Express na placu Centrum Pompidou w Paryżu (2000/2001).

W latach 2003-2005 śpiewał w poznańskim chórze "Dominicantes", a w latach 2002-2011 – w chórze przyoperowym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Obecnie jest członkiem chóru cerkwi prawosławnej w Poznaniu.

W roku 2003 wraz z Katarzyną Taborowską-Kaszubą (kompozytorką, skrzypaczką) i Wojciechem Kaszubą (wiolonczelistą, reżyserem dźwięku) założył zespół "Trio +", grający muzykę tradycyjną i nowoczesną, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji elektronicznych i elektroakustycznych.

W latach 2004-2007 był nauczycielem harmonii i kształcenia słuchu w Poznańskiej Szkole Chóralnej oraz Szkole Muzycznej II st. w Gnieźnie. W latach 2008-2012 uczył śpiewu z nut z elementami emisji głosu w Duszpasterstwie Akademickim oo. Dominikanów w Poznaniu. Od 2013 roku jest nauczycielem kształcenia słuchu w Społecznej Szkole Muzycznej I st. nr 1 im. E. Gordona w Poznaniu oraz muzyki w poznańskim Gimnazjum nr 9.

Był członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich oraz Koła Naukowego I Wydziału Akademii Muzycznej w Poznaniu, założonego wraz z kolegami w czasie studiów, które zorganizowało wiele przedsięwzięć o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.

W roku 2006 uhonorowany został Nagrodą Starosty Pilskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

aktualizacja: 2006 (mk), 2015 (ai), 2021 (wa)

 

kontakt


e-mail:
piotr.orlinski@gmail.com

kompozycje

Dla przyjaciół na fortepian (1993)
Msza na chór mieszany a cappella (1997)
Fantazja na orkiestrę smyczkową (1997)
Toccata na organy (1998)
Medytacja na trąbkę i organy (1998)
Szkic na perkusję, altówkę, kontrabas i fortepian przetwarzany elektronicznie (1998)
Trio+ na trio fortepianowe i perkusję (1999)
XXX na 2 klarnety, fagot, waltornię, puzon, harfę i syntezator (2000, 2002)
Usłyszeć Zamek na różne elementy wyposażenia poznańskiego zamku i instrumenty akustyczne (2001)
Koncert na klarnet i wielką orkiestrę symfoniczną (2001-2002)
Gesty cykl utworów na klarnet solo (2002-)
Preludia na fortepian (2002-2006)
Pośród niesnasek na głos lub chór unisono i organy do tekstu Juliusza Słowackiego (2003)
Dwa kanony na głosy wokalne (2003)
Msza na sopran, tenor, baryton, bas, chór i zespół instrumentalny (2004)
W drodze do Jeruzalem na skrzypce, klarnet i bęben ad libitum (2004)
XXX na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (2004)
Wiatr instalacja na skrzypce, głos i obraz Piotr Gonzaga-Myszkowskiego (2004)
Bez tytułu na skrzypce, klarnet i wiolonczelę (2006)
Ave Patria na chór mieszany do słów Marii Konopnickiej (2007)
Improwizacja na fortepian (2007)
Trzy pieśni o miłości na chór a cappella, do słów mszału rzymskiego, kard. Stefana Wyszyńskiego i Karola Wojtyły (Jana Pawła II) (2007)
O, daj nam, Panie, natchnienie do wiary do słów Romana Brandstaettera (2008)
Hommage à J. S. Bach na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i harfę celtycką (2008)
Niech zstąpi Duch Twój kanon podwójny na chór 3 głosowy i 3 solistów, do słów Jana Pawła II (2009)
60/60 na klarnet, fortepian i gitarę elektryczną (2009)
Preludium ślubne na klarnet i wiolonczelę (2009)
KlariTape-piano na klarnet i taśmę (2011)
Preludium na klarnet solo (2011)
Mrówki na skrzypce z Max MSP (2011)
Fonemofonia na fletnię pana, klarnet, kontrabas, chór mieszany i wokalno-perkusyjny zespół aleatoryczny (2013)

muzyka do filmów:

Pamiętnik, reż. Tomasz Wrzesiński (1999)
Kapitanowie nie umierają
, reż. Wincenty Koman(2010/2011)
Matka Solidarności
, reż. Wincenty Koman (2011)
Kryminalna zagadka Wildy
, reż. Jacek Filipiak (2012)

opracowania:

Anonim Heca albo polowanie na zająca - aranżacja najstarszej polskiej opery na zespół wokalno-instrumentalny (2008)
Karol Kurpiński Aria Nikity z opery Zamek na Czorsztynie na kwartet smyczkowy i klawesyn (2009)
Stanisław Moniuszko Aria Skołuby z opery Straszny dwór na klarnet, kwintet smyczkowy i fortepian (klawesyn) (2009)
Stanisław Moniuszko Pieśń wieczorna na kwintet smyczkowy i fortepian (klawesyn) (2009)
Ludomir Różycki Piosenka Caton na klarnet, kwartet smyczkowy i fortepian (klawesyn) (2009)
Henri Seroka Alleluja, Taize Credo, Zygmunt Konieczny Niech zstąpi Duch Twój, J. Gałuszka OP Oto są baranki młode - opracowania dla Orkiestry Reprezentacyjnej Sił Powietrznych na Lednicę (2009)
Fryderyk Chopin Krakowiak - dla Orkiestry Reprezentacyjnej Sił Powietrznych (2010)
Jezu drogi, Tyś miłością kościelna pieśń tradycyjna na 3 saksofony (2011)
Gorzkie żale
polska tradycyjna liturgia kościoła katolickiego na kwartet wokalny, flet, trąbkę i kwartet smyczkowy (2011)
Jan Stefani Aria Basi (2011)
Krzesimir Dębski Rzeka marzeń (z filmu W pustyni i w puszczy) na męski kwartet wokalny (2012)
(i in.)